Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 december 2016

Sam Hjälp och Sammy Davis Jr.

Av Malin wiper - 17 december 2016 16:00

 

Vi kom i alla fall iväg till Jönköping i dag. Alla dessa hus vid vattnet fanns inte när vi flyttade till Småland för 16 år sedan. Nu är det en grå sörja där det förut fanns en jättestor parkering och utsikt över Munksjön. Det är inbyggt från många håll och jag brukar kalla området "11 nyanser av grått" Jag hade foton på hur det såg ut före men dom var på min gamla externa hårddisk som sen kraschade och bilder från flera år tillbaka från mina förra bloggar bara försvann i intet.                   

 

   

Vi åkte först till Sam Hjälp second hand och tog en fika med kaffe och smörgås för endast 20 kr/person. Där satt vi en liten stund och njöt och kollade in folkstömmen som var stor i dag, fanns nästan inga tomma parkeringsplatser 

 

   

Jag köpte dessa örhängen för endast 10 kr och det var verkligen ett fynd

 

   

Dom hade pyntat bord, bokhyllor mm med tomma julpaket. Här med ett papper som fick mig att tänka på 1970-talet                       

 

   

En rejäl och snygg tomteljusstake i porslin för värmeljus. Pris 100 kr. Det är nästan så man ångrar att man inte köpte den eftersom porslinet i den verkar så fint och den hade lite tyngd           

 

   

Sen åkte vi ner till östra stadsdelen i Jönköping för jag ville in på Åhlens. Det stod en lång rad med cyklar utefter en vägg där man går upp från parkeringshuset mot centrum. Det är ju ingen vinter att tala om så många cyklar fortfarande

 

    

På Åhléns hade dom extrapris på den intensivtoning jag brukar använda. Två förpackningar för 159 kr. L'oreal Paris färg nr 8304 som är lite rödblond      

 

   

Jag köpte även dessa örhängen som glittrar och har en kopparfärgad överdel. Dom får bli finörhängen i jul tillsammans med ett par silvriga jag fått av A-G

 

   

Efter det åkte vi till Erikshjälpen second hand i Huskvarna. Där såg jag denna färgstarka orm som låg och myste på en lika färgstark stol                    

 

   

I deras 1970-talshörna såg jag detta grytunderlägg som man såg mycket av förr. Mina föräldrar hade ett som var i svart gjutjärn och ett annat mönster och färg på kakelplattan. För ett sånt får man ge endast 8 kr. Klicka här för att se ett nästan likadant. Klicka här för att se ytterligare ett

 

   

Sen gick vi ner till Olssons varuhus som ligger på samma område som Erikshjälpen. Där såg vi denna roliga sak som min man tog i famnen som ett barn..  

 


 

En sömnig nalle dök också upp. Vi hade kunnat vara längre i stan men vi kände oss inte så pigga så det var alldeles lagomt. Jag hade tänkt köpa en finblus också men hittade ingen så jag väntar lite. 

 

  

Sammy Davis Jr med Mr Bojangles. Han var verkligen en showman och fantastisk sångare. Han dog 1990 i en ålder av endast 64 år i strupcancer efter många år av rökning mm. Han var en amerikansk underhållare som dansade, sjöng, spelade vibrafon, trumpet, trummor, imiterade och agerade. Så han hade många talanger. 1989 gav han ut sin självbiografi "Varför just jag"?  

 

      

 

 

#Sam #Örhängen #Julpaket #Tomteljusstake #Åhléns #Intensivtoning #Örhängen #Grytunderlägg #Olssons #Sammy

 

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

18 december 2016 08:25

Vet inte om jag tycker att parkeringen va så snygg heller.
Värmeljusstaken va ju söt :).
Den toningen använde jag med förr i tiden.

Malin wiper

18 december 2016 09:04

Den är lite för liten för det kommer rätt mycket folk dit, och är trångt när man åker ner.

Kul att du också tycker att värmeljusstaken är fin

Jag tycker det är en bra toning för den känns mild och luktar inte så mycket. Jag har inte råd längre att tona på salong sen vi båda fick ännu mindre inkomst. Jag misstänker att min färg kommer att tas ur lager, därför billigare just nu.

Tack för att du tittade in

Ha en skön fjärde advent
Hälsning
Malin

 
Liten Ugglal

Liten Ugglal

18 december 2016 12:59

Jag har också köpt strassörhängen nyligen, 3 par. Det är ju på modet just nu. Det är ju nåt jag inte kan tillverka själv :-) Har lite strassbroscher kvar sen 80-talet också. Det är hemskt snyggt med strass tycker jag.
Tomteljusstaken var verkligen fin.
Kram! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 december 2016 13:03

Kul att du också köpt liknande. Jag gillar dom också och man ser verkligen att dom är på modet nu när man kollar sig omkring

Fantastiskt att du har kvar såna broscher från 1980-talet. Önskar att jag sparat fler saker från förr allrahelst smycken. Har några i alla fall

Tomteljusstaken var jättefin och såg lite dyrare ut

Ha en fin fjärde advent
kramar från
Malin

 
Ingen bild

Lena

18 december 2016 17:18

Ja jönköping har verkligen förändrats, jag känner inte igen mig när jag är "inne" i stan. Åker alltid till A6 o citygross.

Jag har gått över till att bli mörkhårig igen😆 tröttnade på att va blond😀

Det är riktigt kul att gå på sekondhand affärer, just nu så arbetstränar jag ju på en sekondhandaffär😀😆 kram på er.

Malin wiper

19 december 2016 09:20

Håller med dig fullständigt. Jag tycker du är jättefin i mörkt hår också. Jag har inte lika blont längre heller utan mörkare med lite rött i. Vad kul att du arbetstränar på second hand.

Kram tillbaka till er två också
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards