Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin wiper - 31 juli 2012 17:00

   

När vi åkte till Nässjö för några dagar sen så gick vi in på detta konditori för att fika. Det i anslutning till Kulturhuset som vi sen besökte. Fiket heter Princess Konditoriet. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag fick ett déjá vu när jag höll på med korten av att jag varit till detta konditori en tidigare så jag skall leta i min blogg


                             

Det var rätt mysigt och snyggt därinne med lila väggar och bruna soffor.


  

Vi satt på stolssidan



På väggen hängde dessa gipsmasker på skalder och politiker. En av dom är Bellman snyggt upplysta.


  

Min man tog en köttbullssmörgås som var jättegod. Jag själv tog en fralla med tunnt lager smör och tomatskivor.  Vågade inte ta varken ost eller rökt skinka. Nu har jag emellertid testat och det går bra med den rökta skinkan för gallan


  

Detta var festligt tycker jag. Man kan köpa med sig en "picknickpåse", bra tänkt


Dom sålde både skorpor och te. Vi köpte med oss två påsar med runda sockerfria skorpor och en med kanelskorpor och dom var jättegoda     

Dessa skulle jag vilja kalla gallerbakeser. Dom ser lite våffelaktiga ut. Är det nån som vet vad dom heter?

  Det enda som inte var så bra var dom småkakor jag köpte. En stor del av dom var trasiga när vi kom hem. Alla sorterna var lagda ovanpå varandra utan mellanpapper. När man sen skulle ta upp dom så var dom så sköra att många fler gick sönder. Dom som klarade sig bäst var dom sockerfria kakorna.

  Så här såg många ut men vi fick ihop ett antal som vi frös ner än om vissa gått av på mitten.  Lite nostalgi kom upp i min hjärna för när jag var liten så kunde man köpa en påse med kaksmulor för 25 öre hos konditorierna, det var såna som gått sönder och inte kunnat säljas. Det var rena festen för en liten tjej...  

Av Malin wiper - 31 juli 2012 11:00

 

Här kommer lite bilder som jag tog i Borås. Vi åker ofta över Borås när vi skall hälsa på mamma, syrran och svågern. Jag har kommit att tycka om den stan.


     


Dom har många fina och lite annorlunda blomdekorationer på gator och torg i Borås. Denna bild visar inte hela blomgruppen men bilden blev bättre än dom andra



  


Borås är bl.a kända för att ha många skulpturer och utsmyckningar och det känns fantastiskt att gå omkring och kolla på allt. Nu har dom köpt in en ny som heter "Översnöad kyrka" skapad av Ernst Billgren. Den står framför stora Torget placerad lite snett över vägen. Det är i betraktarens öga och känsla man känner som gör vad man tycker om konst och för mig känns denna bara som en stor "skitklump" och liknar mer en snigel i mina ögon...  så egentligen så fick jag i alla fall en reaktion på skulpturen än om den inte var positiv. Jag är inte emot modern konst och gillar även surrealism men denna gav mig lite rysningar.

 



                         

 

Klicka här för att komma in på Ernst Billgrens hemsida. Där visar han just nu konst som han haft utsällda  på Galleri Boman och många av dom gillar jag verkligen. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida med konst av Ernst Billgren. Han har även skapat "Sångfågeln" till Melodifestivalen


  

  

Här ser man den i en annan vinkel och hur dom har placerat ut den. Ernst Billgren föddes 1957 i Danderyd och är en svensk konstnär och författare. Han började med konst först 1982, då han började studera på Valands konsthögskola där han stannade i fem år. År 1997 blev han medlem av Kungliga Akademien för de fria konsterna


  

På sidorna om stora torget har dom så fina ovanliga träd som står på parad. Jag måste ta reda på vad det är för sorts träd


  

På en mindre tvärgata från torget gick en  ung duva omkring sakta och brydde sig inte om folk hur nära man än kom. Jag hade svårt att gå därifrån för man undrade ju om duvan var skadad. Då sa min man att den såg ju så frisk och frodig ut  så den var nog bara väldigt tam. Jag har inte kunnat släppa detta än för duvan borde ju ha flygit iväg när vi var så nära.


  Duvan var fantastiskt fin och såg kry ut men man vet aldrig. Den brydde inte ens om att folk kom cyklande mot den med rätt hög fart


I dag har vi sovit till 09.30 och känner oss rätt utvilade. Vi skall försöka ta oss ut på samhället och fika på Ritz som nu öppnat igen efter semestern. Ute regnar det för fullt men det gör inget för då är luften lättare att andas för en allergiker. Ha det fint och sköt om er

 

Av Malin wiper - 30 juli 2012 18:00

  

Vi var även hem till min syster och svåger och dom har fixat så fint på sin ena uteplats. Här har dom ett möblemang under en berså.  Dom hade inte samma möbler här förra året utan dom har dom flyttat till ett trädäck dom byggde förra året. Jag gillar dom röda dynorna som passar så bra till möblerna och även kuddarna.


Dom har satt ut dekorationer lite överallt och blandat så snyggt jag gillar sakerna och hur dom placerat ut dom


  

Här en liten del av trädäcket där dom satt ut blommor och annat så snyggt också.


  

Här ligger deras Shäfer Axa och myser framför en ny plantering dom gjort i ordning. Jag tog massor av bilder på Axa men hon hade svårt att hålla sig still så det blev inte så många lyckade.



Dom har även såna här platser utanför huset och grinden mot gatan och det ser lite annorlunda ut.  Där har dom placerat ut krukor, dekorationer och snäckor 


  

Lite usmyckning på nära håll. Längst till höger en keramikko som vår svägerska skapat av keramik.


  

Av Malin wiper - 30 juli 2012 12:00

På vägen mot Nässjö så åkte vi förbi Malmbäck och stannade för att fota lite. Min man har en vecka kvar på sin semester. Malmbäck är en tätort i Nässjö kommun, belägen 20 km sydväst om centralorten Nässjö. Klicka här för att läsa mer om Malmbäck


Framför en park såg vi detta lite annorlunda hus som inhyste en pizzeria 


  

Här gav jag min man regi att se lite lustig ut på scenen som fanns i en park framför pizzerian...


En liten fontän en bit från scenen  


       

  

När vi var på väg därifrån så såg vi detta lilla hus som hade en målningar av en bil på ena sidan och två påmålade BP mackar. Sen var det instoppat två slangar vid pumparna. Det såg så kul ut och sen såg vi att det ett dagis bakom huset

  

Vi har åkt omkring på landsbygden och små vägar och då dyker det upp allt möjligt. Här ett helt nybyggt hus mitt i ödemarken


      


Sen har vi ju alla dessa gamla byggnader som man får njuta av. Synd att många står och förfaller. Kommande generationer kommer bara att få se sånt här på bild



Stolarna man ser utanför huset är såna som fanns på 50-talet och var lindade med plastband.   


Kunde väl inte drömma om att jag skulle bli så nostalgisk som jag blivit dom senaste åren men man är ju omgiven av en nostalgikultur som man får ta del av. Träffar på folk hela tiden som till och med lever den livsstilen som fanns på 40-60-talet. Efter att ha börjat gå på en del bilträffar också så blir man helt såld. 

Av Malin wiper - 30 juli 2012 11:04

 



Hej Lena S från bloggen Lenas värld. Du frågade mig om vad detta är för blomma (Fagerhults blomstermästare)  men jag vet inte men skall ta reda på. Tyvärr kan jag inte kommentera på din blogg för så är det sen dom ändrade om på blogg.se. Jag kommer in på en del bloggar som har den bloggplatsen men inte alla. Jag har därför missat flera av mina bloggvänner och jag har hört nu att jag inte är ensam om detta problem. 

 


Om nån annan vet vad detta är för blomma så får ni järna hojta till..  


  

Av Malin wiper - 30 juli 2012 09:30

  

Vi var ut och åkte omkring en dag och hamnade i Nässjö. På stora parkeringen i centrum så såg vi dessa två Cadillack bilar som var jättehäftiga. Ungdomarna som åkte i dom var på topphumör och jag antar att dom varit ute på nåt kul, gissar på en bilträff. Ibland känns det som om man vill vrida tillbaka klockan. Det är beundransvärt att både yngre och äldre gör allt för att bevara gamla tjusiga bilar genom att reparera dom och även visa upp dom för oss andra, så vi får njuta  av dessa konstverk


Detta är en Cadillack Series 62 från 1963 en svart blank skönhet med röd skinnklädsel. Klicka här för att läsa om denna bil. Klicka här för att komma in på en sida och se mer


Sen har vi denna snygga Cadillac Eldorado L Brun från 1965. Den hade också en röd skinnklädsel. Klicka här för att läsa om denna bil. Klicka här för att komma in på en bilnostalgisida och se fler 



  



Denna låt passar bra till detta inlägg för ur Cadillackbilarnas högtalare strömmade denna låt. Man blir alldeles varm av att ungdomar nu för tiden lyssnar på sån musik som jag själv växt upp med. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida som handlar om henne  


Klicka här för att komma in på Alma Cogans fanclub.


  

Alma Cogan föddes 1932 i Whitechapel, dog 26/10 1966 endast 34 år gammal av blodcancer. Hon var en brittisk sångerska. Hon började som vokalist i en orkester redan som femtonåring och uppträdde sedan i olika varietéer innan hon kom till London, där hon var med i kören i musikalen High Button Shoes. Till hennes största framgångar hör denna låt och även Tell Him (1963) och The Birds And The Bees (1965). Alma Cogan var inte bara popsängerska utan hade också en reportoar som balladsångerska. Det har givits ut flera cd-boxar med denna reportoar och har spelades ofta på BBC:s kanal 2 främst i programmet "David Jacobs Collection". Trots sin svåra sjukdom uppträdde hon "to the bitter end" Hon avled på London Hospital. Jag kom ihåg så väl hur hemskt man tyckte det var att hon gick bort så tidigt. Jag hade själv några singlar med henne.


  

I dag är vädret lite ostadigare och vi är jättetrötta så det blir nog en slödag. Hoppas ni får en fin måndag och början på den nya veckan. Här öppnar Ritz konditori igen efter sina två veckors semesterstängning.

Av Malin wiper - 29 juli 2012 20:30

  

Vi har firat min mamma i helgen som fyllt 89 år. Hon bor på serviceboende. Just nu sitter hon i rullstol för benen viker sig och hon är senil dement. Det har varit ett långsamt förlopp och hon blir mer och mer glömsk men ibland glimmar det till och hon kommer ihåg saker. Hon är en glad och sprallig och snäll person som man inte kan låta bli att tycka om. Vi tog massor av bilder på henne men så fort vi skulle knäppa så gjorde hon nån min så det blev bara detta på henne och mig som lyckades någotsånär

  



                                      


  

Vi lät mamma bjuda pensionärer och personal på tårta och så här ser den ut. Jag har köpt den på Café Orion i Borås. Dom hade en tårta för 10 bitar men jag ville ha för 20 bitar och dom gjorde iordning en sån på 30 minuter, helt otroligt vilken service. Vi brukar fika där när vi åker över Borås på väg till mamma för det är det bästa fiket i stan enligt oss och många andra. Dom är dessutom supertrevliga och har fantastiskt kaffe bröd och smörgåsar Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att se vad jag skrev om dom sist vi var dit


  

Det var den här fina goa tjejen som sa att dom kunde göra en större tårta på bara 30 minuter  Tack till dig och övrig personal....  Vi passade naturligtvis på att fika där också...  


   




  Eftersom mamma har allt hon behöver så köpte vi extra mycket av godsaker, ett jättefint kort och två buketter med blommor från oss tre barn med familjer. Vi köpte även partytutor som vi blåste i...     



  

Vi blev rätt många vid bordet och en av kvinnorna sjöng lite finska sånger för oss alla med en härlig inlevelse så det blev verkligen feststämning. Min man och jag sjöng grattishyllning och vi hurrade allihopa.


Vi tog även en tur till min pappas grav för han hade namnsdag i går.  I miss you dad



Här kommer låten "Det är din da´i dag" med Sigge Fürst. Jag vet att hon gillade honom. Han föddes 1905 i Stockholm och dog 1984. Han var en svensk skådespelare, sångare, underhållare och programledare.


Av Malin wiper - 27 juli 2012 11:45

     

Det fanns hur mycket som helst att fota men jag kan inte ta med allt denna gång utan vi åker tillbaka nån annan dag. Dom har även en fin plantskola. Klicka här för att komma in på deras hemsida 


  

Det finns massor av rosor både på buske och krukor för att plantera ut  


  

I detta växthur fanns det kryddväxter 





Dom hade ett litet rum i anslutning till ett av växthusen där man kunde slå sig ner och ta en kopp kaffe. Det såg så mysigt ut



   


Dom hade en jättestor bur från golv till tak där det fanns både underlater och denna "Papegoja"

  

  


  Köttätande växt som såg lite skräckinjagande ut men den har tagit en massa flugor redan.

 

Sen denna som heter "Blåöga" som vi satt på rumsbordet. 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards