Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin wiper - 31 augusti 2014 16:45

  

Fortsättning från Vaggerydsdagen... Sen var det då dags att dra sig till scenen igen för Linus Svenning skulle uppträda. 

 

 

   

Det var mycket folk på Cajsa Lisa Åkerströms uppträdande men det var ännu fler till Linus sveinnings framträdande och många förväntansfulla flickor som väntade tålmodigt.

 

   

Sen stod han då där och jag var väl inte så intresserad för jag har bara hört honom på melodifestivalen och tyckte det var lite töntigt men ack vad jag bedrog mig. Live är han helt fantastisk och en röst som är lite raspig och han bjöd på lite av varje och många covers som han gjorde så bra så jag fick gåshud. Han har en superstark röst och lät inte ansträngd på dom högre tonerna. Dessutom hade han en scennärvaro och en säkerhet på scenen som inte många har i hans ålder. Jag stod kvar hela tiden och lyssnade och njöt. Jag förstår även att tjejerna tycker han är tilldragande

 

 

Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

 

 

  

 

   

Martin var där med sin söta dotter Tyra. Jag kände inte igen Martin för han har gått ner mer än halva sin vikt. 


 

    

 

Det enda som var fel var att musiken var för hög så dom mindre barnen höll för öronen. Kolla andra bilden på Tyra. Hade det varit andra artister med svagare röster så hade dom inte hörts. Jag själv tyckte det var på gränsen för vad jag tålde också, dessutom har jag  jättebra hörsel fortfarande. Kolla in Tyras snygga mössa som en väns fru stickat till henne  

 

   

Musikerna var också av bästa slag och gitarristen (bilden) var en kul kille som bjöd på sig själv.  Även trummisen och  dom två andra (basist, gitarrist) gjorde superbra ifrån sig 

 

 

 

   

   

Sen var det dags att ta av sig jackan och vilken vältränad kropp han hade. Han hade dessutom dom snyggaste tatueringarna jag sett. Han avslutade med låten "Bröder" och den lät mycket bättre än jag hört på tv. Han är en liveartist som verkligen levererar på scenen. 

 


Här kommer ett klipp från Linus Svennings framträdande. Jag fotade och min man spelade in för han hade bättre kamera. Tyvärr spelade han inte in nån av dom bästa låtarna med honom och ljudet är inte lika bra som i verkligheten.        

 

 

 

Fortsättning följer i morgon med aktiviteter, utställning och musik från Museiföreningens Magnisa Stuga. Sen har jag fler musikklipp och händelser från Vaggerydsdagen som kommer in så fort dom är klara Phu!!!...  ändå har jag fotat mindre i år.

      

 

 

#Linus #Vaggerydsdagen 

Av Malin wiper - 31 augusti 2014 10:45


  

I morse överraskade jag min man med dukat bord för att fira hans födelsedag. Jag kunde inte fota min man för vi båda satt i morgonrockarna...  . Han fyller ojämna år och då brukar vi fira i det lilla formatet. Vi hade en härlig stund med varsin god bakelse jag köpte på Ritz Konditori i går innan vi åkte hem från Vaggerydsdagen.  


  

Han fick kort från syrran med man och brorsan med fru. I kuverten låg lotter. Sen har han grattas av sin egen släkt och fick en slant av sin mamma..


  

Sen satt vi ett bra tag och fikade och pratade om allt möjligt


  

Här ser ni korten med lotter i som han fick. Han vann inget på lotterna denna gång men det är spännande att skrapa. 

 


Min man fick önska en låt och tog denna med Tom T Hall. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1936 och är en amerikansk countrysångare och låtskrivare 


  

Av mig fick han blommor från ICA, bakelse och denna ljushållare som jag såg i skyltfönstret på Acleja Blomsterhandel. Det är ett kraftfullt glasansikte och ett tjockt glas. Den är mycket finare i verkligheten. 

 

I dag är jag piggare än på länge och det känns toppen. Vi skall bara fixa lite hemma och sen mysa och umgås. Min pappa fyller år på samma dag som min man men han dog för 9 år sedan. Min morfar Arvid har namnsdag i dag men han dog på 60-talet. Min pappa dog på samma dag som min mormor Evelina hade namnsdag. Vilka märkliga sammanträffanden 

 

 

#Födelsedag #Kort #Lotter #Sasco #Aloe

Av Malin wiper - 31 augusti 2014 08:45

  

Inte illa med så mycket folk på Vaggerydsdagen, det är ju ändå ett mindre samhälle med knappt 5000 invånare i själva samhället. Här sitter  och står folk för att lyssna på dom inhyrda artisterna. 

 

   

Först ut 12.30 var Cajsa Stina Åkerström som stod utanför gamla Konsum och väntade. Hon såg så fin ut. Klicka här för att komma in på en facebook-sida där det står lite om henne. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Cajsa Stina Åkerström föddes 1967 i Stockholm och är en svensk vissångerska, låtskrivare, författare och arkeolog. Hon är dotter till vissångaren Fred Åkerström 

 

  

Ljudteknikern var på plats för att börja sitt jobb

 

   

Det var fullt med ballonger överallt och alla åldrar var representerade. Gammal som ung njuter på Vaggerydsdagen och roar sig på olika vis. 

 

   

En fotograf fastnade på linsen

 

   

Cajsa-Stina Åkerström har en fantastisk fin röst som lämpar sig jättebra live. Det man kunde önska är lite lägre ljud på musiken så hade hennes vackra röst kommit fram ännu mer. Hon är en sån artist som även klarar av att sjunga unplugged. En känslosam fin stämma


 

 

 

   

Ljuset är inte det bästa på denna sidan av centrum, förut hade dom scenen på andra sidan och då var det lättare att fota. Jag har ju ingen systemkamera ännu men jag siktar på att få ihop till en så småningom.  

 

   

Balkongplats...  

 

   

Jag var så arg på mig själv för jag hade glömt autografblocket, så det blev ingen autograf och då struntade jag i att gå bakom scenen för att få ytterligare foto på henne. Var inte på hugget 


 

  

 

Musikerna var proffsiga men jag vet inte om dom åker med henne eller om dom är lokala. Jag tycker att dom alltid har bra musiker till artisterna. 

 

Ett filmklipp på en av låtarna hon sjöng 

 

 

 

 

 

 

   

Mannnen till höger är presentatör 

 

 

Det kommer mer bilder och musikklipp från Vaggerydsdagen, men det tar lite tid med bilder och att ladda in musik på Youtube. Det är så stilla ute så man kan nästan höra en knappnål falla, som dom sa förr. Hoppas ni har en fin och skön söndag att se fram emot. 

 

 

#Åkerström #Ljudtekniker

Av Malin wiper - 30 augusti 2014 16:00


Jag tog en tur i samhället en dag och besökte lite butiker bland annat Koola Kidz eftersom jag var ute efter nåt klädesplagg till min mans brors nya barnbarn. Jag fungerar inte så bra för jag glömde fota det jag köpte och hur fint paketet blev som Anna slog  in till mig. Jag hade ju kunnat fota paketet hemma men innan jag kom på det så var det  ivägskickat... 


Klicka här för att komma in på deras facebook 


  

Rolig keps i blickfånget


     

Här ser ni Coola Anna som driver butiken. Hon är en driftigt och glad tjej. Hennes butik är väldigt välbesökt eftersom hon har ett bra utbud. Hon hade en jättesnygg top på sig och en tuff svart kedja som finns att köpa i både guldigt och svart i hennes butik   


  

Jättesnygg lampa som passar lika bra i köket som i ett barnrum


  

Jättekoola tuffa jeans, passar både kille och tjej         


  

Tuff koftjacka

  

Jacka inför höst och vinter


  

Här passar yttrycket blixt & dunder bra. Häftigt   


  

Kul sparkbyxa (hette så förr) till baby


  

Roliga och Coola t-shirts          


            

Uggla komponerad av kläder och strumpor mm 


  

Häftiga kraftfulla kedjor 

 

Det fanns jättemånga söta klänningar men såna får jag fota för sig en annan gång. Man kan verkligen säga att det är en "Kool" butik. Jag kom i alla fall iväg på Vaggerydsdan men tog inte så många bilder som vanligt och var inte där hela tiden. Det var mycket folk som vanligt och det är jättekul. Nu önskar jag er en härlig lördagskväll...   

 

 

#Koola #Anna #Lampa #Uggla #Blixt #Keps

      

Av Malin wiper - 30 augusti 2014 09:30

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


I går somnade jag med tårar i ögonen, Brasse Brännström har dött och det känns jättetråkigt. Det är så många som dött på sista tiden och det i 60-årsåldern. Det får en att tänka på sin egen dödlighet. Jag gillade honom jättemycket och njöt av allt han gjorde på scenen. Jag har träffat honom två gånger live. Första gången tillsammans med sin vapendragare Magnus Härenstam i Göteborg på Park Aveny Hotell, andra gången när jag bodde i Katrineholm och min man och jag åkte till Stockholm för att se honom i komedin "Skvaller" på Maximteatern. Lena Nyman och Marie Göransson var också med, plus många andra kända. Det var en upplevelse som jag aldrig glömmer och en riktig skrattfest. Jag träffade dom flesta skådespelarna efter föreställningen för autograf och jag har bilder på mig och några av dom jag träffade. Brasse var mer tillbakadragen det märkte man när man träffade både Magnus & Brasse. 

 

 

Maximteaterns salong 

 

Tyvärr så såg jag inte till Brasse efter föreställningen på Maxim men jag fick hans autograf i Göteborg istället. Klicka här för att se när jag fick autograferna av Marie Göranzon och Lena Nyman utanför Maxim teatern. Han var under några år även teaterchef på Maximteatern i Stockholm tillsammans med Magnus Härenstam, Lill Lindfors och Aller Johansson. Under 1990-talet drabbades Brasse av scenskräck, vilket gjorde att han drog sig tillbaka  från skådespeleriet under ett antal år. Sen lockade Peter Flack honom upp på scenen igen i revyn Hjalmar på nätet 2002. Han fick även Guldmasken för bästa manliga huvudroll i föreställningen "Grottmannen" 

 

   

Denna fantastiska constellation glömmer man aldrig och det är även tråkigt att Eva Remaeus dog endast 43 år gammal 1993. Jag kollade själv ibland fyra myror är fler än fem elefanter trots att jag var vuxen. Vilken trio dom var och jag förstår att många som var barn på 1970-talet sörjer nu. 

 

  

 

2001 fick han en guldbagge för bästa manliga biroll i filmen Sprängaren. Jag har själv sett dom flesta Gulbaggegalorna på tv och blev väldigt glad när Brasse fick sin guldbagge som han verkligen var värd. Det börjar kännas tomt i leden nu när så många gått ur tiden men tyvärr blir det så när man kommer upp i åren. Livet är kortare än man tror när man är yngre. För mig är Magnus utan Brasse som The Beatles utan John Lennon 

 

   

 

 

Det Brasse säger i detta klipp är så sant och han gör det på ett roligt sätt

 

 

#Brasse #Maxim #Skvaller #Magnus #Myror #Eva

Av Malin wiper - 29 augusti 2014 19:00

  


Så här idylliskt skulle man vilja att livet var men kollar man på politikerutfrågningen så blir man mörkrädd. Valet är verkligen ett ödesval och fortsätter det i denna riktning så blir det ännu mer otryggt. Reinfeldt får frågan om varför A-kassan inte höjts på 10 år och hans svar var: A-kassan skall bara gälla 4-5 månader mellan två jobb...  Hur skall man få ett nytt jobb på så kort tid?. Sen sa han att när dessa månader gått så sätts man in på andra åtgärder och det vet vi ju hur det blir, först nåt projekt där man får mycket mindre än A-kassa och sen "förnedringsfas 3" där man får leva på skorpsmulor. Jag hör ofta folk säga som blir sjuka att dom inte kan vara hemma tills dom blir friska, dom har inte råd, inte undra på att det blir många följdsjukdomar, som kostar samhället ännu mer. Klicka här för att se ett klipp som visserligen är från 2011 men numera ständigt aktuellt 

 

 

                                                 

 

Varför skall pensionärer betala mer skatt än dom som arbetar när pensionärer har många tusen mindre i månaden än när man arbetade?. Det är lika vansinnigt som att kvinnor får mindre lön än män för samma jobb...  . Varför skall det ta åratal att lösa en löneorättvisa gällande kvinnor när det självklara är att fixa det direkt?  hur kan vi gå med på detta?.

 

Detta  med skolan är också en skamfläck,  eftersatt vad gäller underhåll så ventilationen fungerar dåligt och möglet sprider sig. Jag som själv är mögelskadad vet vad det kan föra med sig. Klicka här för att se ett klipp på tv 4. Det sägs att barnen är viktigast men det är bara tomt prat för då hade det väl inte uppstått såna problem i skolan och många fler. Hela tiden sen denna regering kom till så hör man mantrat "Det finns inga pengar" men det finns pengar till lyxbyggen och annat som dom flesta inte kan ta del av. 

 

   

Bild jag fick av sonen över mejl   

 

 Nu skall dom höja skatten på grund av detta men det borde tas ur politikernas fickor för dom har slösat bort pengarna  som vi (folket) fått betala in i skatt under långa tider. Man ser ju vad som händer runt om i samhället med vansinniga byggen som kostar multum som bara välbärgade har råd att bo i. Jag och många andra känner oss bestulna...     

 

 

Björn Afzelius med "Älska mig nu".    

 

 

#Skolan #Skatt #Sjuk #Kassa #Björn

Av Malin wiper - 29 augusti 2014 13:45


  

När vi åker från Jönköping hem till Vaggeryd så får vi se denna sevärdhet utefter vägen. Det är en gammal Shell mack som har totalrenoverats till en nostalgistation utmed gamla riksettan söder om Barnarp. Macken har stått övergiven i 46 år. Inomhus finns det massor av nostalgisaker och jag tror dom har öppet ibland för information. Den går under namnet "Nostalgimacken  Moliden". Jag glömde fota den gamla smörjgropen som finns på baksidan av macken. Den är i mycket välbevarat skick. Förr hade macken 5 pumpar Nynäs och 3 Shell. Detta projekt är ett samarbete av intressegrupp med lokala hembygdsföreningen vars arbete utförts av Stig Andersson i Barnarp. Bra gjort av er och så kul att åka förbi där och fota och få en fläkt från svunna tider. Dom har även bänkar och bord så man kan slå sig ner en stund och bara njuta


Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer. Klicka här för att komma in på en nostalgisida som heter Grandprix 63 


  

Dom har två pumpar stående där. Klicka här för att komma in på ett mackmuseum  


  

Kolla in så fint det är och oljefaten på sidan om huset 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


Här har min man kört in på macken så det ser ut som han skall tanka. Vi har sett många som åkt in där för att förverkliga nostalgin på bild. När jag var barn och åkte bil med mina föräldrar så fanns det såna små mackar, så fort föräldrarna tankat så kom det ut en kille/man med hink och fönsterskrapa mm och tvättade fönstren på bilen per automatik. Dom var så snabba och det är kul minnen. På den tiden var försäljningen fokuserad på bilen inte matvaror.  


  

Vi träffade en motorcyklist som jag fick fota, sen ville han att jag skulle fota med hans kamera så han fick bilder till facebook. Vi pratade med honom en stund och hans motorcykel var 13 år gammal men såg helt ny ut. Den glänsta så man snästan blev bländad...  och så otroligt rentvättad. Märket på motorcykeln är Shadow från Honda  


  

På andra kortsidan av macken så har dom gjort en sån här fin däckinstallation med blommor, det var så häftigt och färgerna passade perfekt


  


  

Denna information satt mackrutan 

 

  


    

På andra sidan vägen får man sig också en nostalgitripp i form av denna snygga lastbil. Den står där som ett smycket och tjusar oss som åker förbi. Det är en OPEL 375 38 från 1956

 

Lite nostalgi



#Nostalgimack #Moliden #Barnarp #Stig #Opel  

Av Malin wiper - 29 augusti 2014 08:15



  

Vi var in till Jönköping en dag för att handla lite och vi åkte hem över Barnarp och passade då på att gå in och äta på Skafferiet. Klicka här för att se vad jag skrev när vi var dit i 22 juni i år. Klicka här för att se vad jag skrev 28 mars


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook  


  

Vi beställde in varsin paj med mozzarella och grönsaker, det  smakade jättegott så vi satt där länge och njöt. Jag äter själv aldrig bröd till maten men det gör min man och han sa att brödet var supergott   


        

  

En hel hink full av leksaker


Efter maten fick vi provsmaka dessa kakor (gratis)...    dom var frasiga med kolasmak. Min mamma bakade ofta såna här halvmånekakor och då hängde hon dom över nåt som jag tror var brödkavelspinnen och sen tryckte hon in dom lite. Dom kakorna smakade nästan likadant men var tunnare än dessa. 


  

Vi köpte med oss två såna här påsar med svart te för 20-25 kr/st och behållningen går till ett barnhem i Kenya 


Solen skiner ute och jag dricker mitt morgonkaffe, min man är nu på arbetet och jag har lite ärenden in till samhället. Ha en skön dag kära bloggläsare, hoppas ni har en fin helg att se fram emot 

  



#Skafferiet #Barnarp #Te #Bröd #Leksaker #Dockor #Paj #Te 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards