Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2011

Av Malin wiper - 31 maj 2011 16:00


Mimmi som äger Mimmis Magasin har varit till Los Angeles i 2.5 veckor. Hon sa att det var en underbar upplevelse och så stort att man måste ha mycket mer tid på sig för att hinna med att se alla sevärdheter. Hon var helt uppfylld av allt hon varit med om och klimatet var fantastiskt.



Klicka här för att läsa om Los Angeles



Helena hennes dotter visade lite saker för mig som hennes mamma köpt till henne. Bl.a detta häftiga cupcaketyg.



Det passar bra att sätta in en bild på Cupcakes som Ritz hade i dag. Det var en ny sort som jag inte sett förut.



En häftig förvaring med liten börs för småpengar och en massa andra bra fack


 

  

Utanpå ser den ut som en aftonväska, väldigt färgstark.



Denna fina väska hade hon också fått och den är av en känd modeskapare (tror det var Gucci)



Såna här små applickationer var mycket billigare där med bara några kr/st



Mimmi besökte även Universal Studios med sina vänner, det skulle verkligen vara en dröm att få göra. Hon sa att det var hur häftigt som helst. Klicka här för att komma in på dess hemsida.


Jag fick vänta på min man för det tog längre tid än det var tänkt. Det gick bra men han är lite trött och går inte ut mer i dag. Han får inte äta nåt annat än flytande i dag och jag har hämtat ut nåt slags brustabletter som skall blandas ut i lite vatten som han sen skall gurgla i. Just nu har han svårt att prata för han har två stora bomullstamponger runt operationssåret. En positiv sak i alla fall är att tandläkaren som var en kvinna rådfrågade en kollega före ingreppet så dom testade en ny metod med nya blodstillande medel så det blev  inte lika kostsamt. Det gäller då att vara extra försiktig när man drar tanden, men roten var rätt rak. Så istället för 3000 kr så behövde han inte betala mer än 1300 kr och det behövdes ingen extra personal... Mr T tackar er alla för dom snälla och omtänksamma kommentarerna...



Av Malin wiper - 31 maj 2011 12:01

 


Här har min frissa Sandra fått ta ett kort av mig när jag sitter i värmen för att vänta på att allt har tagit. Jag har så torrt hår i mig själv och på sommaren blir det värre så hon ville inte göra några stora usvävningar med massor av slingor utan lite lagomt och  att jag fick den grå utväxten fixad. Hon la även i en inpackning i håret som skulle verka jättelänge och det märks nu för håret ser mycket friskare och blankare ut.


  

Här ser ni härliga glada Sandra med torken i högsta hugg...       Mina två frissor är superduktiga och trevliga.


  

Ibland gillar jag att fota nästan utblommade blommor för dom blir som små konstverk på bild


  


Min man tog massor av bilder på mig men ingen blev lyckad för just när han skulle fota så gjorde jag en grimage...  så detta kort täcker jag över ansiktet. Hon tog en liten guldigare slinga framtill men det syns inte så väl på bilden. Håret är plattångat. Jag är i alla fall nöjd med hårfärgen som både Sandra och Johanna (min andra frissa) tyckte passade min hy


  

Det är lite mörkare baktill  


     

Vi hade lite tid på oss så vi åkte till vår camping som ligger 3 km från samhället och där tog vi lite nya kort. Jag har tagit en del från vår fina camping som jag sätter in i ett annat inlägg.


  

  

Det finns många olika sittplatser där så det är bara att sätta sig ner och njuta.


  

Lånade denna häftiga animering från Vickes animringar


Klicka här för att komma in på Donovans hemsida. Jag har nyss skjutsat min man till tandläkaren och det tar sån tid så jag åker dit och hämtar honom om 45 minuter.


Av Malin wiper - 31 maj 2011 06:46

 


I går var det rena rama sommaren och det kommer det att bli i dag också. Jag är uppe tidigt för jag skall till frissan och tona håret. Har bara blekt utväxten nu i ca 1 år så nu är det dags att få lite liv i håret och ovanpå toningen så blir det blonda breda slingor. Tror jag tar lite mörkare denna gång.


Sen 13.00 skall min man vara hos tandläkaren för att dra en visdomstand. Eftersom han går på "Varan" blodförtunnande efter stroken så måste dom ha extra personal med och då får han betala 3000 kr istället för några hundralappar. Jag tycker det är helt galet att han skall bekosta detta, förr fanns sånt med i försäkringen. Allt har blivit mycket sämre och man bävar för att det skall hända nåt som kostar stora summor. Inte lätt att få ihop en buffert när man varit sjuk länge. Han är lite orolig för det är inget ofarligt ingrett eftersom det kan börja störtblöda. Han har fått dragit ner lite på varan tillfälligt.





 


Nu önskar jag er alla en härlig solig dag...  

Av Malin wiper - 30 maj 2011 22:40

 


Häromdan såg jag en spännande film som heter "The Town" en svart thriller  från 2010 i regi av Ben Affleck. I rollerna ser vi bl.a Ben Affleck, Chris Cooper, Pete Postlehwaite, Jeremy Renner, Rebecca Hall. Det är Ben Afflecks regidebut.


Handlingen:


Doug MacRay är en brottsling utan ånger, en ledare av ett gäng hänsynslösa bankrånare som skryter med att stjäla det de vill ha och komma undan med det. Utan några egentliga relationer att bry sig om behöver Doug aldrig vara rädd föratt förlora någon nära person. Men allt det förändras vid gängets senaste jobb, när de tar en gisslan - bankchefen Claire Keesey. Även om de lät henne gå utan att skada henne, så misstänker hon att de vet vem hon är. Men hon slutar att vara på sin vakt när hon träffar en försynt och charmig man som heter Doug, omedveten om att det är samme man som bara dagar innan har terroriserat henne. Den omedelbara attraktionen mellan dem utvecklas snart till en passionerad förälskelse som hotar att ta dem båda nedför en farlig, och kanske dödlig, stig...


 

Ben Affleck


Min recension


Jag gillade filmen som var en spännande nagelbitare. Detta är första gången jag tycker att Ben Affleck är värd att kallas skådespelare. Annars har han varit rätt medioker och beige. Han gör sitt livs bästa roll och har fått karaktär och mognad. Trots att han spelar en hårdkokt rånare så känner man sympati med honom när han vill dra sig ur sin brottsliga bana eftersom han blivit kär i en kvinna som jobbar på banken som han rånat med sina kompisar. Det visade sig svårare än han trodde för spindeln i nätet håller honom kvar med alla medel.  Jag blev väldigt förvånad att filmen var så pass bra.  Bra skådespeleri från övrig rollbesättning också.


Jag ger filmen 3 starka pistoler av 5 möjliga


        






Av Malin wiper - 30 maj 2011 15:26

 


Nu har vi fått en skylt på staketet och det känns jättekonstigt än om jag haft 3 hus förut i mitt liv så känns detta märkligare än förut...      Klicka här för att komma in på hemnet.se

  

  

Här har vi själva fixat en  "Walk in closet" budget...   


  

Dörr ut från verandan.


  

Denna postbil stod på torget i förmiddags och det ser ut som den är öppen på sidan men det är en målning...  Det var många som hajade till...  


   

Det är jättemysigt med dubbeldörr från sovrummet till vardagsrummet. Vi har även dörr från sovrum till kök.


     


  


Vi har köpt jättefina etsningar för nåt år sedan som vi inte har fått upp ännu ovanför sängen. Sängen skall bytas när vi fyttar för den är ingen höjdare (bara hög)...  


  

Snyggt utanför Akleja blomsterhandel.


  



Fönster på utbyggnaden kortsidan.


  

Två andra fönster på utbyggnaden.


  Huset fotat från ån

  

Det passerar lite båtar nere vid ån emellanåt.

   Utsikt från utbyggnaden  till grannen bakom huset.

  

 

Av Malin wiper - 29 maj 2011 14:45

 

Animerad av Vicke


Jag fick låna en animering som Vicke hade inne i dag på sin blogg. Jag tycker att den är så häftig och rolig. Han är så otroligt bra på att animera så det är en fröjd att gå in på hans blogg och kolla hans dagliga animeringar. Jag skulle själv så gärna vilja lära mig det också men jag orkar inte mer än bloggen som tar sån tid. Hade jag varit som förr utan krämpor så hade det varit en annan sak. Det känns viktigt för mig att hålla bloggen levande och då får både facebook och en del andra saker bero.


        


Vi var på A6 köpcenter i går också eftersom jag skulle köpa kamera och på parkeringen stod denna gamla häftiga välskötta husbil. Kul att nån bevarar en sån bil än om det inte blir lika bekvämt som i en stor modern husbil. Det är en Ford förmodligen hembygge.


  


Detta är en "Bufalino" Camper för en person...  Klikca här för att läsa om den och se mer bilder


   


Vi är inte lika ofta i Jönköping numera så vi unnade oss en fika på Café Lakatos också. För mig blev det en Macchiato med två mörka chokladtryfflar till. En med päronsmak och en med smak av viol. Min man tog Kusmi te och två tryfflar med ma

Klicka här för att komma in på en sida som heter "Gullo espresso"  


Caffé Macchiato består av en espresso (på italienskt "caffé) med lite ångad mjölk på toppen. En Latte macchiato är i sin tur ångad mjölk med en skvätt kaffe/espresso som hälls ovanpå. Tillsammans med en tryffel så blir kaffet ännu godare.


  


Maria Lakatos hade lite erbjudanden på ett bord med nedsatta godsaker.


  

Hon hade lite nya bakverk som dessa cupcakes.  


  

 

Klicka här för att komma in på Huey Lewis hemsida. Jag hörde låten på WWR Internetradion. Har hört låten förut men helt glömt bort både den och Huey Lewis. Han är född 1950 och är en amerikansk musiker, låtskrivare och har gjort några roller som skådespelare. Klicka här för att läsa mer om honom


Av Malin wiper - 29 maj 2011 09:18

 


Ofrivilligt har vi sovit tills för en stund sen men nu har vi fått i oss frukost och solen skiner på Mors dag. Min syster och svåger går upp till mamma i dag och grattar henne. Vi tre syskon har lagt ihop en summa så hon får både blommor, godis och nåt annat. Önskar jag kunde ringa henne och säga "Glad morsdag" men eftersom hon är så pass dement nu så blir hon bara förvirrad för hon kommer ju inte ihåg nåt. En sak vet vi i alla fall och det är att hon njuter av att bli ompysslad och ha glädje omkring sig.  Jag kom ihåg när mamma hade sin rosa period och fullkomligt älskade rosa kläder och saker i rosa....  Hon är en snäll, älskvärd och generös person. Hon var så ovanlig så hon arbetade en del när vi var små och vår pappa tog lika mycket ansvar för oss barn och hemmet. Hennes sista arbete var på Försäkringskassan som då var en levande och fungerande arbetsplats både för personal och folket. Min mamma är född i Umeå så vi åkte mycket upp dit och hälsade på mormor och morfar när vi växte upp.

 

 


Jag älskar dig och önskar dig en fin dag.   Det finns många som inte har några barn både frivilligt och ofrivilligt och dom skall ha en fin dag också. Min man pratar just nu med sin mamma och hon är 83 år och har inte drabbats av demens.


     
 

Spelar en låt som jag vet att mamma tyckte om. Jag vet att hon gillade lite olika generer  men är inte lika stor musikälskare som oss andra i familjen.

 

 

Från Wikipedia:

Mats Paulson, född 28 januari 1938 (73 år), svensk sångare, poet, målare och visdiktare. Hans första LP-skiva, Tango i Hagalund, gavs ut 1964. Slog igenom med Visa vid vindens ängar på albumet En stad, en morgon 1966. Sedan dess har han givit ut flera skivor och skrivit hundratals visor, däribland Barfotavisan och Baggenslåten



Av Malin wiper - 28 maj 2011 17:55

 


Jag köpte mig en ny kamera i dag. Den är lite bredare och tyngre än den jag haft och mycket stabilare. Den är från förra året och fick bäst i test av dom som testades då.   Den har mycket större zoomområde, fler pixlar, bättre bild och snabbare. Den heter Canon Power Shot SX 210 IS. Klicka här för att läsa om kameran.




Jag frågade om min gamla kamera och det var som min syster sa till mig att batteriet ev  blivit dåligt. Jag köpte den kameran kontant och tog inget trygghetsavtal men nu har jag tagit ett sånt som skyddar i 3 år. Min man får min gamla kamera för att sätta nytt batteri i och kolla om det funkar.  Min gamla har jag nog haft längre än jag trodde. Min första kamera var guldfärgad och den andra silver så nu ville jag ha nåt i färg. 


Nu är jag så trött så jag kommer in på era bloggar i morgon. 




 


Klicka här för att komma in på Mikis Theodorakis hemsida

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards