Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2013

Av Malin wiper - 30 april 2013 12:45

  


Så här tomt var det på torget i dag när jag var ner för att handla men efter ett tag så började det röra på sig igen. Det var grått, blåsigt och regnet hängde i luften. 

 

  


 


ICA höll en kille på att fixa till några tårtor. Dom har så stort innanför scharken nu sen dom byggde ut.

   


Dom hade fått hem små griffeltavlor i två olika storlekar och jag köpte den större som kostade 29 kr


  

Den sitter nu bredvid ytterdörren och påminner oss om att inte glömma nåt när vi går ut...  Det är värst för min man som måste ha ett halsband på sig eftersom han äter blodförtunnande. Jag vill inte ta bort det fina hjärtat som jag fick för några år sedan av Mimmi. 


   


Jag gillar att fota färgstarka cyklar och känner sorg för att jag inte kan cykla längre på grund av nacken.  



  


Så här såg det ut under paraplyet när jag var på väg hem. Regnet det bara öste ner.


  


Nu har jag lagt på kuddarna på sängen som jag köpte på Loppisen utanför Syntema i lördags. Under har jag två kuddar i gammaldagsa kuddfodral som jag fått av Helena som var på min "Tjejkväll" sist. Jag fick 3 örngott så jag skall lägga på ytterligare en kudde. Det är såna man knyter och det är fin spets och broderier på dom. Vi har både lila, vinrött, orange och grönt i gardinerna så det passar ihop. 

 


Paul Anka med låten "Put your head on my shoulder". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han är nu 71 år och föddes i Ottawa, Ontario. Han är en kanadensisk-amerikansk sångare, låtskrivare och skådespelare med libanesisk bakgrund. Han fick amerikanskt medborgarskap 1990


 

ICA

Av Malin wiper - 29 april 2013 13:00

  

Här följer lite bilder som jag tog när vi var ute och åkte i lördags.


   

Stenformation med en tjock vattenstråle.  

 



   

Kanot, fågelholk och lite slingrande vattendrag.  


  

Det fanns ett yrke som hette "Gatsopare" när jag växte upp och dom hade en kärra där en häst av lite stabilare slag som denna var fastspänd. Det var en härlig syn på gator och torg. Denna häst var jättefin.  


  

Helt plötsligt tittade hästen upp och då blir man bara så lycklig  


  

Jag råkade på en ensam man i en busskur...  Vi skulle åt samma håll så jag föreslog att han skulle åka med mig men det tordes han inte...     


Dök även på en hage med massor av getter men jag fick  zooma rejält så det blev lite otydligt.  

 


Klicka här för att komma in på The Real Group hemsida. Dom är en svensk a capella-grupp (sånggrupp) bildad 1984 av fem före detta elever i Adolf Fredriks musikklasser.  

 

 

Av Malin wiper - 29 april 2013 13:00

  

Innan vi åkte hem från loppisen i lördags så kunde vi inte moststå att ta en fika på Ritz Konditori. Nu har dom fått ut nästan alla utemöbler och solen sken.

  

Läckra maränger i rosa ton


    

Kolla in vad dom förändrat i denna cafédel. Vi blev väldigt överraskade för nu har dom barbord med höga stolar så vi satt där och kollade ut på torget. Det var jättetrivsamt att sitta där.


  

Vi delade på en smörgås för vi äter ju mindre nu.


    

Dom har bytt skinnklädsel på stoarna också, förut var dom röda. Det ser sobert och snyggt ut  


   

Detta är vår utsikt rakt fram och tyvärr var det lite dött på torget i lördags men snart så blir det nog mer fart. Kul när dom vita "Byarums" bänkarna sätts ut i denna lilla park. Inga blommor syns till än i rabatterna. Fortfarande saknar man Spelbutiken som drog mycket folk till torget. Nu finns ett Försäkringsbolag där. 

 

 

  

Klicka här för att läsa om The  Mamas & The Papas

 

Av Malin wiper - 29 april 2013 08:00

  


Vi åkte iväg med bilen i går utan mål men det dyker alltid upp nåt, och under tiden får man njuta av naturen när man åker på lite mindre vägar.


 


Vi såg en skylt med bad utefter vägen och fortsatte på denna lite mindre väg genom skogen och kom fram till en badplats vi besökt förut.



Badet heter "Sandsjöbadet" i Vaggeryd, det ligger vackert och idylliskt. Tur att vi hade kaffe och smörgås med oss för vi ville verkligen sitta och mysa framför sjön och slappna av.  

  

 

Klicka här för att se vad jag skrev om Sandsjöbadet 5/8 2012 då vi var dit. Klicka här för att läsa om bad, natur & friluftsliv i Vaggeryds kommun. Klicka här för att se vad badet fått i betyg av badkartan.se


    


I detta lilla fina hus finns en toalett.   





Så här ser strandremsan ut som består av härlig sand. Det är så pass kallt än så vi blir alltid ensamma när vi åker ut på stränder denna tid. Det är bara solen som värmer.




Fantasin går alltid igång när jag ser våra uppställda stolar utan personer. Dom köpte vi på Sam Hjälp second hand för ett år sedan för en liten penning. Dom är lite tyngre så dom är väldigt stabila.    




  


Sen tog vi oss en fika men efter att jag spillt ner mina smörgåsar med kaffe så bestämde vi oss för att nästa gång vi är i storstan så skall vi köpa ett litet lätt bord som går att fälla ihop. Det är inte lätt att balansera med kaffe brödburk och mjölk i knät. 



  


Utefter resten av stranden så ligger det båtar både på land och i vattnet. 

 

 

 

    

  




  


Här kollar min man in alla sorkhål så jag antar att det är "Sorkår" i år. Hela gräsmattan ovanför badet var full av hål och jordhögar.


  


Här sitter jag en stund vid grillplatsen.


  



    


Efter att vi njutit ett tag så åkte vi vidare för att se oss omkring lite. 

 

 

I dag skall jag få besök av en väninna som har hus med sin man i samma område som vi bodde i förut. Jag skall lära henne lite om datan för hon har inte varit ute lika mycket på nätet som mig. Vi får se hur mycket jag kan lära ut...  Hon är så trevlig också så det blir jättekul och en fika sitter inte helt fel heller....  Hon skall ta sin lap top med sig så sitter vi bredvid varandra så jag lätt kan visa henne lite.  

  

 

 

     

Av Malin wiper - 28 april 2013 13:00

  


I går var vi på Loppis utanför Syntema Happy Homes och det hade samlats rätt mycket folk och det var många som hade bord.



   


Här ser man en annan del av loppisen.


    


Hos denna tjej fick jag tag på tre tavlor som hon sålde jättebilligt.


    


Ännu en tjej som vi köpte en del jättebra saker av. Vi hade inte tänkt köpa så mycket men priserna var så låga för så bra saker.


  


   


Snygg utekruka med blomma utanför Syntema. Det var fullt med folk inne i butiken också. Dom har både färg, tapeter, badrum och andra inredningsgrejer där.


  


Här hade dom jättefina nästan nya kuddar så vi köpte 2 st som kommer att passa på vår säng tillsammans med några andra vi har. 



  


Min man fick en läcker nyckelring i form av en motorcykel och längst fram sitter en flasköppnare.  



  


Så här ser kuddarna ut som vi köpte. Dom var nästan nya och jättefin kvalitet. Dom fick vi för 50 kr/st. Jag visar sen när vi lagt på dom på sängen där dom skall vara.



  


Dessa två tavlor med motiv av Marilyn Monroe köpte jag för endast 20 kr/st. Dom har rejäla tunga ramar och jag tror att dom sålts förut på Gallerix.


   


Vi har redan satt upp tavlorna utanför "Gästtoan" det är en liten hall före köket där vi skall sätta upp fler skådespelare och musiker. Jag har många signerade foton av flera stora musiker och skådisar som jag skall rama in. Det är svårt att fota där för det är trångt och litet. Det ser ut som tavlorna hänger högra upp än dom gör. 




Vi köpte denna tavla för 25 kr. Det är som ett djup där man kan sätta foton, och det skall vi göra med mig, min man, och min son. Vi har hittat en plats i sovrummet.



  


Hittade även en jättefin glasskål med lock för 20 kr. I den kan man ha godis eller annat i. Den är mycket snyggare i verkligheten. 

 

   

   


När vi kom hem så tillagade min man en kycklinggryta med kycklingbitar, champinjoner, morötter, purjolök. Till den en sås med grädde, curry, svartpeppar, salt, lite citron, halv grönsaksbuljong tärning. Han är så bra på att få till smaker och skär grönsakerna rätt smått så det blir en härligt smak.  

 

  


Vi kände för att ta ett glas rött vin till maten, det heter Oude Kaap. Klicka här för att läsa om vinet som kommer från Sydafrika. Det var ett milt vin med lite rökig eftersmak.

 

    

I dag kom vi inte upp ur sängen förrens 09.00 så vi fick äta frukost snabbt och sen skall vi ut och gå eller åka iväg nånstans för att promenera. Vi tar kaffe och smörgås med oss för att sitta ute och njuta nånstans eftersom det ser så fint och soligt ut nu. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot.




Av Malin wiper - 28 april 2013 08:00

  


Jag sitter här framför gamla Tingshuset  Hovrättstorget på västra sidan om stan dit vi också tog oss i fredags.  Numera huserar  Svenska Kyrkan där. Före det så stod huset tomt i 20 år.


  


Här ser ni Malmborgs Konditori som även det ägs av dom som har Malmborgs Lilla Victoria och hennes man Gustaf. Detta är större och har även bageri. I fredags satt folk ute för det var så varmt i solen. Det börjar verkligen blomma upp nu men grönskan verkar vänta på sig lite. 



   


Dom flesta bänkarna runt Hovrättstorget var upptagna men det fanns två vid det gamla Tingshuset i skuggan och det passar mig bra. 



  


Detta är en häftig trafikavdelare.   



   


Vi har inte ätit pannkaka på år och dag men nu hade dom det till lunch på Malmborgs Lilla så vi testade. Grädde och sylt får man för sig så man behöver bara ta det man vill. Det såg så snyggt ut på tallrikarna och pannkakorna var jättegoda i smaken.  Vi har inte varit dit på ett tag nu så det kändes så kul att träffa dom trevliga tjejerna och känna den bra stämningen där.   


Läcker frestande moussbakelser.

     


Dom har tagit hem närproducerad cider, nektar mm som man kan köpa med sig. 



    


Vi mötte en guldfärgad Volkswagen "Bubbla" som var jättefin och väskött. Klicka här för att kolla på en annan snygg Volkswagen bubbla. 

  


Vi mötte även en traktor på släp.  

  




Av Malin wiper - 27 april 2013 19:00

  

I fredags var vi även ner på Tändsticksområdet och gick omkring lite. Här är min man på väg in till Röda Korsets Second hand. Klicka här för att komma in på Tändsticksområdets hemsida.


  

Vi såg denna läckra termos som var lite trekantig från ca 50-60-talet. Tyvärr var den lite för dyr och rätt sliten på nära håll.


  

Såna här skopor som man dricker vatten ur har säkert funnits sen 1920-talet. Vi hade en i sommarstugan när jag  var liten. Den hängde i köket så alla kunde gå att dricka ur den. Om jag nu inte minns fel. 


  

Det är så snyggt överallt i "Tändsticksområdet" och det finns en del butiker, Cafén, museum och annat där att kolla på. Denna butik säljer både kläder och serverar kaffe. 

 

    

Jag har ju en tändarsamling som består av både tändare, tändstickor och askkoppar. Dessa på bilden har jag fått av min son och dom blinkar och en del låter också när man tänder. 


  

Min man satt sig och vilade lite utanför butiken.

 

    

En stor ask med små platta tändsticksaskar med bilder av spelkort. Dom köpte jag på en loppis för några år sedan och jag har skrivit till företaget som gav ut dom som reklam men dom hörde aldrig av sig. Jag köpter nästan aldrig några nya till samlingen för det räcker med dom jag har och det finns fler i källaren och dom skall jag nog sälja på Tradera.


  

Det finns många bänkar att slå sig ner på och miljön är så rogivande.


  

En ny cykel i gammal modell


  

Här ser man ingången till "Café Ångan" som vi själv besökt en gång. Vi hade nyss ätit på Malmborgs Lilla så vi var mätta. 


 

Dessa är en rappare och sångare från Minneapolis, Minnesota. Hon är mest känd som medlem av indie hiphop kollektivet Doomtree. Hon är också en Spoken word artist och författare.

 

Av Malin wiper - 27 april 2013 13:00

  


Vi mötte denna Mercury på väg från Jönköping och det var ett amerikanskt bilmärke inom Ford-koncernen som tillverkades 1939-2011. Klicka här för att komma in på en blogg full med bilar och nostalgi.

 

 


Alan Jackson med "Mercury Blues". Klicka här för att höra en annan version av låten



    


 Snacka om punktering...  Fotade den från bilfönstret. 


 

 

I dag har vi varit på Loppis utanför "Syntema" som är en färgbutik som även har inredning. Det skriver jag om i morgon. Det har varit rätt bra väder med solglimtar, nu skall vi bara ta det lugnt och pyssla lite hemma innan vi sätter oss och myser med lite god mat.  

 

 


Freddie Mercury med "The Great Pretender". Klicka här för att komma in på hans hemsida. 

 

   

 

Vi såg även en häftig Harley Davidson på en parkering.

  

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards