Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2017

Av Malin wiper - 31 augusti 2017 15:48


  

I dag åkte vi till Köping för att jag hade tid hos min Kiropraktor Malin Larsson på Larssons Kiropraktik och Hälsocenter. Här ser ni kiropraktor Malin Larsson till vänster och till höger hennes syster som är hudterapeut. Jättegulliga och skickliga tjejer. Jag blev så glad när Malin sa att ryggen inte var lika sned längre och det märktes att jag gjort mina benövningar. Fast det var fortfarande påverkat i baken så hon gjorde samma behandling som förra gången med nålar och dropplatta. Hon la till lite lazerbehandling också. Det kändes toppen efterråt och jag gick på moln därifrån. Jag skall dit igen på uppföljning i slutet av september. Nu gäller det att hålla uppe dom funktioner jag har och träna, promenera och göra mina övningar så jag stärker upp musklerna runt det skadade knät och ryggen                     

 

  

Efter det gick vi över till Café Ezprezzo för jag ville bjuda min man på fika i och med att han fyller år i dag. Dagen till ära tog vi varsin underbart god tårtbit som dom gör själva från grunden på Cafét.  Tyvärr fick jag ingen bra bild för det är lite mörkt där och med blixten blev det för vitt. Utan att överdriva så var detta den godaste tårtbit jag ätit. Alla lager på tårtbiten var så smakrika,  man kände alla och dom passade så bra ihop. Dessutom var den inte så söt och det uppskattas och grädden var extra god. Jag fick inget sockersug efterråt och då håller bakverket hög kvalitet    

 

                 

Inför sin födelsedag gick min man och fick en make over så nu ser han ut så här...    . Min pappa fyllde år på samma dag som min man och hade han levt nu så hade han varit 93 år..    

 

                                               


 

     

Som födelsedagsmusik önskade min man sig Eva Cassidy med Over the rainbow. Tyvärr dog Eva Cassidy 1996 i en ålder av bara 33 år gammal. Hon sjöng både jazz, blues, folkmusik, gospel och pop.  

 

 

#Kiropraktor #Ezprezzo #Fyller #Eva 

Av Malin wiper - 31 augusti 2017 09:00


 

Bild från då vi köpte bilen


Nu har vi fått tillbaka vår bil från verkstan som heter Tuna Bilservice och dom är vi  jättenöjda med. Vi hade även förra bilen inlämnad där några gånger. Tack och lov så hade vi lagt undan till bilreparationer så det gick jämt upp och nu får vi börja på ny kula. Bilen har ju bara haft en ägare före oss och bilmekanikern sa att den är väl omskött och mycket är redan bytt i bilen. Nu skall den tuta och gå ett tag den lilla "silverlådan".

 

                     


I dag har jag tid kl 11.00 hos kiropraktor Malin Larsson i Köping. Jag känner att jag blivit lite bättre och behöver inte ta värktabletter mer än två gånger/dygn nu. Ju mer jag rör mig desto bättre men jag har ju också en latmask som vill slappa emellanåt med en bra film eller göra nåt annat.     

 

  

Jag såg en tjock TV på Läkarmissionens second hand sist vi var dit. Det är av märket Centrum och den var satt till 200 kr. Den var jättesnygg och den är snygg som en inredningsdetalj men tar väldigt stor plats. Eller så kan man göra nåt med den på kul. Sätta in en platt TV eller göra barskåp av den eller nåt annat roligt. Kanske sätta ben på den och ha en kudde ovanpå så den blir en stol och under en hylla.  Vi har inte plats för nåt sånt hos oss utan vi har det vi behöver nu 

 

   

     

 

   

Dom hade 6 st av dessa helt oskadade stolar som gick att stapla. Tyget är lite retro och bekväma att sitta i. Jag tror dom kostade ca 50 kr/st   

 

  Erikslunds Köpcentrum i taket

 

Det har regnat i natt och är 11 grader varmt på morgonen.  Man får vara tacksam att vi inte har alla dessa katastrofer som många blir drabbade av ute i världen. Tänk att måsta fly från sitt hem och lämna allt bakom sig. Jag tänker på den senaste katastrofen med "Stormen Harvey". Undrar om det är mer katastrofer nu än förr eller om det är så att vi får vi reda på allt direkt som vi förut inte visste så mycket om. Jag såg att Janne "Loffe" Carlsson gått ur tiden, det känns så sorgligt. Nu önskar jag er en fin torsdag så här före en ny helg igen!!! 

 

 

#Tuna #Kiropraktor #TV #Stapla #Regnat #Janne

Av Malin wiper - 30 augusti 2017 13:00


  

Vi åkte iväg till Kolbäck en solig dag för det ligger bara några km från Hallstahammar och det går även en en gratisbuss dit som heter "Brukslinjen". Vi gick omkring och sen kände vi oss sugna på lite glass. Det blev Sia glass hos Café Tårtan. Fin inredning och trevligt bemötande. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått               

 

Klicka här för att komma in på Kolbäcks Gästgivaregård


  

vi satt ute och åt den goda glassen och man fick en känsla av "Lady & Lufsen" av borden och dom fina rutiga dukarna. Jag orkarde inte hela eftersom vi har dragit ner så kraftigt på godsaker.


 

Mitt emot Cafét så ser man den snygga Järnvägsstationen. Det är så kul när dom bevaras och även kan användas till annat i och med att vänthallarna försvinner mer och mer på små stationer. I denna byggnad finns även Biblioteket. Klicka här för att se hur järnvägsstationen såg ut förr i tiden. Nästa gång vi åker dit så skall vi besöka biblioteket och då skall jag även fota andra sidan av byggnaden  


 

Min mamma arbetade som sekreterare på SJ när jag var barn och hennes pappa, min morfar, var tågmästare. En bror till min mamma var stins och en var lokförare. Dom andra två morbröderna valde andra yrken


 

Jag tog även några bilder på denna vagnshjulsaxel som står där som en skulptur på en bit järnvägsspår. Använde mig av en av bilderna till en ny header på bloggen 

 

Klicka här för att komma in på PerrasMotorNostalgi där man kan se en sån där viktvåg som roat många under årens lopp men nu är ett minne blott. Hans blogg är flyttad och har bytt namn så klicka här för att komma in på nya sidan


  

Det är fint och välskött på perrongen. Tänk när jag växte upp då det fanns stinsar och mycket av stationspersonal överallt och det sjöd av liv. Det har avstannat lite i nutid och det är lite tystare utom i stora städer. Många satt vid stationer för att se när tåg kom och gick. Jag känner mig numera som ett stycke historia som fått vara med om hur samhället förändrat sig på både gott och ont

 

     


   

Sen såg vi att dom hade ett Hemköp lite längre bort så vi promenerade dit. Vad kul att dom har ett litet café utanför kassorna så folk kan sätta sig där och njuta en stund. Ovanför ser det ut som hyllor, skåp och inredning men det är en tapet som ger en sån fin effekt och det blir hemtrevligt. Butiken är jättefin och vi kände för att handla lite sånt som fattades hemma när vi ändå var där


 

Vi blev jätteglada när vi såg att dom hade Hälsans Kök bullar som vi annars köper i Hallstahammar men nu har dom inte haft dom där på länge. Därför köpte vi hem flera frysta förpackningar med dessa. Vi äter väldigt mycket vegetariskt nu både färdigköpt och hemlagat. Fast vi äter både kyckling och fisk och annat emellanåt. Får vi besök som inte äter vegetariskt så blir det vanlig mat och vi kan även äta sånt borta 


  

Dom hade en sort som jag inte sett förut så vi skall testa dessa i dag så jag återkommer med recension. Det är Toscanska biffar som ser väldigt lockande ut.              


      

Då var vi klara med inköpen så här ser ni min man med full kasse                  



Ha nu en fortsatt fin dag för tiden och livet är som en skör tråd som ibland går av. 

 


#Kolbäck #Brukslinjen #Tårtan #Glass #Järnvägsstationen #Vagnshjulaxel #Perrongen #Hemköp #Café #Bullar

 

Av Malin wiper - 30 augusti 2017 08:30

                          


  

För ett tag sen så tipsade min mans bror oss om en fantastisk Sushibar i Västerås som heter Sushi Heaven. Han brukar gå dit ibland. En dag då vi var till Västerås för att handla så hamnade vi utanför sushibaren och bestämde oss för att gå in dit och testa. Det såg jättefint ut utanför på uteserveringen

 

                     

 

Här ser ni min sushi som såg fantastisk ut för ögat. Sushin var magiskt god och riset helt perfekt. Bitarna smälte i munnen och jag njöt så jag fick gåshud och fick inte fram ett enda ord mer än Wow!

 

                                                      


scifishop


 

Allt var så fräscht, smakfullt och snyggt upplagt så ögat fick verkligen sitt också. Det såg ut som ett konstverk på tallriken så jag ville bara sitta och kolla in den en stund.


  

Kolla här vilken snygg dekoration av nån slags grönsak som ligger som en girlang över sushin

 

                               

 

Min mans mat gick inte heller av för hackor och var så snyggt upplagd och såg så intagande ut. Till vänster ligger dumplings med en söt stark chilisås. På höger sida 4 olika sushin


 

Sushin i närbild. Bara det att dom lagt på lite godsaker ovanpå sushin gjorde att den blev så mycket lyxigare och det smakade fantastiskt. Min man var också lyrisk på sitt lite lugnare vis. Jag står ju mer för dramatiken

 


Kyu Sakamoto med Sukiyaki. Blir så nostalgisk för denna låt gick het på skivtallrikarna under tidigt 1960-tal. Kyu föddes 1941 och dog redan 1985. Han var en japansk sångare, skådespelare och komiker. Han lyckades ta sig in på Billboard-listan ännu en gång 1963 med låten "Shina no yoru" som tog sig till plats 58. Jag har haft denna låt inne ett antal gånger i min blogg men det var ett tag sen. Efter hans växande popularitet med "Sukiyaki" så gav han sig ut på en världsturne som varade mellan 1963-1964. Han efterlämnade fru och två barn                                   


 


Det blåste lite ute så vi satt inne vid barbordet på dom fina bekväma barstolarna. Här har vi njutit färdigt och jag riktigt längtar tills nästa gång vi kan gå dit igen. Jag har ätit god sushi förut men detta var ett snäpp bättre. Dessutom var dom trevliga och vänliga därinne och sånt uppskattas också.                 

             


Bilmekanikern ringde min man och sa att han kunde ta in vår bil en dag tidigare och det passade oss jättebra. Nu har vi en billös onsdag men får tillbaka den samma dag och det känns bra eftersom jag skall till Kiropraktorn i Köping på torsdag förmiddag. Ha en skön dag.. och tack för att ni finns mina bloggvänner, fb vänner , läsare och andra. Ni berikar mitt liv och hade jag inte börjat vara ute på nätet i början av 2000-talet så hade jag aldrig lärt känna er.     många har jag träffat In real life och det har varit en härlig upplevelse. 

 

                                                

 


#Västerås #Heaven #Magiskt #Upplagt #Dumplings #Sakamoto #Barbordet #Bilmekanikern #Berikar

Av Malin wiper - 29 augusti 2017 16:15



 

Det blev så tomt under spegeln vi satt upp i hallen därför tog vi till denna iopfällbara trästol och hängde på rejäla hängare för att ha som extrastol då man vill sitta och ta på sig skorna mm. Vi har ju en liten hall nu som inte går att möblera på samma sätt som vi gjort tidigare. Är inte ledsen över detta för då har vi fått större i dom andra rummen istället. 

 

                                                      

 

Det lustiga är att när man kommer in i hallen så hoppar man till för man får en känsla av tåg när man ser stolen hänga där..  det kändes som ett dejavu men jag kan inte få fram vart känslan kommer ifrån. Mycket möjligt att vi sandpapprar den och målar den i en färg så småningom. Eller vit så den smälter in i hallen 


  

Så här ser det ut från andra hållet mot ytterdörren. Min man satt stolen så högt så jag kan komma åt kontakten när jag behöver den till hårtorken mm och det är nog därför det ser lite lustigt ut. Vi har en jättelång hatthylla på andra sidan och sen är det bara garderober hela vägen. Vi köpte 2 såna stolar på second hand för 40 kr/st   

 

   

Tapeten i hallen ser inget vidare ut och en hall är ju första intrycket. Det är rivet på flera ställen och tapeten har gulnat och mönstret försvunnit. Vi har ju åkt på att tapetsera och måla i dom två sista lägenheterna vi haft och nu blir det samma igen. 

 

   

Vi hade tur att hitta 3 rullar eco tapeter "easy up" på Läkarmissionens second hand i Västerås. Vi kan inte ha nåt häftigt färgstarkt utan måste ha ljus tapet på grund av att hallen är så liten och med ljus tapet ser den större ut. Rullarna sålde dom där för 10 kr/st så detta gick endast på 30 kr.

 

Det är en Boårstapet och klicka här för att komma in på en sida och se lite olika tapeter dom har. En enda rulle kostar 244 kr så vi gjorde verkligen ett fynd. Fast på länksidan har dom en kampanj just nu så dom är lite billigare

 

   

Tapeten är grå färg med lite metallic i mönstret. Den kommer att ge ett lyft åt hallen. Räcker rullarna till hatthyllans sida så tapetserar vi där också. Det är inte lika slitet där så räcker dom inte så gör det inget. Nu fick vi tummen upp för att tapetsera hallen själva av områdeschefen. Min man är ju så noga och har tapetsera både i vårt egna hus och dom två sista lägenheterna. 

 

   

På IKEA köpte vi en flätad korg som vi lagt våra vintermössor i och den står på en extrapall vid skohyllan för vi vill inte göra hål i garderobsväggen och det är fullt överallt nu på dom väggar som finns. 

 

  

Sen köpte vi två lite mindre korgar där vi har halsdukar och vantar. Man får göra det bästa av den lilla hallen. Tyvärr så såg vi att nyanserna på korgarna var lite olika men det gör inget. Vi hade även tänkt byta ut hatthyllan till nåt häftigare och mer praktiskt vi bestämde oss för att inte göra nåt mer i hallen till slut 

                 

 

Det tar sån tid att skriva mina inlägg nu eftersom jag inte kan sitta så långa stunder åt gången. Fast i dag är jag lite bättre i knät och har inte tagit värkmedicin på 11 timmar fast man får ta var 8:timme så det känns toppen. Ha nu en skön tisdagskväll kära läsare

 

Sheryl Crow med Are you strong enough to be my man

 

 

#Spegeln #Trästol #Ytterdörren #Tapeten #Grå #Läkarmissionens #Korg #Hatthyllan #Sheryl

Av Malin wiper - 29 augusti 2017 08:45


  

Detta är en CITROEN 2CV 6 från 1987 som jag fotade från vår bil. Tyvärr så hann jag inte få nån sidobild när den svängde senare

 

                                        

Citroen t-shirt     



  

En turkos silvrig KAWASAKI VN 800 från 1999



 


David Allan Coe med Panheads Forever


            


  

Vi hade detta fordon framför oss på vägen en dag och den är en stor gräsklippare. Jag är faschinerad av stora maskiner av alla de slag.  

       

 

Här händer inte så mycket just nu för jag orkar inte mer än nödvändigt när jag går på värkmedicin och sover dåligt på nätterna. Vaknar med värk vid 02.00-tiden och måste sitta uppe och se på tv ett tag tills tabletterna verkat. Fast jag har inte värk hela dagarna utan det blir lite bättre när jag promenerar. Bengymnastiken jag skulle göra tills jag träffade kiropraktorn igen har varit svårt att genomföra. Det har gjort så ont trots att jag inte haft nån tyngd på benen. Har lite frågor till henne på torsdag. Då måste vi åka buss till Köping eftersom bilen skall lämnas in igen på verkstan samma dag. Nu har dom fått dom två reservdelarna som fattades. Vi får tillbaka bilen samma dag. Vädret har varit jättefin och inte så tryckande som i sommar utan nu känns det lite höst i luften och det är bara solen som värmer. Önskar er som tittar in en härlig tisdag 

              

 

   

 

 

#Citroen #Kawasaki #David #Gräsklippare 

Av Malin wiper - 28 augusti 2017 16:30


 

Häromdan då min man och jag var ute på en promenad så avslutade vi med att gå in på Hallsta Café och bar i centrala Hallstahammar för att ta oss en fika. Det satt rätt mycket folk både inne och utomhus på den fina serveringen där man kan sitta och mysa och se ut över centrum            


  

Dom har lite ändrade öppettider och på fredagar och lördagar är det öppet ända tills kl 01.00 och då är det underhållning och ibland med musik från 1950-1960-talet. 

 

Klicka här för att se att dom har musik och underhållning varje helg och även "Happy hours"

 

                                                                               

 

 

Jag tror detta är den lilla scenen för det står en högtalare där och det är så stort framför så jag antar man kan dansa också

 

  

  

Vi tog kaffe med varsin baguette som var frasande god med smakrik ost och skinka. Vi har varit in och fikat en gång förut men nu var det omgjort och mycket snyggare och med mer att välja på. Trevligt bemötande av kvinnan som serverade oss


   

Dom har även fullständiga rättigheter så man kan få sig ett glas vin, öl, likör mm         


  

Kolla så bra att dom har en speciell barnmeny

              


  

Eftersom jag inte är i så bra form i och med det onda knät och värktabletter i kroppen så fick jag inga bra bilder men jag kommer att ta fler så småningom då vi går dit då dom har underhållning. Dom hade väldigt fina möbler och även lite barnbrod utspridda. 


  

Sen finns det nåt som heter "Seniorglädje" där man kan få mat och fika lite billigare och här ser man vad som serveras dom olika veckodagarna.

 

   

 

 

 

#Hallsta #Öppettider #Baguette #Rättigheter #Barnmeny #Möbler #Seniorglädje

 

Av Malin wiper - 28 augusti 2017 09:15



  

Har kommer nu del 2 av 2 från Vagis Meet i lördags på Lövudden. Jag lånade några bilder av min man också för han hade också kameran med sig. Vi var där så tidigt så det hade inte hunnit komma så mycket folk än men jag kan se på andras bilder att det hände mer efter att vi åkt därifrån                      


Det var mest unga personer där så vi kände oss lite mossiga..  men det är bara att bita ihop och fota vidare..  . Här hänger ett gäng killar mitt på den stora gräsmattan mellan bilarna                               


   

En vit häftig VOLKSWAGEN 13 från 2009


  

En brungrå VW PASSAT L 321121 M 605 från 1975. Det minner mig om att jag flyttade från min uppväxtstad Sundsvall till Göteborg 1975. Sen dess har jag flyttat så många gånger så jag blir yr i huvudet när jag tänker på det..  


  

Detta är en AUDI B8 från 2013 och jag har aldrig sett detta motivlack förut på en bil.                   

 

 

Jag gissar på att det skulle bli lite musik från detta partytält och även prisutdelning

 

   

Det var långa rader med olika bilmodeller av vissa märken som representerades där          

 

   

Den röda bilen är en PORSCHE 911 CARRERA RS från 1995. Den svarta är en PORSCHE 2220000 från 2016 så den har bara ett år på nacken                

 

   

En svart mattlackad VOLKSWAGEN JETTA LS från 1981. På takräcket ser man en gammal resväska och en scateboard 

 

 

Jag går igång (Ernst uttryck) på fälgar..  och kollar alltid in dom när jag ser en snygg bil

 

 

Den gröna Volkswagen vann pris "Peoples Choise". Kolla in vad paret har det mysigt                                   

       

Simon & Garfunkel med Leaves that are Green. Önskar er en skön början på veckan   


#Vagis #Mossiga #Volkswagen #Passat #Audi #Partytält #Bilmodeller #PORSCHE #Jetta #Peoples #Simon

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards