Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2017

Av Malin wiper - 30 maj 2017 12:45




I dag är det femte dagen på denna jobbiga förkylning och i går kom febern upp till 38 grader och det är nästan som 39 för mig. Jag har noll ork så bloggandet blir lite sporadiskt men jag vill ändå ge ett livstecken. Jag har försökt flera gånger att gå in och blogga men det har inte funkat för jag har mått så dåligt. Dessutom blir nacken sämre när jag måste ligga till sängs lite mer och då kommer yrseln som ett brev på posten. Jag orkar inte gå utanför dörren så jag lyssnar på kroppens signaler. Tur att min man mår bättre så han kan sköta marktjänsten. Har sett att fler fått sommarförkylning.  

 

                    

 

David Gray med Sail Away. Han föddes 1968 i Manchester och är en brittisk singer/songwriter. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

Minnesbild från 2016

 

Just nu regnar det för fullt och det behövs verkligen. Nu önskar jag er en fin tisdag       

 

 

 #Förkylning #David

Av Malin wiper - 29 maj 2017 10:45


  

Grattis till Ruben Östlund som vunnit Guldpalmen på Filmfestivalen i Cannes 2017 för filmen The Square. Han föddes 1974 i Styrsö i Göteborgs skärgård och är en svensk filmregissör och manusförfattare. Han har även arbetat som filmfotogra och klippare på flera filmer.      

 

 

Klicka här för att se vad filmen handlar om.. 


  

Bild från Åsby Hem & Trådgård


Vi försöker kravla oss upp ur förkylningseländet men det är segt och jag har aldrig någonsin blivit förkyld på sommaren. Det brukar alltid komma på senhöst eller vinter. Vi har fortfarande feber än om inte så hög. Hostan är värre och nu har vi även fått snuva. I dag måste min man gå ut och handla för vissa basvaror har tagit slut. Han har minst feber så det blir han som får gå, dessutom ligger jag en eller två dagar efter honom i förkylningen.  I dag hade jag tänkt börja på Fitness Center för att börja träna på allvar igen men nu blir det till att flytta fram detta igen. Nu önskar jag er en fin början på en solig sommarvecka.                   

 

 

 #Ruben #Guldpalmen #Cannes #Förkylning                       

 

 

Av Malin wiper - 28 maj 2017 09:00


I dag är det Mors Dag och jag fick detta häftiga kort från min son..  . Härligt att få vara "Supermorsa"..  Jag blev jätteglad för hans roliga Morsdagskort.  . Det är ett dubbelt kort så det står lite inuti också.                                             

 

Alicia Keys med Superwoman


  

Ett postumt grattis till min mamma (mors dag) som inte finns längre. Saknar dig till tusen men du finns i mitt hjärta för evigt... Min man miste ju sin mamma inte långt efter att min gått bort så han tänker lite extra på sin mor i dag också.  Ha en fin söndag kära ni som tittar in

 

 

 

#Supermorsan #Son #Alicia #Mamma 

Av Malin wiper - 27 maj 2017 15:00



 


Detta är en Eau De toilette Venezia Pastello som jag köpte 1996 då min man och jag var på flyget på väg till Venedig i Italien. Den skapades av Laura Biagiotti. Den var så behaglig och lagomt doftande. Efter att vi kommit hem och parfymen tagit slut så överraskade min man mig med en ny flaska. Att jag tar upp detta nu är för att Laura Biagiotti gått ur tiden. Det är hon som skapat Venezia Pastello och många andra liknande parfymer för både män och kvinnor. Jag har för mig att jag har kvar en tomflaska men är inte säker. Vi har lite mer att plocka upp ur några kartonger efter flytten. Jag kom ihåg att jag tyckte flaskan var så snygg och annorlunda

 

                

Nekropole

 

Laura Biagiotti föddes 1943 i Rom och dog 26 maj i år av hjärtattac. Hon var främst en Italiensk modeskapare och hennes karriär tog sin början 1972, och hon var verksam fram till sin död. 

 

                                    perfumes - GIFMANIA

 

För rätt många år sedan slutade jag med parfym och använder bara deoderant, kroppslotion och smink. Då helt parfymfritt och så giftfritt och ekologiskt som möjligt eftersom jag är både mögel- och lösningsmedelsskadad. Det finns även en del oparfymerade produkter jag inte heller kan använda så jag vet inte nåt förrens jag luktat. Ett bra tips innan man använder nåt nytt är att testa att sätta på lite i armvecket under en natt. Om man inte fått några utslag då så är det fritt fram          


Jag är så rädd för att få tillbaka ländryggseländet så jag kan inte ligga till sängs för länge och inte sitta för länge så jag fixar med inlägg en stund, ligger en stund och går sen omkring för att göra lite småsaker som behöver göras i hemmet. Nu fick jag emellertid ta en Alvedon för att få ner febern som gått upp. Jag är så rastlös och vill helst göra nåt roligt men orkar inte nåt och min man är ännu sämre så vi får ge oss till tåls. Vi kan ju i alla fall sätta oss lite på balkongen innan det blir för mycket sol där. Ha nu en fortsatt fin dag kära läsare

 

 


Ett foto som min man tagit på mig. Det föreställer en uteservering i en stad utanför Venedig som heter Maestre. Klicka här för att se fler bilder från Venedig "Anno 1996"


#Venezia #Laura #Ländryggseländet #Maestre

Av Malin wiper - 27 maj 2017 08:00


 

I går bröt förkylningen ut helt och Mr T har hostat rätt mycket i natt. Jag hostar också men det bryter ut långsammare för mig. Vi är så frustrerade eftersom det inte var länge sen vi hade en sån här förkylning. Jag har 37,3 i feber och det är inte mycket för dom flesta men min feber är i vanliga fall 35,9 så jag är påverkad. Just nu orkar vi inte gå ut så det är tur att vi har mat hemma för flera dagar.  Vi börjar även få lite snuva  och det är tur att vi har en uppsjö av pappersnäsdukar.

                


Jag fick ett bra tips av Pea ang tabletter som heter Longovital och dom går att köpa på Apotea och även hälsokostbutiker. Dom tar man 3 st varje morgon och slipper förkylning nästan helt. Drabbas man ändå så blir det lindrigare. Jag vet inte om det är för sent nu med såna tabletter när det redan brutit ut. Dessutom orkar vi inte ta oss med buss till nåt ställe som har hälsokost. Vi kan ju skicka efter på nätet men det tar några dagar att få dom då. Vi får tänka på detta tills nästa gång. Tusen tack snälla Pea för tipset.   

 

Elvis Presley med så passande "Fever". Nu önskar jag er alla en härlig dag som dom lovat skall bli varmare än på länge. Inget vi ser fram emot just nu..  .

 

 

 

Tesil Buddy


 

#Förkylningen #Longovital #Apotea #Elvis

Av Malin wiper - 26 maj 2017 07:55

  

  

Min bloggläsare Lena ville att jag skulle kolla på Åsby Hem & Trädgård efter Hoya och sist såg jag denna höga Hoya Kerrii (hjärtporslinsblomma). Jag hade med några i ett annat inlägg men denna såg jag inte då. Den kostar 2.250 kr

 

                                                                  


Buddy Holly med Heartbeat. En låt som användes som intro till serien "Heartbeat" som gick på tv från 1992 och 2009 sen återupptogs den år 2010. Här i Sverige gick serien under namnet "Tillbaka till Aidensfield". I den serien så kunde man höra många gamla låtar spelas. Buddy Holly omkom i en flygkrasch 1959 så han blev bara 22 år gammal. Hollys fru Maria fick missfall kort efter beskedet om olyckan.                  

 

 

Det roliga är att den har hjärtformade blad.  Klicka här för att läsa lite mer om denna växt 

 

                          


Nu vet jag varför vi har varit så trötta dom senaste dagarna. Det var nog  pollen först men vi har nu fått hosta och har ont i halsen och känner oss frusna. Den 2 februari 3 veckor före vi flyttade hade vi en jobbig förkylning båda två som höll på i 3 veckor. Jag är jätterädd för förkyningar numera eftersom dom är så jobbiga och tar så hårt på krafterna. Det känns inget vidare eftersom vi har inplanerade saker. Det värsta är att jag inte hann ta vaccinet eftersom jag var förkyld då det släpptes och man måste vara förkylningsfri ett tag efterråt för att kunna ta sprutan. När jag sen blev frisk så var vaccinet slut. Vi hade velat åka till Västerås i dag eftersom min son kommer att vara där med sin kompis Leif och vi hade tänkt ta en fika ihop, vi vill inte smitta ner dom heller. Vi får se hur det utvecklar sig och nu skiner solen och det skall bli över 20 grader varmt. Önskar er som tittar in en härlig försommardag. 

 

                                       


 


 

#Hoy #Hjärtformade #Buddy #Hosta 

Av Malin wiper - 25 maj 2017 13:30


 

En bildsvit över några av alla vackra orchideér på Åsby Hem & Trädgård. Bilder jag tog då vi var dit sist


  

     

En annan blomma i närbild på ståndare och pistiller


    

Dom har massor av skulptur i sitt blomhav också


  

Vi är så sorgsna i dag för Skrivmosters man har gått ur tiden. Vi tänker på henne och familjen i denna svåra stund.

 

                         

 

Hittade denna fina finstämda låt med Sonja Aldén som jag tyckert passar in. Hon har en vacker röst


 

 

#Orchideér #Åsby #Skrivmoster #Sonja 

 

Av Malin wiper - 25 maj 2017 09:00


  

Våra balkonglådor sett från gården. Vi åkte ut för att hitta två till likadana men det finns inget Jysk i Västerås utan bara på Köpcentrumen som ligger en bit utanför och det tar både tid, pengar och kraft att ta sig dit utan bil så vi kollade efter nåt annat i Västerås Centrum för att täcka hela balkongräcket. Vi har även tittat här lokalt men inte hittat det vi letat efter. Däremot såg min man ytterligare en intressant bil men då skall nån annan komma dit och kolla den i helgen så vi har nog ingen chans. 

 

                                          

Bloomingville 


  

Vi hittade till slut denna ställning med tre plåtkrukor på Lagerhaus som vi lyckades få att passa in en bit från dom andra två blomlådorna i plast.  Vi köpte tyvärr bara en ställning med tre men borde ha köpt ytterligare en så nu har vi 3 blommor över men dom bestämde vi oss för i morse att sätta på väggen istället i nån passande upphängning.


Så här ser det ut från utsidan                 


  

Många i huset har gjort så här istället och satt lådor under räcket och det är nog smartare och syns lite mer in mot balkongen också.                                                


Detta är ett klipp jag fick över mejl av min bloggläsare Lena. Hon talade om att denna Elvistolkare Paul Larcombe kommer att ersätta Henrik Åberg i konstellationen "The Legends" som åker runt land och rike sen många år. Klicka här för att läsa lite om The Legends. Min ungdomsväninna Anki har sett dom flera gånger och säger att det är suveränt bra

 

 

                                                                           

Diszvegyesen

 

I dag är det röd dag så jag antar att många är lediga men många butiker har öppet vad jag kan se. Vi har inget inplanerat utan har tagit paus från aktiviteter ett tag men dom kör igång igen så småningom och vi har flera inplanerade besök i sommar. Det är skönt ibland att ha en lugn period också när man känner att det behövs. Jag lyssnar alltid på kroppen numera efter att jag blev utbränd och fick mina andra skador. Hade det varit som före mina skador så hade jag inte bara haft blogg och fb utan även Instagram och andra sajter så jag är nöjd med mig själv att jag kunnat motstå så pass mycket. Ha nu en fin dag kära läsare  



                                        

 

 

#Balkonglådor #Bauhause #Utsidan #Paul

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Maj 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards