Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2015

Av Malin wiper - 30 september 2015 10:51



Här ser ni tjejerna som är upphov till dessa härliga "Tjejkvällar" på City skor. Myrna till vänster som driver butiken och hennes dotter Rebecka som arbetar där. Dom är fantastiska...  Tyvärr lyckades jag lite dåligt med bilderna men jag har arbetat med dom i photoshop så dom har blivit någotsånär visningsbara. Nästa gång skall jag dela upp inläggen i två         


  

Det var full fart i butiken och folk provade skor och gick omkring och myste     


  

Såna här modeller har jag aldrig sett i tofflor förut. Så läckert med ballerina-tofflor


  

En trevlig kille kom från Sneaky Steve och berättade om deras skor. Numera tillverkar dom även damskor så en hel hylla var fulla av snygga boots och snörkängor.


  

Här en av bootsen på övre hyllan


Några till. Förra gången jag var till City Skor så fotade jag massor av boots från hyllan men nu var det svårt att komma fram.

 

  

Här håller min väninna upp ett par snörkänger   


Man umgicks och minglade. En härlig stämning spred sig i butiken.                                         


  

Som ni ser så var det full ruljans och mycket folk, det känns lovande inför fler "Tjejkvällar"

 

   

Här satt en kund och provade skor  


  

Här bistår Myrna en kund på barnsko-avdelningen som är rätt stor den också med många läckra och tuffa skor

Vi bjöds även på förtäring i form av små cupcakes, brownies som eminenta Ritz Konditori bakat. God nygjord popcorn bjöds det också på 


  

Tur att dom inte var så här stora för då hade jag inte kunnat ta nån cupcake, jag åt mycket mindre på dan så jag kunde njuta lite av godsakerna. Det fanns både vin och alkoholfria alternativ. Min väninna och jag stod och pratade och njöt av dom supergoda bakverken med ett glas vitt vi till. Vi hade egen privatchaufför i form av Mr T...  


  

En väska som ser lite westernaktig ut, jätteläcker


      

Själv köpte jag mig denna blå väska på bild 1, den är inte fullt så skrikigt blå utan lagomt blå. Jag Har aldrig haft en blå väska så nu tyckte jag det var på tiden...  Den har massor av fack. Bild 2 grön väska med frans, sen två par barnsockor som min väninna köpte, sen köpte hon flera par stickade vantar med foder i.

 

   

Jättehäftig väska med Union Jack-motiv. Den har en lite sliten känsla som inte jag fick fram på bilden


  

Sen hade Wahlbergs Ur & Guld försäljning till nedsatta priser i butiken denna kväll. Här ser ni dom härliga tjejerna från guldsmedsbutiken 


  

Snyggt festligt halsband i flera längder 


  

Synd att jag inte helt kan få fram i bild hur snyggt detta halsband är. Det var så läckert så jag antar att nån köpte det.


  

Denna ring i stål kunde jag inte motstå för stenen såg ut som en discokula och den skiftade i lila som min månadssten "ametist"

 

 

Tina Turner med Disco Inferno      

  

   

Sen kunde jag inte låta bli att köpa detta armband i skinn med swarovski-kristaller, man vrider det flera varv runt handleden och fäster med trykknapp. 

 

   

Inte nog med det utan armbandet går även att använda som ett tufft halsband, det blir snyggt till en tuff jumper

 

   

Dom finns i flera färger som man ser här 

 

 

Min väninna A-G och jag hade en jättetrevlig kväll och jag är så glad att hon ville följa med mig. Sen ringde vi efter vår chaufför som kom som ett skott...   den snabbaste taxi jag träffat på...    Tack till er alla för en härlig och givande kväll  



#Tjejkväll #City #Myrna #Rebecka #Sneaky #Cupcakes #Vin #Ritz #Väska #Wahlbergs #Halsband #Ring #Tina

Av Malin wiper - 30 september 2015 06:59

  

I går förmiddag var jag till Lusthuset Kiropraktor Michael Scher och han sa att jag blivit bättre och det känns toppen. Fast han behövde behandla några punkter både i ländryggen och nacken. Jag var bättre på vänster sida så höger fick mer behandling. Jag frågade om jag kunde bli helt bra ifrån detta. Då sa han att jag har vidtagit alla åtgärder med kiropraktor, träning på gym och promenader men det är som ett ärr och det går ju inte bort, bra uttryckt. Fast om jag fortsätter i samma anda så kan jag bli helt bra från detta med ländryggen, fast det kommer att ta tid och jag är tvungen att fortsätta med gym och promenader. Nacken vet jag är en bestående skada men med gymträning så stärker man musklerna runt själva skadan, så även i resten av ryggen. Nu behöver jag inte komma dit förrens i slutet av november

 

 

 

Massage chair 

 

  

Satt i väntrummet en liten stund sen var det dags. Det är sån skillnad motför första gången jag var dit. Nu kunde jag sitta obehindrat på stolen men förut gick jag upp och ner och led av den envetna värken


Tänk vad det slitna kan vara vackert ändå. Känns lyriskt när man ser denna vägg med källarnedgång


    

Här på torget i Skillingaryd blir jag påmind om att jag måste beställa tid hos Tandhygenisten Myrna Henriksson "Munhålan". Det är hon som även driver City Skor i Vaggeryd. Min väninna och jag var på deras "Tjejkväll" i går men det kommer in senare i dag.                            


En härlig telefonkiosk av dom äldre modellerna står som en prydnad på torget

 

Dolda kameran, en klassiker


      

Lite av en av många skulpturer på torget. Fotade dom alla för några år sedan men just nu har jag fått fel på bloggens sökfunktion så jag kan inte leta upp nåt gammalt inlägg, har kontaktat bloggplatsen.

 

   

Stationshuset i Skillingaryd som står där så stolt och snyggt. Just nu är verkar det tomt i café och butiksdelen. För några år sedan fanns ett litet fint Café och tipsbutik som drevs av ett trevligt par. Blev lite besviken när jag såg att det inte fanns kvar längre.

 

 

                

                  Pic gifs 

 

Nu på morgonen har jag varit till Vårdcentralen för att ta mitt sista sköldkörtelprov. Min vänstra halva som är kvar har tagit över funktionen så bra så jag har sluppit Levaxin, men dom har kollat upp mig extra noga eftersom det tydligen inte är så vanligt att det blir så bra. Det är jag otroligt glad för och just nu är jag nästan för pigg så jag måste göra lite avslappningsövningar, alla som haft värk vet att det blir som en lyckokänsla om den försvinner. Både psykiskt och fysiskt känns det bättre än på länge....  . I går var jag utan tape över operationsärret för första gången och det ser fint ut men jag har fortfarande en liten svullnad, det är vätskeansamling som tar tid att få bort.     

  


Med denna låt önskar jag er en underbar dag. Bobby McFerrin med Don´t Worry be happy

 

 

 

#Lusthuset #Michael #Väntrummet #Slitna #Munhålan #Telefonkiosk #Skulpturer #Ärr #Bobby

Av Malin wiper - 29 september 2015 15:00

                                        


  

Detta är ett Konditori i Huskvarna som heter Lenffers. Det ser så inbjudande ut på utsidan så man förstår att det är fint på insidan också när man åker förbi. Att dom sen har kvar neonskylten "Konditori" gör inte saken sämre. Jag hittar ingen hemsida till dom men klicka här för att se adress och telefonnummer        

 

  

När man så kommer in så är det så mysigt och ombonat som man trodde. Här ser ni tjejen som är dotter till hon som driver Konditoriet. Hon var jättetrevlig och det kom folk in för att köpa bröd hela tiden      


  

En gammal häftig läskedryckskylare som fortfarande används. Guldus var en populär läskedryck när jag var barn. Fast den var som populärast på 1930-talet och tillverkades då av 400 bryggerier i Sverige. Numera tillverkas den bara av Dryckesbolaget Gustav Vasa AB (Vasa Bryggeri) i Sundsvall, det är min födelsestad. Klicka här för att komma in på deras hemsida 


  

Det fanns bara ett bord eftersom det är rätt litet där och dom flesta går in och handlar bröd och bakverk. Vill man fika och det är tomt vid bordet så är det bara att slå sig ner och njuta, det gjorde vi     

                


  

Deras matbröd var supergott. Jag tog ett morotsbröd med god ost och grönsaker. Även kaffet var supergott och kom från "Gårdsrosteriet". Vi köpte med oss både matbröd och kaffe hem 


  

Min man tog ett bröd med råg och vete. Innehållande soltorkade tomater. Han njöt som bara den 

 

Jars of Clay med The Coffee song


  

Mr T tog även en kravmärkt ekologisk dryck med Äppel & Mango. Han sa att den var otroligt god


  

Härliga minibaguetter

  

Det var pyntat översallt med fina gamla inredningsdetaljer


 

En gammal fin våg i ett fönster


 

Härlig placering av ljushållare. Det gäller att ha idéer och det har dom

  

Man kunde även köpa sig en bok för 10 kr som dom själva läst klara. En bra idé för återvinning.


      

Grönskande stol utanför Konditoriet 

 

I dag ringde min bloggvän Annelie och det är så kul att prata med henne. Vi har haft kontakt 2 gånger på telefon men har kännt varandra genom blogg och fb rätt länge nu. Hon bor söderöver. Hoppas man kan träffas nån gång framöver. Hon är så snäll och trevlig...  

 

Klockan 18.30 är det dags för "Tjejkväll" på City Skor och det skall bli kul. Han nu en skön eftermiddag och kväll. 


   

#Lneffers #Huskvarna #Ombonat #Guldus #Morotsbröd #Minibaguetter #Inredningsdetaljer #Barnvagn #Böcker #Stol #Jars

   

Av Malin wiper - 29 september 2015 09:45

   

I dag fyller musiklegenden Jerry Lee Lewis 80 år, det hade jag nog glömt om inte min bloggläsare Lena skrev det i ett av sina mejl...  Hon är otroligt bra på att hållas reda på saker. Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

 

          

 

 

 

 

I detta rätt färska klipp så ser man att han håller än som både pianist och sångare. Ett blandat klipp med många låtar och lite prat från kollegor och han uppträder även med många andra musiker i detta klipp. Det finns inget sista datum på en människa så länge man har möjlighet och kan, det är bara att köra på för livet pågår nu, det andra kommer sen. 

 

Klicka här för att se ett annat klipp då han firade 25-årsjubileum 1982. Klicka här för att höra hur han låter 2015, inte som förr men känslan och mycket av rösten finns kvar, det är så kul att han är ute och turnerar. Han gifte sig dessutom 2012 med  Judith Brown. Klicka här för att läsa på en sida om vad han ororar sig för och om sitt sjunde äktenskap

 

   

                                                                                                        Piano Cake



 

 

#Jerry #Födelsedag #Pianist #Judith 

Av Malin wiper - 29 september 2015 07:30

I går var det dags för gympass 3 och det gick mycket lättare nu. På uppvärmningsmaskinen "rodd"  kunde vi lägga till 3 minuter och vi var inte så ansträngda men vi bygger upp oss långsamt men säkert. Första gången jag satt på roddmaskinen så kom jag nästan inte upp men nu tar jag mig upp utan att hålla i fönsterkarmen. Denna gång var det lite mer folk där, vi pratade med några. Alla är så nöjda för gymmet är så fräscht och har många bra maskiner, stämningen är på topp för alla har ett mål. Jag trodde inte att jag skulle tycka det var så kul som det är. Efterråt känner man sig så uppåt. Det känns som  att man har en kropp inte bara en bedövad klump man bär omkring på...               


  

I källaren så tränar vi magen på denna maskin som andra gången tog lite för mycket på nacken man nu kan jag slappna av mer så det gick lättare.

 

  

Här ser ni mig när jag tränar på maskinen, vi har inte kunnat sätta på mer  tyngderna än men det gör vi så fort vi känner att det funkar. Nu skall vi träna på torsdag igen så det blir 2 gånger/vecka tills vi är mogna att lägga till en dag.


  

Värstinghantlar blir nog aldrig aktuella för oss...            

 

 

            

För 15 år sedan bodde min man och jag i Katrineholm i 8 år och då hade vi en sån här fitness flyer som var på modet då. Vi använde den rätt mycket och när vi hade förfest hos oss i anslutning till julbord som anordnades av arbetsplatsen så var det många som ville prova den hemma hos oss. Det var full fart och vi var nog en 6 st som hade lite kul innan julbordet. Det var några år i rad som vi träffades hos oss. Vi har även haft en roddmaskin av en gammal sort när vi bodde i Hällefors några år. Den använde vi flitigt men sen kom det av sig. Man har gått igenom många faser i livet....  .Klicka här för att se en fitness Flyer In action 

 

 


 

Jag träffade trevliga Maria Randow som har fitnessgrupper och även har hand om receptionen. Jag hade glömt min vattenflaska i kylskåpet och då frågade jag henne  om det fanns dricka men sen bestämde jag mig för att köpa ytterligare en vattenflaska där, den får min man ta hand om. Jag får betala den när jag kommer dit nästa gång. Tack för hjälpen för utan vatten så torkar man ut och tappar enérgi. 

 

   

När jag var till min son i Enköping i början på månaden så var vi ute mycket och promenerade. Här går vi in i en gångtunnel

 

   

I såna genomgångar kan man ofta se graffiti, ibland bara kladd men i denna fanns lite snyggt att se. synd att en del är förstörda genom att nån annan går och förstör dessa konstverk

 

   

   

  

Här har det kladdats och förstörts både ovanför och på sidorna. Dessutom med obehagliga tecken och bokstäver

 

   

Den här hade fått vara ifred från kludd

 

   

Den här häftiga muren såg vi i Strängnäs. Vi var både till strängnäs och Sala men jag har inte fått in några bilder än för annat har kommit emellan. Så småningom skall jag fixa till bilderna i fotoshop och sätta in dom i ett inlägg          

 

 

I dag har jag rätt mycket på min agenda. Först skall jag till Skillingaryd för att få behadling av Kiropraktorn Michael Scher  Lusthuset. Det var han som rekommenderade mig att gå på gym och det är jag otroligt tacksam för. Kl 18.30 skall min väninna och jag gå på "Tjejkväll" hos City Skor som brukar vara jättetrevligt. Jag har varit en gång förut och min man har varit på "Grabbkväll" där. Ha en skön tisdag kära bloggläsare 




#Gym #Rodd #Mage #Värstinghantlar #Maria #Graffiti #Michael #Tjejkväll

Av Malin wiper - 28 september 2015 12:00


  

Naturligtvis så fikade vi också på Jul-Ljus Butik & Café i Hok. Eftersom allt sött är förbjudet nu så tog vi en jättegod smörgås som Anna dekorerade så fint. Bara att sitta där och känna atmosfären och allt vackert omkring sig är så avslappnande.

 

                 


Dom har många sittplatser och även en trappa upp. Jag fick inte plats med dom bilderna här så dom kommer med nästa gång jag skriver om butiken

 

  

Det finns mycket hembakt att välja mellan. Här en slå ihop kaka               


  

Morotskaka med fint dekorerad topping               


  

Här ser man lite av Anna som driver stället.  I detta inlägg fick jag inte med bilder från utsidan men vi skall dit igen eftersom jag skall köpa ett pris till min kommande gissningstävling på bloggen. Då får jag in dom bilderna och lite mer som hunnit komma in tills dess 


  

Snyggt med detta röda i det vita              


      

Det finns massor av läckra ugglor


  

 Så sant         


  

Det finns hur mycket som helst att välja på

 

Let It snow med Ella Fitzgerald    


  

Dom har så fina detaljer av gamla ting 


  

En släde kommer lastad  


  

Det finns många stora tomtar och annat men jag får inte med allt               



Detta köpte vi:


  

Vi köpte denna tomte med adapter som lyste jättefint. Den var nedsatt i pris och var en storsäljare förra året. Vi har inte så mycket julsaker som vi hade förr eftersom vi blev bestulna på allt i vår källre i sista lägenheten i Katrineholm. Det gjorde ont för jag hade så många minnen från arbetsterapier jag arbetat på. Vi fick börja samla på oss igen men det fattas ändå en del och en del har gått sönder. Denna skall vi sätta på ett ställe där den verkligen syns       

 

  

En snörhållare med sax som ser antik ut. Den var lite annorlunda och man kan ju byta snöre om man så önskar när detta tar slut.

 

   

Vi köpte även en ängel som det fanns två storlekar av, vi köpte den större som syns med vingar lite längre bak.

 


#Jul #Hok #Smörgås #Ugglor #tomat #Lyktor #Snörhållare #Hängare #Ella       

Av Malin wiper - 28 september 2015 07:45

  

Min man och jag kom i alla fall iväg till Hok för att kolla in Jul-Ljus Butik & Café. Dom har nu utökad lokalyta och det kommer in ännu mer julsaker och annat till veckan. Jag hade ingen feber och kände mig lite piggare. Vi ville också ta en fika på Annas fina Café         

 

  

Här ser man lite av första lokalen som är fullsmockad med både julsaker och annat men på nåt vis så ser det ändå inte rörigt ut för dom är suveräna på att pynta. Butiken är unik i sitt slag eftersom dom säljer julsaker året om men även vanlig inredning. Man kan gå flera varv därinne men ändå hitta nåt nytt man inte såg dom andra gångerna, spännande till tusen. Anna som driver stället är jättetrevlig och duktig.

 

 

Här nåt helt nytt för i år, tomtar som går att förlänga genom att hålla i kroppen och dra i dom. Vilken kul idè    

 

  

Härliga "näsgubbar" som ser så positiva och roliga ut                  

 

   

Antar att man både kan ha dessa liggande som prydnad men även sätta upp dom på en vägg. Vi skall dit en gång till ett ärende och då skall jag köpa ett pris till en gissningstävling som jag skall ha så småningom. Jag har hittat en sak på second hand som ni då skall få gissa på

 

   

Det finns så mycket julprydnader av alla de slag.                         

                                                                    

 

     

Pigviner stående så fint på en gammal härligt sliten stol  

 

   

Luciaflickor

 

   

Dessa vita vinterfigurer gav en härlig känsla av vinter och julfirande

 

 

Här ser man den nya lokalen där det även finns bardisk där dom  kommer att servera mat då då dom har evenemang. Taket och väggarna är av korrugerat plåt, set ser urläckert ut.

 

   

Just nu bjöds det lingonchutney, andra sorter från Byarums Skafferi och lite dricka från Rudenstams 

  

Julkulor och andra julgranspynt fanns det massor av.   

 

   

Nostalgibord dukat med känsla

 

  

Häftig byrå med utsmyckningar från en svunnen tid men ack så närvarande ändå                   

 

   

I en av byrålådorna stack dessa fina kuddar upp med djurmotiv 


Jag var uppe redan 07.00 på morgonen och det är dimmigt ute men man ser att solen börjar sticka fram lite. Jag skall vara på gymmet 09.00 där jag träffar min väninna. Det blir tredje gången vi tränar och det känns toppen. Jag har fått bort spänningarna mellan skulderbladen där jag enligt kiropraktorn har två besvärliga kotor som skjuter ut lite. Sen kan jag sitta lite längre nu och har inte tagit värkmedicin på ett tag. Önskar er en fin början på veckan och hoppas ni har lite kul att fylla den med också.                

 

En soft härlig version av both side now med Joni Mitchell från julfilmen Love Actually

 

 

Jag får inte plats med allt i ett inlägg så det blir en del 2 också...................  

 

   

 

#Jul #Hok #Annas #Tomtar #Korrugerat #Bondstorp #Julkulor #Groda #Nostalgibord #Djurmotiv #Joni

 

 

Av Malin wiper - 27 september 2015 18:37

 



Till SmålandsJenny som ville ha mönster till min väninnas virkade minion. A-G brukar improvisera men jag frågade henne och det skall finnas mönster på nätet. Jag har letat och skickar dig en länk som var den enda jag hittade. 



http://www.allaboutami.com/post/11585794742/minionpattern

 

 

     

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på dessa vantar med minionkänsla. Där finns även mönster på dessa



#Minion #Mönster


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards