Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2021

Av Malin wiper - 31 augusti 2021 14:30


 

Jag såg en vit fin VOLVO Epa traktor från 1960 då vi var ute och promenerade


 

Den stod så till så jag fick inte mycket skugga att fota från men man ser ju ändå att det är en Volvo PV


 

Vi har en miljöbod vid vårt hus kortsida som ser ut så här. Vi har tur att det ser fint och städat ut där och sällan ligger nåt på golvet och inget utanför heller. Det uppskattas och sen har vi en plats bara ett stenkast bort där man slänger sånt som inte skall till Miljöboden. Förr hette det soprum

 

                                         


Väska för källsortering hemma från Laglappen

 

I dag såg jag denna barncykel som tappat sitt hjul. Den kan ha blivit stulen så det är inte säkert att nån bara lämnat den där


 

En tygfisk låg på asfalten och hade blivit av med en del av sin stoppning. Den kan också ha blivit bortglömd, vad vet jag

 

                                                                 

Clipart Library

 

Ytterligare en sak jag såg på asfalten. Det står Cosby Fun på den äggformade saken. Det är överraskningsägg


Efter det hittade jag en del av ett programblad ang Late Summer Meet 2021. Det gäller på Vilsta Sporthotell & Camping i Eskilstuna. När jag läser dit jag länkat till så är datumen Fredag och lördag 4-5 september. Det är många fler band som spelar då

 

     

En av dom som skall uppträda på Late Summer Meet är Eva Eastvood. Här hennes låt Vårt liv i repris. Eva Eastwood ären svensk låtskrivare och sångerska som kommer från Öregro.. Hon sjunger svenska låtar och även rockabilly och rock'n roll. Musiken är ofta influerad av 1950-talet och framåt

 

 

Detta evenemang hade jag också velat gå på men vi har redan gjort så mycket denna månad så vi får avstå. Det var ju inte dyrt med 180 kr/person men sen måste vi då hyra bilen och det är ca 8 mil till Örebro. Det känns som man inte orkar just nu


Klicka här för att komma in på Pop-in facebook där det står mer ang detta


   

En bild från Sjöräddningens båt i Västerås hamn som jag fotade i fredags. Vi hade utsikt över hamnen när vi åt på Kajplats 9 i fredags

 

 

Jag tyckte jag kände igen min svågers roliga ryggsäck när vi möttes upp utanför hotellet i fredags. Den hade han tydligen fått av oss för några år sedan.

 

      

Nu känner jag för att avsluta inlägget med Joni Mitchell och låten Big Yellow TaxiNjut av det fina soliga väder vi har nu, det skall vi göra. Kram på er

 

                                             


clipart Library 


#Epatraktor #Miljöbod #Barncykel #Tygfisk #Cosby #Meet #Eva #Sjöräddningens #Tages #Ryggsäck #Joni 

Av Malin wiper - 31 augusti 2021 09:15

                     

Grattis till min man som fyller 70 år i dag. Vi har ju redan firat i förväg med lyxig mat som min mans släkt bjudit på. Sen använde jag mitt presentkort jag fick av syrran och svågern då jag fyllde jämna år för några år sedan. Vi låg ju på hotell i fredags så vi har verkligen haft kul . Min pappa fyller år samma dag som min man och hade han levt nu så hade han varit 97 år nu, saknar dig pappa. Dessutom har min morfar Arvid namnsdag i dag men han dog redan i mitten av 1960-talet.

 

Min man fick ett jättefint och poetiskt färgstarkt kort av syrran och svågern plus både trisslotter och presentkort som gäller på många butiker som min man brukar handla på. Tusen tack från Mr T

 

                                                  

Clipart Library

 

Sen fick han ett jättefint kort även från min bror och hans fru, plus trisslotter och ett presentkort hos Clas Ohlson. Det passar ypperligt bra för honom som brukar handla där emellanåt. Tusen tack från Mr T

 

                                                  

Clipart Library

 

Sen kom det i går ett jättefint kort från våra vänner A-G och L-G med fin text i. Tusen tack från Mr T

 

                      animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106 


 

Han har även fått från min nätvän/vän Bittan med man ett superfint kort med härlig text inuti. Tusen tack från Mr T

 

                animated-star-image-0071          animated-star-image-0071

 

     

Min man fick önska musik i dag och då ville han höra sin favorit Eva Cassidy med låten Autumn Leaves

 

                                               

 

 

I detta kuvert som är en storlek större finns ett kort från mig till min man och jag har dekorerat kuvertet. Kortet har jag filmat så det ser ni under kuvertbilden. Han fick lotter av mig och sen bjuder jag på fika och lite annat smått och gott

 

         

Här ett klipp jag filmade på födelsedagskortet jag gav till min man. Lite disco kan inte vara fel 

 

                                               

Det enda vi skall göra nu är att jag bjuder ut min man på en fika eller så köper vi med oss nåt hem. Har inte bestämt än hur det blir. Solen skiner och det är en svag vind och 12 grader varmt på morgonen men det blir nog varmare som det var i går. Nu önskar jag er mina härliga besökare en underbar tisdag. Njut och ha det så bra 


#Grattis #Presentkort #Trisslotter #A-G #Bittan #Disco

Av Malin wiper - 30 augusti 2021 14:15


 

Dessa Reiker skor hade jag på mig i fredags och det var ett stort misstag. Dom brukar jag inte ha när jag promenerar så mycket som vi gjorde i fredags utan bara kortare sträckor. Jag vaknade dan efter med ett fult skavsår och det har inte läkt än och jag som har sånt bra läkkött. Mina fötter har lite tunn hud så det kan vara därför. Nu kommer jag inte att ha dessa skor nåt mer så antingen hamnar dom hos second hand eller hos nån som vill ha dom. Storleken är 39 och dom har blixtlås på båda sidor och en lackkant upptill

 

I går då vi var ute och promenerade så hade jag mina sneakers soft på mig och plåster under men det hjälpte inte så min man fick gå till Apoteket Hjärtat i förmiddags och rådfråga och köpa sånt som gör att det läker. I och med detta så håller jag mig hemma i dag så det värsta får läka ut

 

 

Så här ser skavsåret ut men det har bildats en hinna över nu och det kliar så det är på väg att läka. Det var mycket rödare i morse och svullet. Min man sa att jag skulle droppa lite Tee Tree olja i ett plåster och ha på ett tag och det funkade. Det sved lite så jag hade inte på det så länge utan tog bort plåstret efter ett tag

 

 

Fick rådet att använda Salvequick Extra sensitive på området utan skinn och sedan Compeed skyddet ovanpå. rengör huden runt skavsåret före. Försiktigt.

 

                                                   


 
När det är läkt kan man använda vanligt plåster Salvequick Textile Elastic eller  Blisterplåster under en period. Det är min man som skrivit texten under plåsterpaketen för det var ju han som var dit och köpt dom. Hon som hjälpte honom var så vänlig och påläst. Vi köper det mesta på Apoteket Hjärtat här för man får så bra rådgivning och dom är supertrevliga. Min man köpte alla fyra förpackningarna för säkerhets skull

 

                     

 

       

Agnetha Fältskog med låten Doktorn från 1975. Den passar bra in här. Klicka här för att se ett minnesklipp

 

 

Den här medicinlådan fick min man av mig i present i oktober 2018. Han har så många mediciner och han får dom i stora förpackningar så det tog upp en hel byrålåda. Med denna låda som har olika fack så kunde han sätta in allt han behövde för några veckor och det blev mycket lättare och han behövde bara ta med sig denna låda när han tog sina mediciner. Jag köpte den på City Gross Erikslund och han är supernöjd med den

 

 

Nån hade glömt kvar en fotboll framför ett hus så då fick jag tillfälle att fota den

 

 

Ett cykeldäck hade hamnat bland grönskan i en utomhuskruka och det i närheten av Järnvägsstationen i fredags

 

 

Kunde inte låta bli att fota denna bussrad med 3 gula och en orange buss. En katt bland hermelinerna. Klicka här för att höra Magnus Uggla sjunga just låten "En katt bland hermelinerna"

 

  

Ett tag till kan man njuta av grönskan på både träd och blommor

 

      

Nu känner jag för lite lugn, cool avslappnande musik. Det är Sophie Zelmani suverän på så jag blir alltid lugn och avslappnad av hennes rös och hur hon framför sina låtar. Denna låt heter It knows. Stay cool och ha en fortsatt fin dag

 

Det ser så fint ut ute men jag väntar tills i morgon innan jag promenerar ut igen så skavsåret får vila lite. Det är tråkigt att vara inne en hel dag men man får gilla läget. Jag blir lätt rastlös och har dåligt tålamod privat men det hade jag inte på mina arbeten. Jag fick väl ut all min enérgi där och nu skall man varvar ner och det känns inte så tilltalande

 

                                  


Clipart Library  

  

#Skavsår #Hjärtat #Tee #Compeed #Blisterplåster #Agnetha  #Medicinlådan #Fotboll #Sophie

Av Malin wiper - 30 augusti 2021 08:45

 

Jag sticker emellan med ett inlägg från gårdagen innan jag skriver om puben vi var på i fredags. Det var så kul att vara ute och roa sig så det blev så tyst och ödsligt hemma i morse så vi promenerade ner till centrum och fikade hos Gretas vardagsrum & Kök. Förut hade vi inget café här som var öppet på söndagarna. Dom har till och med frukost och buffé. Efter att vi varit där och fått lite gott i oss så promenerade vi vidare

 

                                                            

Clipart Library

 

En fin skylt stod därinne bland gardiner och gröna växter. Klicka här för att se när vi var dit 20 juni

 

 

Den här gången satt vi inte vid nåt barbord utan i denna lilla myshörna. Det finns tre olika ställen att sitta på. Det var mysigt där för man kunde kolla ut på centrumgatan där folk gick omkring


 

Vi tog varsin köttbullssmörgås till vårt kaffe. Det var en höjdare som ändå bara kostade 30 kr. Den kan jag verkligen tipsa er om för det var verkligen god


   

Så här ser den ut på nära håll och både köttbullarna och rödbetssalladen var supergoda. Brödet passade så bra till och dom hade dekorera dom så snyggt. Vi kände oss som vi fortsatte vårt festande och bara njöt där vi satt. Dessutom är dom som arbetar där väldigt vänliga och serviceminded


                                                                             

Clipart Library

 

Här kommer sen lite blandade bilder jag sett utomhus när vi både promenerat och när vi åkte runt med hyrbilen


   

Detta såg fint, roligt och påhittigt ut i en trädgård


 

Jag tyckte detta stora blad såg så fint ut där det låg vid en trottoar


 

Såna här synintryck gillar jag och det är inte så ofta man ser mattor på piskställningar längre. Mattan ser ut att tillhöra ett barnrum


 

Går man på baksidan av piskställningen så ser man mönster av ugglor



                                                                   

clipart Library 

           

Här passar Magnus Uggla in. Jag väljer låten Ska vi gå hem till dig. Den gick man omkring och sjöng på för några årtionden sen. 


 

Detta är numera en vanlig syn i vår miljö men när man fotar så känns det som tragiska skulpturer av dagens samhälle. 

 

                                                        


Clipart Library

 

Här har vi ytterligare en men den har fått behålla ett hjul än så länge. Klicka här för att höra Pushbike song

 

                                                         

Clipart Library 

Nu har vi måndag igen och det är 12 grader varmt på morgonen men vi har sol och det skall tydligen bli varmare. Hoppas ni har en fin vecka att se fram emot. Vi har inget planerat på ett tag så man får hitta på lite vardagliga saker.  Ha det bra och sköt om er

 

      

Danny Macaskill The Ridge. Vilken äventyrare och vilka vyer.

 

Jag tittade på En kväll för vår planet i går och det är verkligen oroväckande hur det står till för haven, fiskarna, dom vilda djuren, insekter, regnskogen mm. Det finns bara 4% kvar av vilda djur och vi behöver både djur, regnskog, insekter och annat för att vi människor skall kunna överleva. I programmet får man också se plasten i havet och annat som djur fastnar i och dör plus en massa grymhet som vissa människor står för. Ingen höjdare för den yngre generationen och kommande generationer. Klicka här för att läsa mer om detta på WWF Nu får politikerna ta av sig nattmössan och vakna

 

                                                  


Nattmössa


#Gretas #Köttbullssmörgås #Trädgård #Blad #Mattor #Magnus #Cykeln #Danny

Av Malin wiper - 29 augusti 2021 13:30


                                

Så här ser Comfort Hotel i Västerås ut. Det är det som ligger vid järnvägsstationen. Det kändes så festligt och kul att få bo på hotell eftersom det var så länge sen. När vi bodde i Katrineholm och arbetade för fullt så hade vi råd att åka till Stockholm och bo på hotell flera gånger/år och då passade vi även på att gå på konserter, musicaler och annat


Här går man in till receptionen och hotellobbyn. Senast vi bodde på hotell var för 5 år sedan då vi firade silverbröllop. Fast det var ett litet hotell i Nynäshamn som heter Nynäsgården

 

                                    

Clipart Library 

Klicka här för att se ett inlägg när vi var där 2016. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg. Klicka här för att se ett ställe vi också övernattade på i och med silverbröllopet


 

Framför receptionen fanns det massor av sittplatser. Där kan man slå sig ner även när man väntar på sin tur att checka in sig

 

                                                 

Dreamstime 

 

Det sedvanliga borde, stol och tv. Badrummet var stort, nytt och fräscht men det funkar inte att fota för man har ju inga avstånd att hålla sig på


 

Dubbelsäng och på sidan jättestort fönster med utsikt över både järnvägen och parkeringen mm. Det märks att det var ett tag sen jag bodde på hotell för nu måste man ha kort till allt för att både låsa upp dörrar, belysning mm. På hotellrummet kunde man tända belysning bakom sängen, det fanns sänglampor och även spotlights ovanför fönstren. Ingen taklampa och inga tavlor på väggarna så det var verkligen avskalat

 

                                                          

Clipart Library

 

In bed with Malin , man får skoja till det lite


 

In bed with Mr T. 


        

Madonna med La Isla Bonita

 

  

Här en av alla sittplatser i hotellobbyn

 

 

Ytterligare ett ställe att slå sig ner på. På vänster sida om receptionen fanns det ett annat ställe med lite mer matsalsmöbler där man kunde beställa in mat, kaffe eller nåt annat. Receptionspersonalen var vänliga och det är ju det första intrycket som är betydelsefullt

 

 

Dom hade såna här bås över en hel väg i hotellobbyn. Där satt vi och drack varsin öl då vi hade vandrat hem till hotellet från ett annat nöje vi varit på tillsammans med min mans bror. 

 

  

Jag med en Staropramen öl i en av stittbåsen. Vi kom tillbaka till hotellet rätt sent på kvällen och då var det lite aktivitet där med både bordtennis och annat. så det blev en fin avslutning på en njutningsfull dag.

 

      

En scen från kultserien Fawlty Towers (Pang i bygget) A room with a wiew 

 

Det kommer lite mer senare för när det började mörkna gav oss iväg till en Sportsbar som min svåger varit till några gånger. Vi börjar få lite sol tillbaka här men det blåser rätt mycket men det skall bli varmare har dom lovat. Vi tog en skön promenad och då lättade det lite i rygg och nacke. Fast jag kan bara sitta vid datorn kortare stunder. Hoppas ni besökare har en dag med både vila och nåt festligt. Tack för att ni tittade in till mig

 

                                     


Clipart Library 


#Hotel #Receptionen #Dubbelsäng #Madonna #Hotellobbyn #Bås #Öl #Fawlty 

Av Malin wiper - 29 augusti 2021 07:45

                   


 



 

I går mötte vi upp min mans bror och ämnade äta på Kajplats 9 som skulle vara ett riktigt gourméställe med lyxig mat och snygg omgivning. Det var min mans bror plus deras släkt i norrland som bjöd på maten i och med att min man fyller jämna år i slutet på månaden. Detta blev lite förfirande och det passade så bra detta med maten och jag fick ju också hänga med på ett hörn. 

 

                                    


Längst till höger på bilden ser man en inbyggd glasveranda och där satt vi och åt maten. Klicka här för att se ett klipp från Kajplats 9. Klicka här för att se ett klipp där dom rekommenderar matställen som är lite extra och där är  Kajplast 9 med

 

  

Här ser ni min man och hans bror där dom står på trappen upp till restaurangen. Min mans bror har ätit där några gånger förut också så han visste att maten och servicen var suveränt bra

 

 

Sen var det dags för oss båda att ställa sig där på trappen för att bli fotade.  


       

Ett klipp från 2015 där Aros Storband feat Janke Jönsson spelar Summerwind utanför Kajplats 9. 

 

                                                       

Clipart Library

 

Jag hade velat fota hela stället som var en vacker dröm av fina färger och kändes både retro och modernt. Så snyggt inrett så vi alla tre kände en stor trivselfaktor. Dessutom så var det sånt vänligt bemötande från serveringspersonalen så kände sig så omhuldad och sedd. Allt var på topp från början till slut och man ville knappt gå därifrån


 

Dom hade höga hyllor med olika sorters drycker, blommor och utsmyckningar. Dessutom mellan hyllorna så hängde glas och sen alla drycker på en sida, ja! det var så snyggt gjort


 

Alla tre drack vi olika sorters öl och dom var supergoda

 

                                                  

Ölöppnare i form av ankare från DH gate

 

Här skålar dom två bröderna med varandra


 

Männen tog en förrätt i form av toast skagen men själv nöjde jag mig med huvudrätten. Jag smakade ändå en bit på min mans toast för dom var så stora och massor av räkor. Alltså!, den smörstekta brödet var magiskt gott och även pålägget så det började bra

 

   

Sen var det dags att beställa in maten

 

 

Skål på er!. Vi bara njöt 

 

                                                                

SAS Eurobonus Shop

  

En tavla med rolig text på en tegelvägg i rummet


 

Som huvudrätt valde både min man och svåger piggvar och till det en god dillslungad potatis, vaxbönor, löjrom, grillad citron och citronsmörsås. Männen tyckte det var fantastiskt gott med en mild fin smak på fisken, spänstig och såsen kompletterade fisken suveränt bra.


 

Jag var så exalterad så jag glömde fota min mat och det grämer mig för allt låg så snyggt på tallriken så man ville bara hugga in direkt. Jag fotade i alla fall den dillslungade potatisen och skogssvampsåsen. Rätten hette  Bakad fjällröding från Wilhelmina och bestod även av forellrom och broccoli. Detta var så gott så jag fick gåshud medans jag åt och kände lycka för att äta sån extra god mat ger så mycket. Dessutom var rödingen så perfekt ungsbakat och tagits ur ugnen i precis rätt tid. Alla ingredienser var underbart goda. Vilka proffs i köket och även serveringspersonalen. En riktig hit

 

    

Man måste se hela stället för att få en uppfattning om hur mysigt det är. När vi till slut måste gå därifrån efter ett bra tag så ville vi inte gå tillbaka till hotellet direkt utan vi promenerade i stan och sen gick vi in på en Sprotbar och fick några fina timmar där. Det skriver jag om senare

        

Bild 1 kockarna, bild 2 första rummet på restaurangen, bild 3 baren. Bild 4 några båtar i hamnen framför restaurangen Klicka på bilderna så blir dom större

 

                      

 

      

David Garrett med Shallow. Det blev lite som en exklusiv förfest innan han fyller år om några dagar

 

Nu är det söndag och vi skall ut på en tidig promenad för jag har såna besvär igen från min nackskada. Denna gång i hela ryggen och ut i armarna så jag fick ta värktabletter innan jag la mig för att sova i går. Jag skall ringa till Fysioterapin på måndag för dom är så proffsiga där och har hjälpt mig förut då jag hade både problen med ländrygg och knän. Därför tog detta inlägg så lång tid att få till för jag hade tänkt sätta in det i går eftermiddag men det funkade inte. Hoppas ni haft en bra helg hittills och får en vilsam och skön söndag

 

                                                      

 

#Kajplats #Aros #Retro #Öl #Toast #Tegelvägg #David 

Av Malin wiper - 27 augusti 2021 11:15


       

Ett nytt snyggt intressant klipp som jag lånat av min Youtubevän Paola. Den nostalgimacken skulle jag vilja besöka. Den heter Lövsta Nostalgimack och ligger i Veta, Spånholm. Snyggt klipp som vanligt och härlig musik

 

   

Klicka här för att se när vi var till 56:ans Café i Krylbo i juni 2016. Klicka här för att läsa om krylbo järnvägsstation. Tyvärr har 56:an lagts ner och nu är det ett nytt café där som heter Konditori Stinsen

 

Klicka här för att se ett klipp från Krylbo Stationshus 1964. Klicka här för att se gamla tåg på Krylbo Station

 

        


Clipart Library 

Jag hinner inte sätta in så mycket mer i detta inlägg för min man och jag håller på att göra oss iordning för att bo på hotell i natt. För två år sedan fyllde jag jämna år och fick ett presentkort för hotell av min syster och hennes man. Jag hade beställt hotellrum i Uppsala till mars förra året men då bröt Corona ut så jag var tvungen att avbeställa men nu kände vi för en hotellnatt och det är på Comfort Hotel i Västerås och det tillhör Nordic Choice Hotels. Min mans bror har tagit ledigt så han dyker upp senare för vi skall äta tillsammans på ett jättefint ställe som min man och jag aldrig besökt förut. Jag har bara fotat utanför och det är Kajplats 9. Vi har hyrt elbilen från 13.00 i dag. Tyvärr är det lite regnigt och blåsigt men vi hittar ändå på nåt att göra efter maten. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och se hur Kajplats 9 ser ut utanför. Klicka här för att se lite ovanliga hotell

 

                                                       

Clipart Library   

 

Här ligger en lång motorbåt framför Kajplats 9 och den fotade jag 22 maj i år. Ha nu en fin fredag och helg mina kära besökare. 

 

      

Eagles med Hotel California 

 

                                    


Clipart Library

 

#Paola #Nostalgimack #Krylbo #Hotellrum #Kajplats #Eagles     

Av Malin wiper - 26 augusti 2021 15:15


            


  

Jag har fått ett recept från min bloggläsare Gunilla. Det är på en purjolåda som jag/vi nu tillagat. Bilden ovan visar när den är klar att sätta in i ugnen

 

Klicka här för att se ett palsternacksrecept jag fått från henne förut. Det är så gott så jag avstod från potatis i flera dagar

                                         animated-leek-image-0016

 

Så här ser receptet ut men vi har ändrat lite genom att strö på lite riven ost på toppen.


 

Här börjar den bli klar så min man testar med en sticka. Det luktar jättegott och ser så fint ut


   

Den blev perfekt

 

                               

Åhlens

        

Här vill man ha lite soft lugn musik till maten. Det blir med Norah Jones och låten Those Sweet Words  


 

Så här ser den ut på tallriken där vi även har korv, kokta grönsaker, vinbärsgelé och senap. Den var jättegod och passar som tillbehör till många maträtter. Tusen tack Gunilla för denna enkla men goda rätt som vi verkligen njöt av. Den skall vi göra ofta 

 

 

Till maten drack vi Corona Extra som är en jättegod öl


 

Så här ser den ut i genomskärning och vi åt sen upp allt. Vi är ju bara två så en liten ungnsfast form räckte

 

       

Hauser spelar Ennio Morriccone. Hauser är en Kroatisk cellist. Han är medlem i 2Cellos. tillsammans med Luka Sulic. Ha det bra och sköt om er

 

                                  


Clipart Library  


#Purjolåda #Norah #Tallriken #Öl #Ennio

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards