Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 8 juli 2019 13:30

 

För några dagar sen var vi in på Ankis Fyndbod Loppis för att se oss omkring lite. Vi köpte några DVD filmer och lämnade lite småsaker vi rensat ut

 

 

Såg en färgstark gungfotölj som var i gammalt stuk men såg helt ny ut. Misstänker att den rustats upp 


 

Den riktigt glänser i det lackade träslaget


 

Dom hade fått in en Marilyn Monroe tavla. Bakgrunden ser ut som en tapet jag fick uppsatt i första lägenheten i Göteborg. Då var det inne med medaljongtapeter.

 

      

Marilyn Monroe med I wanna be loved by you från filmen I Hetaste Laget


  

Dom hade fått in en massa keramik från Rosa Ljung. Bland annat denna kruka som är snarlik en jag hade själv för några år sedan. Klicka här för att komma in på ett äldre inlägg och se hur min kruka såg ut. Man får scrolla ner en bit i inlägget. Jag hade opererat bort halva skölkörteln på grund av en inkapslad tumör. Krukan symboliserade hur jag kände mig på halsen under den perioden. När jag överlevt några år så kände jag att jag inte behövde krukan längre utan gav bort den. Klicka här för att se en likadan kruka men i brun glasyr

 

     

Vi såg keramikugglor som satt på spånplatta med väv. Undrar om den varit utan platta förut och bara hängt i keramikträdet?. På prislappen stod det 100 kr


 

Ugglorna på nära håll


 

En spinnrock stod mitt i myllret av tyger, band, knappa och mycket annat


 

Dom har en avdelning full av tyger och allt man behöver för att sy.

 

                                   


                                                                    net on net

 

Anki hade även fått in flera lådor med scarfsar i många mönster och färger


 

Min man köpte en CD spelare med radio som han skulle föra över kasettband till digitalt. Den var svår att få med sig hem så han köpte en liten vagn med hjul för endast 20 kr och det funkade bra. Tyvärr funkade inte spelaren när det gällde överföring så vi fick lämna tillbaka den. Tog lite filmer istället


 

En Chevrolet Van susade förbi på Lidl:s parkering. Det var min mans drömbil en gång i tiden för att inreda till husbil. Denna var väldigt välskött och snygg

 

      

Björk med It's oh so quiet. Jag har inte kommit ut nåt än i dag för vi har haft fullt upp att göra inomhus. Vi satt på balkongen och fikade men det var rätt kallt men det är så kul att se barn leka i parken och i dag var det två män med sina barnbarn som var där. Dom tog hand om sina barnbarn så fint och man såg att barnen var trygga. Nu ropar min man att maten är klar. Ha en fin fortsättning på dagen 

 

               

 

#Ankis #Gungfotölj #Marilyn #Ljung #Keramikugglor #Tyger #Chevrolet #Björk

Av Malin wiper - 8 juli 2019 09:00


 

I går tog vi allén ner mot centrum för att handla lite mat och här ser ni min man med damaten för vi skulle handla mer än vanligt. Han har inga problem med att dra en sån men för mig går det inte alls bra för nacken och ryggen spänner upp sig direkt så det är inget hjälpmedel som funkar för mig. Det var rätt skönt i går och inte så kallt som det varit på sista tiden och i dag vaknade vi till sol och 16 grader varmt. Ibland har det varit bara 6 grader varmt på morgonen. Jag har inte så mycket att skriva om just nu så jag försöker sätta ihop ett inlägg med bilder jag fått klara 


 

Lite somrigt utanför ett hyreshus. Kul att dom satt lite blommor på bordet

 

 

Framför hyreshuset låg denna fina röda cykel som såg helt ny ut. Detta är tyvärr en vanlig syn men jag vet ju inte om den är stulen och bara slängd där. Jag är med i en grupp på fb där man kan sätta in bild på cyklar man tror är stulna. En cykel jag satt in bild på hittade sin ägare och det känns kul


 

På sidan om höghusen vid allén byggs detta som jag tror blir ett stort soprum. Vi bodde ju i ett av höghusen i 6 veckor då vi hade stambyte. Då såg vi att dom hade soptunnor utspridda överallt och man fick gå en bit nu blir det samlat på ett ställe


 

På en trästolpe vid en parkering hade några  pilfinkar slagit sig ner

 

       animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474          animated-bird-image-0474 


  

En som hade nåt skräp eller matrester runt munnen

 

  

En tjusig FORD GALAXIE 1963 for ut från Ingo macken då vi närmade oss vårt bostadsområde efter handlingen i centrum

 

      

 

Här kör hon ut från macken och förbi vårt Zoo och bilen är som en juvel. Tänk att sen kunna fälla ner sufletten och njuta av vinden 

 

    

Lite 1960-tals nostalgi med The Hollies. Jag känner/kände en kille som träffat The Hollies live och fått både prata, fota och fått autograf av gruppen. Han sa att dom var superordentliga och jättetrevliga. Jag var ju själv inne i autografsvängen på den tiden och träffade många stora artister. Nu måste jag rensa i allt och få ordning på autograferna lite bättre. Måndag igen och en helt oskriven vecka. Hoppas ni får en fin början på måndagen.  

                                 animated-hug-image-0038 

 

#Dramaten #Somrigt #Cykel #Soprum #Gråsparvar #Ford

Av Malin wiper - 7 juli 2019 18:00


    

Joao Gilberto med Desafinado som är en låt jag kommer ihåg man hörde på både radio och tv då jag växte upp. Hans mjuka finstämda röst och hans gitarrspel var både vackert och avslappnande

 

                                              

 

Läste att Joao Gilberto nu gått ur tiden och det i en ålder av 88 år. Han föddes i Juazeiro, Bahia, Brasilien. Joao Gilberto var en brasiliansk musiker och var tidigare gift med Astrud Gilberto. Han är känd för musikstilen bossa nova som han introducerade med albumet chega de Saundade 1959. På albumet Getz/Gilberto från 1964 samarbetade han med den amerikanske saxofonisten Stan Getz och han har jag själv träffat live i Göteborg i slutet av 1970-talet och då fick jag hans autograf. Joao och han gjorde succé med hitlåten The Girl from Ipanema och den såldes i miljoner exemplar. Den vann flera Grammy och populariserade bossa novan världen över

 

 

En bild på en ung Joao Gilberto hos Rolling Stone 

 

 

               animated-guitar-image-0059 


 

#Joao #Astrud #Stan

Av Malin wiper - 7 juli 2019 14:00


 

Vi tog en tur ner till Hallsta centrum i går för vädret var rätt bra då för regnet kom till kvällen. Centrumet är väldigt långsträckt och folk satt på bänkar lite överallt och myste


 

En njuting på Hallsta Café & Restaurang


  

Vi hamnade vid centrums anslagstavla och såg att det är mycket som pågår just nu i Hallstahammar. Coverbeat kommer till Carmenladan Skantzen 10/7 19.00 Fritt inträde. Känner vi oss i form så promenerar vi dit och lyssnar

 

      

Så här låter Coverbeat 


 

Nostalgishow på Skantzencenen fredag 12 juli 17.00 Inträde 100 kr, 80 kr och fritt för barn under 15 år. Algots fanns i Sundsvall när jag växte upp och där såldes bland annat bra arbetskläder, bra jeans, dam, barn och herrkläder. 

 

Algots, egentligen Algot Johansson AB var en tilverkare och försäljare av konfektion från Borås. Företaget grundades 1907 av Algot Johansson. Det försattes i konkurs 1977. Klicka här för att läsa lite mer om företaget och se bilder

 

             

                     Karolines Vintage

 

När vi stod vid anslagstavlan så dök denna man upp och vi började prata. Till slut kunde jag inte stå längre så vi satt oss på en bänk och pratade vidare. Han bodde i ett eget hus nedanför vårt bostadsområde och hade bott i Hallstahammar hela sitt liv. 


      

Efter ett tag så dök dessa fina gulliga ungdomar upp som går på en skola och dom höll på med ett projekt som heter "Framtidens Företagare". Dom gick omkring och bjöd folk på Samosa som är ett slags knyten med fyllning. Så kul när sånt händer och så kreativa dom är


 

Så här ser Samosan ut på nära håll och dom var helt enkelt supergoda. Där satt vi alla tre och mumsade i oss och njöt i solen 


 

Dagen till ära så hade dom torghandel också

 

   F

Efter det susade en FORD TUDOR SPECIAL M/82A från 1938 förbi 

 

 

Nu har våra blommor slagit ut i full blom på balkongen. I dag har vi suttit ute och fikat där och myst och även varit ute i centrum och handlat lite på våra matbutiker. När jag skriver detta fixar min man maten och jag tar sen hand om disken. Efter det skall vi fixa till balkongbordet så det ser lite snyggare ut. Ha en fortsatt fin söndag

 

             

                via GIFER

 

#Hallsta #Coverbeat #Skantzenscenen #Bänk #Samosa #Torghandel #Ford #Balkongen

Av Malin wiper - 7 juli 2019 08:45

 

I går promenerade vi ner mot centrum och då dök det upp en LINCOLN COSMOPOLITAN från 1949 på Ingo-macken i närheten av där vi bor.


 

Här är den på väg bort mot nya mål. Den missade jag på Hallsta Cruising

 

     

 

Vi fortsatte på gångstigen bakom OKQ8 och där stod en bygglift och jag är ju barnsligt intresserad av arbetsfordon


           

Ställde mig bakom hisskorgen men hade gärna velat vara innanför och hissats upp en bit.


 

Jag kände för att lägga in några lottorader så vi tippade 3 vardera. Håll tummarna! fast jag har inte tur i spel men har haft tur i kärlek i snart 29 år..  

 

              

  

En hund låg så stilla och harmoniskt framför en bänk medans husse/matte var i närheten. Är det nån som vet vilken ras det är på hunden så får ni gärna skriva en kommentar 


 

Jag fick även en sidobild utan att hunden ens rörde på sig

 

                animated-dog-image-0424                 animated-dog-image-0424                animated-dog-image-0424


 

Sen dök det upp ytterligare ett arbetsfordon i form av en vält. Nån gång skall jag ta mod till mig då jag ser ett arbetsfordon, traktor mm och fråga om jag får sätta mig i fordonet och få en bild


Cyklar i samklang


 

När vi sen var på väg hem igen så dök måsparet upp med sin enda överlevande unge av 4 st. Dom hade fullt sjå med att hålla ungen borta från trafiken. Vi blev livrädda när ungen sprang ut på gatan och bilar kom ut från parkeringen för den syns ju inte så tydligt på grå asfalt eftersom den är så grå själv


 

Nu dröjer det nog inte så länge innan ungen är flygfärdig


 

Den fick till ett litet läte också medans honan/hanen vaktade på trottoaren.  

 

                                      


                                            Seagull lamp (lampa i fiskmåsform) från   

 

I går hade vi ett riktigt störtregn här men det drog snabbt över. Nu är det söndag och vi skall städa lite hemma men ändå ta en promenad lite senare. Jag måste röra på mig varje dag för att må bättre. Avslappningen jag gör minst en gång/dag gör att det slappnar av i nacken och det gör att man blir gladare och orkar mer

 

      

Petter & Miss LiSommarkrysset. Gillar låten som heter Blommorna och deras framförande. Om jag kollar på Sommarkrysset eller nåt allsångsprogram så gör jag det på nätet så jag kan zappa bort allsången och annat som inte faller mig i smaken. Nu kom detta guldkorn med både bra sång, rap och text. Nu skiner solen och jag hoppas ni får en vilsam söndag. Tack kära ni för att ni tittar in till mig. Kram på er 

 

#Lincoln #Bygglift #Lottorader #Hund #Måsparet #Petter

Av Malin wiper - 6 juli 2019 14:30

 

I måndags var vi även in en sväng till Åsby Floristen innan vi promenerade hemåt. Det är toppen att ha en blomsterhandel på nära håll också. Dessutom är dom jättetrevliga där


 

En gammal resväska stod som inredningsdetalj vid en blomkruka.


 

Jag gissar att den är från ca 1970-talet.


 

Resväskorna hade rutigt foder längre tillbaka och en förvaring i tyg. Själv har jag ju varit med om många årtionden så jag har sett det mesta  


  

 

Dom hade planterat ut blommor i flera såna här koppar med fat. Jag blev så nostalgisk för mönstret känner jag så väl igen. Lite 1970-1980-talet gissar jag på. Kunde inte låta bli att köpa med mig en som nu skall stå på köksbordet. Klicka här för att komma in på en retroblogg

                                                                              

 

En liten igelkotte prydde ett bord fullt av blommor. Tyvärr så misslyckades jag med dom flesta bilderna för jag glömde blixten

 

  

Innan vi hamnade på blomsterbutiken så hade vi varit till Åsby och här sitter vi utanför Åsby Kött & Vilt. Vi väntade på bussen och gick in och köpte oss en flaska fläderdryck och satt oss utanför. Vi hade så klart promenerat hem om inte min man hade haft besvär med sin hälsporre. Vill jag ta längre promenader så får blir det utan sällskap av honom. Jag måste röra på mig på grund av mina skador                                 

                                 

 

Vi köpte även en Bornholms Rugkiks så vi fick ett kex till drickat


 

Här sitter jag och njuter i solen i väntan på bussen

 

 

Ingången till Åsby Kött & Vilt

 

Vi kom inte iväg till Västerås i dag för det är Summer Meet och full kaos berättade svågern. Hade vi haft bil fortfarande så hade vi åkt in för då kan man ta sig hem när man kände att man inte orkade längre.Vi har hittat en biluthyrningsfirma som är billigare än OKQ8 och det är Cirkel K i Västerås. Vi känner för att åka till min son om några veckor och vi har nu bokat en sån bil i 2 dygn. Hoppas vi håller oss friska tills dess för då kan vi också åka ut på dom små vägarna och se både hästar, kor och annat. Den vi har hyrt kostar 255 kr/dygn och är en rätt liten bil men man ryms ändå 4 persone. Önskar er en fortsatt fin lördag som nu har strålande sol, vindstilla och mycket varmare


       

Ebba forsberg sjunge här så vackert låten Sparv


#Åsbyfloristen #Kött #Cirkel #Ebba

Av Malin wiper - 6 juli 2019 08:00

 

När min man och jag stod och väntade på bussen till Åsby i måndags så såg jag denna snygga STUDEBAKER SKYWAY CHAMP från 1946. Jag har en bild i bloggen på bilen sen vi var på Hallsta Cruising men nu fick jag njuta av den på nära håll. Jag trodde den var svart men den är jättemörkt blå och så välskött så man kan spegla sig i dess glans      


                                                                                            

När bilägaren steg ur bilen så kunde jag fråga om jag skulle ta bort registreringsskylten i fotoprogrammet. Det behövde jag inte men när jag inte träffar ägaren till veteranbilar så tar jag bort dom automatiskt

 

     

Ett klipp på en Studebaker från 1949. Klicka här för att se en Studebaker picup från 1964


   

Så läcker och jag ha sagt det många gånger förut men jag säger det igen: tack till er som sköter om  dessa bilar och lägger ner massor av tid så vi andra kan få njuta av dessa skönheter som aldrig tycks tappa sin strålglans


 

Avskalade fälgar men en snygg form som sticker ut lite

                                                                

 

Jag ville knappt gå därifrån men sen ropade min man på mig för bussen hade kommit. Inne i bilen låg en häftig kudde med Elvis som motiv 

 

      

Elvis Presley med Viva Las Vegas

 

När detta kommer in så är det möjligt att vi är i Västerås men jag måste bestämma det mesta i sista minuten numera. Jag längtar så att gå och kolla Myrornas Second Hand för det var så länge sen. Vi har även andra ärenden. Hoppas ni får en superfin och njutningsfull lördag

 

                       


#Studebaker #Elvis 

Av Malin wiper - 5 juli 2019 18:00

      

Här kommer ett klipp där min son står för foto och klippning och hans arbetskamrat Mr K satt musik till. Det hanslar om Tematrädgårdar i Enköping som byggs upp varje år av elever från en plantskola. Jag har själv promenerat där med min man och sonen förra sommaren. Jättefint klipp och så välarbetat. Detta är ett arbetsrelaterat klipp som dom gjort på sin arbetsplats Onedotzero i Enköping som är ett IT-företag

 

Klicka här för att komma in på Tematrädgårdar facebook. Klicka här för att se när vi var dit med min son i augusti 2018.

 

            

Nu önskar jag er en skön julikväll 

 


#Tematrädgården #Onedotzero

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards