Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2011

Av Malin wiper - 28 februari 2011 13:05

  

 

Klicka här för att komma in på Mikael Wiehes hemsida. Det var inte länge sen jag såg honom live och fick en autograf på både papper och skiva. Klicka här om ni vill läsa det inlägget



Skriver man så många inlägg som mig så blir man lite slarvig ibland och mitt minne är ju inte det bästa tack vare nackskadan.  Jag skrev förut att Mikael Persbrandt fick en Oscars för filmen hämnden...  Det är ju filmen som fick en Oscars för icke Engelskspråkiga film. Tack Pisan för att rättade mig...  Var inte rädda att säga till om nåt blir galet i min blogg...    

Av Malin wiper - 28 februari 2011 12:05

  

 

I dag är det 25 år sedan Olof Palme blev skjuten. Det är skandal att inte mordet klarades upp direkt. Det är verkligen skumt och nåt som inte stämmer. Klicka här för att komma in på olofpalme.org Klicka här för att läsa vart han skall hyllas i dag. Jag kan minnas det var i går och jag bodde då i Mölndal utanför Göteborg. Det var så overkligt att han var mördad så det gick inte att ta in direkt. 

 

     

 

Jag har ett fint minne av Olof Palme som hände när jag bodde i Göteborg. Jag fattar inte att jag inte tog hans autograf när jag ändå var så nära honom. Det var nån gång i mitten på 80-talet när jag var på väg hem från mitt arbete som jag såg att han höll tal i Brunnsparken mellan Nordstan och där spårvagnarna går. Det var en liten och lummig park där mest alkoholister satt på bänkarna i vanliga fall. I den lilla parken stod han och höll tal och en kille spelade på gitarr och sjöng några låtar. Ingen körde bort dom sk utslagna utan alla var med

 

 

Brunnsparken i Göteborg. Numera är det mycket sterilare där.   

 

Jag blev stannandes där för att lyssna för han hade en sån utstrålning och karisma och dessutom var han en sån bra talare. Jag gillade allt han sa i sitt tal. Det var alla slags människor som stod och lyssnade helt tysta och hänförda. Jag saknar honom för han berättade obekväma sanningar och skrädde inte orden. Han dolde inte sina intentioner utan sa rätt ut vad han tyckte om saker. Jag högaktade honom för att han höll talet just denna enkla och röriga park och inte på nåt pampigt ställe med 15 livvakter. Det kändes lite overkligt men häftigt. Det har verkligen gått utför med allt och man kan inte lita på nån politiker numera.

  


Av Malin wiper - 28 februari 2011 11:01

  


Då var det dags för "Önska så spelar jag" igen.

 

  

 

Denna gång är det dags för Johanna som är min andra frissa. Hon jobbar hos Sandra på "Hon och Han". Hon är född i Månsarp men bor numera i Taberg med man och 2 barn. Hon har jobbat på friseringen i 7 år. Hennes intressen är heminredning, resor, huset och sin familj.

 

  

 

Johanna är en glad, trevlig och fin tjej som även är skicklig på sitt arbete. Hon har önskat låten "Kisses don´t lie" med Rhianna. Tack gulliga du för att du ville vara med i min blogg och önska en låt...    

 

  


Klicka här för att komma in på Rihannas hemsida. Rihanna är född 1988 i St. Michael på Barbados. Hon slog igenom internationellt under 2005. Under 2008-2009 var hon tillsammans med sångaren Chris Brown. Hon blev tyvärr svårt misshandlad av honom. Nu är hon tillsammans med baseballsspelaren Matt Kemp




Av Malin wiper - 28 februari 2011 10:26

  

Bilden kommer från Vickes animera i gimp


  


Jag har nyss kommit hem från frissan och jag tog ett kort på mig själv genom spegeln när jag satt i torken....  Jag har inte klippt mig utan blekt den grå utväxten så nu är jag helblond igen...   


 

  

 

Jag blev serverad kaffe på detta fina porslin men jag tog inga kakor för nu är det stopp och belägg...  



  

 

Det var ägarinnan själv Sandra som fixade mitt hår denna gången och deras stolar är både snygga och jättebekväma. Nästa gång blir det klippning men jag kan inte ta allt på en gång eftersom nacken säger ifrån.

 

  

 

Sandra och hennes pappa har designat speglar och lite annat i friseringen och kolla vad gulligt som står under speglarna...  

 

  

 

Det är väldigt stilrena och fina speglar med en kant som går ut och en fin inramning av tapeten. Jag är jättenöjd med håret som nu ser blankt och fint ut.


  

 

Jag orkade inte kolla på Oscarsgalan i natt för då hade jag måst sitta vid datan eftersom jag inte har den kanalen. Kul att Persbrandt vann en Oscar för rollen i filmen "Hämden" Jag har sett filmen och den är jättebra. Klicka här för att läsa mer om detta. Det var regissören Susanne Bier som tog emot priset.

 

   Ha en jättefin måndag...  

 

Rättelse igen: det var inte Persbrandt själv som fått Oscars utan filmen...  för bästa icke Engelskspråkiga film.  

 

Av Malin wiper - 27 februari 2011 21:48



Jag var så trött i går efter att vi kom hem så jag orkade inte blogga förrens nu. Jag blir alltid lite nedstämd och ledsen när jag varit till mamma och det låter nog lite konstigt men är helt naturligt när man har dement förälder. Man försöker stålsätta sig men det bara kommer över en hur sorgligt det är. Nu har hon dessutom svårt för att äta för hon vet inte riktigt hur man gör så hon får inte i sig mat eller fika om man inte tar över lite och hjälper henne. Det har hänt på sista tiden.

 

  

 

Hon blev i alla fall jättefin efter att jag fixat hennes hår och sminkat henne lite lätt. Blusen hon har på sig här fick hon av mig i dag. Den kostade nästan 400:- när jag köpte den för några månader sen. Jag passar inte i blusen så den har blivit hängande. Mamma har gått ner i vikt så den sitter jättebra på henne. Hon fyller 88 år i år och ser jättefin ut. Jag sörjer att hon inte vet vem jag är och att jag inte kan fråga henne om saker eller umgås som vanligt.

 

   

 

Innan vi kom fram till mamma så stannade vi i vackra Ulricehamn och tänkte fika på Café Torgstallet som syns här. Vi är då verkligen optimister som tror att nåt är öppet på en söndag 10.00...  Det var så tomt i hela stan så man trodde nästan att dom slängt ut en neutronbomb...  

 

   

 

Här brukar det vara full torghandel annars.

 

   

 

Här är ena gågatan och man ser ju att det inte finns en enda människa ute.

 

   

 

Inte ens Gunters brödstuga var öppen.

 

   

 

Det var han som gjorde Viktorias bröllopstårta.


 

   

 

I ett av fönstren såg jag en tårta med motiv från den senaste Änglagårdsfilmen Tredje gången gillt. 

 

 

   

 

Vi fortsatte mot Borås och där var endast fiket Tant Grön öppet så vi satt oss där en stund med en ostsmörgås.

 

   

 

Dom hade en sån rolig bakelse i form av en groda som räckte ut tungan

 


 

Jag har inte hunnit in på era bloggar och i morgon bitti skall jag till frissan redan 08.00 så det får bli lite senare. Tack för era gulliga kommentarer...  

 

 

Av Malin wiper - 26 februari 2011 19:47

  

 

Jag har varit med i en tävling hos anitabirgitta och jag hade sån tur så jag vann ett jättevacker skål...    Jag blev så överraskad och glad. Tusen tack för vinsten...  

 

Klicka här för att komma in och se vad jag vunnit. Klicka här för att läsa hela hennes fina blogg.

 

     

Av Malin wiper - 26 februari 2011 16:33

  

 

Jag lyssnar på WWR Internetradion och blev påmind om denna låt med Diana Ross som jag hade inne i min förra blogg. Det finns massor av klipp med denna låt från olika årtal men denna version är bäst tycker jag.

 

        

 

Klicka här för att komma in på Diana Ross hemsida

 



  


Hoppas ni alla får en fin kväll vad ni än skall hitta på. Jag skall kolla lite på melodifestivalen men zappa till andra kanaler också. Jag har tappat lite intresset för festivalen. Skall linda in mig i mitt härliga lapptäcke som jag fick häromdan av min svägerska i går och bara mysa...  


Av Malin wiper - 26 februari 2011 13:21

  

 

Nu har vi haft en trevlig stund med härlig musik på Magnisastugan, Museieföreningen. Där hade dom öppet hus och för musiken stod Sven-Olof Ygemar med sitt band "Nätt och lagomt". Klicka här för att komma in på Museieföreningens hemsida

 

   

 

Här ser vi från vänster Sigfrid Eriksson, Irene Eriksson i mitten och till höger Sven-Olof Ygemar. Dom var riktiga musikanter med spelglädje och entusiasm. Tyvärr lyckades jag inte ta nån bra bild för det var sånt motljus där dom satt. 


 

Klicka här för att läsa om Sven-Olof Ygemar. Han bor i Vaggeryd och har började spela redan som barn. Hans instrument är fiol, nyckelharpa, munspel och sång 


 

Sigfrid Eriksson som spelade Nyckelharpa har även byggt sin nyckelharpa själv och det tar ca 200-300 timmar att få ihop en sån skönhet. Hittills har han byggt 14 st nyckelharpor. Han kommer från Jämtland. Klicka här för att läsa om instrumentet nyckelharpa.

 

  

 

Här är hans senaste nyckelharpsbygge. Det är ett fantastiskt instrument gjord av träslagen gran, lönn och al.          

 

 

   

 

Sen blev det en liten paus då alla gick ut i köket för att ta oss lite kaffe med hembakt bröd. Både brödet och kaffet var jättegott. Evert som är förra ordföranden presenterade bandet. En man stod i köket och förberedde fikat. 

 

   

 

Vi sitter i detta rum som har en fantastisk kakelugn.

 

     

 

   

 

Härligt med dessa gamla fina tapeter som alltid kommer tillbaka i modet.

 

Tack till både musiker och Museieföreningen för att ni anordnade en njutbar stund för oss åhörare.

 

                 

 

Jag filmade lite så här följer två klipp med först hela bandet och sen sång av Sven-Olof Ygemar.

 

 

 


 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards