Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 31 mars 2018 11:15



                    


  

Vi åkte ut en sväng för att få lite omväxling trots att vi inte är i form. Vi hamnade på Erikslund och helt plötsligt dök min mans bror upp bakom oss. Han var och handlade och frågade om han kunde få bjuda oss på mat. Det lät jättebra så jag föreslog en rätt nyöppnad restaurang som heter Nojon Moni och ligger inne i Västerås centrum. Jag har fått tips om denna restaurang så jag hade ändå tänkt besöka den så fort jag kunde


 

Inne i restaurangen Nojon Moni var det så otroligt vackert, behagligt och inbjudande. Allt var var så fräscht och vi blev så bra bemötta av servitören. För mig och min man var det skönt att det var lite folk där just då eftersom jag har yrsel från nacken som kommer och går då man minst anar det. Miljön var så passande och avslappnande precis som ljussättningen på stället. Lite längre in fanns det ett rum som var mer dämpat och med strålkastare i olika färger. Där skulle det vara mysigt att sitta en kväll och njuta. 

 

                              


Klicka här  för att läsa i Västerås tidning om Kamrul Quddus som driver denna restaurang. Klicka här för att komma in på deras facebook


Jag blir så varm i kroppen när nån gör det lilla extra som här med besticken. Kniven står på högkant så tjusigt och dom var greppvänliga              


  

Vi fick oss först serverade en underbart god sallad med en yoghurtsås som var magiskt god. Även salladen var så frasig och nygjord så det var en njutning för gommen. Vi förstod att maten också skulle vara extra god så vi njöt i tysthet och jag kände hur jag slappnade av i nacken.


  

Tyvärr så fick jag inte många bra bilder på grund av att blixten inte riktigt klarar av mörka miljöer och jag hade även fått kladd på linsen och därför fick jag bekära bilderna extra mycket. Jag har ju en linspenna men det funkar inte i hjärnkontoret just nu. Denna målning på väggen bör ses live för den är så snygg 


 

 

Sen kom då den proffsiga servitören in med maten. Här ser ni Jannes mat med huvudingrediensen lamm. Jag såg att Janne njöt otroligt av den goda lammrätten



Jag gillar ju Tandoori kyckling så jag tog en rätt med kyckling och den var så mör och såsen var himmelsk..    

   

Min man tog också en lammrätt som gjorde honom lyrisk. Dessutom serverades ett fantastiskt gott bröd till maten. Det hade kokos som en ingrediens och sen var det ringlat honung över brödet

 

  

Jag fick sån dålig bild på dom trevliga sevitörerna så jag satt in dom i montage istället.  


    

På en av väggarna i Restaurangen hänger ett foto på Ravi Shankar. Här kommer ett klipp med hans döttrar Anoushka Shankar och Norah Jones. Låten heter Traces of you. Ravi Shankar hade även en son som heter Shubhendra Shankar men han dog 1992 i en ålder av 50 år. Han var musiker, kompositör och grafiker.

 

 

Tyvärr blev min man så trött på grund av axeln så vi åkte hem direkt efter maten. Nu önskar jag er en fortsatt fin påsk..

 

#Erikslund #Bror #Nojon #Kamrul #Sallad #Lamm #Kyckling #Servitörerna #Ravi #Anoushka #Norah

Av Malin wiper - 30 mars 2018 08:15


  

För ett tag sen var vi till AB Karl Hedin Bygghandel här i Hallstahammar för att köpa några bitar listvirke som vi skall höja upp en stol med. Vi fick dom tillsågade i rätt storlek och det är jättefint och fräscht därinne och även på brädgården. Plus ett bra bemötande


  

Här är nu Mr T på väg att betala listerna.


                                        


Center blog

 

   

Jag hade ju köpt en Kinnarps arbetsstol på second hand för 150 kr (till vänster) men den funkade  ändå inte för min rygg. Därför fick min man ta över den för den han hade fått av mig gick sönder helt plötsligt så vi skall tillbaka med den till IKEA och reklamera. Den på bilden till höger måste jag då ta tillbaka för den har visat sig vara bäst för min rygg. Som ni ser så hade jag två stycken såna från början i vår förra lägenhet och dom är också från Kinnarps

 

   

Jag var tvungen att få upp stolen några cm eftersom denna stol inte går att höja och sänka. Fick ont i armarna på grund av fel höjd och vi vill inte såga i bordsbenen. Vi gjorde så här och sen när jag känner att det blir bra höjd så skall jag måla träbitarna i liknande färg som stolen. Det ser kanske inte så snyggt ut men bara det funkar så är jag nöjd. Har nu testat några dagar och höjden verkar bra. 

 

                    


  

En rolig gris som jag antar är konstruerad från material i  butiken                                               


  

Dom är så generösa så man kan ta tompall gratis på sidan om butiken                          


 

Här ser ni ingången till Bygghandeln. Vi gick in från gårdssidan där brädgården ligger så vi kunde välja rätt dimension på materialet


 

På andra sidan vägen bakom galler såg jag denna lösa trapp som jag antar används när man lastar på lastbilar eller till flygplan mm


      

Kände för denna gamla goding som snurrade på skivtallrikarna i en annan tid. Den heter Up Up & Away med The Fifth Dimension. Dom är en amerikansk populärmusik vokalgrupp vars reportoar omfattar pop, R&B, soul, jazz, lätt opera och Broadway

 

                       

 

Jag kurerar mig hela tiden nu så jag hoppas det skall lugna ner sig med nacken och den jobbiga huvudvärken. Vi har inte påskpyntat nåt för ingen av oss orkar ta fram dom få påsksaker vi har. Kunde inte låta bli att sätta in detta inlägg som jag redan hade klart sen förut. Önskar er en fortsatt fin Påsk..  . Jag åker inte till Blåkulla i år



#Hedin #Tillsågade #Kinnarps #Gris #Tompall #Bygghandeln #Trapp #Dimension

Av Malin wiper - 29 mars 2018 07:30

        

  

JJ Pretty Things

 

Det känns som jag måste ta några vilodagar från bloggen. Har för mycket problem med värk just nu så jag återkommer så fort jag mår lite bättre. Hoppas ni alla har en fin påsk att se fram emot. Vädret verkar ju bli fint i alla fall här för nu är nästan all snö borta och det känns verkligen vår i luften

 

 

Sist vi var till Läkarmissionens second hand så såg jag dessa typiska 1970-talsstolar. På prislappen stod det 150 kr/st. Passade in nu för dom är riktigt påskgröna..

 

 

                                   


    


First Aid Kit med My Silver Lining



#Vilodagar #Läkarmissionens #First          

Av Malin wiper - 28 mars 2018 15:00


    
Minnesbild Rosarium i Jönköping


I dag har jag varit och undersökt ett märke på vänster underben som jag upptäckte för ett tag sen. Blev lite rädd på grund av att det kanske hade hållit på och växt länge utan att jag sett det. Märket är ljusbrunt, upphöjt och kärvt som sandpapper. Är så lättad nu för läkaren sa att det inte är nåt farligt utan man kan få såna fläckar i min ålder. Dessutom har jag haft mörkt hår med rött i och fräknar som ung. Vi har ju fler rödhåriga i släkten och då är risken större att man får fläckar lite överallt. Han fick undersöka min rygg också där jag har massor av såna där röda ofarliga fläckar. Han sa att jag ändå skulle hålla koll på märket för börjar det klia, växa eller blöda då måste jag tillbaka direkt. När jag var 28 år gammal så opererade jag bort ett stort avlångt mörkbrunt födelsemärke på sidan om vänster knä, och det märket föddes jag med.

 

                                                  animated-eye-image-0039


I april skall jag gå och undersöka ögonen på grund av att jag haft så mycket huvudvärk på sista tiden. Det kan ju komma från nacken också för jag har en dålig period vad gäller min nackskada nu så min man har fått göra bindvävsmassage på nacke och rygg och han sa att det var svullet på vissa ställen så jag har lagt på icegelpåse för att få ner svullnaden. När nackskadan är som värst så påverkar den mitt liv väldigt mycket och jag blir lite förvirrad, öronvärk och får overklighetskänslor plus dimsyn. Det är väldigt obehagligt men jag har lärt mig leva med detta. 

 

                             


Teeth neklace

 

Efter det skall jag leta rätt på en tandhygenist för jag har lite konstiga känningar i en stifttand i guld som jag nu haft sen jag var 17 år. Jag bet på hårt godis som gjorde att tanden sprack men roten klarade sig. Jag har ju haft världens bästa Tandhygenist Myrna Henriksson i Skillingaryd på Munhålan i många år och gått där en gång/år och det har hållit tandläkaren borta. Klicka här för att se vad jag skrev om Munhålan 2016. Myrna Henriksson driver ju även City Skor i Vaggeryd. 

 

                     postmen - GIFMANIA                 postmen - GIFMANIA                  postmen - GIFMANIA


I går sa jag till min man att du behöver inte ringa sjukhuset för att fråga när din operation blir av för jag känner på mig att ett brev kommer i morgon, i dag alltså. Det kom nyss ett brev i brevlådan ang operationen och det är inte första gången jag känner på mig saker. Nu har han fått en operationstid och det blir 19 april..  så skönt för honom för han har det så besvärligt och även på nätterna. 

 

    

Vad passar väl inte bättre nu än låten Please Mr Postman med The Marvelettes. The Marvelettes var en tjejgrupp som bildades 1960 i Inkster, Michigan, USA. Dom är mest kända för denna just denna låt "Please Mr Postman", vilken också var skivbolaget Motowns första billboardetta. Gruppen var aktiva till 1990

 

Nu blev det lite mycket jämmer och elände men sånt är livet. Det går upp och ner men solen skiner och det är toppenväder ute och snön smälter sakta bort. Efter lunchen blir det promenad igen och kanske en tur med bilen. Ha en fortsatt fin dag kära ni som tittar in

 

 

Minnesbild Vätterstranden Jönköping

 

 


#Märke #Rödhåriga #Ögonen #Tandhygenist #Operation #Marvelettes

Av Malin wiper - 28 mars 2018 09:30

 

Vi handlade strumpor av en man som stod på torget i går och dom flesta tisdagarna. Han hade kvalitetsstrumpor och kalsonger till pangpris. Han reser omkring och säljer lite överallt även på stora marknader och har varit till Småland också

 

   

Jag köpte dessa i trepack för 45 kr och dom är lagomt tjocka och har en lös resår. The Doctor Recommends. På nätet kostar dom 97 kr för 3:pack så vi gjorde fynd. Min man köpte många fler än mig och i flera sorter både tjocka och tunna. Han hann slita upp förpackningarna innan jag hann fota



Sist vi var till Åsby Hem & Trädgård så blev vi så glatt överraskade då vi såg deras huskatt. Vi hade fått för oss att vagern som härjade ett tag hade fått tag på katten. Katten bara låg där vid vattenskåran och rörde sig knappt                                 


  

Här en bild jag tog på katten 2017. Det är en riktigt "Cool Cat" 


 

I går såg vi denna tjusiga Lamborghini glida fram i centrum

 

 

En jättekobra låg på ett bord hos Åsby som en prydnad. Det gäller att ha stor bostad för att hysa en sån..                                

 

Nu är vi inne i påskveckan men vi kommer inte att göra nåt extra utom att träffa min son en dag i helgen hos honom. Sen har vi inte så många påsksaker längre och dom är nedpackade ute i vårt förråd på balkongen. Jag är inte så mycket för påsken utan glider bara med lite lagomt. Det är ju skärtorsdag i morgon så jag passar på att önska er en Glad Påsk 

 

                         

 

     

Easter Parade med Perry Como. Perry Como föddes 1912 och gick ur tiden 2001. Han var en amerikansk sångare och skådespelare. Han var mycket på tv när jag växte upp och mina föräldrar gillade honom. Han betraktas som en smörsångare och hade sin storhetstid från andra halvan av 1940-talet till början av 1960-talet. Han hade en TV-show The Perry Como Show åren 1948-1963                            

 



#Strumpor #Åsby #Huskatt #Kobra #Påskveckan #Perry

Av Malin wiper - 27 mars 2018 15:15

 

I dag hade jag tid hos Hårstudion Professional här i Hallstahammar. Jag har blivit så nöjd dom gånger jag varit dit för jag får håret uppklippt så det inte blir så bulligt framtill. Jag fick dessutom håret stylat som ni ser och är jättenöjd. Det hade ju passat bra att gå på fest efter den stylingen. Jag klippte mig bara 1 cm på längden för det var just etappklippningen jag ville ha och så har hon gjort förut på mig. Hon tog en bild på mig framifrån också men jag gjorde naturligtvis konstiga miner så dom tar jag inte med. Klicka här för att se när jag var dit första gången

 

                 


Golden Ving frisörsax


 

Kolla in vilken läcker färg på plattången. 


 

Hon som klippte mig är en jättefin och skicklig frisör som tar tid på sig och har bra formkänsla. Jag har varit supernöjd dom gånger jag blivit klippt där. 

 

 

Jag hade slut på styling och fick tips av henne om denna som jag även fick lukta på. Den hade ingen stark doft som störde mig så jag skall testa en burk. Den heter Milk Shake Lifestyling. Hos Håstudion kostar en burk 150 kr

 

                    


På förmiddagen promenerade vi ca 1 timme och man kan ana våren när man går förbi vår körskola som hade tagit ut lite utemöbler

 

 

Jag hittade ytterligare en bänkplats jag inte sett förut. Den ligger lite skymt men har en bänk som sträcker sig långt och är lite bananformad. Klart man måste sitta där en stund och njuta av solen                            


 

Mr T slog sig ner också "Bänkarnas kommun"

 

        

    


Toby Martin med Spring Feelings. Toby Martin föddes 1975 och är en australiensk musiker, låtskrivare, akademiker och docent vid New York University Sydney. 


 

Vi besökte även ett gym som inte ligger så långt från vår bostad. Det heter Always Fitness 24. Det var bemannat i dag så jag kollade runt och kände att detta skulle passa mig. Det kostar bara 99 kr då man är i min ålder så jag anmälde mig direkt och skall börja första vardagen i april. Förra gymmet Fitness Center (högt betyg) var ett toppenfint gym men jag med mina skador kan inte använda alla träningsredskap så detta passade mig bättre. Det var lite mindre men allt fanns där. Sen låg det i markplan så man har fönster att titta ut genom. Min man skall anmäla sig dit så fort han har opererats och gått igenom sin rehabilitering. Jag har saknat att gå på gym och man blir så positiv och lycklig efter ett pass.



                       fitness machines - GIFMANIA                                                 fitness machines - GIFMANIA


Nu önskar jag er en fortsatt fin dag 

 

 

#Hårstudion  #Plattången #Frisör #Lifestyling #Körskola #Bänkplats #Always


Av Malin wiper - 27 mars 2018 08:15

 

Bilder från vår dagliga promenad i går och det var lika skönt som vanligt. Det hade kommit lite pudersnö på natten och det var lite kallare men soligt. Jag har lite tider att passa denna veckan men en av dom är inte förrens i början av april. 

 

                    animated-shoe-image-0126               animated-shoe-image-0126                   animated-shoe-image-0126               


 

Ibland går vi förbi dessa hus som står så fint där omlott på rad. Det ser ut som tvåvångingshus och ligger nära Hallstaparken


 

En duva fastnade på bild i går. Den gick omkring i en trädgård och letade föda. Verkade inte vara så rädd för mig eftersom jag hann ta många bilder men det bara några visningsbara

 

                           


The Real Real


 

Tänk att HSB emblemen sett likadana ut år efter år och det tycker jag är kul. Dom är ju redan så fina och blir snyggare med åren. Klicka här för att se logotypen 1920 som skiljer sig lite


 

När vi promenerar ner mot centrum så finns där en rondell och bakom den röda huset som står där som ett riktmärke. En del av dom nya husen ser riktigt fina ut


 

Sen har vi då bänkar som finns lite överallt i Hallstahammar. Jag kallar den för "Bänkarnas kommun". Denna gula bara dök upp på ett ställe där man inte väntar sig en bänk, sånt är häftigt. I centrum såg jag att folk redan börjat sitta på citykärnans bänkar som det finns många av. Jag skall så småningom gå runt och fota alla bänkar och se hur många det finns

 

   

Ett exempel på liten bänkplats och en jättefin papperskorg utan klotter. Bara runt hörnet ytterligare en bänk. På dom mest otippade platserna finns det bänkar av alla de slag. Undrar om jag/vi inte skall testa dom flesta bänkarna och ta med fika..  Nu är jag skvatt galen..  

 

     

Sarah McLachlan med Blackbird. En cover på The Beatles låt . Sarah McLachlan föddes 1968 och är en kanadensisk singer-songwriter. Hon har sålt över 30 miljoner skivor sedan debutalbumet Touch 1988. Tre gånger har hon vunnit Grammy Awards för "Best Female Pop Performance"

 

                               

Vi vaknade 07.30 i dag och solen sken in från vardagsrumsfönstret men det är helt plötsligt minus 8 grader. I dag blir det som vanligt en promenad och sen skall vi kolla in ett gym som är billigare/månad och det passar bättre i och med att jag inte kan använda så många träningsredskap och skall man binda upp sig på ett år så gäller det att det inte är så dyrt. Vi får ju 1000 kr höjd hyra/månad efter stambyte så vi försöker se om vårt hus nu och sänka en del kostnader. Tack till er som tittar in till mig, det uppskattas verkligen. 31 juli har jag bloggat på bloggplatsen i 9 år..  det är ju helt otroligt och det känns som i går.

 

  

 


#Promenad #Omlott #Duva #HSB #Röda #Bänkar #Sarah


Av Malin wiper - 26 mars 2018 15:00


  

Nostalgipalatset


Jag blev så chockad och ledsen när jag såg att Jerry Williams dött. Det känns helt overkligt för man har ju inte hört nåt om att han varit sjuk utan bara att han skulle fortsätta uppträda. Dessutom var han så ungdomlig och vältränad. Världen bli lite fattigare nu för han har ju hängt med så länge och jag har själv följt honom genom åren men tyvärr inte upplevt honom live men vet ju att han varit otroligt omtyckt och gjort fantastiska shower genom åren. Mr T och jag skulle gå och se honom när vi bodde i Hällefors då han skulle uppträda där men vi hann inte få biljetter för dom tog slut direkt. Kom ihåg hur besvikna vi var

 

                                                                       

  

Detta var man verkligen inte beredd på så tårarna bara kom. Han hade sån integritet också och verkade vara en sån fin person. Ringde min ungdomsväninna Anki för vi lyssnade mycket på Jerry så han var ständigt närvarande i både vår tonårstid och fortfarande. Det kändes så skönt att få prata lite minnen med henne. Klicka här för att se ett gammalt klipp. Klicka här för att se ett klipp från 1963 där han var med i en Åsa Nisse film. Klicka här för att se ett annat klipp från Åsa Nisse med Jerry

 

             

 

             

 

 

 

    


Working class hero med Jerry Williams

 

#Jerry #Hero

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards