Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

Surströmming och en rolig episod...

Av Malin wiper - 13 maj 2014 14:45


Jag fick ett klipp över mejl från min son och det var så dråpligt . Klicka här för att se ännu ett roligt klipp ang detta


  

Jag är själv uppvuxen med surströmming och det var en delikatess som man till och med älskade lukten på. Min son åt surströmming som väldigt liten och även sill. Mina föräldrar hade en sommarstuga och där njöt man extra mycket men man fick alltid vifta bort en massa insekter som drog sig till strömmingen. Surströmming smakar ju inte som den luktar och det är tillbehören som förhöjder njutningen. Helst mandelpotatis, gul eller röd lök och till det öl och nubbe men inte för barnen som fick mjölk eller nån annan dryck. Numera har det tillkommit såser till denna anrättning men då var det bara potatis och lök. Nu glömde jag tunnbrödet som är en viktig del i surströmmingsfesten. På det kan man antingen bara ha ost eller så gör man en klämma med surströmming lök och potatis och äter så. Sen sjunger man nubbevisor...   

 

Dom vanligaste sorterna i norrland var Röda Ulven, Oskars och Höga kustens surströmming 

 

   

Jag har inte kunnat äta surströmming på många år och nu vet jag ju att det var gallsten som spökade, men dom är ju bortopererade nu så jag skall testa när det är säsong för jag kan äta sill nu som jag också hade fått sluta med. Klicka här för att se och höra en slagdänga med Thore Skogman som heter "Surströmmingspolka" 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Ett roligt minne: 

 

Jag arbetade några år på en arbetsterapi i Göteborg och där fanns några boenden som var från norrland och en av kvinnorna tyckte det var så tråkigt att hon inte fick nån surströmming så jag pratade med norrlänningarna som bodde där och sa att jag kunde ordna detta men då fick vi sitta inne hos en av dom boendes lägenheter. Jag fick ihop 5 norrlänningar varav 2 män och sen efter arbetsid så dukade jag ett bord där och gick hem och köpte ut det som behövdes. Jag gick dit och vi hade jättetrevligt i flera timmar och det var så roligt att se hur dom njöt och berättade roliga minnen som blossade upp medans vi satt där 

 

Dan efter när jag kom till arbetet så gick vaktmästaren omkring i korridorerna och såg bekymrad ut. Vad är det som hänt sa jag?. Han sa att det har blivit nåt stopp i antingen en toalett eller tvättställ för det luktar så fruktansvärt...  men han kunde inte hitta vart det kom ifrån efter att ha kollat flera längenheter. Jag började tokskratta och förstod att det var surströmmingen vi åt dagen innan som satt sig och inte blivit utvädrad riktigt...  .  Jag talade om för vaktmästaren vad vi gjort och han började tokskratta också så det blev en rolig episod som jag aldrig glömmer.

 

 

#Surströmming #Vaktmästare #Röda

 
 
Annelie

Annelie

22 maj 2014 22:55

Hihi,, ja det måste ha varit roligt att se vaktmästarens min.
Härligt för dessa f.d norrlänningarna att få uppleva gamla minnen.

Jag älskar ju sill, undrar om jag skulle gilla surströmming, har faktiskt aldrig testat det.

Ha det bäst goa du.. // Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

23 maj 2014 08:25

Ja du ;). Jag tror att det bara är norrlänningar som växt upp med surströmming som gillar det.

Ha det bäst själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards