Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2018

Av Malin wiper - 31 oktober 2018 13:30

   

Vi var in till Åsby Hem & Trädgård en dag för att kolla hur dom pyntat i år inför julen. Dessa hundar med mänsklig kropp såg så surrealistiska ut. 

 

 

I år var den stora lokalen där dom fixar inför julen i väldigt ljusa färger som gick i vitt, grått, blekblått, blekgrönt, beige, guld och silver mm. Det var som att komma in i en sagovärld och att fota detta gick knappt. Man måste se det i verkligheten 

 

              animated-cinderella-image-0048                                animated-cinderella-image-0048

 

  

Framför det stora huvudnumret fanns en liten beklädd träbro med vit tyll och frostiga grangirlanger. 

 

                      animated-winter-image-0054                animated-winter-image-0054                animated-winter-image-0054                animated-winter-image-0054

 

 

Det är en sagovärld med djur av alla de slag och allt ser lite kallt och frostigt ut. Vilket jobb dom lägger ner på sina dekorationer. Dom har väldigt många besökare och vi kom den tid då det var mycket folk. Tiden för mig är begränsad så när jag får dessa smärtsamma nyp i knävecket då är det bara att sätta sig en stund och sen försöka komma ut till bilen som min man kör fram

 

   

 

Lite av färgerna på julkulorna. Sen går julgranspynt i sagans tecken med skor i askungeform, askungevagn och lite annat. Dom vanliga julfärgerna rött och grönt fanns inte i denna hörna av lokalen men det såg ut som det var lite mer sånt på andra sidan.

 

 

En tiger med krona på ett podie klädd med vitt snölikt tyg. Det är så mycket detaljer överallt så man får stå en stund för att kunna uppfatta allt

 

                        animated-snow-image-0012                  animated-snow-image-0012                  animated-snow-image-0012                  animated-snow-image-0012

 

  

Jag filmade två isbjörnar på en uppbyggd höjd. Dom har alltid nåt djur som rör på sig och det är häftigt.

 

 

Små dunvita julharar på ett uppbyggt podie

 

 

Tygblommor i massor. Det finns så mycket där och nästa gång skall jag ta lite tid på mig och bara fota några bilder men lite bättre men då inte det vita 

 

 

Jag ryckte till när jag såg dessa gigantiska prydnadsgorillor. Det gäller att ha stort hemma om man skall få plats med en sån. Själva strukturen gjorde dom mer skrämmande

 

        

 

I förmiddags var min man ner till vårt lilla förråd i källaren för att lägga in sommardäcken för nu är vinterdäcken monterade. Vi har samma trista väder men nu utan regn och kala träd så jag vill ha lite vit snö så det blir ljust och vackert. Vi har halloween men det går oss spårlöst förbi sen två år tillbaka. Nu önskar jag er alla: En riktigt bra dag och skickar lite skrämmande halloweenkramar

 

     

Too Much Monkey Business med Chuck Berry 

 

          

En bild från Acleja Blomsterhandel Interflora Fresh i Vaggeryd anno 2016.   

 

 

#Åsby #Surrealistiska #Julen #Huvudnumret #Sagovärld #Tiger #Tygblommor #Prydnadsgorillor #Chuck #Halloween

Av Malin wiper - 30 oktober 2018 14:30


   

Jag fick reda på av min väninna A-G att Selma Kläder i Vaggeryd upphör och har nu utförsäljning. På bilden ser ni ärtiga Ulrika Nero som drev butiken fantastiskt bra. Nu vill hon gå vidare och göra nåt annat. Hon är en fantastiskt duktig sångerska också så klicka här för att se när hon samarbetade med Brolle


          

Jag fick några mobilbilder från A-G och här står det svart på vitt att dom upphör och det känns konstigt att så mycket hänt i Vaggeryd sen jag flyttade dit. Fler som lagt ner är Koola Kidz (ny butik i Växjö), Audio Video, Johnsons Konditori, Wahlbergs Ur & Guld, Konfekthörnan, Bokhandeln Ugglan och många fler. Det har kommit till några och en del har bytt ägare. Salong Hon & Han Frisör Interiör har bytt ägare och Sandra har flyttat och öppnat nytt. 

 

   hangers - GIFMANIA                                      hangers - GIFMANIA

 

Klicka här för att se en jacka jag köpte hos Selma i oktober 2016. A-G köpte likadan men flera storlekar mindre. Vi är supernöjda med jackorna och hon hade bra priser. Själv har jag handlat kläder, underkläder, nattkläder, smycken, halsdukar hos henne under dom 17 år vi bodde i Vaggeryd

 

 

Så här ser huset ut där Selma haft sin butik. Längre ner i nästa hus ligger Jennys Inredning och mittemot City Skor. Sen har vi ju även Acleja Blomsterhandel Interflora Fresh som finns kvar

 

 

Tack för den tiden du haft din butik och lycka till i fortsättningen.. Lycka till ni andra också som lagt ner och gått vidare med annat i livet

 

                               

 

    

Jag filmade Ulrika nero då hon sjöng på torget i Vaggeryd 

 

          

På torget framför Ritz Konditori har dom byggt glastak där det brukar stå vita bänkar. Torget skall göra om. Tack för bilderna A-G. När vi flyttade till Vaggeryd så fanns det även en restaurang som var öppen på kvällarna. Dom hade underhållning och många kända artister kom dit. Vi var där några gånger och det var jättekul. Sen blev det ägarbyte och mest lunchrestaurang

 

Även Coop i Vaggeryd la ner efter bara två år. Vi var ju med där då dom invigde nya gatan och höghusen. Nu har även Coop här i Hallstahammar lagt ner så det gapar tomt i det huset

 

                                  


Jula

 

Även Coop i Vaggeryd la ner efter bara två år. Vi var ju med där då dom invigde nya gatan och höghusen. Nu har även Coop här i Hallstahammar lagt ner så det gapar tomt i det huset

 

     

Här en låt med Tina Turner. Låten Steamy Windows den lessnar jag aldrig på.  

             

I dag på förmiddagen har min man både tvättat bilen på OKQ8, sen städat den och satt in vinterdäcken så allt är klart tills vi skall lämna in den i dag 14.00 hos Hallsta bilrekond & Bilservice. Själv har jag städat toaletten och strukit lite kläder. Jag fick ingen tid till Fysioterapeuten förrens tisdag nästa vecka. Det är bara att fortsätta med träningen och även små promenader. Ha nu en fortsatt fin tisdag 

           

 

#Selma #Glastak #Tina

Av Malin wiper - 30 oktober 2018 09:00

     

Creedence Cleawater Revival med Have you ever seen the rain

                  

God morgon! Hoppas natten varit sömnrik och ni vaknat pigga. Många har fått snö och i går hade vi frost men vad vaknade vi till i dag?, regn i massor så snön lär vänta på sig, jag som längtade efter lite snö. Vi har inget på agendan utom att städa lite hemma och min man fortsätter att rensa på sin datorplats. Han har tömt många lådor och rensar ut sånt som inte kommer att användas eller har legat i många år. 


 

I går då vi var int till Västerås så fikade vi på Runes Café. Vi delade på en stor leverpastejsmörgås och den var supergod. Brödet är rågkaka och det är ett bröd som passar ypperligt och detta var jättegott


 

Detta är potatisbakelser som var en vanlig bakelse förr och när man följde med föräldrarna på Konditori så var det fest då man valde en sån. Hon som driver cafét heter Vivian Lundberg och hon har även cateringverksamhet. Det är så kul att hon även har dessa potatisbakelser men synd att jag slutat med sötsaker och jag törs inte börja igen för det tog över en månad att bli av med sockersuget. Jag hade velat hitta nåt om just potatisbakelser på nätet och dess historia men hittar bara recept. 

 

                               


Lyckasmedmat

 

Bullar med nåt krämigt ovanpå. Vi hade ett trevligt par vid bordet bakom oss som vi samtalade lite med. Min man nämnde kronans kaka och dom kände till den också. Den innehåller bland annat potatis och mina föräldrar brukar baka den och då göra den till tårta med grädde och pynt. Vivian som driver cafét skall försöka baka kakan. Det har blivit värre och värre vad gäller popup fönster på nätet så innan man kan läsa eller länka så får man klicka bort reklam i massor. 


 

Det går även att köpa med sig en bok hos henne. Dessa står i fönstret och bakom sticker en halloweenlykta upp. Det ringde på dörren i går och barn ropade: bus eller godis och det är nog för att det finns fler barn här än i huset vi bodde i förut. Hade jag vetat detta så hade vi tagit ut kontanter och köpt lite godis. På grund av detta och att jag låg så öppnade vi inte dörren

 

                  animated-book-image-0022               animated-book-image-0022               animated-book-image-0022               animated-book-image-0022


  

Bygget mittemot Runes Café fortskrider och det skall bli kul att se slutresultatet på grund av den trekantiga formen och samma form på balkongerna. Vivian berättade att det kommer även att finnas en förskola i byggnaden. Sköt om er kära ni som tittar in och ha en fantastisk dag 

             

 

#Creedence #Runes #Potatisbakelser #Bok #Bygget

Av Malin wiper - 29 oktober 2018 15:30


 

I dag har vi varit in till Västerås för lite ärenden men knät är svullet både i knäveck och ovanpå så jag kunde inte göra alla ärenden utan får avvakta. Jag ringde Fysioterapin för att få ny tid men dom hade studiedag i dag så jag får ringa igen i morgon. 


 

Jag köpte en blus på Kapp Ahl  för ett tag sen som var nedsatt 50% och kostade förut 300 kr. Jättehärlig kvalitet och skön att ha på sig, den känns lite festlig. 


 

Upptill!. Den är snygg både att knäppa och ha som den är men även med linnen eller toppar under.


  

Jag hittade även detta hängsmycke som har en form jag gillar. Metallplatta och en stav som hänger ner på mitten. Det känns lite som att OP modet på 1960 talet är på väg tillbaka men i ny tappning. För man ser ju många grafiska mönster i både svartvitt och andra färger. Kedjan till hänget var inget vidare så det kasserade jag direkt och köpte kedjan på bilden som är i silver och går att rengöra. Fick tag på kedjan hos Myrornas Second Hand i Västerås för 60 kr. Jag har tänkt att testa halsbandet till den vinröda blusen

 

                               animated-black-and-white-image-0224               animated-black-and-white-image-0224                    animated-black-and-white-image-0224               animated-black-and-white-image-0224     

 

Klicka här för att läsa om op-mode hos helen's Joyeria. Jag har själv haft kläder i op mode stuk bland annat vita korta op stövlar med svarta grafiska mönster och även klänning i op-modet. Örhängen hade jag rätt många av i den sorten också. Klicka här för att se och läsa lite mer om modet på 1960-talet. Jag önskar att jag sparat nåt från den tiden. Klicka här för att se 100 år av mode för kvinnor. Klicka här för att se 100 år av mode för män

 

 

Ring skapad av Erik Granit Helsingfors 1967. Klicka här för att komma in på sidan. Klicka här för att se lite av hans tidlösa ringar

 

                              


IdaBrita

 

     

Petula Clark med Downtown orginalet från 1964. Hon föddes 1932 och är en brittisk sångerska och skådespelare. Under andra världskriget blev Petula Clark populär som barnsångerska på BBC och konsertlokaler runt om i London. Som elvaåring gjorde Petula Clark filmdebut i Medal flr the General (1944). Hon är still on the road

 

 

Klicka här för att komma in på sidan där jag såg denna bild på en vintagering från 1960-talet. I morse fick vi skrapa bilrutan så nu känns det lite som att snön kan komma närsomhelst. Vi har tid för däckbyte i morgon 14.00 Ha nu en fortsatt fin dag



#Blus #Halsband #op-modet #Erik #Petula

Av Malin wiper - 29 oktober 2018 08:15


 
Pixaby


Klicka här för att läsa nåt som verkligen skrämde upp mig. Hur kan det finnas så mycket hat så en ondskefull man blivit president i Brasilien. Brasilianarna har tröttnat på misär och korruption men  hur kan denna mannens åsikter vara räddningen för folk?. Jag förstår inte hur det är möjligt att nån kan rösta på på hat och ondska. Det känns som en tidsinställd bomb håller på att brisera. Det är ju dessa vindar som blåser över oss överallt nu känns det som. Vart finns det logiska och allt motstånd?. Världsläget är så allvarligt vad gäller klimatet, korruption, fattigdom, människans dumhet så vi tar död på oss själva och världen. 

 

Klicka här för att läsa lite mer. Se stycket näst längst ner på sidan. Allt detta är ju inget nytt för det har utvecklats till detta dom sista årtiondena

 

     

I min värld så skulle jag låsa upp  för kärlek,  acceptans, förståelse, medmänsklighet, vänlighet, fred, frihet och en ljus varm framtid. Jag blir hoppfull varje gång jag ser att det protesteras mot orättvisa, hat, våld mm. Ingen bra känsla i kroppen av allt som händer. 

 

     

Bob Dylan med The times they are a cangin'  

 

animated-bird-image-0137Nu önskar jag er en fridfull början på veckan

 

                       

 

#Brasilien #Låsa #Bob 

Av Malin wiper - 28 oktober 2018 16:45

 

Jag köpte denna medicinlåda i present till min man  på City Gross och han är jättenöjd med lådan. Mr T har så många mediciner och dom kommer i stora förpackningar så förut har han tagit med sig hela byrålådan in till köket och fixat med sina mediciner. Nu kan dom flesta förpackningarna ligga kvar i byrålådan och han tar bara upp denna.

 

                                animated-medicine-image-0003          animated-medicine-image-0003                   animated-medicine-image-0003          animated-medicine-image-0003         

 

  

Lådan är i två våningar så i den övre har han sånt som måste vara lättilgängligt. Sen tar man bara upp överdelen och lägger i annat under. Han säger att det underlättat för honom och blir ju heller inte lika tungt

 

          animated-syringe-and-needle-image-0018            animated-syringe-and-needle-image-0018            animated-syringe-and-needle-image-0018            animated-syringe-and-needle-image-0018            animated-syringe-and-needle-image-0018            animated-syringe-and-needle-image-0018

 

Klicka här för att komma in på en sida där det finns massor av olika medicinlådor. Där finns även den jag köpte

 

     

Night Nurse med Simply Red ft Sly and Robbie 

 

                                         

 

  

Här följer några blandade bilder som blivit över.

 

   

   

   

  

I dag har jag haft en bättre dag än i går. Därför åkte vi ut på en tur igen. Det känns lite kallare så snart är det varmare kläder som gäller. Vi åkte även en sväng till Erikslunds Shoppingcenter där vi handlade lite. I går hade jag svårt för att gå bara några meter men i dag kunde jag helt plötsligt ta mig hela 200 m på asfalt. Sen kunde jag även gå en bit in i City Gross utan att det nöp till och tog stopp. Undrar om det är nån broskbit som lossnat och åker omkring och den kom helt plötsligt rätt i dag. I morgon ringer jag Fysioterapin för att få en ny tid så dom kan tejpa knät igen för det blir stabilare och lättare när jag tränar och gör mina övningar. 

 

Nu önskar jag er en fortsatt fin dag..

 

                                               

#Medicinlåda #City #Simply #Blandade 


Av Malin wiper - 28 oktober 2018 09:30


 

Läser på fb att många har fått snö och det påminde oss om att ringa i morgon och beställa däckbyte. Bilden är tagen vid en bilfirma i Hallstahammar som heter Meca och på den parkeringen brukar jag fota häftiga bilar då dom dyker upp emellanåt. Tre Suvar stod utanför och lyste upp. 

 

                   animated-car-image-0002                                              animated-car-image-0002


 

På denna slingrande väg i ett platt landskap har vi åkt några gånger sen vi flyttade till Västmanland


  

Vi tog två trisslotter och vann 30 kr och tog en ny och sen var turen slut. Så är det oftaanimated-eye-image-0264


 

Det växer på åkern och ser grönt ut som en gräsmatta


  

Spännande när man inte vet vad som väntar bakom hörnet


 

Dessa skulpturer i form av tranor har vi åkt förbi många gånger. Dom står nära vägen vid en golfbana

 

                                                            


 

Än finns det lite löv på träden. I morse såg det ut som frost på marken men nu kom solen fram och vi har nollgradigt. I dag har jag fått lite bättre röst och nu på morgonen har jag inte hostat så mycket. Min man håller på att städa och rensa på sin datorplats/kontor. Han är ju mer en samlare än vad jag är men nu har han bestämt sig att rensa bort sånt som legat i många år och inte använts. Jag vill ha lagomt många saker och kontroll så jag har mycket mindre av allt än Mr T. Jag tycker man blir fången av sina prylar och nu då vi är så gamla så kan nån av oss kola vippen (dö) och då står den andra med alla prylar mitt i sorgen. Nu visade jag lite av min melodramatiska ådra

 

                                       


Light In the box

 

I går kom "Så Mycket Bättre" igång på allvar och det glimmade till från alla medverkandes sidor. Louise Hoffsten är verkligen stark, stolt och jättefin. Jag gillade bäst Albin Lee Meldau med låten "Min faboritvals" men den finns inte inne än på Youtube så klicka här för att höra den. Han är väldigt dramatisk och teatralisk i sina framföranden. Sen gillade jag också  Linnea Henriksson 

 

                                           puzzles - GIFMANIA

 

Jag får verkligen puzzla nu för att få ihop inlägg. Hoppas ni har en vilsam och skön söndag framför er kära läsare. Sköt om er! Kram från Malin



#Meca #Trisslotter #Hörnet #Tranor #Frost #Albin

Av Malin wiper - 27 oktober 2018 15:00

 

Vi åkte ut på små vägar i dag men tänkte också gå in på nån butik men jag har hamnat på ruta 1 vad gäller mitt knä. I och med att förkylningen kom så kunde jag inte fortsätta gå ut på kortare promenader. Jag kommer bara några meter sen tar det stopp och nyper till så hårt i knävecket så jag kommer ingenstans. När vi sen kom hem så fick jag en hostattack som inte ville ta slut så jag trodde jag skulle dö. Tack och lov så hade vi Bafucin hemma och det bedövar svalget och det lugnade ner sig lite. Kunde inte ta ytterligare en noskapin för det hade gått för få timmar. Jag är så nedgången i kondition nu så det påverkar psyket och jag mår inte bra. Jag ser ju vilken skillnad det gör att gå på gym och att promenera för både kropp och själ

 

                        animated-telephone-image-0033           animated-telephone-image-0033            animated-telephone-image-0033           animated-telephone-image-0033

 

Jag har svårt för att prata i telefon för tillfället eftersom jag börjar hosta direkt. Jag har flera jag vill ringa till men väntar tills jag är lite bättre.

 

 

Vi åkte genom Mölntorp och såg dessa skulpturer som är nåt slags hammare. Dom stod framför ett hus där Intra Scandinavian Design har sitt företag. Klicka här för att komma in på deras produktsida. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se hur huset ser ut

 

 

Framifrån såg dom ut så här. 

 

 

Efter att vi kört ett tag så dök detta upp. Kan det vara styrhytt på en gammal fiskebåt eller annan båt?. Det stod så intressant placerat vid ett gult stort trähus mot vägen. Klicka här för att komma in på en sida och se en styrhytt

 

 

Det är verkligen bra och lugnande för själen att åka på små vägar och igenom små samhällen

 

   

 

När vi sen var hemma och ställde oss på parkeringen så såg jag en halloweenlykta på en trapp. Halloween infaller i år 31 oktober. För oss var det som roligast när A-G:s barnbarn besökte oss. Det var några års Halloween som jag aldrig glömmer och har färskt i minnet. Dom två fina pojkarna både livade upp oss och skrämde oss..  fast på ett roligt sätt. 



                                      


Casa Ceutin


Min man fick ta hand om både disk och lunchmat efter min hostattack för jag var helt slut. Han lagar ju mat för det mesta. Vi skulle ha åkt till min son i helgen men fick ställa in, han hade ändå fullt upp på sin agenda. Nu är det bara att ta det lugnt och gilla läget. Hoppas ni fått en flygande start på helgen. Kram från Malin 

 

   

      

Up, Up And Away med Th 5th Dimension. Klicka här för att höra Nancy Sinatra med samma låt. The 5th Dimension är en amerikansk popgrupp som bildades 1966 i Los Angeles. Bandet har bytt medlemmar några gånger 

 

                              animated-hot-air-ballon-image-0015                                         animated-hot-air-ballon-image-0015

 

 


#Vägar #Intra #Styrhytt #Lugnande #Halloweenlykta #Hostattack #Dimension


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards