Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2010

Av Malin wiper - 31 oktober 2010 19:14

  

  


   

Här ser ni oss som var med på stickcaféet. Jag glömde att be nån fota mig också...  så disträ är jag. Vi var sammanlagt 10 st inräknat Mimmi och hennes dotter Helena. Förra gången var det inte lika många men det sprider sig och jag tycker att fler skall hörsamma detta. Kul om det kom nån eller flera män också. Det finns en hel del män som stickar numera. Att stickning blivit populärt igen märks på alla fina garner som kommit ut och även i modet där det är mycket stickade koftor och annat. Det var så kul och avslappnande där för alla var så trevliga och vänliga. Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida

 

          

Jag hade inte alls tänkt sticka men blev så sugen när jag såg alla andra sitta där så jag valde ut ett garn och Mimmi sa att jag skulle använda rundstickor för då tar det inte på nacke och rygg lika mycket. Bestämde mig för att sticka en halsduk med tillhörande pannband. Det kommer att ta tid men vad gör väl det.      

 

         

Här hjälper snälla Mimmi mig att byta från vanliga stickor till rundstickor.

 

            

 

Här står två av tjejerna och disskuterar stickning och en annan kollar mönster så vi rörde på oss lite också. Alla var jätteduktiga och det syndes att dom stickat och virkat förut. Synd att jag glömde ta foto på allas alster men det går fler tåg.

 

        

Här har alla lämnat sina stolar för att kolla garn och mönster. Det kom in kunder också för att handla och det kändes så mysigt och ombonat. Mimmi och hennes dotter är så härliga, kreativa och gulliga så man kände sig så välkommen och omhuldad.     

 

            

 

Detta är faktiskt ett garn...  och det finns hur mycket nya märkliga garner som helst så alla möjligheter finns att få nåt eget eller ovanligt.

 

         

Här konfererar Mimmi med en av oss och hjälper till.

 

        

 

Denna kvinnan är jätteduktig och har både sytt kläder och stickat i hela sitt liv. Man såg verkligen hur fint det blev när hon stickat ett tag.                

 

             

Här ser ni en kvinna som virkar en väska och det är inte lätt med så tjockt garn. Det kommer att bli jättesnyggt och annorlunda.

 

           

Så här kommer väskan att bli när den är färdig.

 

         

          

Här pratar Mimmi med lite kunder och hon är så full av liv och fart.

 

    

Det fanns en hel låda med stickade sockor till försäljning i olika färger. Det är en man som stickat sockorna och det tycker jag är häftigt. 

 

    

Kvinnan längst fram på fotot med turkos halsduk virkade jättefina babytofflor och vantar. Det gick så fort för henne så hon gjorde rätt många på den tiden vi var där.  

 

    

Här ser ni babytofflorna som är jättesöta.

 

    

Detta är vantarna.

 

         

Jag tog tyvärr lite för lite bilder på garn för jag var så inne i stickningen som är rena meditationen. Här är en sort och dom är mycket finare i verkligheten.

 

    

Ett nyinkommet färgstarkt.

 

    

Vi blev bjudna på jättegott kaffe och en av tjejerna hade bakat dessa havrekakor med kolakräm i mitten. Dom var supergoda.    

 

   

Här står Helena och hjälper några kunder.

 

      Bad min man ta en bild på mig när jag kom hem men det är inte så lätt på kvällen och det blir en massa skuggor och konstigheter...  Vi bestämde att träffas igen 21/11 15.00 Tack! Mimmi och Helena för några trevliga och stimulerande timmar. 

 

Av Malin wiper - 31 oktober 2010 13:19

  


I dag 15.00 har dom stick Café hos Mimmis Magasin och jag har tänkt att gå dit än om jag inte stickar. Kan inte sticka för nacken och sen är jag inte själv så intresserad än om jag jobbat inom arbetsterapi i många år förut. Där var man tvungen att vara behjälplig och då kunde jag  sätta upp vävar i vävstolar, både små och stora. Man var som ett gummiband på den tiden. Det skall ändå bli kul att prata, fika och ta lite bilder.            

 

    

Min svärmor är otroligt bra på att sticka och jag fick massor av stickade sockor av henne för några år sedan. Nu har jag två par kvar som jag inte använt så mycket och några som är lite slitna. Dom på bilden är färgstarka och snygga. Det är kort skaft på min begäran så dom inte skall vara så varma och garnet är lite tunnare.  

 

    

Ytterligare ett par som svärmor stickat och dom är lindrigt använda och jag är så rädd att slita ut dom eftersom hon har lite svårare för att sticka nu.  

 

    

Detta är självlysande stickor som jag hittade här     

 

Av Malin wiper - 31 oktober 2010 09:47


   

Butik Ingelund hade ju också kvällsöppet i fredags så min man åkte ner dit också för att fota lite.  

 

   

Dom hade fått hem lite spagrejer i form av bastudofter. Här i en fin plåtförpackning liggande 3 st.   

 

   

Här lite andra bastudofter. Han har glömt att fota närbild så jag ser inte vad dom heter.       

 

   

Här en massa fina julsaker på ett bord.               

 

   

Tomten som står på bordet är så fiffig att man tar av luvan så har man en skål att lägga godis eller annat i. Den skulle jag vilja ha så jag får gå dit och kolla vad den kostar.

 

   

Kristina hade även fått hem en massa roliga nya spel. Undrar om man skulle tordas spela detta med sin älskling...                

 

   

Ytterligare ett spel som kommit hem.        

 

   

Sist detta spel som jag skulle behöva ha....  

 

    

Dom hade massor av såna här godisstrutar med olika choklader och smaker. Dom kommer från "Åre Chokladfabrik".  Dom har en jättefin hemsida så klicka bara på texten som är i annan färg.    

 

 

Av Malin wiper - 31 oktober 2010 07:56

         


I dag lär det väl komma lite barn och ringa på för att skrämma oss...  När jag växte upp så firade vi inte Halloween utan det var en amerikansk sed. Jag själv har aldrig firat halloween men jag vet att min son och hans kompisar klätt ut sig när han var yngre. Här är det lite fuktigt och regntungt i dag och vi är trötta och skall bara slappa och göra sånt vi orkar. Jag kanske gör en sak till men kan inte skriva om den innan jag vet om jag kommer iväg. 

 

   

I fredags skickade jag iväg min man på uppdrag. Det var kvällsöppet på alla affärer i samhället och på ICA spelade och sjöng dessa två killar. Min man sa att dom var bra. Tyvärr så fick han inget tillfälle att fråga vad dom heter. Dom spelade lite poplåtar mm.       


   

Det var även provsmakning i varje hörn av affären så man kunde nästan äta sig mätt sa min man...  Här bjuds på kex och sill.          


   

Här bjuds på lax ser det ut som              


          

Äppelkaka och kaffe fick man vid detta bord och min man sa att äppelkakan var en sån där hemgjord smulsort som är jättegod.                      


              

Här bjuds på fyllda fläskrullar och nåt annat med nötkött

 

  

Här lite smaskiga snittar med räkor, lax mm.        

 

 

FAVORIT I REPRIS

 

Den här låten hade jag inne i min förra blogg med Kris Kristofferson och hans dåvarande fru Rita Coolidge. Den är väldigt sensuell... 

 

             

Klicka här för att komma in på Kris Kristoffersons hemsida. Kris Kristofferson föddes 1936 i Brownsville, Texas, USA. Han är en amerikansk skådespelare, låtskrivare och countrysångare.

 

                

Klicka här för att komma in på Rita Coolidges hemsida. Rita Coolidge är född 1945 i Lafayette, Tennessee. Hon är en amerikansk sångerka med delvis cherokeiskt påbrå. Hon började som körsångerska till Eric Clapton, Stephen Stills, Leon Russell och Joe Cocker. Hon albumdebuterade som soloartist 1971. Hon sjöng även soundtracket till Bondfilmen "Octopussy" 1983. 

 

Av Malin wiper - 30 oktober 2010 18:50

                       


Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna bild. Själv har jag twisat en hel del i min ungdom och gick i en dansskola för att lära mig alla sorts danser. Den hette "Runes Dansskola" och låg i anrika danspalatset "Wivex" i Sundsvall som numera används till bingo. På kvällarna var det dans och på dagarna dansskola för killar och vi tjejer fick komma dit gratis och lära oss för att killarna skulle få danspartners. 1941 slogs portarna upp till Wivex så i år hade dom firat 60 år.

 

           

 

Tragiskt att det är bingo där nu i denna fina lokal där många av dom stora banden spelat upp till dans. Jag har själv köpt boken om Wivex historia för några år sedan och har upptäckt en del musiker i boken som jag kände på den tiden.

  

                  

 

Här sjunger Minnah från IDOL "Twist and shout". Twist and Shout är en låt från 1962 skriven av Phil Medley och Bert Russell. Den spelades in ursprungligen av The Isley Brothers. Senare gjorde The Beatles en cover på låten som de släppte på albumet "Please, please me".

 

            

 

Klicka här för att komma in på "Farbror Sids" häftiga nostalgisida

 


Av Malin wiper - 29 oktober 2010 18:49

                      


Vi är nu i Kinna hos syrran så vi kom iväg i dag i alla fall. Vi blir snart bjudna på fläskfilé med klyftpotatis mm i ugn. Vi skall umgås i kväll och kolla lite på tv och dricka lite Italienskt vin. Skönt att ligga över och sen gå till mamma i morgon förmiddag. Det var lite jobbigt utefter vägarna eftersom det regnar hela tiden och mot den svarta asfalten blir det som blänk och man blir lite bländad. Dessutom var det mycket trafik i dag så man fick verkligen vara uppmärksam.

 

             

Hinner inte blogga mer nu för maten är klar. Ha en fin kväll....  

 

Av Malin wiper - 29 oktober 2010 10:07

            

 

Klicka här för att komma in på John Denvers hemsida. John Denver är en amerikansk gitarrist, låtskrivare och country- och popsångare. Han föddes 1943 i roswell, New Mexico, USA. Han dog 1977 utanför Pacific, Kalifornien i en flygolycka.

 

  



Vi kommer inte iväg till mamma förrens tidigast i eftermiddag (ligga över) eller i morgon bitti. Det har tagit för lång till på gymmet för Mr T. Det är snart lunch och tiden går för fort. Jag vill hinna lite när jag är hos mamma och denna gång skall jag passa på att rensa i hennes garderob också.

 

 

          

 

Jag skrev i går om en cykel som stod utanför Mimmis Magasin. Den hade ett sånt läckert sadelskydd för regniga dagar. Nu fick jag reda på att det är Mimmis dotter Helena som äger den cykeln. Sadelskyddet finns att köpa i butiken för 85:-.

 

  

Så här ser det ut.

Av Malin wiper - 29 oktober 2010 08:23

    


Fredag igen och solen tittar fram efter många regniga och blåsiga dagar. Vi har nyss ätit en rejäl frukost och min man skall vara på gymmet 09.30 för då finns den personliga tränaren där och skall gå igenom hur det gått för min man och han skall få mer instruktioner. Jag själv håller på att dammsuga eftersom jag inte gjorde det i går.

 

   

Nu har vi i alla fall fått komplett med "Cult design" sakerna som står vid diskbänken. Detta är för diskmedel och borstar. Det är jättepraktiskt med dom nya hållarna Mimmis Magasin fått in, allt kommer upp en bit från bänken. Alla grejer kommer från Mimmis Magasin.

 

      

Samma ställning har vi nu för kryddor och olja. Kryddkvarnen funkar perfekt och vi har beställt ytterligare en kvarn så vi slipper flytta över kvarnen mellan salt och peppar. Det bästa är att man kan köpa en sak i sänder. 

 

             

Jag har även köpt mig en ny mobil "Nokia" över telefon. Min Samsung har gått ur tiden och denna kan man surfa med också. Sen är det en bra kamera i. Skulle egentligen ha en pekdata men då hade jag inte fått detta pris för nu krigar dom om kunderna. Det blir inget dyrare för samtalskostnaden är sänkt med över hälften. Jag vill inte ha en sån stor mobil och då är denna perfekt                

 

            

Man drar ut den så här. Den var lätt att lära sig och det passar min utbrända hjärna...  . Jag hade velat ha en annan färg men då fanns den bara i rosa och det känns fel för mig.

 

              

Här är min gamla Samsung som nu på slutet var jobbig att hantera och hade en urusel kamera.  

 

 

   Nu önskar jag er en skön och behaglig dag. Vi skall åka till Skene-Kinna när min man kommer från gymmet så jag kan inte blogga mer i dag.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards