Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 december 2016

Av Malin wiper - 10 december 2016 15:00

              


  

Min son berättade för mig att i går fyllde skådespelaren Kirk Douglas 100 år. Det är han som är pappa till Michael Douglas. Helt otroligt att han blivit så gammal, jag visste inte ens att han levde. Det är kul ibland att se dessa gamla filmer som han och andra i den äldre generationen varit med i. Dom förekom ju i min barndoms matinéfilmer, än om det visades nytt också emellanåt. Kirk Douglas föddes i Amsterdam, New York och är inte bara skådespelare utan regissör, producent och författare  


Klicka här för att se allt Kirk Douglas medverkat i. Klicka här för att läsa en längre biografi över Kirk Douglas

 


Klicka r för att se ytterligare ett klipp 

 

   

En bild på far och son Douglas.

 

Ett av soundtracken från filmen Cactus Jack där Kirk Douglas hade en roll. Vi ser även vår Svenska export Ann-Margret

 

 

      

                                                                                                                             Etsy     



 

 

#Douglas #Michael #Cactus

Av Malin wiper - 10 december 2016 10:00


  

Jag vaknade med gråten i halsen efter resan i går och är helt mörbultad. Både min man och jag har sovit dåligt och jag funderar på vad som hänt med bostadsmarknaden. Hur kunde det gå så långt så en stor del av lönen går till hyran fast en stor del av lägenheterna inte är bättre än på 1970-1990-talet. När jag flyttade till Göteborg 1975 så var det bara att välja vilken lägenhet jag ville flytta in i. Då var det nybyggt och jag valde en trerummare för 800 kr/månad. Trots att den var helt ny så frågade hyresvärden om jag var nöjd med tapeterna men jag ville helst ha medaljongtapet i vardagsrummet, det var modernt då. Han sa då att vi tar hit målarna så fixar vi detta tills du skall flytta in.

 

  

Då kan man tro att jag som då hade mitt första jobb inom vården som skötare inom psykiatrin inte skulle ha råd med mer än boende. Så var det inte ändå utan jag kunde gå ut och äta flera dagar/vecka, resa med tåg, gå på konserter, teater, musik, bio  och gå ut och dansa eller på klubb. Visserligen så hade man inte så mycket möbler då utan jag hade en tjock madrass på golvet i vardagsrummet och som stöd stabila kuddar från IKEA och även en bokhylla från IKEA med röda stålrör och lite andra möbler. Då behövde man inte 100 par skor och kläder i överflöd  och när man gick ut så var man ändå snyggt klädd för då var själva nöjet att roa sig och möta människor inte bara yta

 

  

För 16 år sedan bodde vi i Katrineholm i 8 år och där hade vi inga problem då att få tag på lägenhet och den sista lägenheten vi hade där var otroligt snygg och hade högt i tak. Köket var så stort så man kunde ha soffa och långt stort bord. Väggarna var så tjocka så det fanns väldigt stor yta att sätta blommor och lampor i så det blev ett fantastiskt djup. Hyran var inte så hög som en hyra skulle vara nu för en sån lägenhet. 

 

   

Allt nytt som byggs nu blir så dyrt så alla har inte råd att bo där. Blir man dessutom sjuk eller arbetslös då är det kört. Politikerna måste göra nåt åt denna situation och börja bygga billigare men ändå så bra så att det blir livskvalitet att bo i lägenheterna. Jag tycker att klyftorna som uppstått dom senaste åren är så hemska och orättvisa. Ingen skall behöva vända på slantarna, och gapet mellan dom som har det sämre och dom som har det bättre har ökat lavinartat.

 

   

När vi kom hem från vår utflykt till Köping så tyckte vi vår lägenhet var så stor och fin motför den vi kollat på som dessutom kostade mer. Här har vi lite högre i tak också motför den vi såg på, jag fick nästan klaustrofobi där. Vi flyttar ingenstans förrens nåt bra alternativ dyker upp och då helst i Enköping. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst ang bostadsmarknaden men jag har redan bredit ut mig lite väl mycket så jag avslutar här

 

      

Vi vaknade 09.00 i morse och jag måste ut och promenera nu för att samla tankarna och även få bort ångesten. Dessutom för att ryggen mår bättre och vi har ett litet mål i dag.  Tvyärr så verkar vi inte få nån vinter och snö i år utan det känns som det är höst fortfarande och i dag är det 6 plusgrader. Njut och ha det bra av en dag som inte kommer åter 

 

Bilderna i detta inlägg tog jag från bilfönstret i gassande sol så dom gick inte att få till mer än så här

 

 

 

Mumford & Sons med Hopeless Wanderer...   . Det är ett engelskt folkrockband som bildades i London i slutet av 2007. Denna video har många överraskande vändningar

 

 

 

#Mörbultad #Göteborg #Boende #Promenera #Mumford  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards