Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2018

Av Malin wiper - 31 juli 2018 19:30


   

Sonen visade oss även "Fridegårdsparken" i lördags. Här ser ni författaren Jan Fridegård stå staty utanför parken. Tyvärr var det en väldigt svår skulptur att fota. Inte bara solljuset störde utan den var konstruerad så att den blänkte på vissa ställen. Stenarna på skulpturen låg lite lutade mot varandra. Statyn är väldigt personlig och kläderna visas abstrakt så jag gillar den

 

Författaren Jan Fridegård föddes 1897 och dog 1968. Han föddes i Enköping och var en svensk författare  

 

                                 


Bokstöd med lampa från Hembio

  

Mr T och jag satt oss på en bänk strax innanför parken så vi kunde bli föreviga på bild tillsammans anno 2018

 

     

Billy Stewart med Sitting In the park. Han dog redan 1970 i en ålder av 32 år. Dödsorsak bilolycka, så tragiskt


 

Detta är också en park man kan gå in till och få lite magi, grönska, tysnad, vila och bara vara. Det blir många skuggor som lyser genom bladverken men det är själva charmen. På höger sida satt en man på en bänk i lummig omgivning och tycktes bara sitta där i andra tankar


 

Detta är också en väldigt liten parkoas och rakt fram ser man utgången. Jag funderar på om vi skall ta med oss fika dit nån gång i sommar och bara känna lugnet svepa över oss. Det är sällan man sitter stilla längre stunder ute numera och det är synd


   

Rakt fram ser man lite järnsmide och det är en liten promenadgång där man går igenom och det är lite rundat och bladverk som tak. Skall fota lite mer en annan gång då solen inte ligger på lika mycket. Min son kan få fota eller filma då vi går igenom denna tunnel..  Tunnel of love


     

Sen föll blicken på denna vackra ringduva som satt i en liten bladrabatt. Så stilla så det  blev magiskt. Jag har ju fotat en sån förr så ni kan klicka här för att se det inlägget

 

     

Hittade ett fantastiskt klipp där man får se en ringduva på nära håll vid sitt bo. Ha en fortsatt skön kväll kära ni som tittar in

 

#Fridegårdsparken #Ringduva

Av Malin wiper - 31 juli 2018 14:24

 

Vi åkte in några ärenden till Erikslunds Shoppingcenter i dag och då passade vi på att fika på City Gross café och la in några lottorader. Vi har nu inte ätit varken glas, kaffebröd eller choklad på 13 dagar. Det har gått jättebra och nu är sötsuget borta. Vi bantar inte för vi äter bra och lagomt utan det har varit ätandet mellan målen och sötsaker. Automatiskt så kommer vi då att minska i midjemått. Sen skall jag börja på gym igen nån gång i augusti 

 

      

Vackert, poetiskt och svalkande

 

 

När vi sen åkte hem så orkade vi inte laga mat så vi åkte ner till vårt förnäma ICA Matkassen och köpte oss varsin sallad. Jag köpte deras supergoda Caesarsallad och min man deras lika goda Halloumisallad som innehåller: halloumi, oliver, linser, tomater, melon och chiliflakes. Alla är så trevliga och duktiga där så jag är inte förvånad över att dom har många kunder så det är alltid full fart.

 

                                   


Salladsbestick i form av gitarrer från Presenter.se

 

 

Min mans halloumisallad på tallriken. Caesarsallad har vi ätit förut och visat upp. Klicka här för att se ett inlägg. Till salladen drack vi Melleruds alkoholfria pilsner. Klicka här för att läsa vad jag skrivit förut om den

 

 

Jag fick fota då dom hade färdigställt två fantastiskt vackra smörgåstårtor. Jag glömde fråga om dom själva ville vara med på bilden. Jag får skylla på värmen..  men det går ju fler tåg

 

      

Swingrowers- Via Con Me. Nu skall jag snart ge mig iväg till frissan för håret har farit lite illa av solen. Hade tänkt spara ut det lite längre men det funkar inte. Ha nu en skön fortsättning på dagen.

 

#City #ICA #Halloumisallad #Swingrowers

Av Malin wiper - 31 juli 2018 08:15


 

Sen visade sonen en park bredvid Kommunhuset där där denna festliga skulptur står som ett monument i mitten av parken.


 

När solen sen skiner mot skulpturen så glänser den så här vackert. Jag letade efter skulptörens namn men kunde inte hitta nåt på nätet. Det står ingenting om denna park heller så jag har ingen aning om vad den heter. Om nån vet vad parken heter och vem som skapat skulpturen så får ni gärna höra av er

 

 

En närbild

 

 

På vänster sida ser man kommunhuset. Det är utrymt på grund av mögel och jag tänker på dom som arbetat där. Klicka här för att läsa om detta. Jag har själv arbetat 5 år i mögelhus utan att jag och dom andra anställda visste nåt. Det var hög sjukfrånvaro och till slut började dom byta ut golv men ingen meddelade personalen och jag själv blev svårt drabbad. Snabb kraftig viktminskning, återkommande besvärliga ögonlocksinflammationer, överproduktion i sköldkörteln mm

 

                           animated-butterfly-image-0030

 

Till slut blev jag så upp i varv så jag kände mig ännu mer stressad än jag var så dom tog ett sköldkörtelprov och då hade jag alldeles för hög produktion så jag fick tabletter. Tyvärr tålde jag inte dom men i samma veva som detta flyttade jag tillbaka till Göteborg och då blev jag bättre men tyvärr så har det visat sig att en tumör började växa i sköldkörteln och det kan ta upp till 30 år innan man upptäcker den. Nåt år efter att jag flyttat så skickades en tidning till mig från Gävle. Där stod att min arbetsplats var ett skandalbygge fullt med mögel. Numera kan jag inte närma mig mögeldoft förrens jag blir dålig och måste ta mig därifrån så fort som möjligt. 

 


                animated-butterfly-image-0080

 

Jag hoppas dom som jobbat i Kommunalhuset fått bra hjälp och få ta prover så man upptäcker detta i tid. Nu finns mer kunskap om mögel fast tyvärr byggs det fortfarande hus som får mögelskador och ingen tar nåt ansvar. Man kan dö av mögel. Jag hade tur att min tumör var inkapslad annars hade den kunnat sprida sig och då kan det vara kört

 

Klicka här för att se lite vad jag skrivit i ett inlägg ang detta

 

      

Så här såg jag ut efter operationen och detta skulle sitta kvar ett tag och sen skulle man ha en hudfärgad tape som hade skydd mot UV-strålning så inte ärret blev missfärgat. Det känns som en bonus att det nu är över 3 år sedan jag opererades och jag lever. 

 

     

Nazareth med låten Butterfly. Nazareth är ett skotskt hårdrockband som bildades 1968. Dom hade flera hits i Storbrittannien liksom i flera andra västeuropeiska länder i början av 1970-talet. Bandet fortsätter att spela in och turnera. Klicka här för att höra deras superhits "Love Hurts". Bandet gick heta på min skivtallrik under ett antal år. Klicka här för att se ett klipp från 2015 och en del av medlemmarna är utbytta nu och rösten på sångaren är hesare och raspigare 

          

         

Några fjärilshängen jag fick av min bloggläsare Lena efter min sköldkörteloperation.     Hon har läst min blogg sen 2009. Allt handlade om fjärilar efter min operation eftersom sköldkörteln har en form av fjäril. Det blev en fin tröst för mig. Nu är det redan tisdag och jag hoppas ni alla har det bra. Min man har sovit dåligt så han har tagit sovmorgon. Kram från Malin

 

 #Skulpturen #Kommunhuset #Mögel #Nazareth 

Av Malin wiper - 30 juli 2018 17:00


     

Jag har älskat att cykla och har haft många cyklar under vuxen ålder och ofta cyklat till mina arbeten. Tyvärr blev min nackskada sämre och för några år sedan ådrog jag mig ländryggsbesvär. Försökte cykla när jag var som bäst men det fungerade inte. Då fick jag chansen att köpa en moped rätt billigt. Jag hann aldrig åka på den för mopeden blev stulen där jag hade lämnat in den för genomgång. Än om jag hade försäkring så fick jag inte tillbaka så mycket så jag kunde köpa en ny. 


                  animated-dividing-line-image-0107        

          

Jag har fortsatt att fundera på detta med moped för det är ett fantastiskt färdmedel och man slipper bilen korta sträckor. Dessutom kommer man ut på härliga utflykter och får känna vinden svepa över kroppen. Eftersom jag funderat på detta så länge så surfade jag på nätet och hittade "Ettans mopeder" som också säljer reservdelar och produkter från  Veidec. Sympatiskt att det också finns delar till veteranmoppar. Även om det fortfarande finns 2-taktare så är jag nog mer intresserad av 4-taktare eller elmoppar. Jag möter ibland moppegäng på småvägar. Avgaserna från den oljeblandade bensinen triggar nostalgikänslor. Mopeden i Sverige kom fram i början av 1950-talet och många i moppegängen är jämnåriga med "moppen" 

 

Jag kom ihåg att som tonåring så var flakmoppar det man såg överallt. Butikerna hade springpojkar som körde hem varor till folk. Numera beställer man över internet och får hemkört med nytillverkade flakmopeder eller bil. Min första platoniska förälskelse kom åkande på en flakmoppe. Han arbetade på en livsmedelsbutik bredvid huset där jag bodde med mina föräldrar. Jag har alltid tyckt mopeder varit fina och lockande men jag flyttade ju till storstan senare och då var det spårvagn som gällde men nu skulle det sitta fint med en moped

 

     

Så här såg mopeden ut som blev stulen. Den var närmare bestämt en Kymco moped scooter.

 

Sponsrat inlägg

 

 #Moped #Veidec

Av Malin wiper - 30 juli 2018 12:45


 

Min son visade oss runt i små gamla parker i Enköping i går och en av dom heter Munksundskällan. Klicka här för att läsa om Munksundskällan och även se ett litet klipp


 

När man kommer in i parken så är det första man ser denna lilla runda byggnad. Till höger finns en avlång bassäng.Bara några meter bort så kom man ut igen från parken mot nutidens bullrande trafik. Jag skall fota där en annan gång då det är tomt och när inte solens strålar sticker fram för mycket genom bladverken

 

  

Jag fotade den avlånga bassängen trots att folk satt på en bänk men jag dolde deras ansikten. Det blir nån slags magi då man går in i dessa gamla lummiga små parker som är en kvaleva från svunna tider. Man kommer in där från stadsbruset och allt blir tyst och man omges av  träd och buskar. Det blir mörkt och svalt och förr satt folk och myste i såna parker med en bok eller bara vilade från allt en stund. Numera är parkern öppna, lite kalla och tillrättalagda. 

 

När jag tittar på bilder så ser jag att parken var mer välskött förut med fina blommor och röda bänkar. Jag skall fota parken i sin helhet en annan gång då det är tomt där                      


  

Min son visade en larv som kröp på gräsmattan och den var så vackert orange och på ryggen såg det ut som gnistrande stenar


Jag bad min son filma för jag får inte stå på huk och då slapp jag zooma                            


       

Med dessa vackra rosor i timelapse önskar jag er en fortsatt fin måndag då vi nu fått värmen och solen åter, Phu!. Regnet har dragit iväg men skulle ha behövt stanna ett tag till. I går när vi åkte hem från min son så kom ett sånt skyfall  så vi var tvungna att stanna och det var det fler som gjorde. Sen kom åskan och blixten.
 


#Munksundskällan #Bassäng #Larv #Rosor

Av Malin wiper - 30 juli 2018 08:00

 

Hej på er! Hoppas ni haft en bra helg. Vi åkte iväg till min son i Enköping i går och vädret var då lika varmt och tryckande men i dag har det regnat rejält och luften är mycket bättre och svetten har torkat ut.

 

      

Vi kom dit strax före 12.00 så vi åkte till en restaurang som heter Saby Jai thaimat som min sons kompis L tipsat om. Den ligger bakom buskarna och såg så idylliskt ut med en liten miniparkoas framför med endast en parkbänk

 

                                                                                                                      

 

 

Vi satt ute och så här såg det ut på uteplatsen. Längst bort låg en Pizzeria. Det var jättefint där och trevligt bemötande

 

                    animated-thailand-flag-image-0020                                               animated-thailand-flag-image-0020


   

 

 

 

Min man tog kyckling med basilika, ris, grönsaker och stark sås. Han tyckte det var fantastiskt gott

 

 

Min son och jag tog kyckling med ris, wokade grönsaker och en helt fantastisk sötsur sås. Det var den godaste sötsura såsen jag ätit någonsin. Mycke mustigare och annorlunda konsistens. Det var njutbart gott. Inne var det också fräscht och fint.  Min son bjöd oss på maten..  

 

   

Efter det åkte vi mot Erikslund i Västerås för min son skulle köpa en träningsboll, hopfällbar stol och lite annat.

 

 

XXL fick han tag på denna hopfällbara regissörstol för 400 kr och den höll hög kvalitet. Superlätt att bära med sig. Märket är MacKenzie

 

 

Så här ser den ut utfälld och jättebekväm att sitta i. Det behövs en sån då man skall ut i naturen och fika eller gå på nån festival mm. Sen skall han ha den i nästa båt han köper

 

                                           

Vision of Home


 

Efter det så åkte vi hem till oss och på kvällen åt vi en caesarsallad som jag och Mr T fixade till. Sen såg vi lite film och satt och pratade hela kvällen. Min son låg över så vi fortsatte umgås i går också och när vi skjutsade hem honom så visade han några parker i Enköping som vi inte sett förut. Dom bilderna är inte klara än

 

     

Imad Fares framför här en cover av Gypsy Kings. Det gör han väldigt skickligt och musikaliskt

 

animated-boat-image-0087  Då seglar vi ut i en ny vecka och jag hoppas ni alla har det bra, och att ni som har semester får njuta och vila från vardagsstressen

 

 

#Saby #Regissörsstol #Imad

Av Malin wiper - 29 juli 2018 14:00


 

Jag köpte en DVD film på second hand som heter Miami Vice. Det är en uppdaterad version av TV-serien Miami Vice som jag såg då den gick på tv, den var väldigt populär då. Filmen är en action, crime, thriller från 2006 i regi av Michael Mann. I huvudrollerna ser vi: Colin Farrell, Jamie Fox, Li Gong, Naomie Harris, Ciarán Hinds, Justin Theroux mfl

 

                 

                via GIPHY


Colin Farrell och Jamie Foxx spelar Sonny Crocket och Ricardo Tubbs, två coola snutar från sedlighetsroteln, som har förklarat krig mot Floridas knarkkungar. 

 

I Filmen känns det som kvällstid hela filmen i motsats till serien Miami Vice där man får se palmer, stränder, pastellfärgade t-shirts på Sonny och mer avslappnade agenter. Skådespelet är bra och filmen har en kittlande känsla för man väntar sig det värsta och FBI agenterna måste ha is i magen. Det ingår en omöjlig kärlekshistoria också med Sonny Crocket och en kvinna från brottssidan. Filmen har fått allt från 1-4 plus av kritiker. Klicka här för att se vad Aftonbladet skrev om filmen. Jag håller med dom i den recensionen

 

Jag ger ändå filmen 3 pistoler av 5 möjliga i betyg på grund av svärtan och realismen

 

animated-gun-and-pistol-image-0056animated-gun-and-pistol-image-0056animated-gun-and-pistol-image-0056

 

      

Trailern. Klicka här för att höra ett av soundtracken till filmen


          

Pixaby 


#Miami #Michael

Av Malin wiper - 29 juli 2018 08:00


                                        

 

I fredags var vi så slut av värmen så trots att vi har frysen full med mat så orkade ingen av oss laga till nåt. Vi bestämde oss för att köpa färdiggrillade kycklingbitar och ha potatissallad till. Min man köpte Rydbergs Gourmet Potatissallad Klassisk. Jag är inte så förtjust i potatissallad men denna föll mig helt i smaken och potatisen var skivad och det gillar jag.  75 g skivad Gotländsk potatis. 

 

                                


Mussla matsked 

 

Annars är jag mer förtjust i potatisgratäng men denna potatissallad var så mild och ändå smakrik och potatisen var av hög kvalitet. Den kommer från Hulte Gård i Hemse och är kvalitetsmärkt. Ibland kan potatisarna vara lite för hårda men här var dom precis lagom. Till ICA Matkassens supergoda kycklingklubbor blev det som pricken över i:et. Jag glömdet fota när vi lagt upp maten på tallrikarna och det beror nog på värmen..   

 

                             


Frapp

 

      

Här kommer ett passande klipp med Dee Dee Sharp. Låten heter Mashed Potato Time. Hon är en amerikansk sångerska som föddes 1945 i Philadelphia, Pennsylvania. Hon började sin karriär 1961 som bakgrundssångerska. Hennes första framgång blev med "Slow Twistin'" 1962 som var en duett med Chubby Checker. Chubby Checker är i dag 76 år och han uppträder fortfarande runt om i USA han har passande nog intressen i en firma som som tillverkar potatischips och andra tilltugg, Chubby Checker's snacks

 

                         


Namnet på mig just nu är "Soffpotatis" och då passar det bra att äta potatis..  .  Jag kunde inte hålla mig borta från bloggen hela helgen. Vi åkte till min son i Enköping i går och sen åkte vi hem till oss lite senare och sonen låg över så vi såg lite film igår. På eftermiddagen kom regnet och det blåste rejält på eftermiddagen och nu på morgonen regnade det när vi vaknade. Tyvärr är det lika tryckande och varmt ändå. Hoppas ni har en skön söndag att se fram emot. Ha det bra




#Rydbergs #Potatissallad #Dee

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards