Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2020

Av Malin wiper - 31 mars 2020 16:00

 

Vi blev så sugna på grillade smörgåsar i dag som Hallsta Café & Restaurang är suveränt bra på. Vi kunde ju inte gå in så vi ringde in till Siba och hon kom ut med kaffe och smörgåsar. Vi fick kaffet i pappersmuggar som vi bara kunde slänga i soptunnan när vi var klara

 

 

Hon fick ta tillbaka brickan direkt och vi satt oss på varsin stol i parken alldeles intill Cafét. Jag tog en cappuccino och min man vanligt kaffe. Om man inte kan fika inne så ser man ta till det näst bästa för att få känna sig som vanligt och det funkade jättebra utomhus än om man inte ser så mycket folk nu som förut på centrumgatan

 

 

Vadå gammal? glöm det..  Nästa gång skall jag dansa runt fontänen i parken för ingen ser nåt ändå, så folktomt är det.  

 

     

Paddy & Nicko härligt danspar 

 

 

Min man är inte lika stel som mig utan mer cool och avslappnad. Då blir det bättre bilder

 

 

På Hammartorget brukar det vara rätt fullt med torghandel i vanliga fall. Nu är det gapande förutom detta torgstånd

 

 

Sen är man ju livrädd för att Centrumhuset skall bli tomt. Där finns klädbutik för både dam och herrkläder. Även en skobutik och en klackbar. Förut fanns även en inredningsbutik men den har nyss lagt ner. Jag kan ju inte gå in dit förrens allt detta hemska förhoppningsvis är över. Jag har själv köpt skor och lite annat på Expo skor och även några klädesplagg hos Stilmark. Klicka här för att se lite från Stilmarks. Klicka här för att se lite mer från Expo Skor

 

 

Dom båda rosenkallorna vi köpte hos Åsby Hem & Trädgård frodas och mår bra. Det enda jag saknar nu är att kunna åka/gå dit och både fota och njuta av omgivningen. Hoppas verkligen att dom får vara kvar för det är en lisa för själen.  

 

     

Ett av mina bildspel från Åsby Hem & Trädgård. Det är från 4 juni 2019. Önskar er en skön eftermiddag och kväll

 

#Café #Parken #Fontänen #Paddy #Hammartorget #Centrumhuset #Åsby

Av Malin wiper - 31 mars 2020 11:45


     
I morse ringde jag till Håkans Hembageri och frågade om man kunde beställa bröd och sen swisha in pengar. Det gick jättebra och här ser ni den fina gulliga tjejen som kommer ut med brödet vi beställt. Det gick hur smidigt som helst och vi vill gynna så många butiker vi kan i samhället. 

 

Klicka här för att se när jag var till Håkans Hembageri i januari 2020

 

 

Här swishar min man in pengarna. Sen såg jag att dom ställt ut flera bord utanför så nu kan man även fika där. Dom har en kaffeautomat och sen är det bara att beställa det fikabröd man vill ha till eller en färdig smörgås. Jag skall ta lite bättre foton senare så allt syns framför bageriet. Vi har väldigt bra butiker här och alla är så trevliga och hjälpsamma så jag blir varm i hjärtat. 

 

 

Vi köpte 8 st Gi bröd som jag skall frysa in. Dom såg så goda och frasiga ut

 

                                       


                                                         Smörknivar Berlock från Smarta Saker 

 

Min man älskar deras rågbröd så vi tog två såna limpor

 

 

 Jag filmade när min man skar upp brödet i lagomt tjocka skivor på vår skivmaskin. Den köpte vi billigt på second hand för flera år sedan och den är i toppskick    

 

 

Sen 4 st hallongrottor som är min favorit. Senare skall jag baka såna själv också för jag har ett sånt bra recept som jag fick av Skrivmoster för några år sedan och dom blir alltid så lyckade. Vi köpte en påse med avlånga kolakakor också som vi fryser in. Klicka här för att få Skrivmosters recept på hallongrottor.


Detta under skrev jag innan vi gick ut:


  

Jag blev så förvånad när jag satt mig vid datorn och såg att det är 31 mars. Min man sa till mig för ett tag sen att han tyckte det var så skönt att det bara är 30 dagar i mars men han hade helt fel för det är i morgon det är 1 april. Blomman ovan fotade jag 31 mars 2019 och det ser likadant ute nu men lite kallare. Jag har så tomt på bilder och även vad jag skall skriva om för vi kommer ju ingenstans på länge.

 

                    

 

I dag efter 13.00 får vi matvaror levererade till dörren. Förra gången beställde vi från ICA men denna gång från Matpiraten för vi vill gynna alla matbutiker här i samhället. Det är samma organisation som levererar varorna och det är FRG Frivilliga Resursgruppen. Vi känner sån tacksamhet mot dom. En guldstjärna till er alla..  

 

                               


                                                        Hopfällbar kundvagn från Fruugo  

Det är 2 grader kallt och strålande solsken som det varit många dagar nu. Det är en av anledningarna att man ändå får lite kraft i kroppen att fortsätta framåt och inte deppa ner sig än om man måste få vara ledsen också. Jag är själv inget rakt streck utan har ett rikt känsloliv men jag har en styrka mitt i allt detta och det har jag fått bevis för många gånger i livet då jag klarat stora svårigheter med att gå vidare och läka. En sak som är svårt för mig det är att jag inte kan träffa min son på obestämd tid. Än om vi pratar i telefon jätteofta så känns det jobbigt. Sen är jag ju naturligtvis orolig för honom än om jag vet att han är försiktig. 

 

  

En grind med snyggt smide vi gick förbi i går på våran promenad

 

Efter att vi varit till Håkans Hembageri så gick vi förbi Hallsta Café & Restaurang och blev så sugna på deras grillade smörgåsar. Vi ringde in till Siba och frågade om vi kunde sitta ute i parken bredvid med fikat och sen swisha in pengar. Det gick jättebra så bilder kommer i nästa inlägg på detta äventyr. Nu är vi hemma tills vi får hem matvaror från Matpiraten. Det känns bättre nu då vi varit ute i solen och det blåser inte lika mycket i dag och är lite varmare. Ha det bra och sköt om er...  

 

    

Den här låten dök helt plötsligt upp i mitt huvud men jag har inte hört den med Joe Cocker förut och fick gåshud på armar och rygg för det är så häftigt. Den heter I who have nothing. En bra text som visar att kärlek och närhet är mer värt än alla diamanter i världen. Ta hand om varandra och njut i det lilla. Kram från Malin 

 


#Håkans #Matpiraten #Smide #Frivilliga #Joe

Av Malin wiper - 30 mars 2020 13:15

 

I förmiddags så var vi tvungna att gå ner till centrum för att hämta ett paket hos ICA. Vi hade ringt före så dom skulle komma ut 09.00 och överlämna paketet. Då slapp vi gå in i butiken och det kändes skönt. Det kom ut en gullig och glad kille som lämnade över paketet till min man som hade vantarna på sig. Vi ser ju att det är många som går in i butiken fast dom är i vår ålder och äldre. Det behöver man inte när man kan skicka efter varor och Matpiraten har även öppet från 06.00 för riskgrupperna. Vi gick även förbi Hallsta Café & Restaurang för att köpa några muffins. Vi ringde in till Siba och beställde och sen kom hon ut med brödet och vi betalade över swish. Vi blev sen så glada för vi träffade vår vän Kristina som vi annars ofta sitter och pratar med på Cafét. Vi höll så bra avstånd så vi fick höja våra röster för att höras..  . Det är en text i en sång från proggtiden. Det var jättelite folk i centrum så det var lätt att hålla avstånd

 

                   

Klicka här för att se vilken åtgärd en ICA butik i Skellefteå gjort för att skydda dom som sitter i kassan. Jag såg att vårt ICA har satt ut plasthandskar på krokar så folk slipper ta på saker. Det hittas på många lösningar och det känns upplyftande

 

   

Paketet vi hämtade var toning som jag beställt. Nu har jag 4 paket så jag klarar mig ett tag. Tyvärr gick den toning jag brukade använda ur tiden så jag har haft denna ovan ett tag men det blir lite för rött och jag skulle vilja ha lite mörkare. Denna sort Loreál paris Casting cream gloss är den jag tål bäst

 

 

Vi var lite modiga och satt oss på balkongen i dag för att fika men det var så svinkallt så vi fick gå in igen trots att vi hade varma kläder på oss. När vi var ner till centrum så blåste det så kallt så det kändes som minst minus 10 grader. Efter lunchen så städade jag toaletten och min man badrummet

 

 

När vi flyttade hit i februari 2017 så fanns ett fint café på detta ställe och nu ser det så sorgligt ut och helt tomt. Det hette Coffee Tea & Fashions. Klicka här för att se när vi var dit första gången

 

       


Lite bilder utanför cafét i juli 2017. Klicka på bilderna så blir dom större. Det har hänt en del på bara 3 år. både Garnstugan och bokhandeln Ugglan har lagts ner. Nu även två inredningsbutiker och efter denna pandemi så lär det blir fler.                    


Sköt om er kära ni. Hjärtlig hälsning från Malin..animated-heart-image-0086




    

Juzzie Smith One man band. Vilken supermusikalisk kille och klippet är så härligt och upplyftande. Klicka här för att läsa en biografi över honom



#Paket #Muffins #Balkongen #Fashions #Jussie

Av Malin wiper - 30 mars 2020 08:30


 

I går när vi promenerade ner till Strömsholms Kanal så fotade jag även lite kanadagäss. Tydligen är det parningstid för en hona och hane följde varandra hela tiden. Ibland bara flög dom upp från vattnet och såg ut som dom lekte. Solen fortsätter att skina i dag och det är minus 3 grader på morgonen. Vi har ringt till ICA för vi har fått ett paket och vi får ju inte gå in på butiker. Dom sa att dom kan komma ut med paketet om vi står utanför och det lät ju toppen. Vi skall vara där 09.00 och sen skall vi hem och beställa nya matvaror för en del börjar ta slut. Det är lite mer komplicerat nu för man vill ju kolla runt själv men det är bara att gilla läget.


       

I samklang 

                

      

            

Ny vecka och nya händelser med hopp om att denna pandemin skall plana ut. Jag känner ingen förhoppning än då jag läser nyheterna. Flera yngre har nu dött av viruset så det känns inget vidare.

 

  

 Ha en fin början på veckan min fina besökare. Tack för att ni finns 

 

        

Jag brukar titta på Family Guy ibland för det är så galet och roligt och det behöver man ibland och speciellt nu. Min son skickade detta klipp som är ett minnesklipp över Carrie Fischer (Leila). Från säsong 15 i humorserien. Min son skrev så här: Du vet att det är Carrie Fisher som gör rösten till Peter Griffins chef va? 🙂Det visste jag inte men när jag nu kollar så känner jag ju igen hennes röst i den talrollen

 

          


#Kanadagäss #Family 

Av Malin wiper - 29 mars 2020 14:00

Jag bråkade med mig själv ett tag om vi verkligen skulle ge oss av på en promenad mot Skantzsö Camping & Gästhamn. Där finns det många bänkar och bord för att sätta sig och ta medhavd fika. Till slut bestämde vi oss för att promenera iväg för vi måste ha den motionen varje dag för att klara det vi har framför oss. Härligt att lägga blicken på en sluss igen

 

      

Ett av mina filmklipp från just denna plats vi befann oss på i dag. Jag filmade detta 6/12 2017. Där ser man också vår sista bil som vi kallade för "Silver". Det var en Suzuki Wagon R+


   

Vattnet var spegelblankt och till höger brukar man se några båtar förtöjda på sommaren.


 

Här var vi på väg mot platsen där vi skulle inta vårt fika. 


 

Vi hade slut på mjukt bröd så vi tog med oss varsin muffins och den minsta termosen. Vi hade även underlägg för det var kallt på bänken

 

 

Här häller min man upp kaffet och vi blev efter ett tag lite varmare och hade även med oss vantar. Det var i alla fall lite folk ute och promenerade. Två unga killar kom cyklande förbi oss med flugspön och dom såg vi även förra året när dom stod och fiskade. Det såg så härligt ut 

                                        

                                                                                 Webbutiken 

      

 

På höger sida ser man Skantzö Bad & Camping. 

 

 

Vi såg massor av kanadagäss och jag fotade rätt många men resten får komma i ett eget inlägg. Jag måste hushålla med bilderna

 

 

Sen hade jag turen att en Veteranbil dök upp. Det var en Ford Galaxie från ca 1965

 

     


                                           


                                                                                  Maddmax

Det var så skönt att vi gjorde denna utflykten för nu känner vi oss mycket piggare. Det går inte att bara sätta sig ner och inte göra nåt. I morgon måste vi beställa hem lite mat igen och det är mest mjölk, potatis och grönsaker som tar slut först. I frysen har vi så pass mycket mat så vi klarar oss i 14 dagar till. Sen får man ju köpa lite extra av sånt som går åt snabbast. Konstig känsla att man inte bara kan gå ner och handla som förut, Det tar lite tid att vänja sig. Ha nu en fortsatt fin dag och sköt om er

 

    

Klicka här för att se ett härligt klipp på tre damer på balkonger. Skönt att dom synliggjort kvinnor som blivit lite äldre och inte bara kallat dom pensionärer utan att man fortfarande får gå under sin könsbeteckning kvinna. Det borde finnas samma klipp men med män också, men det kanske kommer. 


#Skantzö #Muffins #Ford #Balkonger

Av Malin wiper - 29 mars 2020 09:00

 

Jag vaknade mer utvilad i dag än i går morse då jag var som en zoombie hela dan. Jag har däremot brist på bilder och fantasi just nu när det gäller bloggen. Jag önskade att jag fortfarande kunde cykla men ländryggen satt stopp för detta så jag fick sälja min sista cykel. Jag älskar att cykla och då hade det varit lättare när man tar med sig kaffe och smörgås och åker ner till slussarna för att sätta sig där och fika och bara njuta. Nu får vi promenera med packning och det känns motigare. Det är 4 grader kallt i dag på morgonen men solen skiner så det ändrar sig nog. Det känns som jorden slutat snurra och nu är i sparläge.

 

     

Då kom jag att tänka på denna låt Snurra min jord med Jan Malmsjö. Texten passar så bra nu och Jan Malmsjö framför den med sån känsla

 

                               


                                                                                                    PriceRunner                    

 

En tjusig BUICK PARK AVENUE från 1991 som jag säkert fotat förut men vad gör man i dessa tider?

 

  

Jag blir glad varje gång nu då nåt extra dyker upp för det är tunnsått och vi har promenerat runt på dom flesta ställen vid det här laget

 

  

Hallstasotarns bil stod där i solgasset med sin snygga sotardekor 

 

 

                                                     animated-chimney-sweep-image-0003

 

      

Vi funderar på att promenera ner till en av våra slussar (klippet ovan) i dag för att ta fika med oss. Fast vi väntar nån timme och ser om det blir lite varmare. Klicka här för att se en vy över Hallstahammar Hoppas ni alla får en skön söndag

#Utvilad #Jan #Buick #Hallstasotarns #Slussar

Av Malin wiper - 28 mars 2020 13:15

 

Vi promenerade ner till Hallsta Café & Restaurang och när vi var utanför så ringde vi in och beställde 4 muffins som Maria kom ut med. Vi swishade in pengarna. En läcker Retro moped stod därutanför. Vi gick sen direkt hem för att inte utsätta oss för nåt

 

 

Vi såg i alla fall en polisbil som åkte genom centrum och vädret är ju vårigt till tusen.

 

 

Min man hittade ett blad som var nästan helt uppätet av mikroorganismer 


         

När vi kom hem så blev det balkongmys med kaffe och blåbärsmuffins som vi köpte på cafét. Vi satt där ett bra tag och myste men sen gick vi ut på en riktig promenad men bara 35 minuter så vi får gå ut en gång till.

 

    

Jag blev så rörd av detta klipp där en tjej spelar fiol på sin balkong. Det spelas och sjungs från balkonger på många ställen i världen nu i och med isolering 

 

 

En kaja tittade snett på mig..  

 

 

En annan kaja tittade lite ilsket på mig..  

 

  

En fågel satt så stilla och fint på ett taggtrådsstängsel.

 

       

Birds hatching and brooding

 

Det börjar vakna upp på gården och vi ser många som börjar göra ihordning sina balkonger och en del sitter redan där och fikar. Barnen leker i parken nedanför oss så det är inte lika tyst och tomt som för ett par dagar sen. Nu skall vi äta laxfilé med goda tillbehör innan vi börjar fixa bort lite saker från balkongen. Vi har 4 påsar med allt möjligt som vi skall lämna till second hand men då ringa dit och säga att vi ställer påsarna vid dörren. Jag är lite extra trött i dag i och med dålig sömn i natt men hoppas det känns bättre i morgon. Nu börjar det kännas lite jobbigt att detta skall hålla på i så många månader. 

 

Sven Melander har så bra klipp på sin facebook ang detta med pengar nu i kristider. Scrolla ner en bit på hans sida

 

                              Sköt om er och ha en fin lördag...animated-bird-image-0128

 

 

#Hallsta #Moped #Polisbil #Balkongmys #Blåbärsmuffins #Kaja #Sven 

Av Malin wiper - 28 mars 2020 08:00

 

I går tog vi en promenad på 55 minuter och det är 5 minuter längre än i torsdags så det ökar på. Vi gick på lite andra vägar en bit utanför centrum genom några industriområden 

 

 

Jag zoomade in en skata som satt sig på ett hustak. Det känns att våren är på väg för det är ett sånt fågelkvitter överallt och solen skiner och det var mycket varmare i går i och med att blåsten avstannat

 

     

Willie Nelson med Have you ever seen the rain, featuring Paula Nelson . Paula Nelson är dotter till Willie Nelson. Willie Nelson har sammanlagt 7 barn

 

 

Om man inte inte hittar några nya motiv så kan man alltid fota en brunn med lite rör och dom har ju rätt läcker färg..  

 

  r

Bågformat tak på husen vi gick förbi 

 

 

En tomt som varit obebyggd skall ni får 26 lägenheter med hiss

 

 

Svindlande höjder

 

 

Snygg liten balkong på ett HSB hus

 

 

En klippa i röd granit eller gnejs som ser lite ut som en avlång skulptur. När jag fick min utmattningsdepression för ett antal år sedan så gick jag hos en kvinna på KBT och henne glömmer jag aldrig. Hon sa till mig: köpt en liten kamera och gå ut i naturen och fota för då glömmer du dig själv för en stund. Det är mindfulness, jag hade velat tacka denna person för annars hade jag kanske inte börjat fota och nu har det varit en hobby i många år och jag har haft många kameror genom dessa år. Dessa ord har betytt så mycket för mig

 

 

Detta är en av mina första digitalkameror som såg ut som en guldtacka/visitkort innan den blev så sliten som på bilden. Det var en Samsung i85 och hade 5X zoom, 8,1 megapixel nu har jag 30X zoom. Guldkameran var rätt ovanlig så den syndes verkligen när jag fotade. Eftersom den såg ut som en guldtacka så kallade jag den för "Goldfinger" från filmen med samma namn

 

                          

Så här såg kameran ut när den var ny. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Jag tror att jag köpte den 2007. Klicka här föra se hur den såg ut i rött, den fanns också i silver. Jag skall leta efter den första kameran jag hade men det är inte säkert jag hittar nån bild för före 2009 hade jag två andra bloggar och alla bilder från dom är försvunna på grund av att den hårddisken kraschade. Nu har jag flera ställen att spara bilder på.


 

Det går att hitta motiv om man har en öppen och nyfiken blick

 

 

En grävskopa står där så vilande mellan sina uppgifter. 

 

 

Sen dök en fin röd Lancia A112 E från 1978 upp framför mig

 

      

  

Det var länge sen jag såg en Lancia. Jag kommer in på era bloggar lite senare för nu skall jag in i duschen och sen blir det en promenad som vanligt

 

 

animated-car-image-0112Det är bara att köra på så jag önskar er en härlig och säker lördag

 

#Promenad #Skata #Willie #Samsung #Brunn #Balkong #Lancia 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards