Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 22:22

  


Jag har både bloggtorka och dålig ork så jag tar en helt bloggfri dag i morgon. Jag önskar er alla en god natts sömn och en fin dag i morgon...  

 

           

 

Klicka här för att komma in på Josh Kelleys hemsida

 

 

                     

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 18:22

              

 

Här kommer ett filmtips och det gäller filmen "Brooklyn´s Finest" som jag sett i dag. Det är en amerikansk kriminalfilm från 2009 av Antoine Fuqua. I rollerna ser vi Richard Gere, Don cheadle, Ethan Hawke, Ellen Barkin och wesley Snipes. Filmen spelades in i Manhattan, Queens, och Brooklyn i New York. Här får man följa olika poliser som ställs inför olika dilemman och prövningar. Frågan är om dessa poliser tar rätt beslut efter allt som dom upplever.  

 

 

        

 

   

 

Min man hyrde filmen och jag hade inte hört talas om den fast det är en hel arsenal av kända skådespelare. Det är en mörk våldsam historia som balanserar på en knivsegg och man bara väntar på den stora katastrofen. Richard Gere gör en kanoninsats som den åldrade ensamma polisen som snart skall gå i pension. Ethan Hawke gör också en fantastisk prestation som den desperate flerbarnsfadern som gör allt för att skaffa pengar för att köpa ett nytt hus till sin växande familj än om det inte blir på ett ärligt sätt. Wesley Snipes hade inte sån stor roll i filmen men gjorde den så bra han kunde och jag gillar hans lite naturliga integritet. Don Cheadle är också en toppenskådis som lever sig in i sin roll. Dom hade verkligen lyckts med färgsättningen i filmen som gav den rätta känslan för en sån här mörk film. Jag läste inte handlingen före så jag var helt nollställd. Slutet är väldigt dramatiskt. Det är mycket skjuta i filmen men den hade en nerv och ett budskap så det är befogat.

 

           

 

Jag vacklar mellan en stark 3 och en 4 men det får bli 4 pistoler av 5 möjliga. 

 

              

 

 

 

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 15:43

            


Denna bild skulle ha kommit med i mitt inlägg från Café Lakatos men jag är ju så vimsig och glömsk ibland. Jag fick lov att ta en bild på Miss E som jobbar hos Maria Lakatos. Hon är så cool och duktig, hon har nu arbetat ett tag hos Maria.

 

       

 

Jag köpte autografblock och penna hos Westers artistmaterial för ett tag sen men pennan gav jag Dan Reed när vi var på konsert. Upptäckte att det inte gick att ta ut bladen ur autografblocket så jag använder det nu till anteckningsblock istället. Det är egentligen block för såna som tecknar eller annat. Pennan heter Staedtler pigment liner med spets 0.4 Den fungerar toppen på papper och är permanent. Klicka här för att komma in på Westers artistmaterial.

 

  

 

Klicka här för att läsa om hur Staedtlerpennan fungerar och dess användningsområden.  

 

   

 

I måndags när jag var till Jönköping så var jag in till Westers igen för att köpa lösa dubbla kort för att ha till autografer istället. Det är ett jättefint och högklassigt papper i korten, jag har använt såna förr och vet att det funkar. Jag får hålla mig till såna dubbelkort istället eftersom det inte finns nåt block där som passar mitt ändamål längre. 

  

    Detta är dvd förvaring som jag hittade här Lite annorlunda som en byrå och den finns i olika format och utföranden. Jag har inget att skriva om så det blir lite utfyllnad...  

 

   

 

Jag känner mig lite som på bilden...    upphängd men ej nedsläppt än...  Jag får köra nåt lite avslappnande musik av Enya från filmen "Titanic" som jag hörde i dag på WWR. Låten heter "The sun in the stream".

 

               

 

klicka här för att komma in på Enyas häftiga hemsida 

 

 

                

 

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 10:49

 

Bilden föreställer Folkets Hus bio Vaggeryd  

 

I kväll skall vi försöka åka in till Jönköping för att se den nya Svenska filmen "Hämnden" i regi av Susanne Bier. Jag vill så gärna se filmen medans den går i en större biosalong. Danska regissören Susanne Bier får alltid bra kritik för sina filmer och jag har sett dom alla och hon kan verkligen göra film. I rollerna ser vi: Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Markus Rygaard, William Jönk Nielsen, Ulrich thomsen, Kim Bodnia mfl. Filmen är ett drama.

 

                 

 

Susanne Bier, född 15 april 1960, är en dansk regissör. Hon kommer från Köpenhamn och är utbildad vid Den Danske Filmskole och Niels Steensens Gymnasium.

 

      

 

  

 

Klicka här för att se vilket betyg filmen "Hämnden" fått

 

            

 

Nu hoppas jag bara att vi kommer iväg för jag är inte helt i form men vilar mig i dag och gör inomhusaktiviteter.  

 

           

 

Tyvärr fanns det inga platser kvar på filmen i kväll bara om vi går på andra föreställningen som börjar 21.15 och det tycker vi är för sent så nu har vi beställt biljetter tills i morgon.

 

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 09:18

        

 

Hörde 10 CC på WWR häromdan och blev lite nostalgisk. 10 cc är ett brittiskt rockband som bildades 1970 i manchester. Dom har ombildats några gånger. Gruppens reportoar spände över i stort sett alla musikgenrer, med tonvikt på melodiska låtar (ofta humoristiska texter)

 

            

 

Klicka här för att komma in på 10 cc:s fanclub

 

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 08:36

   '

God morgon gott folk...  Jag slänger mig med lite gamla ord ibland...  I dag känns det lite bättre än i går och det känns skönt. Det kommer att vara så här emellanåt och då är det bara att kurera sig och ta det lugnt. Ute är det grått och disigt men just nu vindstilla. I går var telefonnätet utslaget helt ett bra tag så vi fick använda mobilen. Mannen fixar frukost så jag kan blogga. Innan jag gick in i den berömda väggen så hade jag haft sömnproblem i flera år. Jag arbetade ständig natt och före det treskift och kunde inte sova när jag kom hem utan gick till jobbet utan att ha fått tillräckligt med sömn. Det håller inte och till slut kollapsar kroppen.  

 

  

 

Jag läste i Aftonbladet i går att folk blir sömnlösa av att vara uppkopplade jämt och det blir ju naturligtvis en stressfaktor och allra helst för dom som har barn. Jag fattar inte hur dom hinner numera att klara alla sysslor och dessutom vara ute på nätet. Det står att en fjärdedel av Svenskarna har grova sömnstörningar. Sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt säger att det är ett stort samhällsproblem. Man skall kolla Facebook, prata i mobilen, in på datan emellanåt mm. Hur i hela friden orkar barnfamiljer för det tillhör ju dagens puls att hänga med i svängningarna för att man skall få information och även hänga med när man har barn som är uppvuxna in i detta system.

 

   

Klicka här för att läsa om sömnproblem. Klicka här för att läsa lite mer om sömn

 

  Hoppas ni sovit gott och får en bra dag...  

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards