Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2014

Av Malin wiper - 31 december 2014 18:00

          




    

Bild som min son tog på oss i maj 2013 Klubbholmen utanför Enköping


  

Vi har nu ramat in två av dom bästa bilderna på oss i nutid. Det till vänster tog Stig Andersson som sköter om Molidens Nostalgimack, det var sensommaren 2014. Det andra tog min son när vi var till honom i maj 2013 och åkte ut till Klubbholmen som är en småbåtshamn i Enköping. Vi har satt bilderna ovanför hängaren i hallen där vi har skohorn mm


    

En häftig julpyntad balkong i Enköping december 2009 då vi också firade jul med min son. När vi åkte förbi i år så var pyntet borta och min son sa att dom flyttat. Har fotat balkongen flera gånger för den har verkligen stuckit ut.  

   

Vi fick en jättefin fotobild på min mans brors barnbarn som nu är två stycken, en pojke och en flicka. Dom har tomtemössor på sig och är jättesöta och vi skall rama in bilden och några till vi fått av dom förut

 

   

Tack för julkorten...  Vi har själva inte fått iväg så många som vi tänkt oss.  

 

   

Jag fick detta fina från en av mina bloggläsare som bor i Göteborg. Det föreställer Järntorget och jag blir så nostalgisk eftersom jag bott i Göteborg  sammanlagt 10 år.    

 

 

Hon hade även skickat med ett fint brev som var utsmyckat så fint. 

 

   

Här har min bloggläsare fotat huset där det fina Konditoriet Bräutigams låg förut, nu finns det en pub där som synes och den heter "Dubliner". Bräutigams låg där hela tiden jag bodde i Göteborg och på övre våningen så hade dom en man som spelade på en tjusig flygel lite då och då så man blev underhållen till fikat. 

 

Bräutigams grundades år 1870 av Emil Bräutigam och förlades så småningom till en fastighet i hörnet av Östra Hamngatan 50 B och Kungsgatan 54. Konditoriet utgjorde en mötesplats för Göteborgs societet under 1900-talet. Företagets motto var under många år "Endast det bästa för kunderna". 1911 blev Bräutigams Kunglig hovleverantör. När jag bodde där så var det mer ett ställe för alla men jag var ingen stamkund där för jag hade andra ställen och det var alltid så fullt med folk på Bräutigams. Jag har alltid gillat lite mindre ställen som ger en intimare atmosfär. Konditorirörelsen var inhyst i detta hus tills verksamheten lades ner 15 januari 1993. Samma år så flyttade The Dubliner in, och The Irish Coffehouse i de gamla konditorilokalern

 

   

Dom har kvar samma ingång som man gick in i då men nu är det andra firmor där. Alla fyra bilder har jag fått av min bloggläsare som följt min blogg länge 

 

  

Så här ser det ut på längre håll. I dag driver Bräutigams femte generationen, Peter Bräutigams marsipan och konfektyr med tillverkning av marsipan. Klicka här för att läsa lite mer historik över stället. Klicka här för att komma in på Cafekartan och kolla vilket fint betyg Peter fått 

 

Joan Baez med Christmas in Washington 

 

Vi är så fruktansvärt trötta efter dessa två förkylningar så vi sitter just nu bara och degar framför våra datorer och min man håller på att gå igenom min laptop. Det är inte många smällare vi hört här utanför och det skall bli spännande och se hur stort fyrverkeri det blir i år. Vi har varit ute och åkt lite och förlustat oss men det skriver jag om senare. Det blir bara mysa och vila här, hörde att min son skulle på nyårsfest med vänner och jag hoppas han får kul. Ha nu ett gott slut på 2014 och att det nya året har mycket positivt att bjuda på. Stor varm kram till er mina fina läsare        

 

     

  

 #Minnesbilden #Klubbholmen #Enköping #Göteborg #Julkort #Bräutigams #Joan

Av Malin wiper - 31 december 2014 13:00

  

När vi ändå var i Västerås så är det svårt att hålla sig från stans snyggaste galleria och dess Cafeteria som heter Systrarna Ericssons Bakeryshop & Cafeteria. Vi har nog varit dit varje gång vi haft vägarna förbi. Denna gång var det inte lika mysigt för det var för mycket folk och gick inte att fota därinne. Man satt lite trångt  och vi brukar sitta utanför stora lokalen för där ser man folk gå förbi och den snygga gallerian som är arkitektoniskt utformad på ett sätt som tilltalar mig 

 

Klicka här för att se när vi var dit i augusti 2012. Klicka här för att se när vi var dit i juni 2013

 

 

         


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om dess historia. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vilket betyg dom fått på Cafekartan 


    

Dom har alltid en jättesnygg gran där som hänger ner från taket 


  

Det var inte lätt att ta sig fram för att fota kaffebröd eftersom det var knakat med folk. Fick ändå med detta fina hjärta

  

Denna läckra fyrkantsnjutning intogs av min man. Han tyckte den var jättegod och speciellt moussen


  

Läckra fräscha räksmörgåsar som stod där och lockade också


  

Jag själv har inte haft några som helst restriktioner i jul utan vräkte i mig denna hallonmoussebakelse med god aptit. Nu sitter man här övergäst...   

 

Power Meet 2014 i Västerås

 

Jag tyckte nyss det var ett nytt år så tiden rusar iväg. Vi bodde då i förra lägenheten och firade ensamma med god mat och champagne.  

 

 

#Systrarna #Ericsson #Gallerian #Västerås


Av Malin wiper - 31 december 2014 08:00

    

I västerås stannade vi på ett ställe för att hinna fota oss alla innan det blev mörkt. Sen såg vi att vi hamnat framför en skivbutik som heter "City Records" och det är inte ofta man stöter på en sån numera. Därför bestämde vi oss för att gå in dit och kolla runt

 

   

Här är vi på väg in och vi blev stannandes där rätt länge för det fanns hur mycket som helst och även vinylskivor.

 

 

Det fanns hur mycket som helst av både cd skivor och vinyl.   

 

  

Här ser ni Adonis som driver skivbutiken, tyvärr gjorde inte bilden honom rättvisa för det var lite mörkt och jag borde vräkt på med full blixt men tog upplättningsblixten. Han var en jättetrevlig man som spred glädje och det gör mycket för stämningen. Han var så musikkunnig och hade så härlig musik i högtalarna. Klicka här för att se en bättre bild på Adonis

 

  

Det satt gamla och nya affischer lite överallt och det gjorde att det blev karaktär och känsla över det hela 

 

  

Här lite vinylskivor som vi bläddrade igenom

 

  

Han hade låtar från denna skiva "Privateering" med Mark Knopfler och den var helt suverän och helt annorlunda än allt annat han gjort, innehåller rock, blues och folkmusik. Albumet har fått bra recensioner och legat på många topplistor. Mark har en 35-årig karriär bakom sig och förhoppningsvis många år till och detta är hans sjunde soloalbum. 

 

Mark Knopfler med låten Redbud Tree från skivan. Klicka här för att höra ytterligare en låt från skivan 

 

    

Jag köpte även två vinylskivor som hade helt oskadade fodral så dom skall jag rama in och sätta upp på en passande vägg.  Den ena är med Diana Ross och den andra med Del Shannon. Vi hade en liten skivspelare men den gjorde vi tyvärr oss av med 

 

  

Min man kunde inte heller låta bli att köpa skivor. Nu har han alla Eva Cassidys CD-skivor till sin samling. Han är ett stort fan av henne och det är så tråkigt att hon dog så ung. Denna CD heter "Simply Eva" och är det åttonde postuma albumet från Eva Cassidy 

 

Eva Cassidy från skivan ovanför klippet "Simply"

 

   

Till höger en skiva där hon musicerar tillsammans med Chuck Brown från cd:n The Other side. Klicka här för att höra en av låtarna på skivan med Chuck Brown och Eva Cassidy


 

 Vi kommer bara att ta det lugnt i dag men åker nog ut en tur med bilen för att insupa stämningen så här på sista dagen av ett år som inte varit det bästa men jag ser fram emot ett förhoppningsvis bättre år och hoppas man får vara med ett tag till. Hoppas ni har nåt kul att se fram emot i dag på nyårsafton. Tack för detta år som ändå haft sina ljuspunkter.      

 

 

 

 

 

 

 

 

#Records #Västerås #Adonis #Vinyl #Eva #Mark #Del #Diana

Av Malin wiper - 30 december 2014 17:00

  

Vi åkte iväg till Västerås på lördagen för att titta runt lite och både äta och fika. Där hade vi bestämt träff med min mans bror Janne som bor där.

 

   

Det hängde såna här fina kronor på rad över en hel gata och det såg ut som kristallkronor så snyggt. Det var så där lagomt mycket folk ute och jag antar att många var ute på Erikslunds köpcentrum som ligger en bit utanför. Vi var dit också för att äta men det var så fullt med folk så man kunde inte ens fota maten...   utan att nån kom i vägen.  

 

   

Ett träd var fullsmockat av glittriga röda hjärtan likt en annorlunda julgran

 

   

Såna här granar finns lite överallt i stan och dom lyser så fint på kvällen

 

   

Brynolfs Bagare är ett litet Konditori som säljer mycket tårtor men har en liten caféavdelning som vi skall besöka nästa gång för nu ville vi in på "Gallerian" dit vi brukar gå och fika men man måste testa nåt nytt också.

 

   

En skulptur framför bageriet i form av en gråtande pojke

 

 

Kollade in lite utsmyckningar utanför inredningsbutiker  

 

   

  

Läckra julkulor  

 

   

Där vi parkerade mitt i city så hade dom byggt upp en isbana där både vuxna och barn kunde åka skridskor. Jag är själv uppvuxen på både skridskor och skidor. På den tiden fanns det sk isgalor dit man tog sina skridskor och åkte till musik och färgat ljus. Då serverades även korv och dricka bredvid isbanan, man kunde även klä ut sig i nåt roligt om man ville så därför blev det som en ismaskerad. Sen åkte man på vanliga skridskobanor också där det annars var fotboll och ischockey som gällde. Jag fick mina första konståkningsskridskor när jag var rätt liten och det i julklapp. På den tiden i norrland så var det 30 grader kallt och massor av snö men allt funkade så det utbröt inget kaos med bussar och tåg. Nu låter jag som en gammal stofil när jag skriver att det var bättre förr...    men tyvärr är det den nakna sanningen för annars hade det väl inte behövts så mycket nödhjälp som nu. Skattepengarna verkar ha ramlat ner i fel fickor 

 


God Fortsättning önskar jag mina härliga läsare. Tack alla bloggvänner för att ni berikat mitt liv ytterligare ett år. Tack ni andra som läser min blogg och för att ni kommer in till mig, det känns toppen.

    

 

 

#Västerås #Brynolf #Hjärtan #Kristallkronor #Isbana

Av Malin wiper - 30 december 2014 12:00

  

På juldagen längtade vi ut så vi åkte först omkring lite och sen fikade vi på Konditori Drott i Enköping. Det var det enda som var öppet men det är ett gammalt anrikt ställe där dom bibehållit den gamla karaktären från 1950-talet

 

Klicka här för att se vilket fint betyg dom fått på Cafekartan.se. Klicka här för att se deras öppettider 

 

   

Det är verkligen mysigt därinne, vi har vartit dit några gånger förut också när vi hälsat på min son. Nu satt vi i inre rummet för det satt folk i det andra och jag ville fota lite  


Klicka här för att komma in på en fantastisk nostalgiblogg som heter "femtiotalsjakten" där har dom skrivit om detta Konditori och visar fler bilder än jag kunde fota på grund av att det satt folk i den andra lokalen

 

   

Här ser man orginalmöblerna som måste ha varit av bra kvaliet för att hålla så länge. Dom var inte alls så slitna 

   

Tavlan på väggen var en höjdare och passade så bra in i inredningen 

 

Brenda Lee med Rockin around the christmas tree. Brenda Lee är en amerikansk country- och popsångerska. Hon blev känd både för snabbare rockabillylåtar och dramatiska ballader. Hon hade sin glansperiod under tidiga 1960-talet. Hennes debut var 1956 och hon är i dag 70 år gammal   

 

  

Jag tog en smörgås med leverpastej och gillar när leverpastejen ligger så snyggt som här och att det inte är så tjocka skivor. Både bröd och pålägg smakade jättebra 

 

        

Min man tog en smörgås med köttbullar och potatissallad och han sa att den var supergod. Min son tog en med kaviar och ägg och den smakade också bra. Vi åkte ut så tidigt så detta blev vår frukost och sämre kan man ha det 

 

     


  

Sen åkte vi runt lite och såg då denna tomteutsmyckning kravla sig upp på balkongen  

 

 

#Drott #Konditori #Leverpastej #Kaviar #Köttbullar

Av Malin wiper - 30 december 2014 08:00




  

Min mans bror kom rätt tidigt till oss på julafton så vi fikade först och sen åkte vi ner till småbåtshamnen för att gå omkring och kolla på båtar. Det var en sån torr härlig kyla och snön hade lagt sig som en hinna över både mark och träd

 


  

Det finns hur många båtar som helst att kolla på men många är övertäckta så man ser dom inte. Min son har sin pappas halvfärdiga båt där i hamnen också. Den är byggd efter pappans egen ritning men den blev aldrig helt klar för han fick andra intressen. Min son har försökt sälja den men det har inte funkat.

 

  

Om allt går i lås i sommar så skall vi ut och segla med min son i 5 dagar sen fortsätter han själv på en tur genom Sverige. Han har inte köpt nån båt än men kollar efter en motorseglare hela tiden som skall passa honom. När vi är med så skall vi segla inomskärs så man ser land hela tiden för annars törs inte jag följa med. Det som vi nu måste göra är att förbereda oss i 5 månader med att komma i fysisk form med både viktminskning och bättre kondition annars funkar det inte. Det blir för tung och otymplig last....  Sonen har också gått upp i vikt så han måste också komma i form. Min man får semester för första gången på länge 2015  för nu har han ju en fastare anställning


  

Det var helt fruset där båtarna ligger ankrade på sommar och vår


  


  


         



Detta är en typ av silo och det krävs mycket kondition för att ta sig upp för dessa trappor och en fungerande kropp.


    

I båthamnen finns det en avdelning med gamla skrotfärdiga båtar som inte använts på länge som folk ändå har stående där   


   

   

Bodar att hyra för både båtar, verkgyg och annat material 

 

Liten rolig båt 

 

Jag är så trött efter resan så jag har inte varit utanför dörren än och gick i morgonrock hela dan i går. I vanliga fall hade jag inte varit så trött men sköldkörteln påverkar mig mer och mer. Nu måste jag ändå rycka upp mig och komma i form. Min man är ju tvungen för han har ju ett arbete att gå till. Ute är det varmare igen och jag fattar inte varför temperaturen går så upp och ner så mycket. Nu är det snart ett nytt år och jag hoppas det blir ett bättre år än det förra men sånt vet man aldrig utan det är lika bra att ta en dag i taget och försöka göra det bästa av det hela. Ha nu en fin dag kära läsare och sköt om er 

 

   

 

 

 

 

#Småbåtshamn #Enköping #Segelbåtar 

Av Malin wiper - 29 december 2014 16:00

En härlig jullåt med Willie Nelson "Please come home for christmas". Willie Nelson är nu 81 år och still going strong. Han har varit aktiv sen 1956

 

  

Bakom grädden ser man en form med en bananpaj som vi blev bjudna på i juni av våra vänner A-C och L-G när vi var hembjudna till dom. Jag är ju en bananälskare som till och med har långskivad banan på hårt bröd. Vi skulle ha bakat denna paj i jul men vi hade glömt receptet hemma.  och sen när jag kom in på bloggen (hade glömt lösenord) för att hämta det så hade vi glömt köpa ägg och det var rätt sent. Vi skall göra den denna veckan istället och min man skall få ta med sig den till arbetet för nu har vi börjat på allvar att sköta oss igen...  det blev alldeles för mycket sött i jul. Vi har ju redan ätit den och vet att den är supergod

 

 

Den skall göras iordning samma dag och sen avnjutas i glatt sällskap. Jag visar upp den sen i bloggen men ni får receptet redan nu för jag skrev  detta inlägg före vi åkte till min son och eftersom jag har en jullåt i detta inlägg så sätter jag in det nu, detta blev lite rörigt...  men det är så det ser ut i min hjärna just nu...

 

 

  

 

Ingredienser:

 

2 ägg

1,5 dl socker

1,5 dl vetemjöl

 

 

Skivad banan över + pärlsocker och smör

 

Vispa ihop ägg, socker sen rör man i mjölet. Sätt det i en pajform, skivade bananer ovanpå, strö lite pärlsocker över och skiva tunnt kallt smör och lägg över. Eller ringla över flytande smör 

 

 

Gräddas i ugn på 220 grader i 20 minuter  

 

       

 

Den heter egentligen: Birgits snabba kaka  

 

 

Det kommer mer från julen i morgon      

 

 

 #Willie #Bananpaj #Vänner #Birgits

 

Av Malin wiper - 29 december 2014 11:30

  

Tyvärr har sångaren Joe Cocker dött i lungcancer 22 december och det känns så sorgligt, han blev 70 år gammal. Han hade verkligen en skön och säregen röst och jag har lyssnat på honom rätt mycket och tänkte på honom för några veckor sen och undrade vart han tagit vägen för man har inte hört nåt från honom på länge. Joe var rock och soulsångare från Storbritannien. När han dog bodde han i Crawford, Colorado. Han föddes i Tasker Road, Crookes, Sheffield Yorkshire. Han var den yngste sonen till en tjänsteman, Harold Cocker och Madge Cocker, född Lee. Joes främsta musikaliska influenser som han växte upp till var Ray Charles och Lonnie Donegan. Joe Cocker sjöng offentligt första gången då han var 12 år gammal. 

 

Unchain my heart med Joe Cocker


 

En ung Joe Cocker   


År 1963 började Cocker dejta Eileen Webster som även hon var bosatt i Sheffield. Dom höll ihop i 13 år men skilde sig 1976. År 1978 flyttade Cocker till en ranch. Sen började han dejta Pam Baker och dom gifte sig i oktober 1987, paret bosatte sig i Mad Dog Ranch i Crawford Colorado

 

 

Klicka här för att komma in på Joe Cockers hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa om allt han gjort under sin livstid

 

 

 

   

 

 

#Joe #Unchain 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards