Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Malin wiper - 4 oktober 2011 18:27

 


Nu har vi haft vårt besök av hon som driver stationscaféet i Stockaryd. Annelie och hennes kompis Marianne. Vi tog först en kopp kaffe hos oss. Sen åkte vi ut och visade dom samhället. Dom har ju ett eget café så dom tyckte det var roligare att fika hemma hos oss och se hur vi har det. Jag har inte orkat baka på ett tag så vi köpte kaffebröd på Ritz konditori och det tyckte dom smakade jättebra. Vi invigde även den nya termoskannan vi köpte på Stockaryds loppis. Den funkade jättebra och håller värmen.



Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés facebook. Klicka här för att komma in på Stationscaféets hemsida  


  


Dom hade helt nybakade kanelbullar som vi köpte för att känna att det var kanelbullans dag. Mr T och jag åt en skinksmörgås.



  

Här sitter Marianne till vänster och Annelie till höger. Annelie har samma långa mörka hår som jag hade för ett antal år sedan. Dom ville inte vara med på bild och det respekterar jag.


  

Vi visade bl.a vår fina campingplats men sen tog jag inga mer foton. Vi hade i alla fall jättetrevligt tillsammans så det blev väldigt lyckat.


  Klicka här för att komma in på Dan Hylanders hemsida. Klicka här för att komma in på Py Bäckmans hemsida. Klicka här för att läsa om när vi såg en konsert med Py Bäckman i Hagshults kyrka


 


Här kommer Raj Montana band med låten "Svart kaffe". Det var Dan Hylanders och Py Bäckmans gemensamma kompband. Namnet kommer ursprungligen från bandets ursprungliga namn, Ray Montana and his Moonlight Boys. Medlemmarna i bandet har varierat över åren. Många av dem ingick i vad som på 1980-talet kallades för studioeliten. Bandet upplöstes 1985. 1997 återuppstod bandet för en återföreningsturné samt en samlingsskiva


Av Malin wiper - 4 oktober 2011 13:45

 


Den här bilden fick jag mig tillsänt av min son över mms. Jag önskar att det fanns en sån medicin som man kunde dela ut till vissa myndigheter och politiker. Vi har fått ett väldigt människorfientligt klimat i Sverige. När dom kan skicka tillbaka en 91-årig kvinna som bott i Sverige i många år till ursprungslandet.. Dessutom börjar vård och omsorg tappa sina konturer. När jag arbetade inom vården några år så var det väldigt noga med att vårdtagarna skulle ha det bra och få bra hjälp så fort det behövdes. Dessutom var maten ätbar och det fanns Arbetsterapier som fungerade jättebra, det blev billigare för samhället att folk mådde bra på ålderns höst.


Klicka här för att läsa senaste nytt ang den 91-åriga kvinnan som skulle utvisas. Hon är svårt dement, synskadad och hjärtsjuk ändå hade dom tänkt hämta henne med polis så visst behövs en massa "Empatipiller"

 


 


 

För att inte tala om skolan där klasserna blivit  så stora så många får inte den hjälp som behövs. Kuratorer tas bort från skolan så barnen har ingen att gå och prata med när det krisar. Ungdomsgårdar läggs ner men det kan kostas på en massa onödigt som vi kan vara utan. Yrkesutbildningarna såsom AMU verkar ha gått ur tiden. Jag har själv gått på AMU tre gånger och där blandades praktik med teori och  det passade mig och  många andra. Jag fick upp mina betyg betydligt.


 


Sen att bli sjuk och åka in på sjukhus känns inte lika tryggt längre eftersom dom skickar hem folk alldeles för tidigt många gånger p.g.a personalbrist. Vi har läst om många fall på sista tiden som har mist livet p.g.a att dom blivit hemskickade utan vård eller rejäl undersökning. Det är väl så att den bästa vården skall tillfalla dom som har pengar och vi andra skall få sämre vård om nån alls. Då blir det som i USA där dom har speciella sjukhus för dom mindre bemedlade. Det har dragits in på personal överallt och ändå kan politiker stå och mala om att arbetslösa inte vill jobba. Om det anställs lite mer folk så kommer allt att fungera mycket bättre men det vet ju alla men det får ju inte kosta så arbetsgivare vill helst ha ett litet antal anställda och dom får sen jobba övertid tills dom stupar, helst utan övertidsersättning. Facket verkar ha kapitulerat fullständigt. Listan kan göras lång på alla galenskaper men jag sätter punkt här.


 

Av Malin wiper - 4 oktober 2011 07:15


 


  


Här är en av sångerna från filmen "Hereafter". Lullaby song med Sia Furler. Hon föddes 1975 och är en Australian pop, downtempo, och jazzsångerska och låtskrivare.



Vi skall träffa två trevliga personer i dag som vi skall visa runt i samhället. Berättar om detta i ett senare inlägg. Ha nu en fin dag och sköt om er...  



Glöm inte att det är kanelbullens dag i dag...  . Fast jag skall försöka förtränga detta...   Det blir nog en smörgås istället och sen får jag nöja mig med att känna lukten av färska kanelbullar...  


 


Klicka här för att läsa om kanelbullens dag. Jag tänker extra mycket på min mamma i dag som bakade fantastiska kanelbullar. Hon bredde på rätt mycket smör på den utkavlade degen och sen socker och kanel. Hon måste ha haft nån annan hemlig ingrediens för dom smakade ljuvligt...  Tack älskade mamma...  


Av Malin wiper - 4 oktober 2011 07:00

 


Jag hyrde en film häromdan som jag inte hört talas om så jag blev glatt överraskad när den var så bra. Filmen heter "Hereafter" och är ett drama/fantasy från 2010. Vi får följa tre personer vars öde påverkar varandra. Vi följer Marie Lelay som har en nära döden upplevelse som påverkar hennes liv. sen får vi följa Marcus som förlorar sin bro Jason. Sist men inte minst får vi följa George som efter en olycka när han var liten kan komma i kontakt med döda människor. Under filmen får vi följa dessa tre personer som kommer att mötas.


För regin står: Clint Eastwood


I rollerna ser vi: Matt Damon, Bryce Dallas Howard, Jay Mohr, Jenifer Lewis, Derek Jacobi, Mylene Jampanoi, Lyndsey Marshal , George McLaren 


Jag hade inte räknat med att filmen skull  vara så bra. Det enda felet var att den var alldeles för kort. Den hade gärna kunnat pågå en timme till. Matt Damon är fantastiskt bra i filmen och jag tycker han blir bara bättre och bättre som skådespelare. Även barnskådespelaren (George McLaren) spelar så man nästan faller i gråt, så inlevelsefullt. Filmen börjar väldigt dramatiskt med en tsunami på ett ställe där en av huvudpersonerna befinner sig just då. Hon får då en nära döden upplevelse som gör att hon har lite svårt att klara sitt jobb som reporter på tv. Trots ett allvarligt ämne så är filmen behaglig och spännande på ett lågmält sätt. Jag vill inte berätta mer för det var toppen att se filmen när jag inte hade läst på nåt i förväg.



Jag ger den 3 starka spöken av 5 möjliga. Den hade fått en fyra om den varit lite längre och slutet lite mer utförligt.


        



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards