Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 5 juli 2019 13:15

 

Syrran och hennes man har köpt en jätteläcker lampa i retrostuk med tygsladd på E.M Home. Den passar så bra på öltunnan och är ännu finare i verkligeheten i sina guldiga oplottblad med lite vitt som accentfärg. Dom har som precis som när vi flyttade fått byta ut saker, gjort sig av med saker och möblerat om. Dom trivs jättebra i Varberg som är en härlig sommarstad som inte ens på vintern somnar in utan det händer alltid nåt. Syrrans man ägnar sig åt sin hobby biodling och har kommit in i biodlarföreningen i nya kommunen och trivs förträffligt bra. Syrran fick arbete direkt men nu har hon semester 2 veckor

 

                                                  


 

När jag såg den så kom jag att tänka på denna taklampa som jag fotade på Åsby Hem & Trädgård i går. Fast den är i trämaterial. 


 

Här följer några av dom bilder jag fotade i går hos Åsby Hem & Trädgård. Jag fixade bilderna först till ett bildspel och fick ihop 30 st och dom blev jättefina på bildspelssajten men när jag sen hade kört in bildspelet på Youtube så var alla bilder disiga och otydliga så jag antar att dom hade nåt fel i går hos Youtube. Jag tog bort klippet direkt och får försöka en annan dag istället.


 

Dom har fått in nya krukor i lite reptilmönster. Dom fanns även i svart. Det var lite tyngd i krukorna

 

     

Hittade låten Snake med Al Wilson som passar in här nu. Al Wilson är en amerikansk soul sångare som dog 2008 68 år gammal

                       

  

 

Skulpturer kan man se lite överallt hos Åsby 


  

Somrig sommarbädd för två i bambu för altan eller utomhus

 

 

Hoppas ni har en rosenskimrande dag

 

I dag promenerade vi ner till centrum och vi träffade flera personer som vi pratade med och det kändes som det händer nåt hela tiden då man rör sig i närområdet. Det skriver jag om i ett annat inlägg. Det blåste rejält då vi gick ut men sen kom solen och det stillade sig lite. Min avslappning till musik har gjort att jag nu inte är lika uppspänd i nacken så det hjälper verkligen. 

 

  


#Lampa #Biodling #Åsby #Reptilmönster #Al #Sommarbädd

Av Malin wiper - 5 juli 2019 08:15

 

Jag köpte en film hos Ankis Fyndbod för ett tag sen. Den heter Mästerskapet och är ett drama, romance från 2014. För regin står Morgan Matthews och i rollerna ser vi: Asa Butterfield, Rafe Spall, Sally Hawkins, Eddie Marsan, Jo Yang, Martin McCann, Jake Davies, Alex Lawther, Alexa Davies mfl

 

                                   


                                                                                                    Present 365 

 

Diagnosticerad med autism som barn har Nathan alltid haft problem att lära känna människor, till och med hans egen mor. Siffror däremot, är han desto bättre på. När hans lärare uppmärksammar detta får Nathan en plats i den brittiska truppen i den internationella matematik-olympiaden. När Nathan nu får vara bland sina gelikar, upptäcker han att han inte var så udda ändå - att det finns ett sammanhang för honom också.

 

                                 

 

Detta är en feelgood film som berör på alla plan och den har flera bottnar. När hans far rycks bort i en bilolycka så blir svårigheterna ännu större för huvudpersonen Nahan men handlingen för oss genom både sorg, lycka och matematisk magi. Alla skådespelare är helt otroliga i denna film och barn- och ungdomsskådepslarna så makalöst bra så jag blev gråtfärdig. Filmen är dessutom så välgjord så jag bara satt och njöt och regissören Morgan Matthews gjorde så bra ifrån sig så han kan vara stolt. Castingen till denna film är helt suverän och för mig är det väldigt viktigt med skådespelare som passar in i sina roller. Min man och jag satt där tätt intill varandra i soffan, drack varsin  cappuccino och njöt av filmen. 

 

Filmen har fått 3-4 i betyg på nätet men jag är benägen att ge filmen 5 Pi av 5 möjliga i betyg

 

           

     

               

Solen skiner på morgonen men det blåser jättemycket men vi försöker gå ut på promenad minst en gång/dag ändå. Fredag igen och en ny helg står för dörren. Jag hoppas vi kan åka in till Västerås i morgon för det var så länge sen.  Sköt om er och ha en toppenfin fredag kära ni.


#Mästerskapet #Morgan

Av Malin wiper - 4 juli 2019 13:45


                 

                   via GIPHY


En tanke slog mig  


Det gör mig ont att höra om de som förnekar de klimatförändringar vi känner av varje dag och ser effekterna av ute i vår omvärld.. Eftersom dom inte klarar att bemöta Greta Thunberg med underbygda fakta så angrips hon med de mest märkliga, fantastiska historier. Det är toppen att det kommer en person med sån insikt och beslutsamhet att göra nåt och att sen världens ungdomar hakar på. Det är de ungas framtid vi förstör. Många låter sig duperas av extrema krafter som båda använder rädsla och hat, religion och klasshat för att vända människor mot varandra. Jag vill ha ett samhälle där människor hjälper varandra och känner kärlek, ömhet och medkänsla. Ett vänligt samhälle där alla hjälps åt och det finns plats för alla. 

 

    animated-dividing-line-image-0259

 

Forskarna beskriver i detalj vad som hänt tidigare på jorden och vi kan se samma framtid nu om vi inte ändrar vårt beteende. Att skövla regnskogen påverkar hela världen. I och med översvämningar, torka, bränder och skövling förändras planeten och många djur och växtarter dör ut. Livets väv försvagas och kan kollapsa. Plasten i havet påverkar vår hälsa genom att fisk, skaldjur mm får i sig mikroplast och det hamnar i oss. Isarna smälter på Antarktis och det blir höjd vattennivå och det betyder att våra kuststäder försvinner. Att i dumhet förneka allt som händer innebär att man inte tar sitt ansvar. Koldioxid, metangas, gifter från försurningen m.m påverkar vår miljö och varje levande människa. 

 

       

Louis Armstrong med låten What a wonderful world. Den passar bra för det är så man vill ha det 

 

 

#Klimatförändringar #Louie  

Av Malin wiper - 4 juli 2019 07:45

 

Jag dök på en CHEVROLET IMPALA från 1963 inne i Hallsta centrum i går. Den var lång, elegant och lite lagomt sliten som gav den karaktär

 

                         


                                                          Etsy

 

Lila snygg baktill. Jag blir så glad varenda gång en veteranbil dyker upp för sen vi miste bilen så har jag inte samma möjligheter att se dessa skönheter som förut

 

     

 

Den står där så självklar. Tänk att jag fått växa upp med alla bilar som nu är veteranbilar, vilken lycka. 


   

I en fönstersmyg i närheten satt en ensam nalle som blivit borttappad


 

Säkter ett minne från förra julen som fått utstå en del sen den till sist hamnade på marken

 

 

I dag känner jag mig lite som på bilden för övningarna för nacken funkar inte så bra på mig. Jag blir spänd i huvudet efterråt och får synmigrän. När jag håller på med att ändra läge på ögonen så försvinner jag lite och det känns väldigt obehagligt. Detta skall ju vara en bra metod för nackskador men alla är inte lika så den funkar tydligen inte på mig. Skall ringa Fysioterapeuten och fråga för jag  har nu försökt flera gånger. Vi skall ändå försöka ta oss till Åsby i dag för jag vill fota lite i både omgivningen och på Åsby Hem & Trädgård. Vi får se om det blir nån tur till Västerås i helgen istället. Nu har snart ytterligare en vecka passerat och helgen står för dörren. 

 

     

Hittade ett snyggt filmat klipp från Helsinki Crusing 2019

 

              animated-bear-image-0139 Ha en toppendag än om regnet öser ner

 


 

#Chevrolet #Nalle #Övningarna #Helsinki

Av Malin wiper - 3 juli 2019 13:45

                      

I dag blev jag haffad av Kommun-polisen..    . Skämt o sidor så var vi på Hallsta Café & Restaurang och då kom han in och pratade med folk. Jag ville fota honom för han gör sån bra insats i kommunen genom sitt jobb. Då ville han ha med mig på bilden och skojade att han haffat mig för nåt. Han samarbetar med dom olika kommunala myndigheterna för att hjäpa folk att lösa upp situationer som uppkommer. På grund av det arbetet har många fått hjälp. Polisen heter Per Esgård och är en trevlig och proffsig polis som skänker trygghet till kommunen. Det är alltid så kul att se honom i centrum och i närområdet. Det märks att folk gillar honom. Klicka här för att komma in på Hallstahammars Polisstation

 

                              


                                                                     Customnet.se  

           

          

En annan bild jag tog på den ståtliga polisen 


 

Sen blev jag släppt så jag kunde ta en kopp te och ostsmörgås. Valde ett te med rabarber grädde som smak. 

 

                

 

 

Min man testad deras egenbakade morotskaka som han tyckte var supergod

 

                      Carrots - GIFMANIA               Carrots - GIFMANIA               Carrots - GIFMANIA 

 

Efter det besökte vi Hallstahammars Livs som ligger intill Hallsta Café. Vi fick testa deras pistagenötter och dom var extra goda så vi köpte en påse

 

  

Deras valnötter är dom godaste jag ätit så vi köpte fler av dom.

 

 

En röd cykel stod vid en vägg och lyste upp

 

      

Lil' red Riding Hood med Sam The Same & The Paraohs. Det är ett amerikanskt rockband som bildades i Dallas, Texas 1961. 

 

 

Såg en av dom två måsungar som överlevt och nu börjar bli vuxen. Den andra såg jag inte till

 

 

På trappen till Hammarteatern zoomade jag in denna måsunge som var några veckor yngre än dom intill vår gård.

 

  

Bild på närmare håll. måshonan/hanen satt på taket och vaktade så man kommer inte så nära utan zoom 

 

Det blev ingen tur till Västerås för jag kände mig inte tillräckligt stark för den bussfärden. Saknar att kunna åka ut på landet och fota utefter dom små vägarna både hästar, kor och annat. Vi har haft både regn och sol nu och jag gillar luften som blir efter regn. Orkar jag så kanske vi tar bussen till Åsby men jag bestämmer allt i sista minuten. Ha det nu bra gott folk

 

 

#Kommunpolisen #Morotskaka #Röd #Sam #Måsungar

Av Malin wiper - 3 juli 2019 08:00

 

I går kom det ett vadderat kuvert i brevlådan och jag såg att det var till mig. När jag öppnade så var det ett vackert kort och ett inslaget paket. Blev väldigt överraskad och nyfiken. På kortet stod det "Krya på dig". Jag öppnade kortet och läste den fint skrivna texten och innehållet. Det visade sig vara min bloggvän Bittan som skickat kort och present. Så gulligt och jag blev jätterörd av hennes fina gest. Hon skrev så fint att hon önskade att jag blev bra i yrsel och nacke. Hon har själv besvär med kroppen och vi som har såna besvär vet hur det känns och kan leva oss in i detta.

 

                             


 

När jag öppnade paketet så dök denna vackra ask upp med en fjäril i som dekor. Jag som gillar fjärilar till tusen  och ännu mer sen jag opererade bort halva sköldkörteln och i sin helhet ser sköldkörteln ut som en fjäril. Fjärilar blev en tröst under den tiden och sen dess är dom en favorit. 

 

                                                                          

 

När jag tryckte in knoppen så öppnade sig locket och jag såg att det var en liten pillerask och det passar ypperligt för jag kan lägga tabletter/halstabletter mm i den när jag åker ut eller är på resa. Sen är den även jättesnygg som prydnad. Tusen tack fina, gulliga Bittan för asken som jag kommer i användning direkt. Stor varm kram

 

                                    


Jag blir långsamt bättre i nacken och övningarna jag fick av Karolina gör att spänningarna släpper i nacken och jag känner mig lättare och friare. I dag funderar vi på att åka in till Västerås för det var så länge sen vi var dit nu. Jag är väldigt försiktig nu i och med att yrseln skrämde upp mig rejält och jag vill inte ha tillbaka den. Nu kommer den vackra asken med direkt där jag kan ha lite värktabletter om så behövs och även tablett för pollenallérgi och halstablett. I går hade vi både regn och sol och i dag är det 11 grader på morgonen och lite regndis. Nu önskar jag er en onsdag som blir till belåtenhet och med många bra bitar. Kram på er mina fina besökare

 

     

Art Garfunkel & Diana Krall med Morning has broken

 

                                         


#Kuvert #Present #Bittan #Övningarna #Art

Av Malin wiper - 2 juli 2019 15:00


 

Vi har testat vegetariska burgare som finns att köpa på Lidl. Dom går under namnet Vemondo Quinona Burgers mozzarella & basil


 

Vi tog röd vinbärsgelé till plus buljongkokt potatis, morötter och palsternacka. Det var nog en av dom godaste vegetariska burgarna jag testat hittills. Dom har gjort succée i England. Dom innehåller quinoa, mozzarella, basilika mm. Dom små mozzarellabitarna gjorde att dom blev extra goda och hamburgarna var så lagomt saftiga. Dom blir säkert jättegoda i ett gott hamburgerbröd också med lite tillbehör av tomat och annat

 

                                    

                                                        ebay 

 

Dom finns även med Pineapple And Curry och dom skall vi testa nästa gång. Ytterligare en sort finns med edamerost. 

 

                    pineapples - GIFMANIA                                        pineapples - GIFMANIA


 

Vi har köpt Mariannes ekologiska morötterMatpiraten och dom är smakar verkligen som morötter gjorde förr. Buljongkokar man dom med en fin ekologisk buljong också så kommer smaken fram ännu mer. Matpiraten finns än så länge bara i Katrineholm och Hallstahammar men morötterna finns säkert på en del andra butiker också


 

Till maten drack vi alkoholfri öl. Jag en Staropramen som är min favorit. Min man gillar Perlenbacher IPA. Jag har aldrig förut i mitt liv gillat öl så jag funderar på om ölen blivit godare på senare år eller också har min smak förändrats. Jag mår bättre på öl än vin för sist jag drack ett glas vitt vin så blev jag dålig i magen men inte på öl. Antingen alkoholfri eller 3,5% gäller för mig på grund av smaken och lagomt med humle. 

 

                                 


Boba Star Wars flasköppnare från Scifishop.se

 

På eftermiddagen i går så satt vi på balkongen och myste med kaffe och tilltugg. Jag mår som bäst på Kornmo kex där jag först brer med färskost sen bananskivor, hackade cashewnötter och en gurkskiva på toppen. Min man tog två smörgåsar med korv och senap. Snart kommer balkongbordet att piffas upp och då sätter jag in en bild. Jag är inte mycket för dukar längre mer än på köksbordet. Egentligen skulle vi ha ett sånt där bord som man hänger på balkongräcket för det ryms inte så mycket på en långsmal balkong


 

Dom osaltade cashewnötterna vi köpte på Hallstahammars livs rostade vi i stekpannan och hällde i en burk. Dom blev ännu godare då

 

 

I dag var det min mans tur att besöka Fysioterapin på Vårdcentralen. Han har länge haft besvär med vänster häl. Han fick samma Fysioterapeut som mig och hon konstaterade hälsporre. Han fick flera övningar som han skall göra och sen komma tillbaka samma dag som jag har återbesök. Min man tyckte också hon var proffsig. Vi har fått tiderna efter varandra 11 juli. När jag gick ner för att möta honom så började det både regna och blåsa så det var tur att jag hade med mig ett paraply. Sen gick vi och kollade runt i centrum och handlade lite mat.

 

       

Paolo Conte med Via con me. Paolo Conte är en italiensk sångare, pianist, kompositör och advokat. Han har en kornig resonansröst och hans kompositioner är stämningstulla.

 

Divertiti e divertiti betyder på Italienska: Njut och ha det bra

 

#Burgare #Morötter #Staropramen #Balkongen #Cashewnötter #Fysioterapin #Paolo

Av Malin wiper - 2 juli 2019 07:45


       

Jag har gjort ett bildspel av mina partymasker/underlägg och infogat musik. Försöker vara lite rolig på morgonkvisten..  . Jag har skrivit om dessa masker förut men nu blev det ett bildspel av dom. Först ser man min man som blev roligast i sina uttryck. Sen dyker jag och svågern upp 

                              

                  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild som föreställer glasunderlägg i form av lastpallar


 

Maskerna  har jag köpt på Teknikmagasinet Erikslunds Shoppingcenter i februari i år. Dom fungerar även som glasunderlägg. Jag köpte dom 3 sista förpackningarna som fanns där. På grund av att bilen gick sönder så tar vi oss inte till Erikslunds Shoppingcenter längre för dom har ingen buss från Hallstahammar till Erikslund utan man måste åka in till Västerås och sen byta buss till Erikslund och den resan har vi gjort en gång men aldrig mer. Det var jobbigt. I går kväll så fick vi regn och det kändes i kroppen att nåt var på gång. Jag hoppas ni får en fin tisdag kära ni som tittar in. 

 

                             animated-good-morning-image-0009 


#Bildspel #Teknikmagasinet

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards