Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 november 2019

Av Malin wiper - 7 november 2019 13:30


 

I går promenerade vi bort till Ankis Fyndbod Loppis och där hittade jag en nästan helt ny kameraväska. Dom ville bara ha 50 kr för den och det är urbilligt. Annars är kameraväskor rätt dyra. Den jag har nu är lite för liten                                   


  

På ena sidan i den nya kameraväskan får man gott om plats för kamerna och lite annat

 

                                          


                                                                                               Globalmediapro 

 

På andra sidan får jag plats med visitkortsfodral, nycklar, batterier, läppstift, fickspegel och lite annat. I den gamla väskan så blev det så packat och trångt men jag skall ha den när jag bara skall ut och fota i närområdet. Jag har inte använt vanlig väska på flera år nu utan vart jag än skall gå så är det kameraväskan som gäller eftersom jag ständigt är ute och fotar. Klicka här för att se en kameraväska jag köpte på Myrornas som inte passade mig så bra men då tog min man över den istället

 

 

Jättebra att det är fötter och det är toppen och mer hållbart när man ställer ifrån sig den. Jag önskar att jag hade råd att köpa flera kameror för min Lumix Panasonic är inte så bra på Macro men den har en jättebra zoom. Jag har ytterligare en Lumix fast en modell äldre och den skall jag ha som reserv när jag måste in på rengöring av min kamera

 

                                      


                                                                       AliExpress 

Kameran jag har nu är en Lumix Panasonic DC-TZ 90 4k. Dom har gått ner i pris för min första kostade över 6000 kr och min nya som är förbättrad och även har en vinkelbar displayer kostade 3.990 kr

 

 

Så här ser min förra kameraväska ut. Klicka här för att läsa om när jag köpte den. Där ser man också ett kamerafodral som är gjort för min kamera som jag köpte till men då måste man även ha en vanlig väska med sig och det blev för opraktiskt

 

 

I dag zoomade jag in en skata som fick omkring på gräsmattan.

 

  

Sen dök en kaja upp och rök ihop med skatan men jag hann inte filma förloppet. Det blev en konstig vinkel för skatan var större än kajan Irl. Kajan trodde nog att skatan hade hittat bättre matställe men kajan hade ingen chans mot skatan. 

 

 

Nu är det på gång med postboxar så denna stod innanför porten. Den såg rätt liten ut enligt min man. Nästa vecka börjar dom byta ut våra ytterdörrar. Vi har fått mycket bättre belysning nu i trappuppgångarna för innan var det så skumt och halvmörkt. Jag är tacksam för allt dom förbättrar.

                                


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på detta brevpapper. Jag var barnsligt förtjust i brevpapper och att skriva brev längre tillbaka innan vi var nätbundna. Jag kollade alltid in bokhandlarnas eller varuhusens brevpapper och köpte massor. Då fanns det hur mycket som helst att välja på men nu är det lite mer tunnsått. Efter att ha varit ute på nätet i så många år så är det jättesvårt bara att få till sin namnteckning snyggt. När man kommer ifrån att skriva för hand så är det jättesvårt i alla fall för mig att skriva snyggt som jag gjorde förr. Tiderna förändras och vi hänger med

 

     

Jag hittade ett klipp som passade in ang brev. Leon Redbone med Love Letters In the sun. Jag har aldrig hört talas om den sångaren. Klicka här för att höra ett liveklipp med honom. Han såg rätt cool ut med sin egna stil

 

    

Pitchfork 

Leon Redbone var en sångare, låtskrivare, gitarrist och skådespelare. Han specialicerade sig på jazz, Tin Pan Alley klassiker och han blev igenkänd i och med sin Panama-hatt, mörka glasögon och svarta slips. Han föddes på Cypern av armeniska förfäder och kom först ut på scenen i Toronto, Kanade i början av 1970-talet. Han dog 30 maj 2019 i en ålder av 69 år  

                                                    

Vår första promenad i dag är avverkad. Min man har lagat så god lunch i form av röding och massor av goda buljonkokta grönsaker. Det är så härligt att bara få sätta sig vid dukat bord men jag tar hand om disken. För mig har det aldrig varit konstigt med en man som lagar mat för det gjorde min pappa lika mycket om inte mer än mamma. Dom hjälptes åt med allt och mamma har arbetat så länge jag kan minnas. Efter maten skall jag städa toaletten och min man tar badrummet. Sen tar vi ytterligare en promenad och njuter i den sena hösten (så högtidlig jag låter)..  Ha det bra nu kära besökare

 


#Ankis #Kameraväska #Skata #Postboxar #Brevpapper #Leon

Av Malin wiper - 7 november 2019 08:00

 

I går träffade vi på en helt underbar hund när vi promenerade på gångvägen ner mot centrum. En Borderterrier som heter Moa och är 5 år gammal. Hon var så gullig så jag blev superrörd. Hon ställde sig på två ben och ville bli klappad på och var så snabb så jag hann knappt med. Hennes huss var en jättetrevlig och glad kvinna.


 

När hon satt sig ner så vickade hon huvudet fram och tillbaka och det såg så roligt och härligt ut så jag smalt där i solskenet. Klicka här för att få reda på lite mer om Borderterrier

 

                              


                                                                       Dog Gossip

 

Vi kunde inte motstå att gå in på Hallsta Café & Restaurang för en härlig fika. Vi slog till med en "Sommarkaka" med vaniljsås. Den var magiskt god med ett tjockt lager blåbär ovanpå. En riktig höjdare helt enkelt och inte så söt så den triggade inte igång sötsuget. Dessutom träffade vi Kristina och hennes väninna och pratade bort en stund


 

Inom kort öppnar en Sushibar här i Hallstahammars centrum bredvid Hårstudion Proffessional. Den heter Dala Sushi och finns även i Hedemora och Fagersta. Dom har fått väldigt bra betyg med 4,5 stjärnor av 5 möjliga. På fb får dom beröm av besökarna. Det känns jättekul att få hit en sushibar till en lite mindre ort. För det finns redan så många pizzerior så det behövs nåt annat också. Det var jättelänge sen vi åt sushi så det skall bli kul att gå dit när dom öppnar

 

          

 

Det var lite svårt att fota affischen för det blänkte så mycket i rutan. Klicka här för att ta del av ett klipp där Köket delar med sig av enkla recept ang att göra sushi hemma                           

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2017 då vi åt sushi i Västerås

 

                                        

En stol som går under nament "Sushi" från Bonluxat 

      

Jag avslutar med nåt riktigt vackert och njutbart. Nu har vi torsdag och står inför en helg igen!!!. Sköt om er och ha en toppenfin dag

 

#Border #Sommarkaka #Sushi 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards