Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2016

Av Malin wiper - 31 oktober 2016 16:45



                          

 


Jag har börjat fundera på detta med våra husdjur på sista tiden i och med att jag har folk i min närhet som har både katter och hundar. Jag har själv bara haft en sködpadda och ett marsvin då jag växte upp. Önskar verkligen att jag hade åtminstone kunna ha katt men jag har ju flyttat så många gånger i mitt liv så det har varit omöjligt. Djur ger så mycket glädje och kärlek både för barn och vuxna och nu har dom till och med börjat att ha djur  på äldreboenden eftersom dom ser vilken glädje dom tillför och även har en lugnande inverkan på vårdtagaren. Där min mamma bodde hade dom en katt som var uppväx där. Det uppstår en stor sorg och ett tomrum när ett djur går bort för dom blir en älskad familjemedlem

 

     



För djuren gäller samma verklighet som för oss, dom blir gamla, sjuka och råkar ut för olyckor. Att vårda ett djur tillbaka till hälsa efter sjukdom eller skada kan många gånger bli en ekonomisk katastrof om man inte har en bra försäkring. Ett sjukt eller skadat djur i familjen kan vara en stor känslomässig påfrestning men kan också innebära att barn lär sig bearbeta smärtsamma processer.  

 

   


Om man beslutar sig för att inlemma husdjur i familjen är det klokt att planera för detta med barnen och utbilda sig och barnen innan djuret träder in. Att förstå husdjuret är viktigt.En bra djurförsäkring som till exempel Svedea djurförsäkring och korrekt skötsel liksom foder och tid för att umgås med husdjuret, måste finnas. Det är också viktigt att bygga ett nätverk med andra djurägare och anhöriga så att det finns hjälp att få vid oförberedda situationer. Vi behöver husdjuren men när det kommit till familjen så är det beroende av oss. Sviker vi djuret och dess behov så sviker vi oss själva och det får konsekvenser när barnen växer upp. Man blir en bättre människa av att dela livet med ett husdjur, bättre för sina medmänniskor också.

 

 www.svedea.se

 

                                      

 



#Husdjur #Djurförsäkring #Svedea

Av Malin wiper - 31 oktober 2016 07:50


                                                     


             


Jag såg en fantastisk verklighetsbaserad film i går på Netflix. Den heter Bienvenue Á Marly-Gomont, en fransk film från 2016 i regi av Julien Rambaldi . I rollerna ser vi: Marc Zinga, Aissa Maiga, Bayron Lebi, Médina Diarra, Rufus, Jonathan Lambert, Jean-Benoit Ugeux, Stéphane Bissot mfl 

                   

 

Året är 1975 och den nyligen nyutexaminerade läkaren Seyola Zantoko som kom ursprungligen från Kinshasa, tar tillfället i akt och blir läkare i en liten fransk by. Med sig har han fru och två barn. Det blir inte som han tänkt utan människorna blir rädda för främlingarna och har aldrig sett färgade personer förut, väldigt inskränkt by. Det kommer inga till hans mottagning så han hittar på massor av knep för att charma ortsbefolkningen. Han ger sig inte men det finns onda krafter som sätter käppar i hjulen men till slut har han vunnit bybornas förtroende.

 

       Retroholics   

 

Jag har inte hört talas om filmen förut så jag blev glatt överraskad. Det är en film full av känsla, humor och dramatik. Både barn- och vuxenskådespelarna gjorde fantastiska rolltolkningar så filmen blev så äkta och njutbar. Det spelar ingen roll vart vi kommer ifrån för vi är lika vi människor. Det gjorde ont i mig när man såg hur dom kämpade för att komma in i gemenskapen men möttes av motstånd. Det var många scener som jag bara satt och log till och jag skulle mycket väl kunna se om den för det fanns många karaktärer av personer som dök upp och överraskade.

 

 

Filmen får av mig 4 stetoskop i betyg av 5 möjliga

 

 

       



Trailern till filmen. Tyvärr finns det ingen textad version

 

 

En bild på familjen då dom är på väg in till byn och det kommer ett skyfall. Ingen hämtade dom från bussen. Flickan i familjen blev en duktig fotbollsspelare så småningom

 



#Filmtipset #Gomont #Marc

Av Malin wiper - 30 oktober 2016 16:00



                                 


Vi har upplevt Halloween för tredje året i rad i både härligt och skrämmande sällskap..      


  

Jag fyllde två plåtväskor med godis för att räcka över till barnen            


  

Här ser ni dom skrämmande figurerna som mötte oss. 


                                       


 


En spindel hängde på väggen för att få oss ännu mer skräckslagna.

        


 


Så skickliga dom är på  att sätta ihop lego. Lego är inte som förr då det bara fanns legobitar i olika storlekar. Min son älskade att bygga med lego och man lär sig teknik på ett bra sätt


 


Ännu ett häftigt legobygge


 


En hallowentårta utformad och skapad av barnen. Kolla in ögonen.                 


 


Det var så  läckert och snyggt dukat på bordet med massor av godsaker och utsmyckning.


 


Här har Mr T lagt upp en stor bit tårta och den var supergod. Vi hade så trevligt och satt länge och pratade och både njöt och lät oss skrämmas                     

      

 


Halloweengodis i en skål där det även bjöds på ögon..


 


Inte nog med det utan vi bjöds på jättegoda pepparkakor i spök- och pumpaform  

 

 

Ännu en upplevelse som höjde stämningen..   


   


Tack för en underbart skrämmande start på denna dag.. 

 

 


#Halloween #Plåtväskor #Figurerna #Spindel #Lego #Halloweentårta #Pepparkakor #Upplevelse

Av Malin wiper - 30 oktober 2016 08:42

  

Jag gick förbi Acleja Blomsterhandel en dag och hajjade till när jag såg pumpan på sin stålpedistal. Dom hittar alltid på nåt extra till helgdagar. Kolla in tungan så snyggt gjort och även uppe i huvudet med växter.wow Här följer en bildsvit över allt snyggt som låg utanför butiken. 


 

Heartbeat!


   

Halloween-fire 


    

Magnificamente= Magnifikt på Italienska

 


   

Strålande! 


Vi har haft fullt upp på morgonen med toning av mitt hår och förberedelser inför tidigt halloweenfirande. Tur att man kom ihåg att ställa om klockan. Här skiner solen och det är rätt vindstilla. Ha nu en toppenskön och skrämmande dag.                 



Tillägg: Jag hade klart paketen med priserna till dom som vann i min gissningstävling. Hade även betalt hos Shcenker genom nätet men sen blev allt fel. Fick inte ut några adresslappar, kollade då på nätet och Shcenker har just nu problem med sitt betalningssystem och registrering. Därför måste vi vänta tills i morgon att skicka paketen. Vi går över till Preem och se om dom kan hjälpa oss. Det är där man lämnar in paketen. 

 


#Acleja #Pumpa    

Av Malin wiper - 29 oktober 2016 18:15

  

I går kväll öppnade vi en liten flaska vitt vin av märket Köningsmosel Riesling från 2014. Det var så länge sen vi drack vin så vi kände oss sugna på ett glas, vi har  några små flaskor stående på vårt barbord. Vinet var jättegott och väldigt lättdrucket. Det märkliga var att jag hade sån huvudvärk i dag och det har jag inte ofta. Tänk att få baksmälla på endast ett glas vin...  . Det tog ett bra tag innan huvudvärken ebbade ut. 

 

Klicka här för att komma in och se vinet i box som fått bra i betyg 


  

I dag åkte vi några ärenden till Jönköping och tog efter vi var klara en promenad nere vid Vätterstranden. Fick en bild på en kråka nere vid strandkanten som letade mat. Jag fick zooma rejält och det är denna kamran bra på. Jag har 30x zoom.

 


Flickan och Kråkan med Mikael Wiehe



Vi gick en bra bit på gångbanan vid vattnet och det var så soligt och fint så man bara njöt. Tyvärr fick jag inte många bra bilder för solen gassar så starkt


  

En vältränad tjej susade förbi på sina inlines. Jag ville ha rullskridskor som det hette när jag växte upp men då var det remmar som man spände runt fötterna och jag hade sett dom i en katalog. Sen ändrades intresset till konståkningsskridskor istället 

 

  


Vi gick in en sväng på Erikshjälpen i Jönköping också men jag kan bara gå en liten bit på det golvet så jag stannade vid kläderna medans min man letade efter nåt i teknikhörnan. Dom har så snyggt jämt i uppvisningshörnan där det ständigt förändras                 


Nu är snart oktober tillända och i morgon är det Halloween. Vi är bortbjudna mitt på dan och på kvällen är min man bjuden på nån slags fest eller cermoni i Magnisa Stuga genom sitt arbete. Vi tar det lugnt i kväll och just nu håller min man på att fixa oss en nyttig frukttallrik. Vi har slutat äta en massa skräp på kvällen utan gör lite nyttigare och kalorisnålare tilltugg. Vi äter inte heller efter en viss tid                 



#Königsmosel #Kråka #Mikael #Gångbanan #Inlines #Klottras #Erikshjälpen

Av Malin wiper - 29 oktober 2016 09:15

  

I onsdags då min man och jag gick runt i centrum så besökte vi även City Skor. Dom har "Girls night out" den 3 november från 18.30 och A-G och jag skall dit då. Vi pratade med fina gulliga Rebecka som var i butiken då. 

 

                                              



Det har kommit in nya väskor av alla de sorter

 

  

Här en väska jag köpte själv. Den har massor av fack, även utanpå. Jag köpter inte så ofta väskor men vill ha några att byta mellan och jag har köpt dom alla hos City skor för dom har en bra blandning. 


  


Snygga boots med fransar och snygg perforering      

 

 


Kortskaftade tuffa boots med fransar i två rader baktill. Dom är i mocca


 


Varma goa filttofflor                 

 

 


En parad med barnskor för dom riktigt små. Det finns fler att välja på


 


Här håller min man upp en sko som han tyckte var snygg och såg bekväm ut

 


James brown & Luciano Pavarotti med låten It`s a mans world. Ett möte mellan olika genrer.  Båda har gått ur tiden och men lever vidare i sin musik. James Brown är makalös, jag njuter när han sjunger och drar upp volymen och får gåshud. Pavarotti är en fantastisk operasångare men han är inte en av mina favoriter utan det är Placido Domingo han har en speciell värme i rösten som är unik


 


Rejäl snygg sko med stickningar och blixtlås

 

 


Lite högre modell i lejongul nyans. Jag tog inte med så många skor för jag skall ändå dit 3 november och då blir det fota av. 

 

Jag har tagit mig lite vatten över huvudet och har blogginlägg på hög så jag får beta av dom och försöka glömma kameran när jag går ut.. . I dag har jag lite att syssla med så jag kommer inte in här förrens senare. Inga bilder är klara än heller för jag är ute så mycket för jag  måste röra på mig. Ha nu en magisk dag och njut av höstslutet innan vintern.

 

            

 

#City #Väskor #Boots #James #Högskaftade #Filttofflor #Barnskor #Bekväm #Lejongul



Av Malin wiper - 28 oktober 2016 18:30

  

I går var jag till Salong Hon & Han Frisör Interiör för att bli klippt. Håret hade blivit lite vildvuxet och när det blir för långt så bullar det upp sig. 


  

Den här gången var det Hanna som klippte mig, hon klippte ur håret och fick det att se mycket friskare ut, och jag fick det snyggt uppklippt men inte för kort. Jag hade använt plattången lite för mycket. Än om man har värmeskydd så kan man ju begränsa sig lite. Jag har köpt självhäftande hårrullar som verkar fungera bra. Jag glömde be henne ta en bild på håret men ni ser på ett ungefär på min presentationsbild än om halva håret är innanför deras fina draperi-ridå. Jag bad Hanna fota mig bakom deras fina draperikuliss till min nya header. Det är roligt att byta header emellanåt     

 

   

Snyggt dekorera    

 

 

 

 

I dag har min man och jag varit till Värnamo sjukhus där jag var kallad till mammografi. I receptionen där man anmäler sig blev jag så vänligt mottagen av en ung kille som riktigt strålade av snällhet och enérgi, sånt uppskattas. Även tjejen som hade hand om mammografin var så äkta vänlig och omtänksam

 

   

Så här ser mammografin ut. Det gick bra för sköterskan var så försiktig och det gjorde inte så ont som det brukar göra när dom klämmer ihop brösten

 

      

En rolig hästskulptur som står i en bit från entrén. Vi stannade inte kvar i stan utan åkte hem direkt. Nu skall vi bara ta det lugnt och kolla på tv och film. Jag har  även gjort paket av vinsterna i min gissningstävling men när vi skulle dra ut adresslappar från Schenker så funkar det inte så vi har fått skriva till dom och väntar på svar.  Ha nu en fin kväll kära läsare, hoppas ni har nåt kul på gång.

 

I det här klippet ser man massor av skådespelare från olika serier där dom har dance scener till disco musik. Man kan se både Robin Williams som nu är borta, Travolta, några ur serien Dallas, och lite andra serier och filmer.      

 

 

#Salong #Hanna #Värnamo #Mammografi #Häst #Disco 

Av Malin wiper - 28 oktober 2016 13:00


  

För ett tag sen var vi och åt på Kapris Restaurang i Jönköping. Vilket fint leénde man möts av när man skall beställa sin mat. Alla är så trevliga och uppmärksamma.        




Klicka här för att se vad jag skrev sist då vi var dit. Hassan Rosandel som driver restaurangen har varit med i "Sveriges Mästerkock" och han hade nog kunnat vinna eller kommit högre upp om han inte glömt kaprisen i en maträtt. Mänskliga faktorn men då fick han ett passande namn på sin restaurang..  


  

Salladsbordet dignar av olika salladsblandningar och så fräscht och färgstarkt.

 

 

Jag njöt av denna pastasallad som var helt underbar


  

Jag tar lagomt med sallad för annars orkar jag inte med maten. Min man gör tvärtom men orkar ändå..  . 


  

Deras dressingar var gudomligt goda


 

Min man tog rotmos med rimmad oxbringa och pepparrotssås. Han säger att det var helt underbart gott och det var den mest perfekta rimmade oxbringa Mr T hade ätit någonsin


  

Jag tog lax med potatis och grönsaker. Rätten var även fin för ögat och allt smakade så bra så jag fick gåshud och kunde inte prata på en bra tag. Tänk att få gourmémat på lunchen 



Här ser ni en av dom som arbetar med maten och det ser jättesnyggt ut i denna öppning där maten fraktas ut              

 

      


  

Till kaffet dessa två godsaker som visade sig vara helt annorlunda än vi smakat någonsin. Den ljusare bruna var som lite knaprig med flera lager knäcklikande, nougat och som en dröm i munnen. Den mörkbruna med choklad smakade lika ljuvligt den. Det är säkert deras eget recept och det var den sista njutningen, för nu har vi skött oss i 4 dagar utan godsaker och mindre av smörgåsar. Inget kvällsätande så jag har fått lagt mig tidigare för för att inte gå in i kylskåp och skafferi...  .  Magen har kurrat som en katt..    

 

 

 

 


 #Kapris #trevliga #Salladsbordet #Oxbringa #Lax #Kaffe 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards