Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2010

Av Malin wiper - 11 oktober 2010 16:55

         

 

Jag såg Dokument utifrån på svt i går och det var ett skrämmande dokument som tog upp detta om kranvatten på flaska. Stora företag åker med sina tankbilar och pumpar upp vatten gratis på olika platser i USA. Lokalbefolkningen vet inget förrens det redan är gjort. Sen säljs den dyrt på petflaska. Det är skrämmande att se vad som händer bakom kulisserna och att det finns dom som luskar i detta så det kommer fram. Till saken hör att sjöarna blir helt torrlagda till slut.

 

        

 

Klicka här för att läsa om Nestlé som säljer kranvatten på flaska. Dokumentären gick inte att hämta från svt för jag hittade ingen html kod men då fann jag den på youtube istället.

 

             

 

Här kommer den Amerikanska dokumentären som gick på svt i går. Tyvärr är inte detta klipp textat och visas inte i sin helhet heller vad jag kan se tidsmässigt.

 

 

Jag önskar er alla en skön och behaglig måndagskväll...  

            

Av Malin wiper - 11 oktober 2010 15:31

               

 

Jag har fått en Award av Paula. Tack snälla du   .

 

Jag skall berätta 7 saker om mig själv och sen skicka vidare Awarden. Eftersom alla mina bloggvänner redan fått denna förut så får ni välja om ni vill ta den till era bloggar. Jag gillar er alla och det vet ni  

 

 


1.  Jag avskyr orättvisor

 

2.  Jag älskar att gå på bio och andra kulturevenemang

 

3. Jag mår dåligt när djur och människor far illa

 

4. Jag vacklar mellan att vara inbunden och utåtriktad

 

5.  Att fota gör min stressade personlighet lugn.

 

6. Datan har gjort att jag fått ett kontaktnät och det har hjälpt mig i min sjukdomshistoria

 

7.  Jag är rädd för att bli gammal som det ser ut nu  med alla neddragningar i vård och omsorg.

 

  



 
Av Malin wiper - 11 oktober 2010 14:25

  


Jag var på väg ut för att promenera när jag tog en sväng ut till köket och såg dom frysta laxfileérna som vi skulle äta till lunch och kände att jag inte hade nån ork över till att laga mat...  Först hade vi ätit långfrukost och sen pratade jag jättelänge med min son och klockan hann bli så mycket att luften gick ur mig...  Det var bara att välja på att gå ut på promenaden eller ställa sig och förbereda maten. Jag valde promeaden...  Skrev sen ett inbjudningskort till min man och la i brevlådan... . Så här skrev jag: Härmed inbjudes Mr T till lunch på Ritz konditori av wiper...    

 

  

 

Följ med mig på en mindfulnesspromenad. Vädret kan inte bli bättre och solen skiner för fullt. Det är hisnande vackert ute.

 

  

 

Jag gick på denna lilla fins stig mitt inne i skogen men ändå nära den större cykel och gångvägen. 

  

 

  

 

Sen gick jag den vanliga vägen där det är villor på vänster sida och idylliskt vackert på den vänstra med både vatten och härlig grönska.   

 

    

På sidan om vägen hade dom satt upp ett mål för barnens fotboll   

 

   

 

   

 

      

 

    

 

   

På ett annat ställe vid järnvägen hängde denna barnstol som nog är för cykel. Antagligen har cykeln blivit stulen och sen hängdes bara stolen upp på staketet. Jag tog mycket mer foton men jag måste begränsa mig.

 

            

När jag kom hem så var min man road av mitt upptåg och hade inte alls nåt emot att äta på Ritz...    

 

                               

 

   

Dom hade köpt in nya glas som var jättesnygga. Ingen idé att fota maten för vi åt currykycklingen med bakad potatis och den har jag haft inne förut se kategorier "café och restaurang". Det var i alla fall njutbart gott som vanligt. 

        

 

Här sjunger Ane Brun "True Colours" en låt som många spelat in under åren. Jag har spelat den förut men då med min ungdomsidol "Melanie"

 

   

Klicka här för att komma in på Ane Bruns hemsida

 

 

Av Malin wiper - 11 oktober 2010 08:03

      Myspace Comments
Morning Comments - Backgrounds

Hoppas ni sovit gott...  Jag har haft lite konstiga drömmar men inga riktiga mardrömmar. Jag hade tänkt köpa en ny drömfångare på High Chaparral i år men vi kom aldrig dit så jag får nog gå ut och skaka av dom drömmar som finns i fångaren....  . Ute har det varit dimma sen i går och det är verkligen höst nu med frostnätter. Mannen står i duschen och sen skall vi äta frukost innan han ger sig av till först museieföreningen och efter det sitt projekt. Jag skall ut på min promenad så jag kommer i bättre form.

 

    

 

Solomon Burke gick ur tiden i går i en ålder av 70 år. Han föddes i Philadelphia, Pennsylvania och var en amerikansk sångare. Solomon Burke var en pionjär inom soulmusiken och är bland annat känd för sitt sätt att kombinera R & B med influenser från countrymusik. Han är sedan 2001 invald i Rock and Roll Hall of Fame.

 

                        

 

Klicka här för att komma in på solomon Burkes hemsida. Jag visste inte vem han var förrens jag var med i en musikkanal som hette Spraydio. Den kanalen finns inte längre men där hade dom all slags musik man fick önska och olika block bl.a soul och blues. Jag har har haft musik inne av honom i min förra blogg. Hans äldre låtar är dom som faller mig på läppen.

 

   

 

Klicka här för att läsa lite mer om honom på nöjesbloggen 

 

 

   Ha en riktigt fin dag vad ni än skall hitta på. Jag går nog min promenad i skogen men jag tror inte att jag stöter på några älgar...    

Av Malin wiper - 10 oktober 2010 17:18

 

 

Efter bakluckeloppisen åkte vi till Röda Korsets second hand i Jönköping för att lämna in två påsar med sånt vi rensat ut hemma. Dom har så fint på baksidan av det vackra gamla trähuset med sina smidesräcken.

 

   

 

Vi fick varsin lapp som gör att vi får gratis fika när vi kommer dit nästa gång. Dom bjuder alla som lämnar in saker och det tackar man för...     

 

   

 

I skylten hade dom en virkad pläd/filt som såg helt ny ut. 

 

   

Även ett rätt stort tidningsställ som också var i smide och kostade 25:- men nu har jag köpstopp så jag fotar bara ett tag framöver.

 

   

   

Min man hittade en avlång färstark väska som jag trodde var nåt till instrument.

 

   

Inuti låg 3 st helt nya tennisracketar där ett av dom var i kolfiber. Allt gick på 50:-. För nån som spelar tennis så är nog detta en höjdare.           

 

       

I möbelrummet låg denna tygbeklädda lampa. Såna är på modet igen har jag sett. Vi hade en sån i köket då jag växte upp men den var mönstrad. Mamma sydde tyget själv och vrängde på stålställningen och det blev mycket snyggare och tajtare än lampan på bilden.

 

     

 

När jag städade i mina mappar så hittade jag några gamla headers som jag använt mig av dom sista åren. Det är inte alla för jag har mist en del när det blivit fel på mina datorer. Numera sparar jag ner på extern hårddisk det som jag vill ha kvar.


  


  


Dessa två headers gjorde min vän Kew grafik åt mig och dom två alternerade jag med, var väldigt nöjd med dessa men  man vill ändå byta header efter ett tag. Jag känner faktiskt för att ha en teater eller bio igen för det är ju det som är vitsen med mitt bloggnamn. Den headern jag har nu är jag inte nöjd med alls, det får bli en mellanlandning...  


  

Detta är modellen för min bloggheader som jag använde ett tag 2009. Det föreställer Helsingborgs stadsteater där vi befann oss på ett öppet hus. Tyärr hade jag glömt ladda kameran så jag fick för få bilder. Denna är grunden för den  jag sen använde.


  

Denna använde jag förra vintern då det var så snörikt. Hade en som var ännu mera snö på men den hittar jag inte.


 

Tänk att jag använde mig av denna header förra julen...  Vi ser ju ut som två buskisartister av värsta sorten...  min man och jag. Hur tänkte jag...     


  


Här är min förra header som jag varit jättenöjd med. Det föreställer Folkets Hus bio i Vaggeryd. Jag har haft några headers till men hittar dom inte i all min röra. Jag skall nu städa upp i mina mappar och göra en storrensning bland alla bilder jag tagit i sommar.

 

Jag har gått i morgonrocken hela dagen och skäms inte alls...  . Hoppas ni alla haft en bra söndag. Nu får jag inte skriva nångra fler inlägg i dag...  . Ha en fin kväll...            

 

   
Här sjunger Jill Johnson låten "A little bit more". Det är en låt som var populär på 70-talet med gruppen "Dr Hook". Klicka här för att komma in på Jill Johnsons hemsida

 


Av Malin wiper - 10 oktober 2010 12:55

                 


Actionkomedi från 2010 av Jonathan Lynn med Bill Nighty, Emily Blunt, Rupert Grint och Martin Freeman. Det är en actionkomedi av ovanligt slag. Både Bill Nighty och Martin Freeman har förut varit med i den rosade underbara filmen "Love Actually" från 2003. Jag har den själv i filmhyllan och den går att se om hur många gånger som helst.

 

           

 

Jack Maynard är en kallblodig yrkesmördare med ett sista uppdrag. Rose är en skicklig konsttjuv som retat upp fel man. Ett ödesdigert misstag för dem samman och plötsligt befinner de sig på flykt från både polisen och maffian. I ett sista desperat försök att komma undan sätter de en plan i verket, som kommer att göra dem rika för livet om de lyckas. Men ett enda felsteg innebär döden

 

                  

 

Jag gillade filmen än om den tappade lite tempo i mitten.  Det är en makaber, skruvad, surrealistisk film men på ett komiskt sätt. Bill Nighy som spelar huvudrollen som den stele behärskade yrkesmördaren var så olik sig så först såg jag inte att det var han. Han var i alla fall en stor tillgång till den här filmen. Han har spelat många komiska roller men här måste han behärska sig och spelar ut sin komik med små medel. Hon som spelar hans mamma i filmen (Eileen Atkins) hade ingen stor roll men vilken härlig skådespelerska. Filmen måste ses för det är svårt att beskriva den. Jag fick nästan smörgåsen i halsen...    av alla vansinnigheter men den är ingen snubbelkomedi, tack och lov.

 

                   

 

Eftersom filmen tappade lite nerv i mitten så får den 3 starka filmrullar av 5 möjliga. Hade den varit fängslande hela filmen ut så hade den fått 4 filmrullar.

 

              

 

     

Pisan skrev en kommentar om att dom nu släppt ut minkar även i vårt Samhälle. 3.800 släpptes ut från en minkfarm i Vaggeryd som bara ligger några kilometer från skillingaryd där förra utsläppet skedde. Klicka här för att läsa mer

Av Malin wiper - 10 oktober 2010 07:38

  


Vi fick oss två häftiga musikupplevelser på östra sidan av stan i går mellan Lindex och Axelssons. Denna tjej kommer från Dresten i Tyskland och man hörde hennes stämma på långt håll. Hon sjunger så bra att både min man och jag fick ståpäls. Folk stannade upp när dom hörde hennes stämma och hon fick alla sina skivor sålda. Vi köpte en skiva också men det är bara en råkopia för hon håller på att spela in en riktig cd. Hon gav sig även på "Gabriellas sång" från filmen "Såsom i himmelen" som där sjungs av Helen Sjöholm. När hon sjöng den låten var ståpälsen total och jag började nästan gråta för det var så vackert. Dessutom sjöng hon den på svenska...  Min man kan ju tyska språket rätt bra så han fick prata med henne i pauserna. Hon är född i Östtyska kusten i trakten av Rostok.

 

Här lite mer musik av henne som går att ladda ner 


  

 

Det är sammanlagt 7 låtar på denna cd. Hon sjöng en Irländsk låt när vi kom och hennes röst hade såna variationer, känsla och nyanser. Hon behärskade sin röst till fullo.         

 

Klicka här för att komma in på myspace för att få lite smakprov på hennes musik.

 

        

 

Här ser ni också en jättebra sångare som heter Gunnar Carlberg. Han sjöng på samma plats som Saby O. Dom turades om och verkade känna varandra. Det var han som lärde henne sjunga "Gabriellas sång" på Svenska. Den här mannen sjunger allt från Elvis, Jimmy Reeves, Hank Williams, Johnny Cash Björn Afzelius mfl. Han har en djup mörk röst som även kan gå upp i ljusare toner. Han är bättre än många som är kända så han lever på sin musik. Jag har dock inte hört talas om honom förut. Han är jättetrevlig och cool så det var lätt att prata med honom. Det var länge sen jag stod kvar så länge för att lyssna på en gatumusikant. Jag skulle tro att han spelar på klubbar, pubar och festivaler också. Hans musikanläggning var av hög kvalitet för det är sällan att ljudet brukar vara så bra.

 

            

 

Än om det stod folk och lyssnade så var det inte som på 70-80 talet då det hade bildats en stor klunga runt en sån här bra sångare. Jag kom ihåg när jag bodde i Göteborg och det fanns gatumusikanter i en uppskö på gator och torg. Då var det inte lika stressat och folk sprang inte bara förbi för att hinna shoppa innan affärerna stängde. Lasse Kroner stod ofta med sina vänner inne i nordstan och där var det full rulle. I går var det lite tragiskt att se hur dom flesta bara sprang förbi och knappt uppfattade nåt runt omkring sig. Rena myrsamhället enligt min mening 

 

  

 

Han har däremot spelat in en riktig cd och den köpte vi också.      

 

Klicka här för att gå in på hans myspace för att höra några smakprov på hans musik. Jag tycker för min del att han var ännu bättre i verkligheten för han sjöng lite djupare och mörkare då. Fast jag har inte lyssnat på skivan än och den innehåller ju 11 låtar.

 

  

 

Här pratar Mr T med Gunnar Carlberg en stund. Än om det var varmt för årstiden så blev vi rätt frusna av att stå där så längen men det var det värt. Rena mindfulnessen...  

 

 

 

klicka här för att komma in på Eddie Floyds hemsida. Eddie Floyd föddes 1935 i Montgomery Alabama. Han är en soul/R & B sångare och låtskrivare, mest känd för sitt arbete med Strax skivbolag under 1960 och 1970 talet. Detta är hans mest kända låt.  

 

   

 

Av Malin wiper - 9 oktober 2010 19:12

  


På sista tiden har vi börjat spåra ur när det gäller vårt ätande så i morgon börjar vi på ny kula igen...  Jag har bara gått upp lite men min man har gått upp mer och vi måste sätta stopp. I dag har vi inte lyckats så här kommer lite bilder från vår frosseridag...    

 

  

 

Detta är bara nyttigt och vår lunch på Café Lakatos. Detta är soppan min man åt i form av en brysselkålssoppa med potatis, toppad med vitlökskrutonger och lite smetana. Till detta varmt bröd med ost emellan...  Verkligen lyxigt och supergott.

 

  

 

Jag tog en palsternackssoppa som var lika god. Den var toppad med pepparrotsvisp och paprika mm. Jag åt bara ett bröd för soppan var så mättande och krämig.

 

  

 

  

 

Maria Lakatos hade bakat otroligt fina små cheescackes som vi inte kunde motstå. Vi valde denna som hade mangogelé på toppen. Maria har kommit på andra plats i tårt SM för ett antal år sedan. Hennes bakverk är inte sliskigt söta utan lättätna med högsta kvaliten på råvarorna. Det var så gott att vi inte kunde prata på en lång stund...  Jag fick gåshud...  

 

  

  

 

HÄR FÖLJER LITE MER AV DAGENS BAKVERK 

 

   

 

    

 

  

 

 

         

 

Ett nytt nummer av JournalChocolat hade kommit ut så jag köpte ett exemplar. Vi har även hittat många smultronställen i den tidningen genom åren, ex 2 höjdarställen på landet som heter "Gräddhyllan" och "Teboden". Dit var vi sommaren 2009. Tidningen kommer bara ut 4 gånger/år

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida.

 

  

 

          

 

Denna fina bukett fanns att skåda på Lakatos och jag tror att Maria fick den av en nöjd kund när vi var där.

 

        

 

Jag blev lite förbryllad när jag var ut på toaletten för på sidan inuti fanns en geleklump att skåda...  Jag trodde att nån satt fast nåt gelégodis men det var en doftrenare som man sprejar dit och den har en svag mild renande doft. Maria berättade att hon skaffat detta istället för annan luftrenare för det finns folk som plockar med sig saker hem och denna sorten får vara ifred...    

 

                   

 

Ha en toppenkväll alla mina härliga bloggvänner och andra läsare...   

 

            

 

Här en grupp som man inte hört på ett tag. 4 Non Blondes med "What´s up"

 

4 Non Blondes var ett amerikansk alternativt rockband under tidigt 1990-tal. Bandets namn kommer från att ingen av bandets medlemmar hade blont hår, något som dom tyckte var värt att lägga märke till. 1996 lämnade sångerskan Linda Perry bandet för en solokarriär, och bandet splittrades.

 

               

 

Klicka här för att komma in på Linda Perrys hemsida

 

 

 

Vi har haft en del andra upplevelser i dag också men dom får jag skriva om i morgon.

    

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards