Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 december 2016

Av Malin wiper - 29 december 2016 19:00



    

Debbie Reynolds


Nu är det många kända som gått bort under julen. Ytterligare en är skådespelerskan, sångerskan och dansösen Debbie Reynolds. Hon är mamma till Carrie Fisher som gick bort för två dagar sen, så sorgligt. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då.  Alltså gick Debbie bort bara en dag efter sin dotters bortgång. Debbie var med i en skönhetstävling 1948 i och med den så fick Warner Bros upp ögonen för henne och hon fick sin första filmroll i Junibruden (1948). 

 

                                                                 

 

Debbie Reynolds föddes 1932 i El Paso i Texas. Klicka här för att se vad många roller hon haft i både kända filmer och serier. Klicka här för att se ett minnesklipp. Klicka här för att höra Carrie prata om sin mamma och Debbie om sin dotter. 

 

  

 

Här ser ni Debbie Reynolds till vänster med sin dotter Carrie Fisher. Klicka här för att se Debbie Reynolds med sin dåvarnade man Eddie Fisher och dottern Carrie Fisher när hon var baby. Klicka här för att komma in på Debbie Reynolds facebook 

 

 

Sonen Todd med sin mamma Debbie

 

Debbie Reynolds har även en son som heter Todd Fisher. Han föddes 1958 och är en amerikansk skådespelare, regissör, fotograf och producent av tv-filmer och dokumentärer  

                               

 

  

Debbie Reynolds i en danscen med Gene Kelly

 

                        

 

#Debbie #Carrie #Todd  

Av Malin wiper - 29 december 2016 14:00

       



  

En dag då vi var ute i Enköpings centrum så gick vi förbi statyn som föreställer Enköpingsprofilen Johan Petter Johansson. Johan Petter Johansson föddes 1853 i Södra Härene socken i nuvarande Vårgårda kommun, Älvsborgs län. Han dog 1943 i Enköping. Johan var en svensk uppfinnare

 

                       

 

Han uppfann bland annat Rörtången och skiftnyckeln som slutligen blev patenterad 1892. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Klicka här för att komma in på J.P Johanssons  Museum



På denna skylt bakom statyn kan man läsa lite mer om honom. Klicka här för att komma in på J.P johansson Sällskapet               


  

Det är skulptören Peter Linde som skapat statyn. Klicka här för att läsa hela historien om denna man och hans uppfinningar



#Johan #Skiftnyckel #Peter 

 

Av Malin wiper - 29 december 2016 09:15


   

Barbro hade virkat en hög med sina snygga välvirkade grytlappar så jag köpte två par av henne. Har även fått några av henne förut. Jag har ingen med denna färgkombination så det var kul. Dom är dubbelvirkade och kommer två i par.                 


   

Ytterligare en färgkombination som är läcker. Dessutom håller garnet sån hög kvalitet så dom är lika snygga efter varje tvätt  

 

   

Miss M som jag fick kuddfordralen av gav mig även detta snygga kastrullunderlägg.   


   

Vi har fått massor av julkort i år igen. Jag skall gå igenom dom alla igen för att se så jag inte glömt att tacka nån. Dessa kom först så jag la dom i vardagsrummet innan vi åkte till Enköping.


  

När vi kom hem så hade vi brevlådan full av dessa fina julkort. Nu är min man på museiföreningen och gör ett pass. Jag skall ta det lugnt en stund men sen gå ut en promenad. Min man skall göra lutfisk i dag och till den hans fantastiska lutfisksås som han är en fena på. Vi åt en fantastisk god lutfisk hos Barbro. Jag har än inte hunnit skriva allt vi varit med om, det tar tid så jag tar ett inlägg i taget.               

 

   

Min son blev jätteglad för en julklapp han fick av Mr T. Denna sparbössa i porslin i form av Dart Vader. Han samlar på såna saker och har en hel del nu                            

 

            

Av min son fick jag även ett lysande hälgrepp att sätta baktill på skorna så man lyser upp i mörkret på promenader. Det gillar jag till tusen och har redan använt dom

 

  Nu önskar jag er en fin mellandag så här före nyår.

 

 


#Grytlappar #Julkort #Dart #Hälgrepp

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards