Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2016

Av Malin wiper - 31 augusti 2016 16:30


                               



      


Grattis till min man som i dag fyller år och samtidigt har sin sista anställda arbetsdag, tyvärr. Lite smolk i bägaren men han kommer inte att lägga av helt för det är han för pigg för. Han kommer att aktivera sig precis som jag för inte behöver man sluta med allt för att man blir äldre. Han hamnade verkligen rätt då han fick arbete på Magnisa Stuga för ca 4 år sedan för hans passion är historia och geografi. Han har varit ovanligt frisk också under dessa år för han har trivts otroligt bra där både med arbetsuppgifterna och dom som är engagerade i Museiföreningen.    

 

 

 

Jag stod och väntade utanför min mans arbetsplats när klockan slog 12.00 Här kommer han ut och anar ingenting

 

   

Sen ser jag att han har händerna fulla med saker han fått på sin sista dag.  Han ler så fint mot mig min underbara man                                   

 

   

Jag hade reserverat ett bord på Ritz Konditori för att bjuda min man på en fika i mysig miljö. Hade i förväg beställt budapestbakelser som är hans favorit. Har aldrig ätit nån godare än hos just Ritz, dom var verkligen njutbara. Jag satt 4 ljus i bakelsen och tände.  

 

   

Jag hade också beställt två såna här Pago jättegoda juicer. I dom satt jag sugrör så han fick känna sig ung..   en stund                        

 

   


Han fick en tjusig plakett från Götaströms Fordonshistoriska klubb som han gjort en del jobb åt

 

   

Av mig fick han en vas med blommor som jag köpt hos Acleja Blomsterhandel och buketten till höger har han fått från Tofteryd-Hagshults Hembygdsförening.        

 

       

 

Klickbilder. Av mig fick han fikat, blommor, ett kvalitetschampoo från Salong Hon & Han plus kort med tre trisslotter.   

 

 

 

Av sin arbetskamrat fick han dessa hembakade fröknäcke som är jättegoda.

 

   

 

Han fick även en jättefin blomma och ett ursnyggt blockljus av Camilla med fint mönster 

 

 

 

Av syrran och svågern ett roligt upp och nedkort fulla med triss och presentkort på Clas Ohlson och CDON. Det var jättebra för han går ofta in där och letar efter saker. Han vann 30 kr på lotterna

 

 

 

Av brorsan och hans fru trisslotter och presentkort. Han vann 90 kr på lotterna, inte illa. Han blev jätteglad för dom passande presenterna                     

 


Min man önskade denna låt med Josh White dagen till ära. Josh White föddes 1914 i Greenville, South Carolina. Han dog 1969. Josh White var en framstående amerikansk folk- och bluesartist, gitarrist och sångare. Han var ofta i Sverige och på två då jag växte upp

 

 

#Arbetsdag #Magnisa #Händerna #Ritz #Budapestbakelser #Pago #Götaströms #Acleja #Tofteryd #Camilla #Fröknäcke #Presentkort #Trisslotter #Josh

Av Malin wiper - 31 augusti 2016 07:15

  

I lördags efter att vi varit på Vaggerydsdagen så åkte vi vidare till Jönköping för att kolla på Prideparaden Qom ut. Vi blev inte där så länge för jag kan inte stå på samma ställe längre stunder på grund av ländryggen.  


 


Det är verkligen en färgstark tillställning så man behöver inte bearbeta bilderna särskilt mycket. Vi var dit både 2013 och 2014 men 2015 missade vi. Det finns fortfarande människor 2016 som tror att man väljer att vara homosexuell..  Varför skulle man vilja det så mycket som dom fått utstå genom åren. I år var det 8000 personer i paraden och det är skillnad motför första året. I år var det var 1500 fler än 2015. Klicka här för att läsa lite mer  

 

Jag avskyr när en del präster och andra vräker ur sig floskler utan att tänka sig för. Jag hade flera homosexuella vänner när jag bodde i Göteborg. Personer jag träffade på en arbetsplas och det var inget märkvärdigt för alla är vi människor och måste få vara den vi är. Det är bättre att ägna sig åt att ondgöra sig över krig och annat elände i världen. Jag har en kusin som är homo men som inte har vågat komma ut förrens för några år sedan, det tycker jag är synd.


  

Det var en riktig feststämmning på Per Brahe-gymnasiet där tåget utgick ifrån

 

Ett filmklipp  

 

  

   Två förälskade tjejer som gick i paraden hand i hand..   


  

Bäst att vila lite innan Prideparaden kör igång för då blir det åka av...       


  

En kille som verkligen stack ut. Undrar hur han kan få håret att hålla sig upprätt en hel dag. Forna tiders frisyrgéle hade inte gjort det.      


  

Han hade kilt och tuffa snörkängor.


  

Det var folk i alla åldrar med på festivalen även små barn. Fast det var övervägande ungdomar.


  

Färgstarkt är bara förnamnet, häftigt!


  

Ett gäng med killar som gick i paraden med egen färgstark klädsel. Dom har nog kommit resande dit för dom  hade både ryggsäckar och resväskor


  
Filmat igen



     

Prideparadens mål var Rådhusparken och här ser ni scenen där det skulle bli musik och tal senare. Jag hade velat se allt men det funkade inte tyvärr 


Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2014 då vi besökte paraden för andra gången. Klicka här för att se ett filmsnutt jag tog 2013. Klicka här för att se lite mer från paraden 2013 

 


 

Ytterligare en filmsnutt

 

 

   Nu vill jag bara önska er alla en färgsprakande dag. Kram från Malin

 

 

   

 #Prideparaden #Färgstark #Per #Tjejer #Håret #killar #Rådhusparken

 

Av Malin wiper - 30 augusti 2016 16:30

  

I går var A-G och jag till Gym Plus för att pigga upp oss med ett gympass. Numera känner vi rätt många där som vi kan prata med och det känns jättekul. Alla är supertrevliga. Jag gillar när jag ser sånt som på bilden för då kan man fota..  


  

Lite vikter som jag försökte mota undan med foten, hur dum får man bli...  Det låg nämligen saker i vägen som jag inte ville ha med på bilden. Det hade ju varit lättare att flytta dom andra sakerna..  får skylla på hormonerna. Mina favoriter på gymmet är: roddmaskinen, gåbandet och bollövningarna. Fast jag har lagt till några maskiner nu men jag tar allt försiktigt från början, har lärt min läxa från bakslag             


  

Efter gympasset gick vi över till Ritz Konditori och delade på en smörgås med solrosfrön. Pålägg skinka och ost.


  

Sen gick vi lite i butiker och här stannade vi till framför City Skors skyltfönster. Vilken läcker gammal kösystem apparat, vet ej vad den går under för namn. Den är verkligen retro och passar in som en detalj man lägger märke till. Jag har varit med så länge så jag har upplevt dessa turnummer-klockor. Allt från 50-60-talet blir bara snyggare för varje år    


  

Här provar A-G nyhemkommna boot inför hösten. Många av dom går i vinröda färger och har lite smalare tå i år. Dom var jättesnygga och det fanns massor att välja på


Väskor med snyggt grafiskt mönster inför hösten

 


    

Högklackat inför höstens och vinterns fester. Dom är i mocca och i en lila soft färg     

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som hänt i vår kommun, och vad som händer i nöjesväg mm

 


 

#Gym #Ritz #City #Lila #Vaggerydstorget   

Av Malin wiper - 30 augusti 2016 08:00


  

Framför stationshuset hade dom fixat ett våffelcafé som såg lite Italienskt ut. Det var tomt just då men sen kom det mer folk som ville sitta där med en våffla och mysa i solgasset


Våffeljärn som går under namnet "Månlandaren" skapat av Sixten Sason, Huskvarna 1960-talet. Sixten Sason föddes 1912 och dog 1967 i Råsunda, Solna församling. Han var en svensk industridesigner. Sason är bland annat känd för sitt arbete med formgivning av Saabs personbilar, Husqvarnaprodukter och Hasselblandskameror.   


   


Våfflorna var frasiga och smakrika så vi njöt hejdlöst. Det fanns kaffe eller saft att ha till. Dukarna på borden var så snygga och lyste upp hela omgivningen. Jag har nog aldrig tagit mig en sån tid att njuta av Vaggerydsdagen som denna gång.               

 

 


Edqvist IT hade lite saker utanför sin dörr som var nedsatta i pris

 

 

 

Min man köpte sig en musplatta som är lite böjd, större än en vanlig och lite hög upptill. Längst bak sätter man upp sladdarna så dom inte är i vägen. Den hade kostat 250 men nu 125  

  

Sen har vi Sun Fot som ligger i samma hus och där var det öppet hus så man kunde gå in och kolla hur det såg ut. Det var litet men välordnat och snyggt         


  

Träffade hon som driver stället på Ritz servering och hon sa att hon även utför "Koppning" som är en gammal metod som kommit tillbaka. Hon tyckte jag skulle komma dit och testa metoden, vi får se..  


    


Sen har vi då Acleja Blomsterhandel där jag fotade Christian som driver butiken med den äran. Med på bilden en jätteglad, fin och sprallig tjej som arbetar där.   


  

Utanför hade Christian satt upp vaser i olika färger på ett nät av stål. Fick ingen bra bild av alla utan tog då en detaljbild där man endast ser två av många fler. 

 

        

 


 


Selmas kläder köpte jag en jumper med halvärm och i stretsch-kvalitet som dom nu satt ner med 20% på Vaggerydsdagen. Halsen är jättesnygg med silkigt tyg som dom gjort i vågor och i mitten nitar

 

               

 


Ha nu en skön tisdag i ett väder som varierar lite från regn till sol. Jag själv föredrar höst och vinter..   

      

 

#Stationshuset #Månlandaren #Våfflorna #Edqvist #Sun #Koppning #Acleja #Vaser #Selma

Av Malin wiper - 29 augusti 2016 12:00


   
Nästa stop var våra fina butiker i "Vår Lilla Stad" Här ser ni bilder på tre härliga tjejer på Jennys Inredning. Bild 1 väninna till Jenny. Bild 2 Jenny till höger och en gammal arbetskamrat till henne på vänster sida



Vi köpte dessa dubbla kort som är nyinkommet. Det finns olika passande texter och vi valde dessa


  

Sen var det dags för Koola Kidz. Anna som driver butiken står till höger och framför hennes fina söner. Dom andra två tjejerna arbetade där dagen till ära. Vilket härligt glatt gäng

 

   

Hos Koola Kidz har jag köpt två presenter till ett kommande barn. Kan inte visa detta men går in och fotar lite nytt en annan dag. Dom har allt man behöver i både kläder och leksaker mm. 


    

Dessa två killar har jag fotat förut på Vaggerydsdagen, dom hjälpte till på City skor. Toppenkillar båda två, och vi fick så bra hjälp. Myrnas svärson stod i kassan men honom hann jag inte fota. Får ta det en annan gång         


  

Det var packat med folk utanför City skor där man verkligen kunde göra fynd

 

 

   

A-G och jag gick in till City Skor i dag efter gymmet. Jag hittade dessa träningsskor som är av märket Duffy, dom är färgstarka och superlätta. Jag behövde nya för dom gamla börjar bli utslitna nu efter många år. Fick ett gäng med kvalitetsskor av syrran för ett antal år sedan som jag använt väl.  Dessa kostade bara 450 kr och det är inte så dyrt. Det kommer mer ang höst och vinternyheter i ett annat inlägg.                               

 

 


Fortsättning följer med del 5 från Vaggerydsdagen................... 

 

 

 

#Vaggerydsdagen #Jenny #Kort #Vimplar #Koola #City #Träningsskor 

 

Av Malin wiper - 29 augusti 2016 07:30

 

Sen var det då dags för Lisa Ajax att inta scenen. Jag fotade henne men solen sken rakt på scenen så alla bilderna blev urusla och gick inte heller att få till i fotoprogrammet. Därför blev det bara ett litet filmklipp som min man fick stå för. Han är ju 1.86 lång och det underlättade. Hon har ju en bra röst men det var för mycket basljud och det är inte så behagligt. Ace Wilder missade vi helt för vi var inte kvar så länge. Klippet blev inte komplett för min man fick en hostattack så han måste avsluta.            


  

På Vaggerydsdagen hamnade vi också vid Lions lotteri. Både min man och jag tog en hög var med lotter    


  

Till slut vann vi en låda med färgstarka sockor som i vanliga fall kostar 300 kr/förpacknig. Dom finns även att köpa hos City Skor och är en väldigt bra present att ge bort. Dom går under namnet "Happy Socks"    


  

Som vanligt så fanns det både hoppborg och bilbana för barnen att roa sig med


 


  Även lite sumobrottning..  . Jag missade rätt mycket i år för dom hade även anlitat "Starke man" mm men jag tog det lugnt och vi satt rätt mycket och vilade oss och bara kollade på folkvimlet. Vaggerydsdagen har blivit större med åren och är nu en folkfest att räkna med. Folk går verkligen ut och roar sig i detta samhälle när det är nåt på gång och det tycker jag är suveränt.


Så här såg det ut hela vägen fram till scenen där det dessutom var fullsatt på dom bänkar som var utställda                            


 

Här var vi på väg till Ritz Konditori för en fika.


   

Det var som vanligt bra planerat med olika sittplatser. Vi delade på en bagel med ost och skinka som var jättegod.  Denna bild tog ja innan det blev fullsatt. Dom som sitter vid bordet till vänster är hon som driver "Sun Fot" och hon i rött arbetar på Nha Trang. Två toppentjejer          


  

Utanför vår nya Susibar "Red House Sushi" fanns också ett stånd att handla i. På höger sida på bilden syns färdiga förpackningar med jättefin sushi som man kunde köpa med sig. Min man köpte ett par kalsonger som var i material "Bambu" som var jättesnygga med lite ben, priset var 50 kr. Jag kan inte visa upp dom för han har dom på sig just nu...    Kolla in dom glada härliga tjejerna 

 

                 

     


Jag köpte mig en jätteläcker kuvertväska med massor av fack. Den är broderad utanpå och har en läcker och bra låsanordning. Den går att ha både som festväska eller att ha lite extrasaker med sig då man reser bort. Den kostade 50 kr. Nu önskar jag er en toppenvecka trots att regnet öser ner.

 


#Lisa #Lions #Socks #Hoppborg #Sumo #Scenen #Ritz #Red #Kalsonger #Kuvertväska

Av Malin wiper - 28 augusti 2016 13:15



  

Jag blev helt hänförd av detta färgstarka gäng av kvinnor som bjöd oss på ett häftigt Zumba-dansnummer. Dom var hur proffsiga som helst och hade en sån dansglädje så jag fick gåshud och kunde inte annat än hänge mig till deras dans. Det var så njutbart och uppiggande. Dessutom var dom jättetrevliga. Jag trodde jag kanske var för gammal för sånt men det fanns tydligen äldre än mig som dansade zumba. Min man blev också helt hänförd

 

 

                                              


Klicka här för att komma in på facebook för Feel The Music med Cecilia AB. Klicka här för att komma in på en sida där man kan anmäla sig till en zumbakurs eller annan dans. Jag skulle själv vilja anmäla mig till en Zumba nybörjarkurs men vet inte om min kropp klarar av sånt. Nacken går det nog bra med men ländryggen?. Jag skall ta reda på om det är lämpligt för mig för detta skulle passa mig ypperligt. Jag har ju själv dansat runt hemma med hög musik i lurar i flera år innan detta med ländryggen dök upp. Fast då till min egen koreografi...  


  

Solen gassade så starkt så det var svårt att få till bilderna                                     

                                                   


  

Jag fick lite såna här lappar som jag även kan dela ut till nån som är intresserad. Dom har även dansklasser här i Vaggeryd. Jag måste ta mig en funderare på om det passar mig för jag har aldrig gjort nåt i grupp när det gäller dans, utom när jag var barn och gick på dansskola ett tag.

 

 

                                                           

 

 


 

Naturligtvis filmade jag dessa fantastiska kvinnor som gjorde att jag stannade kvar vid scenen längre än jag tänkt. Det var så fullsmockat med folk framför scenen så det var ett konststycke att filma överhuvudtaget. Man fick en härlig enérgi av att kolla på detta proffsiga gäng                                                                

 

 

 

#Zumba #Feel #Music #Filmade

Av Malin wiper - 28 augusti 2016 09:45

  

I går hade vi vår välbesökta årliga Vaggerydsdagen. Min man och jag åkte ner till centrum rätt tidigt men ändå hade rätt mycket folk dykt upp. Vi gick först över till Museiföreningen Magnisa Stuga och kollade lite innan allt drog igång. Här ser ni ett öppet fönster från stugans kök, så romantiskt                


  

Jag fotade över häcken där Ordföranden Lars Erik Joakimson står på vänster sida. Sen ser vi på höger sida fd Ordförande Evert Melin. Dom höll på att lägga upp en nyskriven bok på bordet som heter: Waggeryd till Vaggeryd del 1. Den boken skall min man få skriva ett gästinlägg om. Min man har också varit med och fixat många av bilderna i boken    

 

Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa mer och se bilder från Hemvändardagen. 300 böcker blev sålda. Klicka här för att se fler bilder från Vaggerydsdagen. Klicka här för att se ett filmklipp från Vaggerydsdagen


  

Här ser ni Camilla Appelkvist som arbetar på Hembygdsrådet men sitter i Magnisa Stuga. Hon har gjort hela layouten till boken mm. Bredvid henne ser vi Evert Melin som har stått för mycket av innehållet i boken. Min man får berätta mer i sitt gästinlägg

 

   

Här ser ni vårt exemplar av den fina boken som vi skall ha stående på denna boklist i köket. Jag har börjat läsa i den och kollat dom fantastiska bilderna där man får se hur det såg ut före på många ställen i samhället och även efterråt-bilder. Boken är intressant och lättläst på grund av lagomt med text och många bilder. . Bra jobbat ni som arbetat med boken, vilket jobb ni lagt ner..  som vi andra får njuta frukterna av


  

Ute i trädgården var det full aktivitet och under partytältet sjöd det av liv. Vaggerydsdagen är ju också en "Hemvändardag" så många gamla vänner och Vaggerydsbor träffas igen. Om vi flyttar så kommer vi också att bli hemvändare. Det serverades kaffe och ostkaka 


  

Utmed kortväggen på huset blommar det för fullt. Här en rosa stockros


  

Ena sidan av tomten var täckt av både gamla motorcyklar och även några nya.  I vanliga fall hade jag nog fotat alla.

  

Närbild på en blå snygging


  

Ja!, det fanns hur många läckra som helst att skåda på gräsmattan utanför Magnisa Stuga


  

Min man var in till stugan några gånger för att kolla så att bildspelet funkade


Sen var det då dags för  lite musik av en blåsensemble som spelade ur musikkåren Götas repertoar under ledning av Jan Allan Persson             

 

 

Jag filmade lite av blåsorkestern och omgivningen 

 

 

Jag hade kunnat skriva mycket mer men jag var tvungen att begränsa mig på grund av ryggen. Jag har fått dela upp inläggen så det blir några till, men det kommer att ta tid för jag kan inte sitta så långa stunder.

 

 

Fortsättning följer med del 2.......................



#Vaggerydsdagen #Lars #Evert #Camilla #Partytältet #Stockros #Motorcyklar #Bildspelet #Blåsensemble

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards