Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2023

Av Malin wiper - 29 september 2023 08:30

 

Jag köpte denna kortärmade topp på ICA Maxi Hälla för ett tag sen och den kostade 179 kr. Väldigt fin kvalitet i stretch och jag gillar mönstret i form av ett ansikte. Den är toppen att ha under jackor, blusar och koftor. 

 

 

Den här bilden passar lite in nu. Den såg jag i fönstret hos Ekströms Konst

 

 

Röda Korset sist såg jag denna sportjacka av märket James Harvest sports wear. Såna jackor kostar nya över 1000 kr och den jag köpte var lindrigt använd. Jag trodde inte mina ögon då jag såg Röda Korsets prislapp på 40 kr för jackan, vilket fynd. 

 

 

Så här ser den ut upptill och det är fickor överallt även på armarna. Det hängde på herrkläder men den satt så bra på mig, så nu har jag en extra jacka. Jag fotade lite mer på Röda Korset men det kommer in i ett annat inlägg  

 

  

En röd mopedbil stod på en trottoar och lyste upp

 

  

Denna läckra motorcykel av märket Indian från 2016 såg jag i går då vi var ute i centrum och bara gick omkring

 

 

Vi satt oss en stund på en bänk vid svartån och då sprang en ekorre framför oss flera gånger. Den hade en nöt i munnen. Den var på väg till sin nötgömma och jag hann bara få en enda bild för den var snabb

 

         

Dr. Feelgood med Back In the night. Dr. Feelgood är ett engelskt pubrockband som bildades 1971. Lee Brilleaux som var sångare i bandet dog redan 1994 i en ålder av endast 41 år gammal. Han dog av lymfom. Bandet fortsätter spela än om inga av dom gamla musikerna är kvar längre. Även Wilko Johnson gick ur tiden 2022 men han blev 75 år gammal. Han var gitarrist, sångare och låtskrivare

 

   

         

MonaLisa Twins med Friday on my mind (The Easybeats cover). Klicka här för att höra orginalet. Två av 5 medlemmar lever fortfarande i The Easybeats. 

 

 #topp #Ekströms #sportjacka #mopedbil #motorcykel #ekorre #Feelgood #MonaLisa

Av Malin wiper - 28 september 2023 08:45

                     

   

        

Mother Earth med Wuauquikuna

 

  

    

      

   

Detta inlägg blev ordlöst. Det är bilder som jag tog i går på vår promenad. Än blommar det och värmen håller sig kvar på en lagom nivå. Det känns att vi har fullmåne nu för jag sover dåligt och vaknar på natten. Sen vaknade vi till "Londondimma" och 11 grader varmt.

 

        

Emmylou Harris med Red Red Rose. Önskar er en behaglig och givande dag kära ni som tittar in till mig

 

 


#Ordlös #Wuauquikuna #Emmylou

Av Malin wiper - 27 september 2023 14:15

 

I går satt vi på detta lilla torg och väntade på att Röda Korset skulle öppna 11.00 Vi hade två påsar med saker vi rensat ut som vi skulle lämna in dit. Röda Korset ligger i bottenvåningen i huset till vänster. Till höger ser man Kvarteret Igor med dess parkeringsgarage. Vi har knappt nåt kvar i vårt stora källarförråd och vi har inte så mycket saker i lägenheten heller men ändå vill vi bli av med sånt vi inte använder


  

Här sitter vi på en bänk och väntar med dom två kassarna


     

Dom hade fått in ett gammalt golvur sen sist vi var dit

 

 

Så här ser målningen nedtill på kockan ut på närmare håll


         

Här kommer ett klipp på en rolig klocka. Fast för mig är ljudet väldigt enerverande men det har med min högkänslighet att göra


 

Detta är en Kymco traktor från 2023 som jag såg utanför Röda Korset i går


  

Ett fint hus med snyggt tak som känns lite retro

 

                                

Specsavers 

I dag har jag varit till Specsavers för att justera och anpassa alla tre nya glasögon till mina ögon. Styrkan var rätt men det progressiva satt lite för långt upp, och på solglasögonen så bad jag att dom skulle ta bort det progressiva. Det är ju ändå styrka i dom och i och med att jag fått bättre syn så blir allt förändrat. Dom är klara för att hämta 17 oktober. Dom är så tillmötesgående, profssiga och vänliga där så det gick som en dans.

 

Vi kom hem för ett tag sen så det blir en sen lunch. Vi har promenerat både runt i centrum och hem igen så det blev drygt 7 km och det är jag supernöjd med.

 

  

Med denna roliga skål med en pussmun på önskar jag er en "mun"ter dag. Puss på er! 

 

          

Chris De Burgh med Lady In Red

 

                               

 

#Röda #golvur #Kymco #tak #Specsavers #skål #Chris 

Av Malin wiper - 26 september 2023 10:00


 

För nån vecka sen då vi var ute och promenerade så tog vi en liten vila här och drack lite vatten. Då visade det sig att det är ett ställe man utgår från till Bruksleden. Det är en vandringsled på totalt 250 km.

 

Klicka här för att läsa om Bruksledens dag som infaller tredje september


Här satt vi en stund och drack även lite kolsyrat vatten för att sen fortsätta vår promenad

 

        

Ett kort klipp med början på Bruksleden


 

På ena sidan fanns en smal fin stig 



 

Här står jag på en höjd och fotar två restauranger som funnits länge och ligger idylliskt lite utanför stadskärnan. Den till höger heter Nya Hattfabriken. Den till vänster heter Kalle på Spången och den har vi besökt några gånger men det var många år sedan

 

                                                         

Det finns en gammal låt som heter Kalle på spången. Klicka här för att höra den låten


 

Jag stod på en lite bro och blickade ut över svartåns vatten. Då såg jag att dom inte ansat på träden längre bort så man såg inte hela vägen. Det är synd tycker jag

 

När jag fotade dessa vindskupor så kom jag att tänka på en urgammal låt som heter: Under takåsarna i Paris

 

                                          

 

Klicka här för att höra låten med Ulla Billquist. Den är från 1944 och då var jag inte född än. Ulla Billquist föddes 1907 och hon dog redan 1946 endast 36 år gammal på grund av självmord


 

En fransk balkong där dom pyntat så fint


 

Här en annan variant av fransk balkong


 

Kolla in vad kul dom gjort med teglet som sticker ut


 

En stor mysig nallebrjörn i en röd soffa hos Myrornas second hand


 

När jag såg denna hos Myrornas så kom jag att tänka på The Beatles med låten Sgt pepper's lonely hearts club band

 

       

The Beatles med Sgt Pepper's Lonely Hearts club band

 

I dag har vi 14 grader varmt och solfritt än så länge. Det ser ut att spricka upp så det blir nog lika bra väder som i går. Nu skall vi ut och promenera igen och vi har nu kommit upp till mellan 6-8 km och det gör att man mår bättre och kroppen börjar vakna till liv igen efter förkylningen. Nu har jag bara att önska er en så fin tisdag som möjligt, och när jag skrev det så kom solen fram..   

 

 

#Bruksleden #stig #Hattfabriken #vindskupor #balkong #teglet #nallebjörn #Myrornas #Beatles

 

Av Malin wiper - 25 september 2023 14:30


          

Barry McGuire med Eve of Destruction. En låt som fortfarande är aktuell och nu mer än någonsin med krig, klimathot, skövling av regnskogen, orättvisor, mobbning, nedmontering av välfärden, kulturen, skjutningar och mycket mer. Jag hade låten i bloggen för ett tag sen men då i en svensk version med Thorstein Bergman. Klicka här för att höra den svenska versionen

 

                      

Sen detta tjat med att det skall löna sig att arbeta, det är väl ingen som vill gå arbetslös och nästan inte ha nån a-kassa. Nu skall ju dessutom AI ta över så en del har redan blivit arbetslösa. Det är ju inget man själv rår för utan vi dränker oss själva med åtgärder som plockar bort oss. Kan ni tänka er att jag är uppvuxen i en tid då man hade 100% i sjukpenning och nästan 100 % i a-kassa så man kunde i lugn och ro få friskna till och även få tid att söka nytt jobb. Ändå tror politiker att folk fejkar sjukdom när folk får sån usel sjukpenning så dom inte klarar sig på den.  Med denna regering så har vi snart diktatur 

 

                                                                    

Om jag inte trivdes på ett arbete när jag var ung av olika anledningar eller ville byta jobb så kunde man då bara gå upp till en arbetsgivare och söka jobb och få arbetet direkt efter uppsägningsmånaden på gamla arbetet. Vilken frihet det fanns då och varför gick det då men inte nu?. På den tiden hade vi öppna försäkringskassor så man stod på kö för att få ut sin sjukpenning. Min mamma arbetade ett antal år som kassörska på några försäkringskassor bland annat i Göteborg och Sundsvall                      

 

Inte undra på att många som växer upp mår dåligt för psykisk ohälsa har ökat lavinartat. Sen har ju allt spontant roligt plockats bort från våra närområden. På 1970-talet så stod det musiker i vartenda gathörn och spelade och även band och det kom folk från andra länder och sålde saker på gatorna som var typiska för ex Mexico. Det hände nåt roligt hela tiden men nu är det tyst och snart tystnar nog musiken ur högtalarna också på restauranger och cafén. Dom får betala så mycket i stimpengar för att bjuda på musik. Visst vi har olika evenemang såsom food truck eller gatufester av olika slag men det dagliga stimulerande överraskande har tagits bort. Vi har ju flash mob men väldigt sällan och mest i större städer och andra länder

 

                                                                      

Jag kom ihåg när jag bodde i Göteborg och jag och en kompis gick på en Mexikansk restaurang för att äta lite gott. När maten kom in så kom även tre killar med gitarrer fram till bordet och började spela och sjunga. Dom gick runt i restaurangen och underhöll. När jag var barn och föräldrarna tog ut oss på restaurang så var det ofta en trio som underhöll till maten. Det var en självklarhet då. Vi hade även pianister på flera cafén i Göteborg. Tack och lov så bor vi nu i en lite större stad så vi har några cafén och restauranger som har återkommande underhållning och fina scener. Bland annat Global Living, Café Mosaik och några pubar 

                         

Då var man ute och dansade och hade kul på dansställen, klubbar av alla de slag, pubar och morning club som var öppen till 04.00 på morgonen. Tjejer och killar umgicks ute så det var inga mobiler eller storbildsskärmar med idrott som störde. Dessutom har allt blivit så dyrt för sist vi var ute och drack en öl på en pub så kostade den 85 kr och så dyrt har det aldrig varit och även maten är svindyr. För att inte tala om hyrorna som är skyhöga och tar en stor del av en vanlig lön eller pension. Sen allt man behöver av mobiler, datorer och annan teknik som kostar. 

 

                                                                    

Min man är just nu på medicinsk fotvård som han får genom att han har diabetes. I dag har vi lite kallare med 15 grader och ingen sol. Måndag igen!!. Hoppas ni har en bra vecka att se fram emot ni som tittar in. Här händer inte så mycket just nu utan vi ser tiden an. 

 

           

Amy Macdonald med This Is the life 

 

                                 

 

#Barry #arbeta #AI #ohälsa #Amy

Av Malin wiper - 24 september 2023 16:45


 

I går ville jag ha lite egentid och gå ut och fota i lugn och ro. Då bestämde min man sig för att träffa sin bror och gå och ta en pizza på Runes Pizzeria & Café som nu har ändrat sitt koncept och är mer en restaurang. Jag fotade ett tag men sen kom jag på att jag behövde några saker som var slut så jag tog bussen ner till stan. 


 

Nu har dom bytt ut sin gamla skylt till en ny. Runes ligger inte så långt ifrån där vi bor


 

Jag bad min man att ta lite bilder på pizzorna. Mr T valde en Bologna med köttfärssås. Min man tyckte den var jättegod, fint utbakad, fruktig smak på köttfärssåsen, mycket god. 

 

       


The Carpenters, The Royal Philaharmonic Orchestra  med Superstar. Ett klipp från 4 år tillbaka där philarmonikerna klippt in The Carpenters. The Carpenters består av ett syskonpar men Caren Carpenter dog redan 1983 i en ålder av endast 32 år gammal. Hon led av ätstörningar. 


 

Min mans bror valde en La Vito med Bacon, lök och ägg. Han var lika nöjd med sin och dom har fått väldigt bra betyg på sina pizzor 

                      

Jag befann mig sen på Lindex för att köpa acetonfri nagellacksborttagning och även gå omkring och mysa och handla lite mer. Stod i kassan och skulle ta upp kortet för att betala och det fanns inte där. Så pinsamt!, sånt gillar jag inte. Då kom jag på att min man fick mitt kort i går för att handla lite på vårt Coop. Han hade glömt att lämna tillbaka det till mig. Jag brukar i vanliga fall säga till honom men glömde själv denna gång. Stod där och var tvungen att förklara att min man hade mitt kontokort. 

 

Då var det bara att ta bussen hem igen och ner till Runes för att hämta kortet men då blev jag kvar där med männen och tog en fika. 


 

När vi sen var klara så fotade jag bröderna utanför Runes. Vi bestämde oss då för att promenera ner till centrum tillsammans. 

 

 

Här var vi på väg ner till centrum

 

 

Så här ser flaskan ut och den är av märket Depend Nagellack Remover. Den är miljömärkt, doftfri, fri från aceton, olja, färg och parym. Jag tål inte vissa parymer så jag väljer parfymfritt i alla mina produkter.

 

Klicka här för att se vilket nagellack jag använder

 

 

Jag kände mig lite så här efter äventyret men det är ju bara en fis i rymden när man betänker allt jäkelskap som händer i världen nu. Klicka här för att se ett klipp dagen efter raset på och vid E6

 

                                                   

I dag tog vi bussen till Hälla Shopping för att storhandla mat. Vädret är helt fantastiskt, alldeles lagomt varmt och soligt. Nu önskar jag er en fortsatt fin söndag

 

        

Joan Baez with Ennio Morricone - Here's to you.


#Runes #pizzorna #nagellacksborttagning #Hälla #Joan #Ennio

Av Malin wiper - 24 september 2023 09:00


 Arbetarbladet

I dag fyller Janne Schaffer 78 år och det känns så overkligt. Janne Schaffer är en svensk gitarrist och kompositör. Han är en av Sveriges mest ansedda elgitarrister och uppträder både som solist och som gitarrist åt andra artister, både på scen och som studiomusiker, och har förekommit på cirka 5000 inspelningar. Janne har under sin karriär hunnit med uppdrag för bland andra ABBA, Toto, Bob Marley, samt en uppsjö av svenska artister, bland andra Björn J:son Lindh och Ted Gärdestad, och har dessutom haft en betydande solokarriär. 

 

Sen är han ju medlem av Electric Banana Band också. Klicka här för att komma in på deras Youtubekanal

 

                                        

        

Janne Schaffer med Norrland. En av mina favoritlåtar med Janne. Klicka här för att läsa en längre biograi över Janne.  

 

                                                                        

  

Jag har ju även Janne Schaffers autograf. Honom såg jag live i Sundsvall nån gång på 1980-talet. Det var på en jazzklubb i Sundsvall och min sons pappa agerade ljudtekniker på klubben när dom hade evenemang. Arne var känd som en väldigt bra ljudtekniker, och även musiker

 

                 Spotify

Så här såg Janne Schaffer ut då jag såg honom spela i Sundsvall på jazzklubben

 

       

Riltons Vänner & Janne Schaffer  med Banankontakt 

 

                                                   

Det regnade för fullt i går kväll och då kom jag att tänka på detta med jordskredet på E6 vid Stenungsund. Tur att ingen omkom men att åka ner i ett hål, så skrämmande. Dom har ju tydligen avverkat rätt mycket skog där också. Det är ju inte bra när vi får så mycket regn. I dag vaknade vi till solsken precis som i går och det blir nog varmare under dan. I går så var min man ute med sin bror och jag var ute och fotade plus att jag åkte ner till stan sen ett ärende. Då hände nåt som jag berättar i nästa inlägg. I går kom jag upp i nästan 7 km promenad så jag blir långsamt bättre i förkylningen så nu är det bara lite halsbesvär kvar. Hoppas ni får en skön och vilsam söndag

 

                            Hösthälsning från Malin 

                                   

 

#Janne #Banana #Riltons

Av Malin wiper - 23 september 2023 09:00


 

En dag på promenaden så fotade jag lite hus, balkonger och dörrar mm. Här var det snyggt med en svängd trapp med snyggt smidesräcke. Framför fönstret en snygg detalj där man kan sätta blommor och andra växter


 

Liten mysig inbyggd balkong med smidesräcke


 

Här talar vi om balkong där det ryms många


 

Pampig grind och staket i smide


         

Västerås i svartvitt från ovan. Det är Bo Lundvagn som filmat. Det är ett jättefint klipp


 

Det här var en snygg gammal dörr med detaljer och ett läckert handtag. Känns lite 1950-1960-talet då jag växte upp. Det är så kul att man fortfarande ser gamla tidlösa dörrar på en del hus fortfarande. Jag gillar en blandning av gammalt och nytt


  

Utsmyckning på en vägg på sidan av en dörr. Mosaikmönster, så fint


 

Ytterligare en utsmyckning men i andra färger. När man går omkring och fotar så ser sånt man inte hade sett annars, man blir mer uppmärksam


 

Ett hus stack upp bland all grönska. Vitt med rött och blått runt fönstren, det lyste så fint i solen

 

 

Vårt mäktiga vattentorn som sticker upp bland bebyggelsen


 

Ett hus med små burspråk och dörrar med fallande dörrskydd

 

 

Snyggt med krukor på en trapp till en villa. Det är kanske Mårbacka pelargoner


 

På dom nybyggda husen inte långt ifrån oss så har dom två sorters balkonger och detta är dom små. Snyggt genombrutet mönster i balkongerna. Den andra sorten har jag visat förut i bloggen och dom är inbyggda och har mönster nedtill


  

Såna här hus står på rad och ser väldigt avskalade ut. Nästan som en elstation men dom är nog fina inuti. Lite funkis men i uppdaterad form

 

 


      

Autumn Leaves With Breeze (violin, cello, piano & jazz drums. Jättevacker version av denna låt. Musikgruppen heter Lavers Classic

 

 

Hoppas ni har en helt lysande helg att se fram emot. Njut och ha toppen, kära besökare

 

 

#hus #balkong #grind #Bo #dörr #mosaikmönster #vattentorn #burspråk #mönster #avskalade #lysande

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards