Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 30 september 2010 16:07

 

Bilden föreställer Folkets Hus bio Vaggeryd 

 

Peacock är en 2010  psykologisk thriller regisserad av Michael Lander, skriven av Lander och Ryan Roy, och stjärnmärka Cillian Murphy , Ellen Page och Susan Sarandon .


        


HANDLINGEN




John Skillpa, en lugn banktjänsteman som bor i Peacock, Nebraska , föredrar att leva ett osynligt liv i syfte att dölja sin hemlighet: Han har flera personlighetsstörningar Det beror på hans barndom med hans missbrukande mor. Hans alter ego är en kvinna, Emma, som varje morgon gör hans sysslor och lagar honom frukost innan han börjar dagen. Då, i ett ögonblick, förändras allt. Ett godståg kabyss rinner av dess spår och kraschar in i John's bakgård, förstöra hans träd och staket.

              

När grannen kommer ner till platsen, upptäcker de Emma för första gången och felaktigt tror att hon skulle vara Johns fru. Detta startar John i skenet från rampljuset, hotar att avslöja hans hemliga liv. Han ska då lura staden till att tro att han och hans alter ego är man och hustru. En ung, kämpande ensamstående mamma, Maggie, är nyckeln till hans förflutna och det gnistor en strid mellan personligheterna.  Nu John måste försöka stoppa Emma från att ta över helt.

              

MIN RECENSION

Cillian Murphy som spelar den manliga huvudrollen har verkligen rätt utstrålning och uttryck för den här sorters roller. Han är strålande som personlighetskluven, man häpnar av hans inlevelse i rollen. Filmen är lite gastkramande, man sitter som på nålar när han håller på att bli avslöjad i sin dubbelroll. Det ligger ett litet hot i luften hela tiden och man undrar hur det skall sluta. Jag vill inte avslöja för mycket för då förstör man överraskningsmoment.

           

Detta är Cillian Murphy som spelar huvudrollen. Han är född 1976 i Douglas, Cork, Irland och är en irländsk teater och filmskådespelare. Han har uppmärksammats för sina kameliontartade prestationer i olika roller och har distinkta blå ögon. 

I Betyg ger jag filmen 3 starka filmrullar av 5 möjliga 

        

 

 

Av Malin wiper - 30 september 2010 14:25

  

 

Min man kom hem och berättade att Don Partridge gått ur tiden och det känns sorgligt. När jag var ung så var han ofta i Sverige och spelade på gator och torg. Han föddes 1941 i bournemouth, Dorset och dog 21/9 2010 i hjärtinfarkt. Han blev 68 år gammal. Han var en brittisk folkpopsångare och gatumusiker, som kom etta på Tio i topp 1968 med låten "Blue Eyes". Han hade även en stor hit med låten "Rosie". Han valde i början av 70-talet att hoppa av popstjärnelivet och gå tillbaka till att spela på gatorna.

 

           

 

I några år på 70-talet var Don Partridge bosatt i Stockholm. Han var en färgstark gatumusikant som ofta syntes på sergelgatans stråk. Han blev senare även skälet till en ny lag "lex Partridge" skrevs, vilken gav gatumusiker rätt att spela på gator och torg i Sverige.

 

  

 

 

Av Malin wiper - 30 september 2010 13:56

      

Enligt min smak så är denna kille Jay Smith bäst i IDOL hittills. Jag gillar såna här lite hesa röster och hans är så djup, mörk och rysansvärt bra 


Av Malin wiper - 30 september 2010 13:36

      

Följ med mig på en mindfulnesspromenad. Jag, kameran och nuet.

 

         

   

 

      

 

    

 

    

   

 

    

 

    

 

  

 

   

     

 

     

 

  

 

    

 

  

 

    

 

   

  

 

     

 

    

 

Av Malin wiper - 30 september 2010 09:44

      

 

Den här låten med R.Kelly passar bra ang detta med pengar. Jag gillar faktisk lite rapp också men då med R.Kelly, Coolio och Eminem 

 

Klicka här för att komma in på R.Kellys hemsida



Av Malin wiper - 29 september 2010 15:25

  

Vi var in på Café Lakatos i går, Maria har fixat lite mer sittplatser. Denna möblegrupp var jättefin, förut hade hon en hög hylla med godsaker på  men det tog för mycket plats och hon har tillräckligt med grejer bakom disken och på vägghyllorna. Nu är även glassboxen borta och därför blev det ett utrymme över. Vi åt vår vanliga skinkmacka så det blev inte mer att fota när vi var där.

 

 

 

Sen åkte vi över till IKEA för att titta på ett underskåp till vårt tvättställ. Först åt vi där en normalportion med köttbullar, potatis, sås och lingonsylt kostade bara 16:-/portion...  Vi har nog aldrig ätit så billigt och gott var det också.              

 

            

På IKEAS toalett har dom sånt där papper som går sönder så fort man bara föröker få sig en bit. Jag var tvungen att dra i ultrarapid för att överhuvudtaget få nåt ut från hållaren...  Jag med mitt dåliga tålamod klarar inte sånt. Varför kan dom inte ha ett tjockare papper?. Det blir ju ännu dyrare om folk skall stå och dra och sen blir det bara trasor. Innan man överhuvudtaget hittar början på papperet så har man stått och fifflat med handen för att få fram en bit så det är ingen barnlek...  

 

   

Detta är en bröllopsklänning som är gjord av papper, så tjockt borde toapapper vara också...    Klicka här för att se sidan där jag hittade denna bild och läsa om detta.

 

  

 

 

Vi köpte vårt tvättställ på en butik i Värnamo för flera år sedan när vi reparerade badrummet och det var rätt dyrt så vi hade inte råd då att köpa underskåpet som hörde till och nu är det svårt att få nåt som passar eftersom röret inte sitter på mitten.

 

  

 

Nu har vi en sån här liten billig vagn där sakerna åker huller om buller på så man får städa den ständigt...  Inget roligt alls. Vi hittade tyvärr inget underskåp som passade så vi får nog åka tillbaka till Värnamo och se om dom har nåt sånt kvar efter så många år. Annars får vi bygga ett själva.

 

            

När vi var på väg från IKEA till A6 köpcenter så var det fullt med poliser och en polisbil vid ingången. Dom hade en kampanj för att man skulle vara försiktig i trafiken för att minska viltolyckorna som blivit så många dom sista åren. 

 

    

Dom hade satt ut affischer som man fick läsa och begrunda. Dom delade även ut en massa broschyrer. Vi är själva jätterädda att råka ut för nåt sånt efter att vi fick väja för en grävling för ca 2 år sedan. Tur att vi höll hastigeten för annars hade det slutat ännu värre. Vi  for in i räcket så den bilen blev helt demolerad framtill och den var bara att skrota.                

 

  

Klicka här för att läsa om vad polisen skriver om viltolyckor     


   

Av Malin wiper - 29 september 2010 14:24

               

 

Jag hade inne ett klipp i förrgår med bilder på månen och musik av denna kille som heter Jason Mraz. Jag visste då inte vem det var men jag känner igen denna låt.

 

Klicka här för att komma in på Jason Mraz hemsida



             


Vi glömde bort att ta upp mat från fysen så vi åkte ner till Ritz konditori och tog oss varsin currykyckling med bakad potatis och sallad. Ni vet vid det här laget hur maten ser ut...  

 

 

   


Deras extraerbjudande i dag är dessa mumsiga morotskakor med en god topping på och lite chokladränder...  


   


Jag fick ett mms från min sons tjejkompis. Hon skickade denna bild på en änglaskål hon fick av mig när hon fyllde år. Den köpte jag på Butik Ingelund och Miss M använder den som sockerskål som synes på bilden och det ser jättefint ut. Kul att den kom till sån bra användning. Miss M har köpt ett hus med sin kille och dom flyttade visst in förra veckan. Huset är jättefint och rätt stort. Jag är så lycklig för er skull...  

 

    

 

Jag och Mr T vill passa på att utbringa ett stort grattis till min väninna ia:s man Mr K som fyller år i dag. Ha det toppenkul...    

 

             


Nu drar jag mig tillbaka och tar det lugnt en stund så jag inte överanstränger nacken. Ha en fin eftermiddag...      



Av Malin wiper - 29 september 2010 13:39

  

Jag är så glad att jag kan göra lite lättare utomhusjobb nu efter 2.5 månader med akutpunktur 2 gånger/vecka. Tyvärr så blir det inget denna veckan för sjukgymnasten är ledig men på måndag har jag en tid igen. Synd att man inte kunnat göra mer på huset, men vi blev sjuka bara ett tag efter vi köpte detta hus och då hade vi tänkt både dränera och måla det direkt. Vi jobbade och hade reserver men dom har gått åt till att fixa till inne. I Sommar skulle vi ha skrapat och målat runt fönstren men det orkade vi inte så nu tar vi ett fönster i taget så fort som möjligt. 

 

         

 

Jag sopar på och det känns så härligt för det är så varmt och fint ute. Mannen fick fota en liten bildserie på mig.

 

              

 

   

 

Så här fint och rensopat blev det på min mans egenhändigt byggda trappa. Vi måste nog skaffa nån blomma eller nåt som står på bron för detta kala gör ju ingen människa glad...  Vi hann inte olja in bron i år så vi får ta oss en funderare på om vi skall olja in eller måla.

 

             

 

En man som heter David Olschewski har gjort denna pall av fyra piasawakvastar...  aj! säger jag bara. Klicka här för att komma in på sidan där jag såg bilden. Klicka här för att komma in på Olscewski design

 

   

Bänken uppe vid huset skall vi bära ner i källaren.           

 

    

Möblerna nere vid ån skall också bort men vi har ändå tagit ner parasollen.

 

           

Här fick jag ett kort på mannen som är på väg ut för att rensa lite i bråten.

 

            

Jag har tagit in nästan alla blomprydnader för rengöring. Våra hägrar som vi köpte hos Mimmis Magasin har nu blivit lite fint rostiga.  

 

            

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards