Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Malin wiper - 9 oktober 2011 16:15


Det här klippet var insatt på Stockaryds Stationscafés facebook. Jag sätter in det i min blogg också. Klicka här för att komma in på hemsidan för detta ämne. Vilket inspirerande klipp och så bra sammanfogat för en god sak

  

  


Från wikipedia:


Playing for Change är ett multimedia- musik-projekt skapat av den amerikanske producenten och ljudtekniker Mark Johnson med sin tidlösa Media Group , som syftar till att samla musiker från hela världen.  Playing for Change har också skapat en separat icke-vinstdrivande organisation som kallas Playing for Change Foundation som bygger musikskolor för barn runt om i världen.


  

Klicka här för att läsa mer



Av Malin wiper - 9 oktober 2011 10:36

 


Vi var in på Fyndlagret i Skene som ligger i samma hus som "Mat i Mark" Vi handlade det vi behövde och jag kollade lite på Fyndlagret.


 


Det har redan börjats plocka fram julsaker i butikerna. Undrar om inte detta är rekord i att vara tidiga.  Är det nån som vet om det var lika tidigt förra året?


  

Fyndlagret har allt man kan tänka sig utom möbler. Det känns som det blirvit större där med åren så jag tror att dom byggt ut lite. Vi har köpt en del saker där genom åren.            


Sen åkte vi till syrran för att lämna över priset hon vann i min gissningstävling för ett tag sen. Vi hämtade även en bänkskiva som vi fått av dom och sen fikade vi och pratade en stund. Här ser ni mig med deras hund Axa (svågern tog den förra gången vi var där) som låg på mitt lår med sitt huvud och det kändes jättehäftigt...   



Klicka här för att se vad syrran vann i andra pris i tävlingen


  


Jag tog lite mer bilder på Axa som är en Shäfer och valp fortfarande.


  


Här ligger hon i soffan bredvid sin husse och myser


  


Här leker hon med en boll på  terassgolvet.


  


Här har hon barrikerat sig på sängen.


  


Dom hade köpt en ny fotölj som var både snygg och bekväm. Höll på att somna i den...  


  

Vi drack te ur svägerskans handgjorda keramikkoppar (tekoppar) som var jättefina


  


 Dom hade även köpt en jätteläcker hög golvlampa som hade nåt slags ståltråd runt sig.


 

Av Malin wiper - 9 oktober 2011 09:02

 


När vi var på väg till mamma och närmade oss rondellen nära Jönköping så stod där en Volvobil mitt i rondellen. Den har tydligen åkt rakt upp i rondellen och det såg lite komiskt ut. Jag tror ingen blev skadad för den såg nästan helt intakt ut. Det var annat än en rondellhund. Vi har sovit rätt länge i dag och sen har jag fixat dom få kort jag tog denna gång. Vi åkte varken in i Ulricehamn eller Borås för vi kunde ändå inte köpa nåt mer denna månad och då vill jag inte utsätta mig för frestelser...  . I natt har vi haft frost men nu skiner solen för fullt än om det är mycket kyligare ute.


  


Det är rätt fint efter vägen på sina ställen


  


Här var himlen fantastiskt vacker i lite blå turkos färg. Detta är en 2+1 väg och såna gillar jag inte riktigt för man känner sig instängd. Fast nu har jag kört där så mycket så jag blivit van.


  


Sen var vi framme hos mamma och hon satt ute och åt just då med dom andra som bor där. Hon är rätt pigg men blir mer och mer borta så orden blir helt fel när hon pratar och det blir osammanhängande och ibland förstår man ingenting. Det var i alla fall kul och skönt att få träffa henne igen och krama om henne ordentligt än om hon inte vet vem jag är.


  


Här sitter vi i hennes lägenhet och fikar. Vi hade med oss kaffe och köpte lite kaffebröd åt henne och smörgås åt oss.


  


För några år sedan då mamma var mindre senil så gjorde jag ett minnesalbum där hon kunde kolla på bilder från hennes liv. Nu funkar det inte längre men jag fotade några bilder ur albumet. På den här bilden är hon ca 10 år?. Det är lätt att glömma att alla våra äldre en gång har varit unga och aktiva som oss andra så man behöver bli påmind. En gång är vi där själva och en del långt före andra. En del har turen att få vara klara i huvudet ända tills dom dör. Mamma är den enda i släkten som blivit senil så vi var rätt ovana trots att jag arbetade i flera år inom åldringsvården.


  


Här är mamma som ung flicka på väg ut på en skidtur i full mundering som det såg ut förr. Kolla dom vida byxorna och hennes getingmidja...  Hon var jättefin. Hon både simmade, åkte skidor och utövade lite andra sporter som ung. Hon var yngst i en barnaskara av 5 och dom andra var bröder så hon blev lite bortskämd...  


  


Här en bild på henne när hon var en ung kvinna och högsta modet var då att ha såna här vågor i håret som gjordes med en speciell tång. Bilden blev inte så tydlig för jag fick fota ur minnesalbumet. Mamma är brunögd men det har ingen av oss tre barn blivit. Jag saknar verkligen att kunna umgås normalt med min mamma och kunna åka ut och fika eller göra nåt annat. Den tiden är nu förbi och man får ta det som det är än om det känns sorgligt.



Klicka här för att komma in på en 40-50-talet nostalgisida där denna bl.a denna locktång finns


Jag har lite svårt att hinna med nu men skall svara på era fina och härliga kommentarer och kommer in på era bloggar lite senare när jag är påklädd och fått lite gjort hemma. Ha en toppensöndag...   


 

Annalisa Ericson dog 21/4 2011 98 år gammal


 Här sjunger Annalisa Ericson och Åke Söderblom en låt från 1940 då mamma var 17 år gammal.


  

Han dog 1965 endast 55 år gammal 




Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards