Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 30 april 2015 14:15


    

I går skulle jag ha gått på meditation men när jag stog där och var på väg så kände jag att jag var så täppt i näsan av denna pollenallérgi så jag gick in på toaletten och sköljde ur näsan och snöt mig. Då började jag blöda näsblod och det kom som en fors från näsan och ner på kläderna så jag hann inte stoppa i tid. Då var klockan så mycket så jag förstod att jag inte skulle hinna. Det var bara att kapitulera och försöka stoppa blodet.  


Att blöda näsblod har inte varit nåt främmande för mig som är uppvuxen med detta och på 1970-talet var det så illa så jag fick uppsöka läkare som brände bort kärl och efter det blödde jag inte på många år men dom sista åren har det kommit tillbaka än om inte så ofta som förr. Fick sen stopp på näsblodet men då kom huvudvärk så jag fick ta en alvedon och gå och lägga mig. Sen blödde jag på morgonen dan efter också när jag snöt mig och jag hade en förlamande trötthet som jag har varje vår så den tiden är inte min bästa. Jag har haft medicin för pollen i flera år men det hjälper inte fullt ut. Detta blev tyvärr ett blodigt inlägg...     

   

  

Vad passar väl inte bättre till detta inlägg än gruppen Blood Sweat & Tears. Här med Spinning Wheel. Dom är en amerikansk rockgrupp som influerats av jazz och soul, och dom bildades 1967 i New York. Al Kooper var gruppens ursprungliga ledare, sångare och kompositör. Han lämnade gruppen efter första albumet efter en dispyt om den musikaliska inriktningen och ersattes av sångaren David Clayton-Thomas. Sen har många medlemmar kommit och gått i gruppen, vars kännemärke hela tiden varit blåssektioner och det är en av anledningarna till att jag lyssnat mycket på gruppen. Jag gillar blåsinstrument och spelade själv altsaxofon ett tag och ångrar nu att jag slutade för jag hade en fin ton och var på väg att bli rätt bra, det sa en kille som just spelade i en blåsorkester till mig. Mellan 1972-1975 var den svenske gitarristen Jojje Wadenius medlem av gruppen.  År som aktiva var 1967-1978, sen kom gruppen tillbaka 1984 och håller på än men endast en orginalmedlem är kvar. Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

   

Senare kände jag mig lite bättre så när min man kom hem så bestämde vi oss för att ta en liten tur med bilen på småvägar men det var tydligen inte meningen för en bit utanför Vaggeryd så fick vi punktering. Vi som nyss lämnat in bilen för däckbyte till sommardäck hos Mekonomen. Fast vi har haft tur för detta är den tredje punkteringen på 24 år och då har vi haft flera bilar sen vi träffades  

 

   

Vi tappade sen orken  så vi åkte till vårt eminenta Nha Trangh och köpte med oss kyckling med cashewnötter och myste lite hemma.            

  

 

Hoppas ni får en fin Valborgsmässoafton 

                          

 

 

#Näsblod #Sweat #Valborgsmässoafton #Trang #Punktering

  

Av Malin wiper - 29 april 2015 17:30

  

Vi var till Ritz Konditori och fikade i tisdags och då hade dom även satt upp en lapp på vad som händer fredag 1 maj 09-13. Flera butiker håller öppet och kommer att skänka hela eller delar av sin dagskassa till Cancerfonden. Sen blir det aktiviteter på Vaggeryds torg såsom: tipspromenad, fiskdamm för barn, ansiktsmålning, Konstlotteri och rabatthäfte "Vår lilla stad". Dessutom sjunger Skillingaryds manskör in våren 12.00 

 

   

Hoppas det kommer mycket folk på detta evenemang och att inte förglömma, ta en fika på Ritz för hela kassan för dagen går till Cancerfonden. 


  

Vi  passade då på att lägga en slant i deras låda gällande Cancerfonden och (Carinas minnesfond) Vilket bra initiativ av Åsa att ordna detta behjärtansvärda (gammalt ord). Klicka här för att se hur man kan sms:a in sin gåva, där ser ni mitt förra inlägg ang detta evenemang 


  

Min man och jag köpte varsin lott i konstlotteriet. Det är Åsas bror Mattias Bokinge som lottar ut en av sina tavlor. Det är också till förmån för Cancerfonden. Vill man vara med i lotteriet så finns lotterna hos Ritz Konditori



#Ritz #Cancerfonden #Carina #Åsa #Mattias

Av Malin wiper - 29 april 2015 12:45

  

I lördags när vi var till mamma så gick vi in på Kinna Finbageri där dom har otroligt fint bröd av alla sorter, dom är dessutom vänliga och trevliga. Vi köpte två kransar av olika sort för att bjuda på hos mamma. Vi har varit dit många gånger under åren och dom har även rimliga priser på sitt bröd.


Klicka här för att komma in på Kinna Finbageri:s hemsida


Dom har en egen variant av budapestbakelse, dom såg ljuvliga ut 


  

En annorlunda tårta i låg form som såg intagande ut  

  

Dom har även massor av fint matbröd. Kakor färdiga i påsar har dom massor att välja mellan också


  

Muffins med olika fyllningar  


  

Det finns några sittplatser men jag vet inte om man kan fika där utan jag tror man sitter där och väntar när det är mycket folk


  

Min man gick ut till bilen före mig så jag passade på att köpa dessa hallontryfflar så vi kunde ta en var i bilen och fira att vi samarbetar så bra. Dom var himmelskt goda och det finns flera sorter av tryfflar att välja på 

 

Lizz Wright med My heart  

 


#Finbageri #Kinna #Hallontryfflar #Budapestbakelser #Tryfflar #Lizz

Av Malin wiper - 29 april 2015 08:00

  

Det var så fint ute i går när jag tog min promenad. Det var skönt att det inte var alltför varmt utan fläktade lite friskt. Jag var inte i bästa form när jag gick ut på grund av pollenallérgin men nu börjar i alla fall tabletterna verka och efter att ha promenerat ett tag så kändes det mycket bättre och humöret steg flera grader. En fin motorbåt stod förtöjd vid en brygga vid strandpromenaden.

 

   

En eka guppade i vattenbrynet. Det blev mindfulness i stora doser i går 

 

   

En bänk vid idylliska Linnarbäcken fick bli min fikaplats. En dubbel cappuccino från Preem avnjöts med en tidning och fin vy 

   

En kaja satt så stilla i trädet bredvid och lät sig fotas

 

   

Cirkus Scott kommer till "Vår lilla stad" och biljetter kan köpas hos Preem 

 

 

 

   

Inne i samhället blommade det för fullt

 

 

 

 

 

   





Klicka här om ni vill vare med i min utlottning av en dörrstopp i form av ett löv 

 

#Strandpromenaden #Motorbåt #Linnarbäcken #Preem #Cappuccino #Scott 

Av Malin wiper - 28 april 2015 17:30

  

I dag har jag börjat promenera igen och nu blir det regelbundet precis som före min sköldkörteloperation då jag hann gå i 23 dagar och blev i mycket bättre form. Jag träffade på katten Tiger utanför huset, det är Camillas katt hon som också arbetar på Museiföreningen  

 

 

Gammalt möter nytt. 


   

Museiföreningen har satt ut skyltar på olika platser i samhället. Här ser ni en som står nedanför gamla Folkets Park som nu är bebyggt med två hyreshus och flera villor. Jag är här på väg ner mot strandpromenaden för att ta mig vidare mot Netto där jag skulle handla lite som fattades

 

   

Här kan ni läsa lite själva där jag förstorat upp texten lite. Klicka här för att komma in på Magnisa Stuga Museiföreningen  


  

Här ser ni två artister som uppträtt på Vaggeryds fd Folkets Park. Gunnar Wiklund och Towa Carson.


Klicka här för att höra hur Towa Carson lät på den tiden. Klicka här för att höra Gunnar Wiklund           

          

Lite mer aktuellt klipp med Towa Carson Alla har glömt. Klicka här för att höra samma låt men med Towa och Anne-Lie Rydé live. Anne-Lie Rydé har jag sett live på scenen i Povel Ramels "Kolla Klotet" på Cirkus i Stockholm 1997. Det var en fantastisk föreställning  


  

Sen fortsatte jag min promenad utefter stranden där det nu är så vackert och lyriskt 


  

  Ekorna ligger och guppar så fint, rena rama mindfulness 


Här en som blivit lite överfull av vatten



  

En gammal fin träeka som jag inte sett där förut. Jag fotade mer men det får jag ta med i ett annat inlägg för jag tränar på att göra lite kortare inlägg...  men jag är osäker på om detta blev kortare...       


   

#Folkets #Museiföreningen #Towa #Gunnar #Kulturskyltar #Rydé

Av Malin wiper - 28 april 2015 12:33

   



På ons 29/4 kl.18.30 är det dax för meditation i Magnisa stuga igen 
Varmt välkomna till en stund i ljus & kärlek 

Sol i hjärtat kramar önskar Camilla

 

   

                       

   

 

 

Klicka här för att komma in på Camillas facebook. Jag skall själv försöka gå för jag behöver verkligen meditation. Har varit en gång och det var väldigt givande, man känner sig så avslappnad och glad när man går därifrån

 

 

 

 

 

Animated gifs

 

 

 

 

 

#Meditera #Camilla #Magnisa

Av Malin wiper - 28 april 2015 11:30

                                                                                                   



  

När vi var på väg till en blomsterhandel i lördags i Kinna för att köpa blommor till pappas grav så gick vi förbi detta café som vi aldrig sett förut. Det heter Café Valentin..  vi kände då för att ta en kopp kaffe. Det var en vänlig och inbjudande stämning därinne och hon som serverade oss var en spirituell och glad kvinna som höjde mysfatorn till högre höjder 


Klicka här för att komma in på Markbladet och läsa vad som skrevs när Café Valentin öppnade  2012 


  

Färgerna därinne gick i svart, vitt, rött och brunt. Det satt rätt många därinne när vi kom så jag väntade med att fota tills det blev lite tommare


  

Deras specialitet verkar vara pajer för dom hade många sorter, bland annat äppelpaj, hallonpaj, blåbärspaj mm. Jag tog äppelpaj med vaniljsås och det serverades så fint upplagt så ögat fick sitt också. Dessutom var pajen och såsen jättegoda, och inte så där översöta utan alldeles lagoma


  

Min man tog en blåbärspaj och han njöt lika mycket. Vi satt där ett bra tag och bara slappnade av och levde i "njutningsnuet"...  

  

Fick en bild bortåt disken också.  

 

Hittade ett passande klipp med en sångerska som heter  Kina Grannis med låten Valentine 


  

En bit från Cafét mot blomsterhandeln så stod dessa färggranna får som två iögonfallande skulpturer 

 

   

  

 

#Valentin #Kina #Får #Äppelpaj #Kinna

      

Av Malin wiper - 28 april 2015 07:30

          



  

Min man köpte en dörrstopp i form av ett löv för ett tag sen, men vi har ingen dörr att stoppa...  så med hans medgivande så lottar jag ut den istället. Den kommer från Qualy living with style och heter "Autumn Door Stopper" 

 

Det enda ni behöver göra om ni vill vara med i utlottningen är att skriva en kommentar om att ni vill delta. Dragningen av vinnaren sker 4 maj nån gång under dagen. Välkomna att vara med i utlottningen 

 

 

                         

 

   

Framsidan på dörrstoppar-lövet

 

   

Baksidan

 

 

 

Så här ser den ut in action...   

 

Edith Piaf med Autumn leaves          

 

 

#Utlottning #Dörrstopp #Autumn #Edith


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards