Öppen Ridå

Inlägg publicerade under kategorin Djur och natur

Av Malin wiper - Fredag 15 juni 13:00

Hantverkarna kom 07.00 så vi åkte ut och när vi sen kom hem 12.00 så var alla fönster klara. det ser fantastiskt fint ut med nya snygga fönster, bra utfört arbete och persienner utanpå som ser jättefina ut med praktiska fästen. Nu vet vi inte om dom kommer tillbaka och tilläggsisolerar yttre sovrumsväggen och badrumsväggen. Vi får ringa och fråga men nu kan vi i alla fall göra klart kök och vardagsrum. Hurra!!!. Nu kan vi börja ställa tillbaka alla möbler och det känns helt underbart.

Oldalak

Vi var ute och åkte lite överallt på både små och stora vägar. Här var vi tvungna att bromsa in för vi såg en "Sittande" ko..  Det har då aldrig jag sett förut. Bredvid låg en vit ko med sina kalvar

En riktigt mäktig ko. Mina favoritdjur är kor, fåglar och katter. Det dyker alltid upp nåt extra när man åker dom små vägarna.

Efter korna så dök det upp en jättehäftig traktor vid en lada. Jag är så faschinerad av traktorer och arbetsfodon. Vi skall besöka traktormuseumet i Sala så fort vi kan.

Sen såg vi två ståtliga hästar som gick och betade i en hage. ögonbildlarna håller flugor borta och tack och lov så ser dom igenom bindeln.

Det är så vackert nu utefter dom små vägarna så man blir hänförd

Ett tag låg vi bakom detta hölass och vi hade ju ingen brådska

Lite här och där ser man tomma fiberkabeltrummor så digitaliseringen pågår även på landsbygden.

Jag tittade på Polarpriset i går och det är så kul att Metallica  var en av pristagarna. Jag är ju lite av allätare så jag har lyssnat en del på dom också genom åren. Här är en av favoriterna Nothing Else Matters. Galan verkar ha sänts från en annan lokal denna gång för det såg lite mer intimt och mysigt ut på scenen. Man fick en helt anna känsla och det var mer avslappnat. Jag gillade även den andra pristagaren  institutet Afghanistan National Institute of Music, under ledning av Dr. Ahmad Sarmast på grund av kämparandan och en tendens att försöka förändra. Jag har lite svårt för att förstå att man kan förbjuda musik och allt som är roligt och givande i livet. Hur kan dom ha så tråkigt dessa som sätter agendan.

Emp

Det blåser rätt mycket ute och är kallt i skuggan men det skall bli varmare i helgen har dom lovat. Själv mår jag bra när det är lite kallare och fläktar skönt. Nu önskar jag er en fortsatt fin fredag

#Fönster #Ko #Traktor #Hästar #Hölass #Fiberkabeltrummor #Metallica

Av Malin wiper - Torsdag 14 juni 14:00

När vi träffade min son sist så åkte vi även till Öster Mälarstrand. Där har växt upp höghus bakom den stora småbåtshamnen. En tvåfärgad motorbåt, kul att inte allt är vitt. Klicka här för att se 16 galna båtar

Segelbåt på väg ut mot nya äventyr. Att se en segelbåt glida ut är så lugnande och vackert så man blir avslappnad i hela kroppen. Förstår varför min son gillar att segla och har så gjort hela uppväxten med sin pappa. Nu är han utan båt och funderar på att köpa en ny för som han säger: En gång på sjön, alltid på sjön.

Två motorbåtar sida vid sida

Förberedelser inför sommarens seglaräventyr

animated-bird-image-0457

En stor segelbåt på väg in till sin kajplats. Som ni ser så är det rätt rörigt med massor av höghus som växt upp dom senaste åren. Då vi åkte till min mans bror första gången så fanns inga höghus alls i hamnområdet. Så Västerås har växt lavinartat

The Beach Boys med Sail On Sailor. Det är en låt jag aldrig hört med gruppen förut och den känns lite annorlunda i soundet än det dom brukar göra

Såna här skepparmössor har blivit väldigt populära även bland landkrabbor. Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna. Dom kallas även "Vegamössa"

Jag fick en bild då segelbåten nästan var inne på sin plats trots solgasset

animated-sea-and-ocean-image-0005

Det var väldigt varmt och soligt den dagen som synes

En uppsjö med alla möjliga båtar och storlekar

Roligt att en träbåt dök upp bland dom vita plastbåtarna. Träbåtar är så vackra men dom kräver mer underhåll

Min son på en brygga i sin "Gulftröja", skepparmössa och kameran i högsta hugg. Klicka här för att se en "Gulf" tröja på ebay. Min son har såna i flera olika färgkombinationer. Klicka här för att se lite fler Gulf-kläder. Klicka här för att se en snygg Gulf-keps. Klicka här för att se en annan modell av Gulf-tröja. Klicka här för att komma in på en sida som har Gulf-tygmärken

Vi fastnade också på bild

Än har inte hantverkarna kommit och vi känner oss som trötta zoombier. Sover dåligt på nätterna och det känns som vi bara går och väntar på att nåt skall hända. Vi har försökt ringa den ansvariga som vi fick telefonnummer till men det tutar upptaget. Skickade sms men har inte fått svar än. Vi orkade inte sitta inne till slut utan åkte ut med bilen på lite äventyr. Ha det bra och sköt om er.

#Mälarstrand #Segelbåt #Motorbåtar #Kajplats #Beach #Träbåt #Skepparmössa #Zoombier

Av Malin wiper - Söndag 10 juni 09:00

Vi åkte ner till Lövudden en dag och det är ett smultronställe som måste få finnas kvar. Vi har varit på underhållningskvällar där två gånger förra året. Man sitter där och myser med glass, kaffe med dopp eller nåt annat som dom serverar till underhållningen.

animated-tree-image-0073           animated-tree-image-0073           animated-tree-image-0073           animated-tree-image-0073

Jag ser fram emot sommarens underhållning på denna scenen. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev då vi var dit och såg Royal Blues Band del 1. Klicka här för del 2

Royal Blues Band med Walking In the park

På vänster sida om denna lilla gröna byggnad finns det en minigolfbana. Funderar på att besöka den och spela ett varv så småningom

Nere vid Mälarens strand på lövudden var det spegelblankt och vackert. Rena rama avslappningen för kropp och själ att bara gå en liten promenad runt allt fint. Tyvärr så vill många av dom styrande göra nåt annat av denna vackra plats och det känns inget vidare. Vi har tack och lov Thomas Björklund som gör allt för att stoppa detta. Han är en riktig kämpe som jag beundrar. Han är även trummis i Royal Blues Band. Det känns som det inte skall få finnas ett lite mindre ställe där folk kan träffas under enkla förhållanden och njuta i det lilla utan allt skall vara dyrt och tillrättalagt. Varför skall allt gammal rivas ner, nåt måste få bevaras till framtiden.

Här ser man en fin ny gungställning, sandlåda och lite längre ut båtar och öppet vatten

Det finns många såna här fagra lummiga träd som ser ut som jätteperuker. Bakom trädet finns en stor gräsmatta där folk kan sitta och mysa med medtagen matsäck

En liten segelbåt låg och guppade långt därute

animated-tree-image-0002                                                    animated-tree-image-0002

Dom har även en liten utomhuskyrka och jag har aldrig sett nåt sånt förut.

Jag trodde inte jag skulle hinna skriva nåt nytt inlägg innan Cruisingen men jag hade detta halvklart så det var bara att slutföra.

Ha nu en skön söndag gott folk. Kram från Malin

#Lövudden #Royal #Segelbåt

Av Malin wiper - Lördag 9 juni 09:00

I går åkte vi även till Malmöns Camping och badplats som min man velat se länge. Det kan bli ett bra utflyktsmål då man kan ta med sig fika och bara njuta. Klicka här för att komma in på campingens fb och se vilket bra betyg dom fått

Det fanns en jättestor camping full med husvagnar och husbilar men det var inte en enda människa nere vid stranden men däremot väldigt många ekor. Det var ju toppenväder för strandliv men sen kom jag att tänka på att klockan var ju bara 07.30 då vi var där.   Jag var så slö av värmen och sömnlöshet så det blev inte så många bilder så vi skall åka dit igen för det finns även en annan strand

Madarak

Det ligger massor med ekor över hela strandremsan

En bit ovanför stranden ligger en restaurang som heter Sjömagasinet Restaurang & Café. Dom öppnade 11.00

Runt uteplatsen hade dom såna här båtliknande blomkrukor som satt i järnsmidesställningar. Väldigt passande

På ena sidan om uteplatsen finns en lite läcker bar och här ser man hur blomdekorationen sitter som i mitten på ställningen

Vilken syn ett träd inklämd i en jättestor sten. Nästa gång vi åker dit skall vi vandra runt och se hur det ser ut lite mer ingående och ha matsäck med oss

Här passar låten "Like a rolling stone" in med Bob Dylan

Sen åkte vi hem från köping genom rondellen med ett utropstecken som utsmyckning

Exclamation mark - GIFMANIA                                        Exclamation mark - GIFMANIA

Dom fina gamla vägarna gör oss lugna, avslappnade och ger kraft och enérgi till synsinnet

Tack bloggplatsen för att ni nu fixat till både länkfunktionen och html..  . Solen skiner men det är ingen höjdare med eftermiddagssolen skinande in i sovrummet så vi fick sätta upp ett lakan för att kunna somna. Annars är vi lite piggare i dag då vi fick vara hemma lite längre. Nu ser vi fram emot att träffa min son Mr C och uppleva Hallsta Cruising tillsammans men det är inte förrens 18.00 Hoppas ni alla har det bra och njuter av vår tidiga sommar som tycks fortsätta. Sköt om er

#Malmön #Ekor #Sjömagasinet #Båtliknande #Bar #Bob #Utropstecken #Vägarna

Av Malin wiper - Fredag 8 juni 18:00

I torsdags innan vi åkte hem så tog vi en glass i Kolbäck på Café Tårtan som nu fått nya ägare och skall heta Café Bella (det kommer en hemsida snart). Glassen var från Engelholms glass och var supergod. Vi satt ute och myste i deras cafémöbler.

Ergonomisk glasskopa från Kitchen Craft

Det går även att beställa våffla med vaniljglass och jordgubbssylt

Här ser ni Nisse som nu driver Cafét och han var en jättetrevlig man som vi samtalade med en stund. Vi träffade även hans fru som också var pratglad och mysig. Bra att Cafét togs över så inte allt dog ut för vi har verkligen tyckt att det varit roligt att gå dit och fika emellanåt. Lycka till ni som hade cafét förut och tack för trevliga kaffestunder

Klicka här för att se när vi sist var till fd Café Tårtan som nu har bytt ägare

Det kommer även att serveras mat och här ser ni tips på en Libanesisk rätt. Vi åt Libanesiskt rätt ofta dom åren vi bodde i Småland

Sen åkte vi hem på gamla fina vägen

Jag såg två råddjur springa över vägen och hann få en bild på det ena

Jag såg en kanadagås med sina 8 små dunbollar..  .

Nu kände jag för Peps Persson och väljer en låt man sällan hör som heter "Alldeles lagom". Önskar er en härligt lagom kväll

#Bella #Engelholms #Våffla #Nisse #Libanesiskt #Råddjur #Kanadagås #Peps

Av Malin wiper - Fredag 8 juni 13:30

I går då vi var ute hela dan så körde vi in på ett ställe där det fortfarande fanns lite båtar som inte sjösatts än så jag gick runt där lite och fotade. Antar att detta är en öppen segelbåt

Denna segelbåt var fantastiskt fin med sina träinslag

Sailing boat earring from Etsy

En blå dröm med namnet Michelle

Då kom jag att tänka på låten Michelle med The Beatles. Nu gick det att länka igen men vet inte hur länge det funkar

På ett ställe stod denna blå traktor som drar båtarna till vattnet

På ett annat ställe stod denna motorbåt på sin båtvagn

En annan modell av motorbåt

Jag lägger in en bild på då vi stod och väntade vid en järnvägsövergång så det blir lite omväxling. På detta tåg stod det "Putte Wickman" han var skicklig klarinettist som gick ur tiden 2006 han blev 82 år. Jag hann inte få med hans namn på tåget för det var min man som såg det

Vi kommer att rulla fram efter dessa dagar då vi inte kan vara hemma. Eftersom vi åker ut redan 07.00 så brukar vi åka runt lite sen vila. Efter att dom öppnat på City Gross i dag så tog vi en kopp kaffe och varsin sån här läckerbit som är vit kladdmuffins. Supergoda och inte så söta. Vi hade tänkt ta en liten smörgås var men dom var inte färdiga för vi är ju ute så tidigt nu. Vi åkte vidare men vid 13.00-tiden åkte vi hem för att se hur långt dom hunnit. Det visade sig att dom inte varit i våran lägenhet i dag så vi hade kunnat stanna hemma och det kände jag på mig men min min man ville åka iväg. Dom kanske dyker upp efter lunchen. Nu blir vi inne ett tag och då passar jag på att skriva detta inlägg. Vi har inte den orken som vi trodde att vara utan lägenhet på dagarna och det beror nog på att vi har våra skador och jag är utbränd. Bävar för stambytet till hösten som är hela 6 veckor. Hoppas Svenska Spel ringer så man kan resa iväg nånstans..  .

Hoppas ni alla har en fin helg att se fram emot. Vi skall på Hallsta Cruising i morgon som firar 10-årsjubileum i år. Det blir inte förrens 18.00-21.00 och då skall vi möta upp min son som kommer hit med en kompis som har en Mustang. Vi skall ev få åka ett varv med den bilen

#Båtar #Träinslag #Michelle "Beatles #Motorbåt #Putte #Järnvägsövergång #Putte #Kladdmuffins

Av Malin wiper - Söndag 3 juni 10:15

Vi trotsade värmen och åkte ner till Skantzensjön för att besöka Drakbåtsfestivalen. Här ser ni tre drakbåtar som väntar på startskottet. Vi har ju inte varit på denna festival förut så vi missade förra sommaren som var vår första här i Hallstahammar

Klicka här för att komma in på Lions facebook. Det är dom som anordnar "Drakbåtsfestivalen". Klicka här  för att läsa om drakbåtar.

animated-boat-image-0147                                           animated-boat-image-0147

Vi hade inte en aning om att festivalen var så populär och välsbesökt. Det var otroligt mycket folk och dom satt överallt vid sjön och myste. Antingen på bänkarna, egna solstolar eller bara på marken.

Klickbilder

Det kändes nästan som en festival för det var olika drakbåtslag och dom var alla utklädda. Här ser ni ett av lagen som var väldigt färgstarka "Team Hårcenter"

Ett av dom andra draklagen gick förbi i sina tuffa munderingar

Lagen presenterade sig från den stora scenen. Här ser ni lag "Björks Buss" som var utklädda till sjörövare i häftiga kläder. Dom sjöng låten "Här kommer Pippi Långstrump"

Det fanns att göra för barnen också som synes

Jag zoomade in en grön drakbåt

animated-boat-image-0072                                       animated-boat-image-0072

Sen träffade jag den glade kocken på Skantzens Brukshotells uteservering. På Brukshotellet har dom ofta underhållning av kända artister.

Ett härligt tufft tjejlag i sin häftiga drakbåt. Jag har bara fått med en bråkdel i detta inlägg men vi var inte där så länge på grund av värmen.

Jag filmade lite men bered er på ett litet ryckigt klipp för jag såg så dåligt i solgasset och var tvungen att ha solglasögon på mig. Jag har tyvärr fått fel på min zoom så kameran måste nog lämnas in. Alltid är det nåt

animated-boat-image-0037 Nu önskar jag er en fin söndag i värmen phu!

#Drakbåtsfestivalen  #Lions #Sjörövare #Brukshotellet

Av Malin wiper - Fredag 1 juni 11:30

Tänk att vi nu redan är inne i juni månad. Det är inte klokt hur fort tiden går och värmen dröjer sig kvar men tyvärr inte en enda droppe regn. Sånt skrämmer mig lite för jag börjar få katastroftankar och jag gillar dessutom när det regnar nån gång då och då. Det känns som detta blir en "Lång het sommar". Jag trodde Levaxinet skulle få mig sluta svettas i ansiktet men med facit i hand så är det nog genestiskt. Jag skall inte klaga för det finns fläktar och även vatten att duscha i än så länge i alla fall.

Det finns lite att göra i helgen i och med "Drakbåtsfestivalen" här i Hallstahammar i morgon lördag. Vi planerar även en utflykt i helgen då vi tar med fika eller mat. Vi har ju både bord och stolar som är ihopfällbara vi kan ta med oss.

Drakbåtsfestivalen i Hallstahammar 2017. Klicka här för att se lite från 2013

Rundade ett hör i ett område i Västerås och såg denna lilla uteplats som jag antar är för personal som arbetar i närheten. Det som stack ut var skylten på väggen där det står "Rökning tillåten". En sån skylt har jag aldrig sett förut utomhus. Jag kom ihåg när jag växte upp då dom som rökte hade gulbrunt på fingrarna på grund av att det inte fanns nåt filter på cigarretterna. Sen ser man aldrig nån som röker pipa och cigarrer numera men det var väldigt vanligt förr. Jag har själv aldrig rökt utom tjuvrökt en gång med en ungdomsväninna då jag var ca 14-15 år. Tack och lov så blev jag så dålig så jag tordes inte testa nån fler gång. Däremot har jag haft sockerberoende så jag vet hur beroende fungerar.

ashtrays - GIFMANIA

Så här ser den ut på nära håll. Kul med skyltar som man inte hade räknat med. Nu har jag lite bloggtorka men försöker få in ett inlägg innan vi går ut i sommarvärmen.

Don't Worry Baby med Lorrie Morgan & The Beach Boys

Galleri SoHo Västerås

Supernova Sightseeing Bipolar piano disorder

Sonens filmklipp från Båtmässan 2018

Min sons arbetsplats. Musik sonen, film flera