Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2011

Av Malin wiper - 31 december 2011 16:54



Det var rena rama Londondimman ute när vi åkte hem från Jönköping. Nu håller min man på att rensa bort en massa i kartonger och det som blir över tar vi ner till förrådet direkt.



Efter A6 åkte vi in till östra sidan av stan och gick på denna gågata som har gamla fina hus.



På Smedjegatan finns en hemtextilbutik där vi köpte lite nya frottéhanddukar på rea. Dessa av hög kvalitet var nedsatta till 49 kr/st.



Detta är ett dushdraperi med kartmönster. Det skulle jag vilja överraska min man med för han älskar kartor...  Förut hade han alltid en stor på väggen men nu kollar han på nätet. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Det finns mycket annat kul där också  

 



Denna hög består av två handdukar och två badlakan som vi skall ha när vi får gäster som ligger över. Dom är i turkosgrönt som vi har på kaklet i badrummet. Det är svårt att få fram färgen på bild. Vi kom inte ihåg vilken butik vi var inne på men det var inte Hemtex så jag får kolla nästa gång jag är där. Det var i alla fall fin frotté. Vi skall sen köpa lite nytt som har lite mönster också. 



Vi har fått rätt ombonat redan nu i vår lilla extra toalett. Jag skall så småningom köpa en rolig toaring och en matta till toan. Man får ta lite pö om pö.  

 

Vi har köpt en rolig grej som jag visar sen när den är uppsatt i hallen. Det är en silhuettgrej som skall klistras upp och vi skall ha den ovanför valvet där det finns en plats över. Det kallas Wall stickers.



Vi var in till Netto och köpte Rökt fläskfilé som Marianne bjöd på när vi var ditbjudna häromdan. Klicka här för att komma in på det inlägget. Vi skall bara be om receptet för hon hade den inbakad. 


  

 

En lite annorlunda version av låten "You´re the one that I want" från musikalen Greese. Här med gruppen Beautiful South som jag hörde på WWR nyss


Från wikipedia:


The Beautiful South, brittisk popgrupp som bildades i slutet på 1980-talet av medlemmar från The Housemartins. Gruppen grundades av sångaren Paul Heaton och trummisen/sångaren Dave Hemingway, och innehöll senare Sean Welch (bas), Dave Stead (trummor) och Dave Rotheray (gitarr). Dessutom tillkom sångerskan Briana Corrigan, vilket gjorde att gruppen hade tre sångare. Heaton och Rotheray är ansvariga för flertalet av sångerna 



Jag har mer att skriva om men det tar jag i morgon. Ha nu ett gott slut på det gamla året 2011. Vi skall nu laga till lite god mat och bara njuta.



Happy New Year! - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!

Av Malin wiper - 31 december 2011 09:30


Happy New Year! - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!


Gott Nytt År önskar jag alla mina läsare. Här blir det inget festande och det var länge sen jag var ute på fest en nyårsafton. Vi skall laga till lite god mat och bara mysa och vila. Hoppas ni andra får en njutningsfull nyårsafton vad ni än skall hitta på.


Fin nyårstårta från Ritz Konditori


Jag har varken orkat eller haft tid (p.g.a flytt) att göra en ny header så jag återanvänder en från förra året då det verkligen var en riktig vinter. I dag har vi fått lite frost på gräsmattan så det är kallare ute


Ytterligare en nyårsgodbit från Ritz 

 


Blommor från ICA i Vaggeryd 

  
Här kommer ett klipp som heter "Memories of Sundsvall" Jag föddes där men flyttade därifrån till Göteborg 1975. När det är nyår så tänker man tillbaka på det som varit allrahelst när man kommit upp lite i åren. Fast jag skulle aldrig kunna flytta tillbaka och tycker inte stan är nåt vidare numera. Jag trivs så förträffligt där jag befinner mig nu.  Sundsvall ligger i en dal mellan två berg. Norra och södra berget. Klicka här för att läsa om Norra berget som inte alls var så stort förr. Då vandrade man på vingliga trappor upp till berget med sin familj och hade matsäck med sig. Fast det fanns ett café däruppe som hade bordsservering på den tiden. Det var ett populärt utflyktsmål


 

På Södra berget hade dom bara en stuga där man kunde gå in och dricka sin medhavda choklad på termos och smörgås när man var ute och åkte skidor. Numera är det ett stort hotell där med full aktivitit. Klicka här för att komma in på Södra bergets hemsida



 

Av Malin wiper - 30 december 2011 18:58


 Jag har fått ett paket av min gulliga bloggvän Annelie. Vi hade glömt att ta in posten så min man kom med detta fina lila paket i handen och jag blev så överraskad.


Klicka här för att komma in på Annelies fina blogg


I paketet var det en fantastiskt fin drömfångare... Annelie hade sett i min blogg att jag skulle skaffa mig en ny drömfångare eftersom jag inte ville ta med mig den gamla från huset utan börja på nytt. Jag är lite skrockfull och vill inte dra med mig drömfångaren som jag haft i mer än två år till ett nytt ställe. Då frågade Annelie om hon kunde få ge mig en sån i present från henne och jag kunde inte säga nej för hon var så bestämd...  Är det inte gulligt så säg?. Hon har en sån butik som säljer sånt där hon bor och frågade vilka färger jag ville ha och jag vill helst ha samma färger som i den gamla och det är en sån hon skickat och den är ännu finare än min gamla. Jag är superglad och den skall hänga på väggen vid sängen. Jag visar igen när den är uppsatt.


Här två närbilder som visar hur fin den är och har som svarta pärlor emellan. Den är köpt på ett ställe som heter "Mandala" men jag kan inte hitta det på google. Tusen tack snälla du, jag är superglad och tacksam.   


Wild Graphics
click to get More Wild Spirit Comments & Graphics


Ha en fin kväll Annelie och ni andra bloggläsare


Av Malin wiper - 30 december 2011 15:57


Nu är badrumsskåpet uppsatt och det är rätt stort. Det är i ekfanér och köpt på IKEA på rea pris förr 1.800 nu 1.077 kr. Det är glashyllor i skåpet och i dörren är det inget vanligt handtag utan en rundning hela vägen ner och lätt att öppna


Klicka här för att se vart dessa frottéhanddukar finns 


  

När jag skulle sätta in ett lager handdukar så ser jag att vi måste köpa lite nya för dom börjar bli lite slitna. Sen upptäcker jag att vi måste köpa insatser till skåpet så grejerna håller sig på plats. Det blev lite rörigt nu. 


  

Vi fick även upp hängaren utanför duschen bredvid skåpet och sen blir det en plats för tvättkorg emellan skåp och hängare. I duschen behövs det en ny större hylla också så det är mycket att pyssla med 



Vi tog bort det fula lilla badrumsskåpet som hängde här och satt dit en torkställning för handdukar så min man och jag har åstadkommit mycket i dag och det blir mer och mer ombonat.  

 


Min man kom in med ett paket från brevlådan. Vi hade glömt att hämta in posten, jag har fått en present av en bloggvän som jag visar i nästa inlägg...  

Av Malin wiper - 30 december 2011 12:00

Free Orkut,Facebook and My Space Flowers Graphics Glitters
Facebook Orkut Myspace Flowers Comments & Graphics


Det känns som denna jul har regnat bort och nu är det bara två dagar kvar tills ett nytt år väntar oss. Jag tycker det inte var länge sen man kunde skriva år 2000. Tiden känns som ett skenande tåg numera. Vi fortsätter med vårt pyssel i lägenheten och har inte bestämt vad vi skall göra på nyårsafton så vi blir nog bara hemma och äter nåt gott.  I dag skall min man fortsätta med badrumsskåpet som snart är uppsatt men det är lite bökigt att borra i kakel



Skåpet är rätt stort och skall hänga på väggen. Allt kommer att rymmas där även handdukar. Han har redan borrat två hål upptill och nu skall han borra färdigt dom två hålen nertill.

 


Sen skall vi sätta upp denna hängaren bredvid duschen för badhanddukar och ovanpå är det en hylla man kan ställa saker på. Inne i duschen måste vi också köpa en hylla för tvål och schampoo eftersom den som hänger där är minimal. Det är mycket man måste köpa till nu för att få det att fungera.



Det finns en liten plats bredvid tvättstället för handdukar men som ni ser under så är det en gammal modell med små hakar så jag sätter upp denna istället som är lite rejälare


Nu har min man fått tv-bänken på plats men sladdarna skall han dölja med en skena. Denna tv är bara 32 tum så den skall bytas ut så småningom. Den har jag haft i sovrummet förut. Bredvid tv:n ser ni två dvd-hyllor som jag nu fyllt med filmer, böcker och lite prydnadssaker. På andra sidan tv:n skall vi ha bokhylla och vitrinskåp. Först måste vi hitta nåt som passar in. I helgen skall vi sätta upp tavlor och annat. 

 

 



Förut hade vi en tjock tv och denna bänk. Bänken är fin och modern men tar för mycket plats. Den finns fortfarande på IKEA och även i färgen svart som är ännu snyggare. Vi har redan gett bort bänken till en som var ute efter en sån. Den går jättebra att ställa en platt tv på


Jag har fått lite ordning på rumsbordet också men tavlorna måste upp. Fönstren är så höga så alla mina prydnadssaker är för låga så dom får jag ta till andra ställen. Julen har jag redan sopat ut så det finns inte en enda julsak hemma nu...   

 

I går åt vi risgrynsgröt för första gången i jul...  ingenting har blivit normalt denna jul men vad gör väl det om hundra år...    


Ha nu en fin och njutningsfull fredag.



Vinterbild jag tog förra vintern 


 

Här kommer en av soundtracken till Harry Potter som jag hörde på WWR internetradion i dag. Det är där min vänninna ia är en av dom som spelar musik.



Av Malin wiper - 30 december 2011 08:30


 
  Ett stort grattis till Mr J och Mrs J som har gift sig i julhelgen från Mr T och mig. Jag fick reda på detta av Helena på Mimmis Magasin. Detta par bor på samma gata som vi gjorde i vårt hus och dom är så supertrevliga och fick för ca 2 år sedan en jättefin dotter som heter Linnéa. Jag har fotat henne och mamman till min blogg några gånger och Mr J brukar ha öppen trädgård som jag också fått fota. Han är otroligt bra på växter och har illgröna fingrar... Dom gifte sig hemma i huset och det hade varit så stämningsfullt och fint. Helena och hennes man var vittnen. Jag riktigt ryser när jag tänker på det för dom passar så bra ihop. Det känns helt underbart.
 


  Lycka till önskar vi dom nygifta, må ni få många härliga år tillsammans

 


Klicka här för att se lite från Mr J:s och Mrs J:s trädgård

Av Malin wiper - 29 december 2011 16:15

Bordslampa Tripoo endast 349 kr hos Halens 

Jag fick ett mejl från syrran med lite mer tips på filminspirerade lampor. Även lite billigare varianter som är nog så fina. Nu har jag lite mer att välja på. Klicka här för att komma in på inlägget där jag har satt in några varianter men dom är så extremt dyra

  Klicka här för att komma in på hennes första tips

  Klicka här för hennes andra tips

  Klicka här för hennes tredje lamptips

  Klicka här för hennes fjärde tips

  Klicka här för hennes femte tips

  Klicka här för hennes själtte tips


 


Jag letar även efter taklampa till hallen som har lite med film att göra.


Denna är lite filmisk när man tänker på charlie Chaplin och sen Fred Astaire med höghatten. Klicka här för att se vart jag såg dessa. Fast jag skulle behöva spotlights i taket i hallen som lyser mot tavlor och tändarskåp. I den lilla hallen vid ytterdörren skall jag ha en hängande lampa och i slutet av den långa hallen en kristallplafond som jag har sen förut


 

Klicka här för att komma in på Charlie Chaplins website. Klicka här för att läsa om Fred Astaire


En sån här strålkastare skulle jag kunna tänka mig att ha i halltaket  men vet inte vart man får tag på den och säkert är den svindyr. Hittade den på en blogg, klicka här för att komma in på bloggen som är häftig till tusen. Jag måste kolla igenom hela bloggen senare för det kan man verkligen kalla häftig inredning 

Vi kommer att göra oss av med denna gamla dubbla biofotölj för den passar inte in riktigt för vi hade tänkt att den skulle fungera som stolar när man tar på sig skorna i den lilla hallen där vi har klädhängaren och skohyllan. När man sitter där och lutar sig framåt så välter möbeln och det gör att den blir för opraktisk. Det är synd för det är en gammal biomöbel som tillverkats på ett fint snickeri. Det finns en märkning på en ståletikett som visar vilket snickeri som tillverkat den. Jag vill ha en regissörsstol istället i hallen och ev ett litet bord med en filmisk bordslampa. Fast jag är inte säker än hur det kommer att se ut i slutändan. 

Klicka här för att komma in på en häftig blogg.

Klicka här för att komma in på Peter LeMarcs hemsida 

Av Malin wiper - 29 december 2011 11:30


Det är såna fina djupa fönster på stationsbyggnaden och en sån fin form, det gör att det passar att ha en gardin så det blir lite azymetriskt. Dom hade gjort det så mysigt med alla ljus.



Annelie hade fått en galssmaskin i födelsedagspresent och en sån skulle jag vilja ha också. Får höra med henne när hon testat den. 



Så här ser den ut inuti och skall tydligen stå kallt innan man gör glassen



En häftig Buddha som stod i ett av fönstren. Klicka här för att läsa om Buddhism



Sen var det då dags att ge sig av hem och här står Mr T och väntar på mig nedanför den häftiga gamla trappen.


Free Orkut,Facebook and My Space Flowers Graphics Glitters
Facebook Orkut Myspace Flowers Comments & Graphics


Tack tjejer för en underbar kväll 


Minnesklipp med Kurt Olsson. Vad mycket roligt han har bjudit oss på. Synd att Lasser Brandeby gått ur tiden redan.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards