Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 1 juli 2019 18:00

 

I dag hade jag tid på Fysioterapin som ligger i samma byggnad som Vårdcentralen. Jag är ingen tidsoptimist så jag är alltid ute i god tid. Satt i väntrummet och läste lite innan Karolina E ropade upp mig

 

                                     


Klicka här för att se vart jag hittade detta tidningsställ. Det är initialen M och det skulle ju passa mig som heter Malin.


 

Korridoren till behandlingsrummet. Fysioterapin höll till två trappor upp förut men nu har dom flyttat ner verksamheten till första vånging. Det uppskattas av mig som inte kan åka hiss

 

                                              


 

Här ser ni Fysioterapeuten Karolina E som är både fin, proffsig och trevlig. 


 

Jag fick en övning som passar oss som har whiplaschskador. Detta är första övningen men det finns 4 st sammanlagt. Vi tar en i sänder och ser hur många jag klarar av. Det behövs inga rörelser och ändå fungerar det så att hals och nackmuskler aktiveras. Jag fick göra övningen medans jag var där så det blev rätt. Den ovan är bara en av 4 i första omgången som skall göra genom att även titta neråt och åt sidorna och hålla stilla i 5 sekunder. När jag gick därifrån så var jag mer avslappnad i nacken än på länge fast jag inte rört nacken nåt. När man tänker sig att man ex böjer huvudet bakåt och samtidigt tittar uppåt så känns det ändå som en liten spänning.  Jag är så glad nu att vi köpte en dagbädd som även går att vika ut till dubbel extrasäng. Den kommer att bli toppen nu då jag skall göra dessa övningar 3 gånger/dag. Bädden är fast och med en kudde under huvudet så kommer det fungera perfekt

 

     

Jon Lord Before I Forget. Jon Lord föddes i Leicester. Leicestershire. Han dog 2012 och då bodde han i London. Jon Lord var en brittisk musiker, känd bland annat från rockgruppen Deep Purple. Han var känd för sitt orginella orgelspel, hans hårda riffande på hammondorgeln varn hans främsta kännetecken. Lord var även medkompositör till gruppens hit Smoke on the water


 

Klockan hade hunnit bli så mycket efter att vi varit till Vårdcentralen så när vi gick förbi Hallsta Café & Restaurang så föll det sig naturligt med en fikastund. Vi satt i lä på ett litet trädäck utanför cafét för det blåste rätt rejält


 

Här ser ni hur glad jag är efter besöket hos Fysioterapeuten. Det är en lättnad och lycks att få må så bra som möjligt. Min nackskada har jag haft snart i 29 år så jag har vant mig vid att inte vara som förr och ha såna där overklighetskänslor och uppspändhet. Fast det eskalerade rejält då jag fick kristallsjukan för då spände jag upp både nacke och rygg ännu mer. Jag tog te och min man kaffe och sen delade vi på en sån där dubbel focaccia med ost och grönsaker. Den har jag visat flera gånger i bloggen så jag fotade inte nu


  

Nu börjar det blomma i våra balkonglådor. Vi satt först dessa orangegula blommor som vi trodde vi satt för lite av. Då köpte vi nåt slags gräs för att fylla ut och nu har det kommit lila blommor på dessa


 

Även pelargonerna börjar blomma för fullt och det är knoppar på alla tre som snart spricker ut i full blom


  

Till dessas två väggporslins-krukor fick vi köpa nya blommor för dom vi hade köpt hade ingen livskraft. I en av krukorna ser ni att det blommar för fullt och i den andra börjar det komma blommor från knoppar. Dessa krukor sitter mot badrumssidan. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag och kväll

 

     


Walking Blues featuring Keb'Mo' 

 

                 

                Animerad av Vicke 

 

#Fysioterapin #Karolina #Jon #Café #Balkonglådor #Keb'Mo'


Av Malin wiper - 1 juli 2019 12:00


 

Vi åkte gratisbussen till Essem Färg AB som ligger lite utanför Hallsta centrum. Det var ett tag sen men eftersom jag blev dålig så har jag inte kunnat skriva om besöket. Jag fotade hela huset men när jag skulle kolla bilderna så hade jag fått smuts på linsen så jag kunde bara ta med bild från ingången. Jag tar nya bilder så småningom då vi är ute och promenerar

 

                       animated-painting-image-0011                                                   animated-painting-image-0011 


 

Gillade blompelarna som stod på vardera sida om ingången med lysande cericefärgade blommor

 

 

Här ser ni den trevlige mannen som driver Essem Färg

 

 

Dom har även en avdelning för mjuka mattor och hårda golv

 

  

Kolla in vilket häftigt kakel sen har dom även stilrena kakel och en bra blandning

 

I den här delen av butiken så har dom bland annat fiskedrag, kastspön mm

 

                       animated-fishing-image-0052

 

 

Några av alla fiskedrag

 

 

Fint pyntat med soffor och bord på tapetavdelningen

 

 

Tapeter i gula nyanser

 


                                                                                      

 

 

Till vänster ser man ingången till ett litet lekrum

 

 

Lite mer av tapeter och det finns mycket att välja på  


  

Målarfärg finns det mycket att välja på och även tillbehör. Vi köpte tre saker varav en som vi fick gratis för det var en stuvbit. Jag visar upp i ett senare inlägg vad vi har gjort med det vi köpte. Det måste först färdigställas

 

        

Post-It block i form av pensel från TGR


Jag har inte hunnit ut på bloggen förrens nu för jag hade en tid hos Fysioterapeuten 10.30 Det gick jättebra och jag fick övningar som passar en som har wiplasch. Jag skriver om detta i ett kommande inlägg. Det var så lagomt varmt på förmiddagen och en härlig vind som gjorde att man slapp svettas hela tiden. Hoppas ni får en fin första juli   

 

    

Vad passar väl inte bättre nu än Paint It Black med Rolling Stones 

 

#Essem #Blompelarna #Kakel #Fiskedrag #Tapetavdelningen #Stones

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards