Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Malin wiper - 22 oktober 2011 17:00


Njut och låt er hänföras av klippet


 


Klicka här för att läsa om en film som heter "Chokolat" Har ni inte sett den, så se den. Den är en njutning för både öga och gom. Dessutom har den en bra handling och ett häftigt skådespeleri


  


Detta gamla hus hette "Helmershuset" Det rivdes 1967 och där finns nu huset som bl.a Café Lakatos har som sin bas. Konstigt att dom rivde ett sånt fint hus istället för att rusta upp och behålla dess charm.  Klicka här för att läsa om husets historia. Ni får scrolla en bit ner på sidan där det står "Spritbolaget i Helmershus". Det var Maria Lakatos som berättade detta för oss.


  


Klicka här för att komma in på en sida där jag hittade denna bild plus mycket annat


  


Så här ser det ut i dag. Det gula huset och på nedre botten där det är grå färg ligger Café Lakatos.


  

Sångerskan Jeanette med sitt band. Fattar inte att tiden gått så fort.



Café Lakatos har funnits i över 4 år nu och vi har varit stammisar ända från början. Klicka här för att se ett fint minne därifrån när hon hade en musikduo som spelade lite då och då. Dom hette Odd Couple (bilden ovanför). Tyvärr så finns dom inte i den konstellationen längre för sångerskan har flyttat till en annan del av landet. Vi var där så ofta vi kunde för att lyssna till dom och njuta av både fika och härlig stämning.


    


Av Malin wiper - 22 oktober 2011 14:01

 


Eftersom jag inte är i form i dag så bestämde jag mig för att ha en sk morgonrocksdag...  Det medför ju att man inte kan visa sig själv vid dörren om det ringer på men då finns ju Mr T där som alltid klär på sig...   Naturligtvis så ringde det på dörren och min man gick och öppnade.


  


När min man stängde dörren så kom han emot mig med en bukett blommor som var otroligt vacker. Jag fattade ingenting men Mr T sa att det var ägaren av Akleja Blomsterhandel som kom med buketten...  


Klicka här för att komma in på Akleja blomsterhandels hemsida


  


Så här stod det på det medföljande kortet...   Jag blev så glatt överraskad så jag fick kortslutning i hjärnan...   När jag började blogga så hade jag inte en tanke på att skriva så mycket om våra butiker i samhället men sen har det bara blivit per automatik  för vi har sån tur som har såna fina och väl fungerande butiker med dess fantastiska utbud. Dessutom är ägarna och dom som jobbar på våra butiker så trevliga och serviceminded. Jag och min man köper det mesta här i samhället för vad är det för idé att handla allt i storstan när vi har det så väl förspänt här?.  Klicka här för att se det senaste inlägget från Akleja. Då visade jag mest bilder som fick tala för sig själv



  


Buketten var så färgstark så jag bad min man gå ut på gården och ta några kort på blommorna i ett bättre ljus. Buketten är mycket större än man kan få fram på bild.


        


Klicka på bilderna så blir dom större.


  

 

Tusen tack för blommorna som gladde mig enormt.... Det är en sån fantastisk bukett så den skulle kunna användas till bröllop. Vad snälla och gulliga ni är. Jag är dessutom så glad att jag får gå omkring och fota i era butiker för då har jag nåt bra att skriva om eftersom jag vill ha en varierande blogg med lite av varje. Ha en fin lördag...    

Av Malin wiper - 22 oktober 2011 10:55

 


Det blev mycket frosserier i går för vi var till Café Lakatos också för att förlusta oss. Klicka här för att komma in på Café Lakatos facebook


  


Maria Lakatos (ägare av Café Lakatos) har deltagit i en tävling där man gör ett bakverk med bara Fairtrade ingredienser. Hon kom på delad andra plats. Jag är så ledsen att jag missat detta för hon har haft det på sin facebook och man har fått gått in och röstat. Får skylla på att jag haft så mycket omkring mig på sista tiden med både huset och annat som tagit upp min tid och mina tankar.


Klicka här för att läsa om Fairtrade (Rättvisemärkt).

 

  


En av ingredienserna i hennes bakverk är denna choklad. Klicka här för att komma in på en sida där denna choklad finns


  


Vi måste ju naturligtvis testa detta bakverk som gjorde att hon kom på delad andra plats. Hennes bakverk är inte så söta som vanliga utan håller en otroligt hög kvalitet och framkallar inget sötsug. Denna var så ljuvligt god så jag tycker den skulle ha fått första pris. Det var så många smaker som kom fram och retade smakökarna. Ingefäran gav en häftig krydda som gjorde bakelsen ännu mer smakrik och njutbar.


   


Så här ser den ut i genomskärning när jag ätit en tugga. Vi fick bakelsen serverad på ett avlångt vitt fat och under bakelsen ett tjockt guldpapper. Den går inte att beskriva utan måste upplevas.     


  

Klicka här för att komma in på en sida där man kan köpa tröjor med kaffekoppstryck


Marias  "Schyssta" Bakelses  innehåller Fair Trade: Choklad, vanilj, råsocker. Ekologiskt: ägg. mjöl, vanilj, choklad, äpple, grädde och ingefära.


Stort Grattis till dig Maria för din delade andraplats


 

  

Av Malin wiper - 22 oktober 2011 10:15

    


Vi åkte in till Jönköping i går istället för i dag. Det var så länge sen vi var där nu och man hade nästan lite storstadsabstinens...  .  Vi var så sugna på sushi så vi åkte till "Sushi Latino" som vi varit på en gång tidigare. Sushin är sanslöst god och lite annorlunda än den vanliga japanska sushin.  Fast vi tycker väldigt mycket om den också men omväxling förnöjer alltid.  Vi har åkt dit förut ett antal gånger under lunchtid men då har det varit fullsatt så denna gång väntade vi tills 13.30 och då fanns det några platser lediga


  

Detta är personalen på sushi Latino. Klicka här för att se fler bilder


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att se vad dom fått för betyg på sushikartan.se


  


Dom som äger stället är jättetrevliga och det är en fin stämning. Här blir vi först serverade vårt gröna te


  


Vi fick även en förrätt i form av en tomatsoppa med lite creme fraiche ovanpå. Den var helt underbar i både smak och konsistens.


  


Vi tog dagens rätt och i dom runda till höger är det kokt lax i mitten och strösslet runtom är supergott. dom i mitten bestod av crabsticks och philadelphiaost. Den runda var en räka och en röra ovanpå. Sen fick vi en vanlig med lax ovanpå. Deras ingefära är rosa. Till detta olika kålsorter strimlat. I vissa rätter så har dom även kycklingsushi.


Klicka här för att läsa vad jag skrev förra gången vi var dit


  


Detta är badtvålar i form av sushi. Klicka här för att se en massa kul med sushimotiv och annat


Vi steg upp ur sängen mycket senare i dag än vi brukar så vi har nyss ätit frukost och skall nu fortsätta med packning och rensning. Jag har fått bort rätt mycket nu och det känns lättande. Vi är rätt trötta och jag skulle själv kunna krypa ner i sängen igen men då blir inget gjort. Det kommer lite efter sen vi sålde huset och all oro som följde med detta.


Nu önskar jag er alla en härlig lördag. Sköt om er


Sushi Cakes



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards