Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2019

Av Malin wiper - 23 juli 2019 18:00


     

Jag har följt ett Ställverksbygge ABB södra Nibble här i Hallstahammar och fotat varje gång jag promenerat förbi och nu blev det ett bildspel av en del av bilderna. Att jag började fota beror på  att när vi åkte förbi med bil första gången så såg det ut som Alcatraz fängelset. Jag fick ett sug i magen och en lite skrämmande känsla. Så är inte fallet nu då det nästan är klart och lyser upp med sin röda färg. Det är inte helt klart än så jag skall ta lite fler bilder så fort allt är på plats. 

 

Klicka här för att se ett inlägg från mars i år                                      


 

Nu börjar jag undra om våra pelargoner i balkongkrukorna går på "Stereoider"...  Dom är så sanslöst vackra och overkliga på nåt vis. Vi köpte dom för tidigt för det var rätt kallt då och när vi skulle sätta ut dom så dog  blommorna. Dom bestod bara av blad ett bra tag men sen helt plötsligt så blommade alla ut nästan samtidigt.


 

På lite närmare håll. Dom lyser upp hela balkongen med sin cerice-rosa färg.

 

      

Ennio Morricone med Gabriel's Oboe. Ennio är en av mina favoritkompositörer vad gäller filmmusik. Min son bjöd oss till Globen då jag fyllde jämna år i februari och det var en upplevelse som jag aldrig glömmer. Ennio Morricone var där och dirigerade en fantastisk symfoniorkester som även hade två höjdarsångerskor med sig.              


 

Klicka här för att se ett av inläggen jag skrev då. Nu har jag inlägg på hög och fick ytterligare ett i dag då vi gick förbi en butik som vi inte sett förut lite utanför centrum. Inlägg kommer senare. Ha nu en jätteskön och vilsam kväll

 


#Ställverksbygge #Pelargoner #Ennio 

Av Malin wiper - 23 juli 2019 13:00


  

Över Enköpingsån kan man se denna fina bro, och nu var den blombeklädd. 

 

  

 

Vi såg en MERCEDES BENZ 350 SL från 1973 i Enköpings hamn då vi var dit och gick omkring lite.


   


 

När vi åkte från Enköping mot Västerås så tog vi små vägar. Här ser ni hyrbilen som var en volkswagen Polo. 


 

Eftersom det var såna vackra moln så ville min son ta time lapse så han satt kameran på biltaket och riktade den uppåt. Vi fick då gå ur bilen i 10 minuter för det får inte bli några skakningar. 

 

     

Ett passande time lapse- klipp jag hittade på Youtube 

                                                                  

 

Molnen är verkligen nåt extra i Västmanland men dom är inte så lätta att fånga på bild och göra rättvisa. Ibland på kvällarna står jag på balkongen och tittar på himlen och den ser ut som en akvarell med lite rosa och sotat grått

 

   

Här ser jag en stående krokodil i molnet eller urtidsdjur                 

 

 

När vi sen fortsatte så kom en Volkswagen buss emot oss och den är från 1975. Samma år som jag flyttade från Sundsvall till Göteborg. Vi gjorde så mycket i fredags och lördags så jag har mer material till kommande inlägg och har dessutom fått en del nytt att skriva om            

 

    

Henri Herbert överraskar med sin Boogie Woogie i ett köpcentrum. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Solen skiner och det ser ut att bli en riktig sommardag igen. Jag skall inte sticka under stol med att jag mår som bäst på hösten men man får njuta av det som bjuds i livet. Sköt om er och ha en fin tisdag

 

                                             Mina ögon kan tindra

                                             min mun den kan le

                                             men sorgen i mitt hjärta

                                             Kan ingen se

 

#Enköpingsån #Mercedes #Hyrbilen #Lapse #Molnen #Volkswagen #Henri

Av Malin wiper - 23 juli 2019 08:00

 

Här kommer del 2 från Westerlundska Gården i Enköping. Då hade vi kommit in i huset från den vackra trädgården. Det var jättevackert även inuti. En monter med lite minnen från Dr Westerlund

 

Klicka här för att se del 1

 

 

Är det dåligt väder så kan man även sitta inne i detta fina rum som har minst 4 långa bord


   

Så var vi då inne på Dr Westerlunds mottagning. 

 

                                             


 

Då var det gamla telefoner som gällde och att skriva för hand eller på nån gammal skrivmaskin

 

Klicka här för att komma in på en sida där det skrivs om en blomma som fått namnet efter Dr Westerlund. Den blomman renar luften

 

                               


                                                 Auctionnet

 

Så här såg det ut med instrument och glasflaskor på den tiden.

 

 

I mitten ser man en flaska som det står "Eter" på och det var min största mardröm som barn. Jag är så gammal så jag var med på den tiden då man blev sövd med eter inför en operation. När jag var 6 år gammal så åkte jag ambulans med påslagna sirener och fick även blodtransfusion i och med brusten blindtarm. Då blev jag sövd med eter och dom satt en mask över hela ansiktet och sen skulle man räkna till hundra. Man blev så konstig och såg en massa saker som var skrämmande innan man somnade och det luktade så otäckt. Jag hade även var i öronen samma år och dom tog även bort körteln bakom näsan så jag blev sövd ett antal gånger. Bara nåt eller några år senare så togs eter bort och det kom  narkos. 

 

  

 

Detta är själva undersökningsrummet. Dr Westerlund särade inte på kropp och själ utan såg hela människan och brydde sig mycket om det psykiska så han behandlade båda delar och inte bara med medicin. 

 

                           

                                                           Stara  

 

Undersökningsrummets andra sida 

 

 

En stor målning med motiv av Dr Westerlund. När han dog så var det en fantastisk uppslutning som följde begravningen på nära håll. I appen som sonens arbete fixat så kan man se en film från begravningen än om kvaliten inte var så bra på den tiden 


 

Dr Westerlunds klädhängare för sina egna ytterkläder

 

                             


                                                                       Hattkrok

  

I den här sängen sov Dr Westerlund och den är inte stor så han var rätt kort i rocken trots att han ser längre ut på bild

 

Klicka här för att se Enköping från ovan. Klicka här för att se Enköping En Stadssymfoni

 

     

Jules Massenet- Meditation from Thais for violin and piano. På fiol Rusanda Panfili. På piano Donka Angatscheva. Så vackert och stämningsfullt 

 

                           

I går fick vi i alla fall ett kraftigt regnfall men sen kom solen åter. Vi är lite slöa nu efter en intensiv helg så vi tar det lugnt och gör bara det vi orkar. Hoppas ni får en bra tisdag 

 


#Westerlund #Mottagning #Eter #Porträtt #Säng #Rusanda

Av Malin wiper - 22 juli 2019 18:00

 

Nu har jag sett ytterligare en film som min son hade med sig. Den heter Den blomstertid nu kommer från 2018. Det är en action, sci- fi, romance. Det är en svensk film i regi av Victor Danell. I rollerna ser vi: Christoffer Nordenrot, Lisa Henni, Jesper Barkselius, Pia Halvorsen, Magnus Sundberg, Krister Kern mfl

 

 

                


 

Handlingen

 

Sverige är under attack. Inte av stridsvagnar vid gränsen utan det handlar om it-system som mystiskt börjar släckas ned och faciliteter som plötsligt slås ut. Bakom filmidén står det Norrköpingsbaserade filmkollektivet Crazy Pictures. 

 

           Electricity - GIFMANIA

 

Enligt MovieZine så skall detta vara den första riktigt bra svenska katastroffilmen. Tyvärr så kan jag inte hålla med för den blev inte trovärdig. Huvudpersonen hade dom gjort så korkad och aningslös och regin var usel. I ett katastrofläge står man inte och tycker synd om sig själv med gapande mun och stora ögon utan då springer man och tar skydd. Handling är det som gäller när en film räknas som action och katastroffilm. Den var så seg, långsam och irriterande långt in i filmen men sen blev det lite action och spänning.Den tog slut rätt snabbt. Samma minspel, oföretagsamhet och långdragna scener. Dessutom ett meningslöst slut. Jag fick ingen känsla för filmen så den berörde inte. 

 

Den får 2  helikoptrar på fallrepet av 5 möjliga i betyg av mig. Ord och inga visor från mig..  

 

animated-helicopter-image-0021animated-helicopter-image-0021

 

      

 

#Blomstertid #Victor #Crazy

Av Malin wiper - 22 juli 2019 13:00


 

Vi passade på att besöka fantastiska Westerlundska Gården när vi var till min son i Enköping. Ernst Westerlund var en omtyckt läkare i Enköping som föddes 1839 och dog 1924. Klicka här för att komma in på Westerlundssällskapets hemsida


 

Jag visste inte att dom hade en sån vacker och blomstrande trägård så man blev helt paff och betagen. Tyvärr så gassade solen så starkt så jag fick inte så mångas bra bilder som jag hade velat ha

                    

 

Det fanns många olika sittplatser lite utspridda 


 

Det gick även att slå sig ner i ett lusthus om man kände för det


 

     K

Min son fotade oss på trappen in till huset


 

Tyvärr var vi inte hungriga efter att ha varit och ätit kinamat men nästa gång skall vi fika där och sitta i den lummiga vackra trägården. Ovan bara en av deras läckerheter och allt är hembakat


 

Det är dessa fina trevliga kvinnor som sköter cafét med den äran. 

       

 

Här inne i museet kan man skåda arbetet med en app som tagits fram på min sons arbete One Dot Zero. Där kan man titta på film och bilder från Praktalbumet. Äntligen kunde vi besöka museet och få ta del av deras arbete. En tavla med motiv av Dr Westerlund hänger ovanför


      

Ett klipp jag haft inne sen förut på ett arbetet dom gjort på min sons jobb. Det är en app som blivit väldigt lyckad och sonen arbetskamrater, chef hade invigning av appen och tidningar var där och dom fick snittar och dricka. Själva appen har mer klassisk musik och min son har komponerat musiken plus filmat men dom har sen hjälpts åt med resten och det är inget lätt jobb så dom har verkligen gjort det bra

 

               

Klicka här för att komma på tidningen EnaHåbo Enköping och läsa vad dom skriver ang Westerlundska Gården. Klicka här för att se inlägget jag skrev förra gången

 

 

Dom hade såna här fantastiskt vackra fönster i förstugan. I nästa inlägg så har vi kommit in i huset för en rundvandring. Vädret är bra just nu och regnet kom av sig. Vi har varit ner till centrum och handlat lite och även gått omkring och njutit av stillheten. Ha en fortsatt fin måndag  

                   

 

 

Fortsättning följer med del 2........................

 

 

#Westerlundska #Trädgård #Lusthus #Kvinnor #Zero #Praktalbum

Av Malin wiper - 22 juli 2019 08:30

 

I fredags åkte vi även till Svartkärrets Koloniområde och Båthamn som har blivit en tradition då vi hälsat på min son i Enköping. Det finns två småbåtshamnar där men vi promenerar från parkeringen till denna lilla  


 

Vi blir så glada så länge dessa utomhusmöbler står kvar för nu har vi fotat oss där i flera år. Först ut min son och man. Möblerna är nymålade sen några år tillbaka. Dom har även fått en grill i närheten som inte kom med på bilden                                             

 

Klicka här för att se hur det såg ut i september 2018 då vi hade fika med oss. Klicka här för att se när vi var dit i april 2017. Klicka här för att se när vi var dit i september 2017. Klicka här för att se när vi var dit i juni 2017. Klicka här för att se när vi var dit i januari 2017. Klicka här för att se när vi var dit första gången 2010


  

Sen var det min son och jag som blev fotade. Vi har haft med oss fika dit en gång

                                                                                          

  

Sist min man och jag. Dom har ett väldigt fint koloniområde där jag inte fotat


 

Bakom oss dök en fin segelbåt upp och den turen har vi haft varje gång vi varit dit


 

Här seglar den iväg på nya äventyr

 

      

Styx med Come Sail Away. Styx är ett amerikanskt rockband som bildades 1970. Deras mest kända låtar är "Lady", "Come Sail Away", "Renegade", "Babe", "Too Much time on My Hands", "Mr Roboto" och "Show Me the Way"

 

 

På parkeringen sto denna PONTIAC BONNEVILLE från 1964 och lyste upp i sin blå glans                  


                                                                                      

Vi var även på ett museum i fredags men bilderna är inte klara än. Nu är det måndag igen och vädret har inte bestämt sig riktigt hur det blir, varierat som vanlig kanske?. Min man skall till Vårdcentralen för waranprov som tas rätt ofta i och med att han fick en stroke 2007. Jag fixar lite hemma under tiden och gör mig iordning för promenad. Hoppas ni haft en fin helg och får en bra början på veckan. 

 

                                           

 

#Svartkärrets #Segelbåt #Styx #Bonneville

Av Malin wiper - 21 juli 2019 14:00

 

Vi upplevde så mycket på två dagar när vi träffade sonen så det tar tid med bilderna så jag tar lite i sänder. Det var en märklig känsla att åka bil igen men så härligt. I dag har vi en innedag och gör lite hemma och sen sitter vi på balkongen och fikar och kollar vad som händer på gården. 

 

 

Vi fick en 35 år gammal likör av min son som heter Nannerl Liqueur. Flaskan är formad som en fiol och en sån likörflaska har jag haft för många år sedan och ångrar att jag gjorde mig av med när den var urdrucken. Härligt att ha en ny och den skall stå på vår kommande drinkvagn. Min son trodde den gick att dricka men jag törs nog inte så den får stå som prydnad ett tag. Klicka här för att komma in på en sida där man kan köpa denna likörsort men av yngre årgång. Den finns även i cherry och andra smaker. Även flaskan i andra utföranden

 

       

David Garrett med Tico Tico                          

 

   

För ett tag sen så fick jag ett förstoringsglas av min son men min man tyckte det var så bra så han lånade det emellanåt och glömde lämna tillbaka det.   Nu hade min son köpt ett nytt till mig så  min man behålla det andra och det är gult. Sonen frågade vilken färg jag ville ha och då sa jag blått. Det var den enda färgen som fanns kvar så det blev väldigt lyckat.

 

 

Drar man ut ena halvan så tänds lampan och man ser ännu bättte. Sonen har köpt det på en optikerbutik. Jag har fullgod syn med glasögon men på alla förpackningar är texten så liten nu så man får anstränga sig till max    

 

 

Sen frågade sonen om jag hade nån fickspegel. Jag sa Nej! och då tog han upp ett platt vitt fodral och jag fick öppna det. Spegeln var i form av en laptop, så kul..  . Min kameraväska är lite för liten så jag skall köpa en större så jag även får plats med mobilen och lite annat. Då skall min man få min nuvarande kameraväska för han har en mindre kamera. Då är jag inne på min tredje kameraväska på bara några år. Jag använder aldrig mina vanliga väskor längre utan kameran följer med mig hela tiden. Jag kände mig väldigt bortskämd så tack sonen..   

 

 

Min son hade även med sig en tvål som vi fick av hans tjejkompis Miss M. Det bästa är att den inte luktar genom förpackningen och lukten är mild och fin. Tusen tack gulliga Miss M.                 


 

Jag fick en bild som min son fotat sen förut och det är ju bara en vanlig lastbil men kolla bilden under

 

 

På sidan om lastbilen på en låda står en hink med en förvånad "Minion" i. Den lastbilschauffören har en härlig humor och gör nåt roligt med lastbilen och det uppskattas. Sen har både hinken och minion blivit smutsiga av att åka runt på vägarna. Det ger lite karaktär..   

            

Det har mörknat lite ute och solen har gått i moln så vi har en tvättdag och ser även på en film som jag fått låna av sonen. Blandad kompott är bäst. Sen fixar jag iordning lite bilder emellanåt till kommande inlägg. Sitter bara 30 minuter vid datorn och sen gör jag nåt annat så nu får jag mycket mer gjort men hinner ändå med bloggen. Det beror nog på att sitter man för länge då fastnar man. Ha en fortsatt fin söndag kära ni som tittar in. 


#Nannerl #David #Förstoringsglas #Fickspegel #Tvål #Minion

Av Malin wiper - 21 juli 2019 08:15

      

Det första vi gjorde när vi kom till min son i Enköping var att besöka Mel's Garage och jag gjorde ett bildspel av bilderna. Där jag skapade bildspelet blev bilderna klara och fina men sen när jag skulle in med bildspelet till Youtube så blev bilderna inte perfekt där så jag är lite besviken. Jag fick till bilderna perfekt i Photoshop men Youtube verkar ha nåt fel som jag inte kan göra nåt åt. Klicka här för att komma in på Mel's Garages  facebook

 

Nu dan efter så ser bilderna klarare och finare ut i bildspelet så det rättade till sig på Youtube

 

 

Vi tog en fika där också. Mel's Garage är ett toppenställe dit vi varit några gånger förut också. Det går även att sitta utanför i deras utemöbler.

 

Klicka här för att se när vi var dit sist del 1. Klicka här för att se del 2. Klicka här för att se del 3. Klicka här för att se när stället hette Mels drive-in och låt i Fjärdhundra. Dit var vi 2015 då vi hälsade på min son. Klicka här för att komma in på ett inlägg från Mels Garage 2015 då det också låg i Fjärdhundra. Klicka här för att se ett inlägg utanför garaget 2015. Sen flyttade dom till Enköping                          

 

Sist vi var dit så fanns inte den den stora hyllan på en av väggarna. Där finns det retrosaker att köpa med sig         


                                                                                       

    

En bild som inte kom med i bildspelet. Guldus var en läskedryck med äppelsmak som har många år på nacken. När den var som populärast på 1930-talet tillverkades den av ca 400 bryggerier i Sverige. Numera tillverkas den bara av Dryckesbolaget Gustav Vasa AB (Vasa Bryggerier) i Sundsvall (min födelsestad)

 

 

tradera

 

Då har vi söndag och jag kan inte låta bli att blogga trots att jag hade tänkt ta en längre bloggsemester. Jag kan istället ta nån dag då och då och även när jag känner att jag behöver. Solen skiner och det ser ut att bli en fin dag. Tack för att ni tittar in till mig och ha en toppenfin söndag 

 

 


#Mel's #Fika #Retrosaker #Guldus

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards