Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 november 2019

Av Malin wiper - 16 november 2019 19:00

  

På tisdag 11.00 slås portarna upp för vår nya sushibar Dala Sushi och det skall bli jättespännande. Dom höll på för fullt att färdigställa i går då vi gick förbi. Det kommer att vara öppet från tisdagar 11-20 och lördagar och söndagar 12-20. Det skall verkligen bli spännande att gå dit och äta för både min man och jag gillar sushi än om det var ett tag sen vi åt sushi. I småland åt vi ofta sushi och även när vi åkte in i Borås dom åren som vi besökte mamma i Skene. Nu börjar man längta efter det igen och Dala Sushi har fått väldigt bra betyg på nätet


             

 

Sist jag åt sushi var 9 juli 2018. Här ser ni mig med min son då vi åt lunch på China Town i Enköping. Det var buffé så dom hade även den vanliga buffén men en särkild avdelning för sushi och den var jättegod. Klicka här för att se hur man enkelt gör sushi hemma

 

                       

     

           

En kul bild på syrrans och svågerns katt Gandalf. Jag fick den över mejl. Dom hade inte tänkt ha nån fler katt efter att Stilton blev sjuk men denna katt sökte upp dom så det var nog inte meningen att dom skulle vara utan katt. Syrran har ju haft katter så länge jag kan minnas och sen har dom även haft två hundar. Längre tillbaka var det fiskar och fåglar. Syrran fyllde ju år i går och dom åkte till Göteborg och åt gott och gick på Jonas Gardells show "Queen of fucking everything" och den har fått 4,5 i betyg av 5 möjliga. Dom var jättenöjda. Den höll till på Lorensbergsteatern

 

Ha en njutningsfull kväll mina kära besökare..  


#Sushi #China #Gandalf #Gardell

Av Malin wiper - 16 november 2019 15:00

 

Vi promenerade bort till Ankis Fyndbod loppis i dag och där var det full julstämning och massor av folk. Hon bjöd på kaffe, pepparkaka och saft

 

                             

 

Det är driftstörningar här så det står bara och rullar vid varje klick så det har tagit en enorm tid att få till detta inlägg. 

 

 

Vi köpte detta ställ som vi tittat på förut och det är antingen nåt för vinylskivor eller nåt som skall stå i en bokhylla full med pärmar men vi har hittat ett annat användningsområde.

 

 

Vi använder det nu som ställ för brickor och skärbrädor mellan micron och kyl, frys. Förut hade vi en tung hantel stående som stöd mot brickorna men det funkade inte alls. Vi har lite snyggare skärbrädor i ett skåp som vi skall sätta dit senare men nu ville jag bara testa. Nu står dom där stabilt i sina egna fack och det underlättar verkligen. Stället kostade bara 20 kr

 

 

Denna runda glasbricka/grytunderlägg köpte vi på Röda Korsets second hand i juli. Den skall vi även sätta in i brick/skärbrädsstället.                 

 

 

Sen såg jag en hög porslinsfigur eller om den är i keramik som föreställer Stan Laurel (halva) från helan och halvan. Klicka här för att se ett klipp med Laurel & Hardy. Klicka här för att se Helan & Halvan på en bänk. Det är inget vi köpt för vi är väldigt restriktiva nu och köper bara det allra nödvändigaste för vi vill uppleva saker istället ex bio, teater, koserter mm. Det är tre saker jag vill gå på men bestämmer i sista minuten


 

När jag vände på den så såg jag att det var en sparbössa. Jag gissar att det varit ett par så att det finns/funnits samma figur föreställande helan (Oliver Hardy). Det kom en film om helan och halvan 2018. Klicka här för att se en recension ang den filmen 

                                           

Klicka här för att se hela paret som gick för 400 kr på vad är den värd. Klicka här för att se vad halvan gick för

 

 

Nu blåser det mer och det är duggregn och halvmörkt ända från morgonen och man märker hur viktigt ljuset är för man blir så mycket piggare då. Hoppas ni har det bra och får en fortsatt fin lördag.

 

                       

 

      

En udda Amazon 

 

#Ankis #Brickor #Halvan #Amazon

Av Malin wiper - 16 november 2019 08:00

  

I går på förmiddagen promenerade vi ner till centrum i dimman och duggregnet. Fast då blåser det ingenting och var ca 3 grader varmt så nån vinter syns inte till än. Vi gick in på Hallsta Café & Restaurang för en fika. 


 

Vi tog varsin enkel focaccia som man annars kan få dubbel. Vi valde ost och skinka som pålägg och dom är alltid så njutbart goda. 


 

En interiörbild från ena hållet av lokalen. Nu har dom även bakgrundsmusik till fikat. Jag passade på att ta bilden då det var tillfälligt tomt där. 


 

Till veckan öppnar Dala Sushi i centrala Hallstahammar. Nu har dom öppnat upp fönstren så man kan titta in och det ser jättesnyggt ut. Jag tog några bilder från fönstret men det blev inte bra så jag väntar tills invigningen då vi skall äta där

 

Dala Sushi finns sen förut i både Hedemora och Fagersta


 

Vi tog en tur in till Shop Esmeralda som ligger vägg i vägg med sushibaren. Denna färgstarka blus (top) tyckte jag var jättesnygg  men den kostar 700 kr och det hade jag inte råd med men jag har några finblusar att välja på i jul och till festliga tillfällen så jag är inte helt utan. En skall jag bara klippa av lite på ärmarna för dom är för långa. Sen har jag nya jeans som jag köpte på rea hos Butik Esmeralda men dom måste läggas upp. Jag får ta fram symaskinen för att göra allt på en gång. 


 

Jag gillar hur den ser ut upptill med  tyget lite snott mot halsen. Så snygg med ett par passande finbyxor och tuffa boot eller finskor


 

Nu är det färger som gäller både i kläder, hanskar mössor och väskor. 


 

Fredagen den 21 november 19.00 kommer Carl-Einar Häckner till Sagabiografen här i Hallstahammar. Vi kommer att bestämma i sista sekunden och även kolla varje dag så det finns biljetter kvar. Börjar det bli tunnsått så bokar vi biljetter för jag vill gärna se honom live. Dom som står för detta är Hallstahammars teaterförening En del av Riksteatern

 

     

 

En film som går upp på Saga Bio 29 november 2019 som heter Knives Out.

 

      

Ett av soundtracken till filmen Cinema Paradiso från 1988. Här framförd av 2Cellos och Ennio Morricone står för filmmusiken. Njut av dagen mina härliga besökare vad ni än skall hitta på

 

                                 


 

 

#Focaccia #Sushi #Esmeralda #Häckner #Sagabiografen #Paradiso

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards