Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2019

Av Malin wiper - 31 augusti 2019 14:00

     

Vi promenerade ner till centrum i solskenet för att njuta en stund på Hallsta Café & Restaurang. Jag bjöd min man på födelsedagsfika men ingen av oss ville ha några sötsaker så vi tog focaccia han med räkor och jag med brieost. Det finns så många uteplatser att välja på men vi har fastnat för detta ställe där som är i lä under tak

 

                                    


 

Kolla in så fantastisk räksmörgåsen ser ut. Den är annorlunda på grund av focaccian och den hade en dressing på räkorna som hade en syrlig och fräsch örtsmak. Han tyckte den var en av dom godaste räksmörgåsarna han ätit. Dom gör allt medans man väntar och då blir det en lyxig upplevelse både i smak och synintryck. Siba satt en flagga i smörgåsen så den såg ännu festligare ut i och med födelsedagen


 

Här hugger han in

 

                                  


Kreativ

 

Min favorit har varit focaccia med ost men nu ville jag testa nåt annat så jag valde brieost istället med lite grönsaker och den god örtoljan dom blandar till själv

 

 

Efter det var vi in till Hallstahammars Livs som ligger vägg i vägg med Cafét. Det är fräscht och fint därinne och vi köpte lite annat också. Dom har bra priser och trevligt bemötande

 

                    

 

 

Där hade dom extrapris på små avlånga kex. 1 paket för 2 kr, 3 paket för 5 kr. Jag äter mest kex till kaffet hemma och för det mesta Kornmo men ibland vill jag ha nåt annat och dessa är lite mindre också. Köpte 3 paket och skall testa dom

 

 

Tog sen en sväng till Torghörnan och la in några rader på Lotto. Han hade vunnit 120 kr på triss och han tog några nya och vann 60 kr. Det var så fint ute så vi bara gick omkring och njöt. Sen satt vi oss på en bänk så vi såg över hela torget då folk kom och gick. 

 

  

Invid gångvägen hem är det arbeten på gång med kabelnedläggning

 

 

Kan inte låta bli att fota vägarbeten och vet inte varför det faschinerar mig

 

                                   


När detta kommer in så är vi på grillfest här i bostadsområdet och det skall bli kul. Nu önskar jag er en fortsatt fin lördag gott folk

 

       

Marty & MissDee Rockabilly Jive In Paris

 

 

 

 

#Hallsta #Räksmörgås #Livs #Torghörnan #Rockabilly

Av Malin wiper - 31 augusti 2019 08:00


     

Stilmarks Hallsta


Grattis till min härliga, roliga och kärleksfulla man som fyller år i dag. Min pappa fyller år på samma dag. Om han fortfarande levt så hade han fyllt 96 år.  . Mr T fyller ojämna år så det blir lite mys i det lilla.

 

                        animated-birthday-image-0260

  

Jättefina födelsedagskort från brorsan med fru och syrran med man. Han vann 120 kr sammanlagt på lotter han fått.

 

                     

    

Här sjunger René Bishop Unchained Melody som är en låt min man spelade för mig när vi blev ihop och då blev det vår låt. Då med David Allan Coe. Nu skall jag bjuda ut min man på fika och sen skall vi på grillfest som Hyresgästföreningen bjuder på här i vårt bostadsområde. Dom bjuder även på levande musik. Ha nu en härlig och sprakande lördag

 

                                       animated-love-image-0423 

 

#Födelsedag #Födelsedagskort

Av Malin wiper - 30 augusti 2019 17:00


                    

Jag har tänkt mycket på detta med vänligt bemötande och inbjudande entréer. Både i verkliga livet och på internet har man bara några ögonblick att förmedla ett "välkommen in". Jag som högkänslig personlighet känner av stämningar direkt på gott och ont. Om jag får dåligt bemötande på en butik så säger jag inget men jag går inte tillbaka dit. Det är samma när jag kommer in på ett företags hemsida, om jag inte snabbt kan uppfatta funktionerna tappar jag intresset och blir irriterad. Det är större chans att man köper nåt på stället när man känner sig positiv. Detta gäller ju även på företag, butiker, caféer, vårdcentraler mm. Om man som kund uppträder vänligt och respektfullt så får man ju också bättre service.

 

                                                       animated-computer-image-0299 

Man kan säga att en väl utformad kundportal också är vänligt bemötande, när man enkelt kan bemästra en hemsida blir man positiv och stimuleras att söka vidare. Vissa kommunala hemsidor är bara gjorda för att få ut den information som kommunen vill förmedla inte för att jag skall få den information jag vill ha. Jag känner mig avvisad och kanske inte ens vill besöka den kommunen alls. När jag kommer till en kundportal vill jag snabbt få en överblick över hur den fungerar. Tydliga priser är viktigt, material och tillverkningsland är också ett krav. Leveranstid, betalningsalternativ och leverantör och många andra praktiska upplysningar skall jag lätt kunna nå. kontaktinfo på telefon, epost och chat är ett stort plus. Tydliga bilder och specifikationer gör det lättare att komma fram till ett köp. Många internetbutiker har extremt snabba svar på frågor medan andra är omöjliga att nå, gissa var jag handlar.

 

                                                  animated-computer-image-0300 

Nu har vi mycket svalare ute än om solen skiner lite igen. Vi skall bara ta det lugnt i kväll men i morgon blir det lite mer fart på oss. Sköt om er och ha en härlig kväll 


#Bemötande #Kundportal

Av Malin wiper - 30 augusti 2019 13:00

 

Vi promenerade ut vid 10.00 tiden för att gå ner till Strömsholms Kanals Slussar med medhavd matsäck. Vi har en kylväska där vi får plats med allt. En minitermos på utsidan där det även ryms servetter. Det är kallare i dag och det blåste rätt rejält

 

Klicka här för att se när vi var till Strömsholms Kanal Slussar i maj

 

                                     


                                               En kylbag som ser lite ut som en vanlig väska från Nöjab 

 

    

Vi gick förbi en balkong där en lila färgstark matta hängde och livade upp miljön 

    

En korg stod där så tom och ensam i en rabatt framför ett av husen 

                            

 

Det jobbas och fixas lite överallt i samhället.

 

   

En Ringduva burrade upp sig så fint där på gräsmattan

 

 

Det blåste för mycket så vi bestämde oss för att inte gå så långt utan försöka leta upp nån bänk med bord som här på bilden. Den funkade inte för den stod mitt i solen och gick inte att flytta. Sen sökte vi upp en liten parkoas där vi har suttit några gånger men nu var den full med folk och det var ovanligt. Letade och letade men hittade ingen plats så vi gav upp men vi fick en rejäl promenad i omgivningen.

 

Klicka här för att se hur man kan rusta upp en gammal utomhusbänk. Vi har haft en liknande när vi bodde i eget hus

 

  

Vart tror ni vi hamnade till slut? Jo på balkongen..  . Där känns det lite tomt nu då blommorna dött och även den vi hade på balkongbordet men vi har bra utsikt över gård och lekpark. Det var lite slött av oss att inte gå vidare för det blev ändå lika lång promenad som ner till Strömsholms Kanal. Ibland blir det fel men ingen skada skedd 

 

                                      

                                                                                Boulanger 

     

Ett roligt klipp ang parkbänkar. På slutet får man sig ett rejält skratt. Ett kul prank helt enkelt

 Hoppas ni får en dag med många skrattanimated-laughing-image-0036



 

#Kylväska #Matta #Korg #Ringduva #Bänk #Balkong #Prank

Av Malin wiper - 30 augusti 2019 09:00


  

Vi vaknade för sent i går och när vi gick ut för att promenera så var det för varmt för mig. Jag flöt formligen bort och måste hem igen. Det är svalare på morgonen så vi får ta promenader tidigt på morgonen istället. Vi myser (hänger)..  på balkongen desto mer. Vi håller ut och börjar bli van att vara utan bil än om det svider. Det jag saknar är att fota landsbygden med alla djur, arbetsfordon och mycket annat. Det blev lite svalare i går eftermiddag men nu är solen tillbaka igen och det känns som det blir en varm helg. Jag har inte så mycket att skriva om och nu på morgonen skall jag tona håret för det är så blekt av solen. 

 

 

En annan riktigt tjusig bil jag fotade i Skillingaryd (Småland) för minst 4 år sedan. Det är en FORD THUNDERBIRD SPORT från 1962

 

       

 

En minnesbild från Fjärdhundra där Mels Garage låg för ett antal år sedan. Sen flyttade dom till nya lokaler i Enköping. Vi var till Mels flera gånger då vi hälsade på min son. Jag har fått ta till lite gamla bilder nu på grund av att jag inte kunnat vara ute och fota lika mycket på grund av värmen

 

 

En kärra jag såg i förrgår som är inne för en rejäl make over.

 

                                         

                                                           Lipstick chair from Seletti

 

 

Utanför Yrkesprofiler AB är det alltid ett vackert blomhav

 

  

Jag har bilder som jag håller på att fixa i fotoprogrammet men dom är inte klara än. Vi gick förbi vår butik L-E Golv AB här i Hallsta för att kolla runt. Vi har fått slänga dom gamla för dom var helt utslitna så vi måste ha nya. Nu har vi två tillfälliga mattor där som vi köpt på second hand billigt. Hallen är så liten så det behövs inte så mycket och vi räknade ut att det går på 280 kr för den längden och den mattan vi fastnade för som är på metervara. 

 

     

Nu är det bara att liva upp sig med en gitarrvirtuos. Marcin Patrzalek. Nu önskar jag er en strålande dag då vi har fredag här igen. Tack snälla ni för att ni tittade in till mig. Kram från Malin

 

                                   


                                                                                       Cgtrader  

 

 

#Balkongen #Thunderbird #Fjärdhundra #Yrkesprofiler #Marcin 

Av Malin wiper - 29 augusti 2019 12:45

 

I oktober 2015 köpte vi denna blodtrycksmätare av märket AEG som skulle vara en av dom bästa på marknaden fast priset var endast 390 kr. Tyvärr så klarar jag inte av den för den nöp åt för hårt trycker åt så mitt blodtryck gick upp direkt ännu mer för jag blev så uppjagad. Nu kan man få en sån för 339 kr

 

       

Här lite information ang blodtryck av Dr Mikael (tv4) som annars bor här i Hallstahammar 

 

 

Vi var tvungna att skicka efter en ny sån där traditionell som jag själv använt när jag arbetade inom vården. den kostar 284 kr plus frakt och märket är Aneroid. Vi köpte den av en kille på tradera och han hade fått bra betyg från kunderna tyvärr är det fel hos tradera just nu så jag kan inte länka dit. Klicka här för att se en annan modell av Aneroid. Det finns massor av olika modeller. Jag är tvungen att ta blodtrycket sen jag var på aktuten med yrsel. Då var det skyhögt men nu har det gått ner till 130/75. Förr hade jag så lågt blodtryck så jag höll på att svimma ibland på mina arbeten. Sen jag blev överviktig och blev utbränd så har det ökat så att jag har som minst 125/75. 

 

                                                                                                 


                          Clipart Library 

 

Så här ser den nya blodtrycksmätaren ut. Klicka här för att se en av många klockor som också har en funtion att mäta blodtryck och annat. Klicka här för att se ytterligare en men jag vet inte hur effektiva dom är i och med att det finns så många funktioner i en sån klocka

 

 

Här följer några av alla  bilder jag fotat på Veteranbilar genom åren. Dessa bilar fotade jag i Småland när vi bodde i Vaggeryd. Det regnade för fullt och jag tror detta är vid Travbanan i Vaggeryd. Bilen på bilden är en BUICK RIVIERA från 1957

 

 

En blå snygg ALFA ROMEO 1750 GT från 1972

 

 

En röd sportig MG 

 

   

FORD THUNDERBIRD CONV från 1961

 

       

Eurythmics med Here comes the rain 

 

                                         


                                                                          Drops 

 

#Blodtrycksmätare #Veteranbilar #Eurythmics

Av Malin wiper - 29 augusti 2019 08:45


       

Jag har skapat ett bildspel med bilder från Hallsta Café & Restaurang. Jag ser nu att det ser lite tråkigt ut när jag inte har med folk så nästa gång jag gör ett sånt bildspel så skall jag fråga om folk vill vara med på bild/film. Nu har jag tagit bilder när dom öppnar och några få hunnit komma dit. Musiken har jag lånat från Tribe of Noise. Jag har även blivit lovad av sonen att han skall bistå emellanåt med sin musik. Själva bildspelet skapar jag i Ashampoo Slideshow Studio HD 4

 

          animated-music-image-0543               animated-music-image-0543               animated-music-image-0543               animated-music-image-0543               animated-music-image-0543               animated-music-image-0543


Jag har nu lärt mig att ställa in tiden så att musiken upphör så fort bilderna är slut. Ett stort steg för mig men ett litet steg för mänskligheten..  . I höst skall jag försöka lära mig bildspel med filmsekvenser


  

Min son har använt sig av såna här studiolurar K 240 när han skapar musik och han mejlade bild och text nedan:


Dom här lurarna använder jag när jag gör musik. Dom är till för mixning/produktion. Väldigt neutralt (ospännande) ljud. 🙂 När jag började med dom för ca 20 år sedan så kostade dom nästan 1800:-. Nu är dom nere på 500-600:-. 😀

 

                                    


                                                                             Amazon  

 

Jag hade inget inlägg klart i morse bara bilderna till bildspelet så det var bara att sätta igång. Tur att min man står för marktjänsten..  I dag blir det promenad igen trots värmen men vi tar matsäck med oss i dag så man kan slå sig ner nånstans. I natt åskade det och blixtrade så mycket så jag vaknade skräckslagen och trodde kriget hade kommit. Nu skiner solen, det är tyst och lugnt både i huset och utanför. Ha nu en jätteskön. mysig, vilsam och helt underbar dag

 

#Bildspel #Hallsta #Studiolurar

Av Malin wiper - 28 augusti 2019 13:45


 

Några bilder från dagens promenad som blev ca 3 km


 

Detta är en FORD MUSTANG från 1970 som jag såg i dag

 

      

   

Mälardalens Brand- och Räddningsförbund


       

Återbesök hos ställverket i Nibble. Klicka här för att se mitt bildspel därifrån när jag följde bygget. Tyvärr så passar låten inte så bra till klippet  

 

                                                                                                            


 

 


                                                            


  

 

En paus utanför Yrkesprofilen AB. Dricka bör man.......

 

I början var det en skön torr värme som gjorde att det kändes behagligt men när vi sen gick hemåt så forsade svetten i mitt ansikte likt ett skyfall. Jag fick nästan en kallsup..  . Det är i alla fall skönt att promenera så kroppen kommer igång och orkar lite mer. Min man lagar lunch medans jag bloggar, vilken bra arbetsfördelning..  . Ha det bra nu gott folk

 

      

AJ Lee med I'm Walking. Det är bluegrassmusik

 

Greta går före och gör nåt. Andra går bakom och klagar. Bra ord som min son såg på nätet. Greta är framme nu så klicka här för att läsa

 

#Promenad #Ford #Mälardalens #Yrkesprofilen #Lee #Greta

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards