Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Malin wiper - 3 december 2011 15:32

Min bloggvän Sanna har en lista på sin blogg som hon vill att jag fyller i.

 

 



Vet du hur/var och med vilka du ska fira julafton i år?


Eftersom vi skall flytta mitt uppe i julen så kan vi inte åka bort mer än dan före julafton då vi skall hälsa på min mamma. Sen skall vi vara tomtemor och tomtefar och dela ut julklappar till en liten flicka. Vi kommer nog att vara rätt trötta efter vår flytt men hoppas vi kan bjuda hem nån på lite kaffe eller en matbit.


Vet du hur du ska fira nyår, isåfall hur?


Jag har inte en aning om hur vi skall fira nyår så det blir lite improviserat


Vad önskar du dig i julklapp?

Jag önskar mig inga julklappar och i familjen så har vi slutat ge för länge sen. Det är bara barnen som har fått och på min sida av släkten så finns det inga småbarn. Min mans brors son har fått en liten pojke så han skall få julklapp och även svärmor för hon ger oss. Min man och jag har gett varandra en liten sak varje jul men nu skall vi köpa grejer till nya hemmet istället



Brukar du stiga upp på julotta på juldagsmorgonen eller har du gjort det förut?


Jag har nog bara varit på julotta några få gånger i mitt liv.



Har du börjat köpa julklappar ännu?

Dom som vi skulle köpa har vi köpt redan



Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 3 på julafton?

Julklappsverkstan



Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?


Jag har inte så stora förväntningar längre utan njuter i det lilla och har inga problem med att bara jag och Mr T umgås men synd att inte min son kunde komma för han skall fira hos sin pappa.


.
Brukar du känna att det är skönt när julen är över?

Ibland kan man känna så men inte dom sista åren


Vad är viktigast och minst viktigt på julbordet?


Det viktigaste är sill, köttbullar och Janssons. Det mindre viktiga är prinskorv, grisfötter, sylter och pastejer


Vilken julmustsort är godast?

Jag vet inte för jag dricker inte så mycket sånt numera


Vilket glöggmärke är godast?

Blossa eller nåt som jag nu glömt ;)


Har du firat jul utomlands någon gång?

Det har jag aldrig gjort, men skulle inte ha nåt emot det


Vilken jullåt är den bästa, varför?


Jussi Björlings "Oh helga natt". Därför att Jussi Björling är en av tidernas bästa operasångare och den som sjunger denna låt bäst av alla. Den ger verkligen julstämning och jag får gåshus av låten



Vilken julfilm är den bästa, varför?


Love Actually för att det är en rikgit julfilm som har alla  ingredienser. Den är  så välgjord med ett bra skådespeleri och manus. Den har allt från humor till allvar, man blir varm i kroppen av att se filmen och lycklig sitter med ett leende på läpparna och bara myser.  En riktig måbra film



Bästa julkalender?


Jag ser sälllan på julkalendrar men Teskedsgumman var rolig


Vilken artist tycker du är juligast av alla?

Bing Crosby med "I dreaming of a white christmas"


Har du varit Lucia någon gång?

Trots att jag haft mörkaste bruna hår så har jag varit lucia två gånger. En gång i skolan när jag var 15 år och en gång på en arbetsplats på en glasögonfirma. Jag tror att jag var 18 år. Vi var två unga tjejer som jobbade där och resten var män så dom ville att vi båda en ljus och en mörk som vi var skulle vara lucior och vi blev väldigt uppvaktade ;)


Vad är ditt bästa råd för en bra jul?

Att vara väl förberedd så det inte blir stressat.



Slutligen: berätta om ett julminne som betyder mycket för dig..
Det är dom gångerna min son och jag varit ute i min syster och svågers dåvarande sommarstuga och firat jul. Det var god mat härlig stämning och idylliskt.

 

    

 

Tyvärr så går det fortfarande inte att kopiera i min blogg trots att jag mejlat bloggplatsen flera gånger. Men vill ni ha denna lista så finns den hos Sanna


       

 

Jag har varit borta flera timmar så jag har inte hunnit vara inne på era bloggar och nu skall vi ut igen på barnkalaset så det blir lite körigt.

Av Malin wiper - 3 december 2011 09:26

 


Jag har lite mer bilder att visa så här kommer fortsättningen. Det går inte att fota allt för då skulle det bli minst 5 inlägg...  


 


  

  


 


Dom har hur mycket som helst av vaser i alla storlekar och former. Här en svart ensemble


 


                  


  


                  


  


 


  


  



 

  


  


    


  


 


         


  


  


 


  


I detta skyltfönster går allt i röda nyanser. Allt är så estetsikt tilltalande


 


 

     

Av Malin wiper - 3 december 2011 08:22

 


Jag var in på Akleja blomsterhandel för att fota allt det fina dom har där. Kolla in dom häftiga bockarna i nåt slags mossa som stod utanför butiken. Dom har en enorm fantasi och konstnärligt öga . När vi var till storstan sist så gick vi in på en massa blomsteraffärer men dom kunde inte mäta sig med våran varken i kompositioner eller pris. Man kan gå omkring och botanisera och faschineras hur länge som helst eftersom det är så varierat utbud.


Klicka här för att komma in på Akleja blomsterhandels hemsida


  


Här ser ni ägaren som jag glömt att fråga vad han heter. Han är så glad och trevlig jämt och sånt gör mycket. Jag har aldrig bott på ett ställe där det finns sånt bra utbud av nästan allt och det är en fröjd att gå in på butiker, café, resturanger, friseringar, klädbutiker mm. Jag försöker handla det mesta lokalt. Det är nåt visst med


  För att jag får fota  


  


Deras skyltning är nåt utöver det vanliga. Det var svårt att fota allt som var i detta förnster för det var i färgerna grått och vitt så jag fotar den fina gamla kälken proppad med paket istället.


 


  


Dom här väldigt mycket med tomtar och annan utsmyckning också.  Dom har dessutom satt ut alla sakerna så estetiskt och stilfullt


           


  


Dom här vaserna var så läckre och påminde om konstverken utanför det nya kulturhuset i Jönköping. Dom finns i två storlekar och jag köpte den största. Ångrade mig att jag inte köpte en mindre också för jag skall ha dom på ett speciellt ställe i nya lägenheten. Jag skall gå dit och köpa en till.


  


  


På tal om fantasi, kolla detta konstverk där det använts nejlikor för att forma en boll och sen flera hängande rankor med nejlikorblommor wow!


 


  


Dessa läckra blanka krukor går även att använda som ljuslyktor. Ägaren sa att det blir ett fantastiskt fint ljus i dom.


  


Ytterligare en fin kruka här i plåt och det finns ett enormt utbud av alla slags krukor i butiken.


    


  


 


  


Här en stor stickad gris som även finns i rött


 


 


  

Kolla denna lilla gulliga babytomte som går att dekorera med i en kruka eller ha den som prydnad varsomhelst


 


   


  


Fortsättning följer................................


 


 Jag tar denna gamla klassiker "Ut i vår hage" eftersom "Akvileja" förekommer i texten så passande

Av Malin wiper - 3 december 2011 07:00

 


Jag har varit inne på Ritz konditori och fotat lite sötsaker...  Det har tagit mig 17 dagar att bli av med sötsuget och jag tänker besegra suget. Det finns ju så goda smörgåsar och små maträtter där så man får ändå njuta. Klicka här för att komma in på Ritz facebook


    


En studie i sötsaker


 


    



      


 


    


 


 


 


    


 


    


 


 


 


        


 


 



   


 


 


 


Sist en lollipop (klubba) i form av tomtar och snögubbar som består av choklad. Det kommer mig osökt att tänka på en låt som var populär när jag var flicka. Det är Millie med låten "My boy lollipop"


 


Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Millie Small. Hon föddes  1946  och har uppnått en ålder av 65 år och det är lite svårt att ta in. Hon är en jamaicansk sångare och låtskrivare, som ofta kallas "Lilla Millie Small". Hon är mest känd för 1964 års hit "My Boy Lollipop". Hon hade ett kort förhållande med Peter Asher som var med i duon Peter & Gordon. Hon bodde i Singapore från 1971 till 1973 innan hon återvände till England som nu är hennes hem. Hon har en vuxen dotter som studerar konst och  musik 


  


Här en bild av henne som lite äldre. Det finns mest ungdomsbilder på henne.


  


Klicka här för att komma in på en sida där jag hittade denna bild på klubbor




Avdelarna (divider) i detta inlägg kommer från Bar animations. Klicka här för att komma in på sidan

 

 

 

Jag har fullt upp att göra i dag så jag får se om jag hinner blogga nåt mer. Hoppas ni får en jättefin och skön lördag.



Sending you hugs! - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards