Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 maj 2019

Busstur, abortlagen och Zophie Zelmani

Av Malin wiper - 20 maj 2019 15:00

  Åsby Hem & Trädgård utomhusdekoration


Jag har inte hunnit komma ut på bloggen förrens nu för vi åkte in till Västerås 10.00 med bussen. När man åker buss så tar det längre tid med allt och att sen ta sig hem igen. Jag hann bara få några  bilder klara för jag arbetar med dom i fotoprogrammet med beskäring och färg och ljussättning. Det händer alldeles för lite då man inte har bil så jag känner mig låst. Vi har haft bil i snart 30 år och före det bodde jag i Göteborg och åkte mest spårvagn. Vi är lite rädda att det skall bli som det blev med sista bilen att sitta och betala bilen och alla reparationer i 1,5 år och sen pajar den. Detta tål verkligen att tänkas på och vi skall inte ha så bråttomt denna gång som sist. Vi har riktig sommarvärme men alldeles för tryckande och fuktigt. Det kändes som att det skulle bli regn men det kom av sig. Nu var det härligt att komma hem till en sval lägenhet 

 

            

            via GIFER

 

 

Här ser man busstationen i Västerås som ligger bredvid järnvägen. Den är rätt stor

 

       

 

Det är rätt många som åkter buss så det gäller att hålla sig framme för att få bra plats


                                    

                                                                                     Miinin

   

Denna buss går till Stockholm och vi skall kolla vad det kostar att åka dit tur och retur.  


animated-hammer-image-0009    En tanke slog mig: 


Nu har dubbelmoralens land USA varit framme igen och försämrat för kvinnor för det är endast dom som blir drabbade. Abortlagen tänker jag på. Där står en kvinna och säger att varje liv är värdefullt. Hur  kan det då finnas fattigdom, orättvisor och annat elände? om alla liv var värdefulla. Det kan inte jag få att smälta in i min hjärna. Det är dom som har det bäst som vräker ur sig sånt. Jag kom ihåg då jag växte upp och man hörde om kvinnor som var tvungna att åka till ett annat land för att få abort utfört, och många av dom klarade sig inte. Vi kvinnor skall bestämma över våra egna kroppar och i och med detta förslag så är vi på ruta ett igen. Det blåser såna vindar i hela världen så jag blir inte förvånad om det sprider sig hit också. Ofta är det religion inblandat i såna här beslut

 

      

Sophie Zelmani med Memory Loves You

 

  Hoppas ni får en lysande dag 

 

 

#Västerås #Tanke #Sophie

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

20 maj 2019 17:13

Apropå abortlagen i USA är det som att gå bakåt i tiden igen med moraliska pekfinger. Medeltiden hägrar tydligen.
Att använda abort som ett preventivmedel tycker jag att är förkastligt men i övrigt så är det bra i många andra sammanhang på grund av olika skäl. Och kvinnor måste ha möjlighet att få välja själva.
Jag förstår att ni känner er begränsade nu när ni är utan bil. Tur att ni ändå bor så centralt att det finns tillgång till kommunikation på annat sätt medan ni funderar på framtiden och ev. annan bil. Det tål att tänkas på, absolut. Det kostar att ha egen bil, men det kostar säkert på att inte ha den frihet en bil ändå ger en.
Ha en god fortsättning på måndagen. <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

21 maj 2019 06:45

Precis så tycker jag också. Skrev precis som jag tycker det är att vara utan bil än om vi har kommunikationer så sätter våra skador käppar i hjulen ofta så vi kan inte uppleva lika mycket nu som vi vill

Ha en jättefin tisdag
kramar från
Malin

 
Veiken

Veiken

21 maj 2019 08:19

Tur att buss och andra kommunikationsmedel finns. Buss är ett smidigt sätt att ta sig fram med. Jag förstår att ni känner er begränsade utan bil, men det finns ju alternativ.
Angående aborter så är det flest män som bestämmer om kvinnornas kroppar. Lätt för dom att ta ställning när dom inte behöver ta ställning i olika frågor, Tyvärr beder det ut sig i Sverige också. Starka krafter vill förbjuda abort här. Det gäller för övriga att stå emot och inte se bakåt utan framåt. Ha det gott

http://Veiken.se

Malin wiper

21 maj 2019 08:24

Det värsta är att vi inte kommer ut så ofta som förut. Vi hade tänkt hyra bil ibland men här i Hallsta finns ingen biluthyrning tyvärr. Hade vi inte våra skador och doftallergier så hade det inte varit nåt problem. Sen är det inte alls billigt att åka buss här. Det kostar lika mycket för oss som för dom som arbetar

Precis så är det som du beskriver detta med abort. Det är män som bestämmer men det finns kvinnor som håller med dom. Ja du jag blir lätt negativ när jag går in och läser nyheterna så jag skall nog stilla mig lite för jag blir så påverkad och kan inte göra nåt numera.

Ha det gott själv Veiken
Kram från
Malin



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards