Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2020

Av Malin wiper - 30 november 2020 11:45

 

Hej på er! hoppas ni hade en fin första advent. Jag är lite däckad just nu vad gäller min nackskada. Det har gått så långt så jag har ont ända upp i hårbotten. Har nog suttit för långa stunder vid datorn. När jag är så här dålig så påverkar min nackskada mig så illa så om jag kan komma in och blogga emellanåt så skall jag göra lite kortare inlägg. Jag sitter bara 10 minuter åt gången så allt tar sån tid. I morse fick min man göra bindvävsmassage på rygg och nacke. Sen gjorde jag avslappningen och efter det hade jag icegelépåse en stund på nacken. Sen tog vi en längre promenad så nu är jag lite bättre. Tills vidare blir det 2 promenader/dag för det blir jag bättre av. I går var det så illa så jag hade migränkänslor och det gick som stötar genom huvudet men mest på höger sida

 

 

Jag tar med lite bilder från slaktade cyklar som jag såg i Västerås då vi var ute med elbilen.

 

 

I ett cykelställ var det bara ett däck kvar från en cykel

 

 

Här saknas sadeln. Aj!!!!

 

 

Så här känns min nackskada just nu då den är som värst. Det går att hitta cyklar i alla ställningar nu.

 

 

En trasig trafikskylt hade hamnat i ett buskage. Jag har aldrig varit med om ett skräpigare årtionde än nu

 

 

Detta är betydligt trevligare med snögubben som varje år står på ASEA torget. Hittar ingen hemsida. Bakom snögubben har dom en skridskobana på vintrarna                                      

 

     

Konståkning med Taryn Jurgensen till låten Halleluja. Jag själv älskade att åka skridskor på vintrarna och det ännu mer än skidåkning. Jag åkte omkring ensam på Nackstaplan i Sundsvall och riktigt njöt av farten och att testa att göra lite lättare manövrar. 

 

Jag kan bara sitta 10 minuter åt gången vid datorn så inläggen blir därefter. Vi har 2 grader kallt nu men vindstilla. Hoppas ni får en fin början på veckan. Sköt om er

 

                          animated-winter-image-0036

 

 

#Nackskada #Cyklar #Snögubbe #Konståkning 

Av Malin wiper - 29 november 2020 08:30

 

Här är vi på väg till Ankis Loppis för att lämna 2 påsar till som vi rensat ut från skåp. Nu har vi bara överskåpen i hall och sovrum kvar

 

                  animated-christmas-ball-image-0050          animated-christmas-ball-image-0050          animated-christmas-ball-image-0050          animated-christmas-ball-image-0050          animated-christmas-ball-image-0050          animated-christmas-ball-image-0050 


 

Här är vi framme vid Ankis Loppis men min man gick bara in och ställde påsarna och ropade till Anki så hon visste att dom stod där


 

Såg en jättefin CHEVROLET G20 VAN  från 1988 i vit och blå lackering med stora fönster. En sån skulle jag inte ha nåt emot att äga.


 

I och med att den är lite uppbyggd baktill så Kan man sova i den när man är ute på kortare resor


 

En cykel som legat på asfalten vid våra cykelställ ett tag. Till slut blev den ett litet konstverk med  en hop av löv som blivit lite snöblandade


 

En liten balkong som smyckats personligt och blir ett snyggt blickfång


 

I en betongplantering stack denna fågelfigur upp som såg ut att vara snidad i trä


 

Ett badkar stod i vårt bostadsområdet på en gräsmatta. Dom håller ju på att reparera badrum och toaletter i vårt bostadsområde. Dom är inte klara överallt men det börjar bli klart. Vi valde dusch istället för badkar men i vårt hus som var först ut så är det klart sen ett tag tillbaka. Dom gjorde ju stambyte samtidigt också 


 

I början på centrumgatan står dessa krukor med ljung som nu blivit lite snöfrostiga

 

 

Då var det dags att tända första ljuset i ljusstaken. Själva ljusstaken vi har på köksbordet har vi haft sen ca 2002. Den fick vi på Uppåkra Mekaniska AB i Vaggeryd där vi arbetade. Alla anställda fick en sån ljusstake den julen. Dom var väldigt generösa med personalen där så vi fick nåt bra varje jul och ibland innan vi gick på semester också mm. Den modellen av ljusstake är fortfarande modern men jag vet inte om det finns i röd färg längre. Har bara sett vitt, svart och grått. Dom är dessutom rätt dyra.

 

Jag önskar er en jättefin och mysig första advent mina kära besökare

 

                                      


Clipart Library 

           

Jakob Hellman med låten Hon har ett sätt. Den lyssnade jag mycket på i början av 1990-talet. Här sjunger han den på skansen nyårsafton 2019. Jag såg honom i Så mycket bättre i går och han gjorde bra ifrån sig. Klicka här för att läsa om varför han drog sig tillbaka i så många år

 

Klicka här för att höra honom tolka Pluras låt I skydd av mörkret

 

#Ankis #Chevrolet #Cykel #Balkong #Fågelfigur #Jakob

Av Malin wiper - 28 november 2020 15:00

 

Vi somnade om i morse och vaknade sen 09.00 och piggnade till då jag såg att vi fått lite snö och en kallgrad. Vi hoppade i kläderna med en jäkla fart och promenerade ut i det vita landskapet. Det snöade lite när vi gick och senare kom lite större flingor. Humöret steg många grader. Fotade från vårt vardagsrumsfönster. Den lilla snön vi fick smälter nog bort snart

 

                

 

 

Här är vi på väg ut på promenad och min man vinkar till er.

 

        

Sia med Snowman. Sia Furler är en australisk popsångare och låtskrivare. Hon har samarbetat med många artister. Klicka här för att höra samma låt med Isak Danielsson som jag haft inne förut.                                

 

 

Här går vi förbi en rondell ner mot centrum. Dom har satt upp en sån fin rondell ljusstake

 

 

Vi gick först ner till centrum för vi hade inte hunnit få i oss nån frukost i och med att vi hade så bråttomt ut. Vi gick in på Hallsta Café & Restaurang för det var inte mycket folk där och dom har långt mellan borden

 

 

Vi beställde in varsin skinksmörgås på vörtbröd

 

 

Dom lägger senapen under skinkan och det blir så jättegott. Sen är vörtbrödet extra smakrikt och skinkan av bra kvalitet så vi var supernöjda. Till detta tog vi cappuccino som dom gör så bra så smaklökarna dansar runt granen..  

 

 

Nu har dom fått upp sin julgran och krubba. Det kändes så jullikt i dag då vi även hade lite snö på marken

 

 

Jag vid ett lok i en park vi brukar gå förbi 

 

                                  

 

 

Julpyntat nedanför en trapp

 

 

Vi träffade på en liten tjej som hejade på oss. Hennes mamma hade köpt denna Znow Zone till henna på Ullared. Den var så färgstark med lite graffitimönster. Det är en sån som man åker kana i backar på men jag som inte har några barnbarn vet inte vad dessa kallas för. Är det nån av er som tittar in som kan tala om detta för mig?. Tack på förhand

 

 

Dessa buskar lyste verkligen upp en husvägg. Blommorna ser ut som små lyktor 

 

 

Sköt om er och ha det så bra. 

 

       

Nu säger jag som The Beatles Hallo Goodbye

                                      


#Snö #Sia #Rondell #Skinksmörgås #Park #Beatles

Av Malin wiper - 27 november 2020 15:00


  

I dag parkerade vi elbilen vid Lasse Färnlöfs plats. Solen gassade så skarpt ut mot båthamnen så jag fick inga bra bilder. Det fanns ändå knappt några båtar i hamnen och vi hade frost i morse och 1 grad varmt. Tiden gick dessutom så fort så vi hann inte mycket på 3 timmar. Klicka här för att se när vi var till Lasse Färnlöfs plats 2018. Klicka här för att se ytterligare en gång vi var dit 2018

 

                  


Musical gift 

Lasse Färnlöf var en svensk trumpetare och kompositör som föddes i Alingsås. Han bodde sen i Västerås fram till sin död 1994. Han är känd för sina låter Att angöra en brygga och farfars vals. Han har arbetat ihop med många kända personer bland annat Monica Zetterlund, Bill Evans, Quincy Jones, Jojje Wadenius,

Klicka här för att höra låten Atarax med Staffan Abbeleen och Lars Färnlöf

 

       

Här sjunger Monica Zetterlund Farfars vals som är komponerad av Lars Färnlöf


  

Jag hade turen att träffa på denna jättefina Kungspudel som heter Martin och är 10 år gammal. Tack snälla matte för att jag fick fota din fantastiska hund. 

 

 

Vilken blick! och han var lugn och cool så jag hann få några bilder.

 

                   


Louie Loke 

 

Man smälter ju

 

         

Nu passar det bra med The Poodles från melodifestivalen 2006. Låten heter Night of passion 

 

 

Han var så mäktig och så stilig där han kom gående med sin trevliga matte. Det var verkligen dagens höjdpunkt

 

                        animated-dog-image-0568         animated-dog-image-0568           animated-dog-image-0568         animated-dog-image-0568            

 

En kruka vid ett av dom höga nya husen som vi gick förbi

 

 

Sen gick en kråka förbi med en allvarlig min.. Jag tycker dom har såna mäktiga näbbar och ser respektingivande ut

 

 

Här zoomade jag in kråkan som promenerade omkring på Lasse Färnlöfs plats och flyttade sig inte förrens nån kom lite för nära

 

 

Vi stannade vid en lekpark där jag såg detta mäktiga snygga lok. Annars brukar man bara se såna där ånglok 

 

 

En lite sober moped stod lutad mot ett staket

 

 

När vi sen kom hem och åkte lite genom Hallstahammar så såg jag denna gatuskylt. Inte dåligt att bo på en lyckoväg. Själv har jag bott på Ögontröstgatan i Göteborg under en tid och då var jag inte i bra form så gatunamnet passade ypperligt. Jag blev sen läkt och gladare men lägenheten var så liten så jag flyttade till en större senare i ett annat bostadsområde. Hoppas ni har en lyckosam dag trots vårt allvarliga läge. Sköt om er och njut i det lilla.

 

 

#Elbilen #Lasse #Monica #Kungspudel #Poodles #Kråka #Lok #Gatuskylt

Av Malin wiper - 27 november 2020 08:30

 

Ibland när vi är ute och åker med elbilen så går vi runt i lite instressanta bostadsområden. Jag råkade titta in i en port genom en glasruta och blev väldigt förvånad när en fiol hängde där. När jag sen tittade lite mer ingående så såg jag att det var en målad fiol på väggen. Den som målat detta har fått fram en 3D effekt på bilden så man riktigt hajjar till så det är så snyggt och häftigt. Det är ju portlås överallt och det är synd när man vill ta bra foton på såna kreativa påhitt

 

       

Violinisten David Garrett med November rain

 

 

Tittade in i nästan port och på håll såg det också helt verkligt ut med hornet med flaskan hängde där. 


 

I nästa port hängde en hylla och det såg också helt verkligt ut och det stimulerar verkligen bildsinnet

 

 

Här kommer den sista jag fotade. Det gick inte att se att det inte var en riktig spade och häcksax som hängde där i ett sånt fantastiskt djup som konstnären frått fram

 

 

En park som inte var så tillrättalagd och kal som många nya är. Här omringas parken av tallskog och kuperad omgivning mellan husen. Vi har ju också kuperat med stenar och gamla träd i vårt bostadsområde och det gör att det ser mer levande och intressant ut


 

Här ser man lite mer av tallskogen


 

Vid en järnväg såg det ut så här med grafitti på ett elskåp el dylikt

 

        

Street art och statyer i Borås. Det var alltid intressant dom åren vi åkte igenom Borås innan vi åkte till Skene där mina föräldrar bodde som sista åren i livet. Då bodde även syrran och hennes man i Skene och sen i Kinna. Jag ser i filmklippet att det tillkommit lite mer målningar och skulpturer sen vi var förbi. 


 

Varje gång jag ser detta hus i Västerås så blir jag nostalgisk. Ett stabilt hus som jag känner igen stilen på sen jag växte upp. Typisa gula teglet och tidstypiska fönster


 

Vi har haft tre såna här bilar i vår ägo i färgerna gult, rött och silver. Fast denna är en Opel Agila och vår en Suzuki wagon R+. Fast båda märkena ser likadana ut och har samma motor, form mm. Såg denna på en parkering i Västerås. Snygg blå färg


 

Vi åkte även lite små vägar på landsbygden men det var inget fotoväder så jag fick knappt några bilder


 

En vindstrut tornade upp sig och fylldes med luft i den starka vinden


Nu har vi gjort det igen! hyrt elbilen men bara i 3 timmar. Det skall bli fint väder i dag så det gäller att passa på. Vi köper varken kläder eller går på second hand längre så vi prioriterar det vi tycker är roligt istället. Kläder och prylar har vi så vi klarar oss ett bra tag. Ha nu en fin fredag och var rädda om er

 

  

 

#Fiol #David #Målad #Spade #Street #Opel #Vindstrut 

Av Malin wiper - 26 november 2020 14:30

 

I går tog vi en långpromenad nere vid Mälarpromenaden i Västerås. Det duggregnade hela tiden och blåste rätt mycket men det är lite skyddat mellan träden så det gick ändå att ta sig fram. Jag har inte hunnit ut förrens nu för vi vaknade sent och sen tog vi en långpromenad.

 

  

Jag zoomade in ett lastfartyg långt ut vid Kraftvärmeverket. På fartyget står det: Delfzijl Malta cement 

 

 

Här ser man ett äventyrsbad utanför Lögarängsbadet som är ett nytt badhus i Västerås

 

 

Vi promenerade över denna fina bro med utsikt mot båda hållen

 

 

Dom håller på att fixa belysning utefter hela strandpromenaden just nu. 

 

 

Min man fick agera modell med paraply längst ut på denna brygga 

 

       

Marie Oppert sjunger I will wait for you som är ledmotivet till filmen Paraplyerna i Cherbour. Det är en film från 1964. Marie Oppert är en fransk sångare och skådespelerska

 

Helt plötsligt dök vi på cocker spanieln Thea som vi även träffade 10 november då vi var där och promenerade. Hans trevliga matte kände igen oss direkt. Klicka här för att komma in på det inlägget och där ser man också cocker Spanieln Charlie som vi träffade samma dag

 




 

Här tittar hon lite nyfiket på mig lilla Thea..  

 

 

Vi promenerade en bra bit bort och det var superskönt och man piggnade till

 

 

Här har träd blivit kapade som nått sin fulla livslängd.

 

 

Här stod vi en stund och blickade ut över Mälarens vatten och kände hur livsandarna vaknade till liv. 

 

       

Konsten och känslan av att balansera stenar. Det känns extra viktigt nu att hitta nåt som balanserar upp tillvaron och att hitta på nåt som lugnar ner, håller oss fokuserad och sysselsätter oss i denna jobbiga tid. För mig är det promenader, avslappning och bloggen som håller igång mig. Jag letar efter nåt mer att sysselsätta mig med. Jag har en sak till på agendan men ingen idé att skriva om det förrens jag kommit till skott.

 

             Nu önskar jag er en så balanserad tillvaro som möjligtanimated-scales-image-0009

 

#Mälarpromenaden #Lastfartyg #Kraftvärmeverket #Lögarängsbadet #Marie #Brygga #Cocker #Stenar

Av Malin wiper - 25 november 2020 16:00


 

En bild jag fotade för nåt år sedan men som inte kommit in i bloggen förrens nu. Den kattbilden passar så bra i och med att man känner sig gömd i detta läge som vi har. Vaknade med ångest och inte så utvilad så jag antar att jag sovit oroligt i natt. Till slut blev det så att vi hyrde elbilen igen för jag måste ut och komma på rätt köl igen. Nu börjar man bli mer och mer påverkad av detta osynliga hot. Jag har bestämt mig för att bara kolla nyheterna en gång/dag för jag ser ju hur negativt det påverkar mig.  


 

Fotade en skylt utefter vår lilla väg mellan Hallstahammar och Västerås. Vi har faktiskt en Bullerby här som består av några hus in på en liten väg


 

En kundvagn har fått sällskap och man ser fler och fler kundvagnar i utspridda lite överallt. Jag skulle vilja se vilka det är som tar sig friheten att bete sig så. Det kostar butikerna en hel del att bli av med dom och sen skall dom dessutom gå ut och leta efter sina kundvagnar. Det är bedrövligt


 

Vi har en lång väg att ta oss fram innan vi får bukt med pandemin och det gäller för alla att sköta sig. Att Black Friday kunde vara tillåtet i år fattar jag inte. Sen att det får serveras vanliga julbord känns också märkligt när vi har sånt allvarligt läge. Bättre då att servera en färdig jultallrik eller att ha nån som lägger upp maten på tallrikar bakom plexiglas eller dylikt. Tankarna går ofta till dom som mist nån eller några i sin närhet. Det känns så sorgligt

 

                                          

Dollar Store     

Efter bilturen så känner jag mig lite piggare än om vädret inte var det bästa. Det känns som man är portad och låst från det mesta men jag tänker inte utsätta mig för fara i onödan och vi har skött oss bra hela tiden. Vi gjorde i alla fall rätt som ställde in det vanliga julfirandet i år. Nu skall jag göra min avslappning till Savita Norgrens klipp som verkligen tar ner all oro och man blir lugn och skön

 

 

Såg en lastbilshytt som var motivlackad med en bild från filmen The Hunger Games från 2012. Det är Jennifer Lawrence som är avbildad och hon spelar huvudrollen i filmen

              

        

Jag gillar Ryan Woodwads animerade klipp med dans och här till låten Thought of you. Klicka här för att läsa lite om honom. Sköt om er och ha en fortsatt fin onsdag

 

#Kattbilden #Ångest #Julbord #Avslappning #Hunger #Ryan

Av Malin wiper - 24 november 2020 16:30

 

Jag blev så glad när jag såg en Volvo Amazon från 1965 på en parkering i dag. Det är var ett tag sen jag såg en veteranbil så det var kul. Den var mörkgrå och väldigt välskött. Klicka här för att se ett klipp på en Volvo Amazon som ser lite omgjord ut. Klicka här för att se en Vovo Amazon hos Molidens Nostalgimack 2014


 

Den var verkligen som en pärla där den stod. Klicka här för att se en Volvo Amazon jag fotade 2018 i Västerås. Klicka här för att se lite Volvo nostalgi. Klicka här för att se Volvo Valpen

 

      

En Volvo Amazon från 1965. Klicka här för att se ett gammalt reklamklipp

 

  


 

Efter det dök jag på denna SUZUKI A-traktor från 1997. Den såg jättetuff ut. Klicka här för att se lite udda A-traktorer

 


 

Snett framifrån. Som ni ser så har vädret varit regnigt, grått och trist i dag


 

En ung kaja på ett tak som tillhörde en miljöbod


  

Här har den burrat upp sig lite


 

Detta med att beställa tid på butiker blir mer och mer vanligt nu. Det hittas på allt möjligt för att lösa problem och det är kreativt. Detta stod att läsa i skyltfönstret hos Expo Skor.

 

                                   


Skohorn i form av en hackspett från Vildlife Garden 

För ett tag sen så funderade jag över detta med butiksingångar där man går både ut och in. Nu när läget är så allvarligt så borde man skilja dessa åt med plexiglas eller annat för att minska risken, man kommer alldeles för nära. 

 

Nu är det så tyst både i huset och utanför så man kan nästan höra en knappnål falla. Vi kom upp så sent i dag så vi åt lunch efter vår promenad och då var klockan redan 15.00 Nu skall vi bara ta det lugnt för vi har gjort så mycket hemma. Hoppas ni får en fortsatt fin dag och kväll

 

       


Nick King & Victoria Henk från 2018 Swing dance. Paret är så samspelta och dansar med en sån närvaro och sensualism så jag får då gåshud

 

#Volvo #A-traktor #Kaja #Expo #Plexiglas #Nick

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards