Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2014

Av Malin wiper - 17 december 2014 13:30

  

Min son talade om att i går skulle hans pappa fyllt 70 år om han fått leva, och han var till minneslunden i går. Han dog i cancer när han var 67 år och det känns så tråkigt att min son miste sin pappa så tidigt. Jag vet ju på ett ungefär hans musiksmak men ville ha nåt nytt så min son sa att han även gillade Toto med låtarna Africa och Rosanna och hittade då detta klipp där dom bjuder på båda låtarna... Låtarna böjar inte direkt för man kommer in i slutet på en annan låt. 

     

Klicka här för att komma in på deras facebook. Toto är en amerikansk musikgrupp som bildades i Los Angeles 1977. Bandet består för närvarande av Joseph Williams (sång), David Paich (keyboard, sång), Steve Porcaro (keyboard), Steve Lukather (gitarr, sång) och Keith Carlock (trummor). Då bandets basist, Mike Porcaro är för sjuk för att turnera så spelade gruppens orginalbasist David Hungate på senaste turnén... 

 

   

Jag känner med min son och sorgen sköljer över en och det känns så overkligt, den 8/2 2015 har det gått 3 år sedan han gick bort . Jag har skrivit om honom förr så jag skall inte göra nån utläggning nu men jag har svårt för att folk går ur tiden än om det är livets gång. Ett postumt grattis till en musikalisk person som njöt av att skärmflyga och ge sig ut på andra äventyr...

 

 

Arne 1944-2012 

 

 

#Toto #Africa #Rosanna #son #Pappa #Skärmflyga

Av Malin wiper - 16 december 2014 16:00

   



Jag har tre filmtips för julen och den första är denna "Bad Santa" från 2003. Jag höll på att sätta julgröten i halsen när jag såg den första gången för den var helt sanslös i sin utformning. komedi, kriminalare med en dråplig underton. Trots det mörka i filmen så har den stor charm och är annorlunda alla andra julfilmer. Det är inget "puttinuttit" tjafs utan rakt på sak hur huvudpersonen känner inför julen och vad som uppstår när han försöker vara tomte trots sitt ringa intresse. För mig är det en riktig julklassiker och Billy Bob Thornton var helt suverän i sin rollkaraktär och även pojken som spelas av Brett Kelly. För regin står Terry Zwigoff 

 

          

Klicka här för att läsa lite om filmens handling

 

 

   

Sen har vi då filmtips nr 2 "Love actually" från 2003 som är en julklassiker också som jag ser om varje år. Det är en romantisk komedi med jultema som är regisserad av Richard Curtis och i huvudrollerna ser vi Hugh Grant, Liam Neeson, Colin Firth och Alan Rickman mfl.  Detta är en riktig pärla till film om man vill slå sig ner i filmsoffan och bara dras med i den underhållande handlingen som gör att man både får skratta och gråta. Det är en humor som tilltalar mig och det finns även en allvarlig underton som gör att filmen blir lite djup och rollbesättningen är en diger lista av suveräna skådespelare. Man känner sig lycklig och upplyft på nåt vis när man sett denna film.  

 

.

Klicka här för att höra ett av soundtracken till filmen med Bill Nighy

 

 

 

  

 

Mitt tredje filmtips är den svenska julfilmen "Tomten är far till alla barnen" från 1999. Kan inte fatta att den har så många år på nacken nu. Den har också blivit en julklassiker som verkligen håller måttet. Så sanslöst dråplig och kul med en skådespelarkår som heter "duga". Här tar dom verkligen ut svängarna och man bara rycks med och hajjar till av alla situationer som dyker upp. För regin står Kjell Sundvall och i rollerna ser vi Katarina Ewerlöf, Peter Haber, Jessica Zandén, Leif Andrée, Dan Ekborg, Nina Gunke, Anders Ekborg mfl. Klicka här för att se hela rollbesättningen som är en diger samling karaktärer. När en film blir så här bra så har allt funkat från början till slut, bra regi betyder mycket och att man får till en passande rollbesättning.

 

 

Klicka här för att läsa lite om handlingen 

 

Tips

 

 

Klicka här för att komma in på Maypels blogg för att läsa hennes inlägg varje dag som är en adventskalender där  man får ta del av sevärdheter runt om i välden som man inte hört talas om. Man får även mycket fakyta och det är  intressant

 

 

#Santa #Filmtips #Actually #Barnen #adventskalender #Maypels

Av Malin wiper - 16 december 2014 09:30

     

Måndag


Förkylningen fortsätter och jag kan inte påverka så mycket mer än att ta det lugnt och vila så mycket som möjligt. Det rinner i både ögon och näsa och jag fortsätter att nysa fast jag nu går in på dag 6. Jag hoppas ändå att jag hinner bli frisk till jul än om vi kan ändra planerna till nån vecka senare så vill jag helst fira julafton på rätt dag. Min man fick reda på av en arbetskamrat att det är många som är förkylda just nu i långvariga sorter och det är tydligen problem på många arbetsplatser med att så många är borta. Jag vill inte att tomten skall få vänta på att dela ut julklappar...  man måste få skoja lite mitt i förkylningsdimman. Jag kan inte låta bli att komma in ibland som jag gör med detta inlägg. Blir lite piggare när jag legat och vilat men jag orkar inte komma in på era bloggar just nu men gör så när jag känner mig bättre. Man blir så rastlös och uttråkad när man inte kan ta sig ut. 

                    

I december 2010 såg det ut så här när vi bodde i vårt egna hus. Då fick vi verkligen skotta snö och mata änder    

 


I dag tisdag:

 


I går kväll kände jag mig lite bättre och behövde inte snyta mig lika mycket. Nu på morgonen börjar det lätta lite mer än om jag har haft några hostattacker men det känns lite bättre så hoppet om julen börjar tändas igen.  

 

Markoolio feat Rob´n raz med "Stackars lilla tomten".  Ha en fin dag kära bloggläsare  

 

 

 

#Förkyld #Arbetsplatser #Markoolio #Tomten #raz

Av Malin wiper - 15 december 2014 19:30

Klicka här för att komma in på Sundsvalls Dagblad och se en livesändning från lördagen den 13 december ang fackeltåg över nya Sundsvallsbron. Det var tyvärr inga facklor utan lucialjus och andra batteridrivna ljus som folk höll i händerna. Klicka här för att läsa om världsrekordet som skall slås i antal fackelbärare. Det hade ju varit mer stämingsfullt med riktiga facklor. Jag är ju född i Sundsvall och tillbringade mina första 25 år där, innan jag flyttade till Göteborg. Det var min ungdomsväninna som ringde mig ang detta eftersom hon bor där 

       

    

          

 

Dom slog faktiskt världsrekord med 10.000 personer som gick över bron med ljus. Klicka här för att komma in och både se och läsa om detta.  

 

#Fackeltåg #Sundsvall #Bro

Av Malin wiper - 15 december 2014 10:30

  

Min man och jag gick in på vårt "Syntema" Happy Homes för ett tag sen för att höra om dom hade "Doorstickers" som vi har tänkt ha på vår innerdörr, vi har hittat ett ställe på nätet men vi vill köpa det mesta lokalt om det finns. Tyvärr fanns det inte såna där men då gick vi omkring där istället och jag fotade lite. Som på andra butiker i samhället så är dom jättetrevliga där också och det är en välkomnande stämning. Klicka här för att se vart man kan köpa såna "wall and door stickers"   


  

Koppar verkar ha fått en revival nu och det finns rätt många lampor att välja mellan och även mässing

  

Även tapeter finns i dessa nyanser koppar, mässing, silver mm


  

En fin julstjärna i centrum av bordet   


  

Dom har hur mycket som helst av tapeter att välja på. När vi hade vårt hus så köpte vi alla tapeter hos dom. Både till kök, sovrum, hall och dator/gästrum. Vi hann aldrig tapetsera vardagsrummet men det har dom nya husägarna gjort.  


  

Detta känns lite 50-60-talet


  

Jättesnygg kudde med renar 

 


Sofia Jannok sjunger till vackra bilder 


  

Snyggt i lite ljusare nyanser  


 

Julgranskulor i lite gråtoner


  

På ett bord visar dom upp vilka snygga paket man kan göra av tapeter.  Det är ju supersnyggt och häftigt.     


  

Smällkarameller i olika tapeter 


  

Så här kan man också göra med en stor rosett på toppen. Sånt skulle jag vilja lära mig. Jag är urusel på att fixa snygga paket          


  

Ytterligare en variant. 


  

Det går även att göra julstjärnor av tapet men det ser svårt ut 

 

En av soundtracken till filmen " Mona Lisa smile" med Chris Isaak  

 

I dag måndag:

 

Jag tittar in en stund men orkar inte mycket för febern vill inte gå ner helt och jag har sån snuva så jag slår snart rekord i användning av "pappersnäsdukar". Denna förkylning gör att man blir så orkeslös och jag börjar undra om jag hinner bli frisk till jul. Min man är lite bättre nu så han får sköta allt hemma så det fungerar. Ha nu en fin början på veckan och sköt om er. Jag går tillbaka till sängen och försöker sova bort eländet. 

   


#Syntema #Tapeter #Lampor #Koppar #Paket #Smällkaramell #Chris #Lisa #Förkyld #Stickers   

Av Malin wiper - 14 december 2014 18:00



  

Jag skrev detta inlägg för ett tag sen men fick inte in det för en jobbig förkylning har kommit emellan. Vi fikade på Moorsans för andra gången när vi var till Jönköping sist. Det är så mysigt och lagomt stort därinne och Heidi som driver stället är en varm och omtänksam  kvinna som har ett motto som stämmer "arbetar med hjärtat". Klicka här för att se vad jag skrev sist                                                   

 

  

Nu hade hon ändrat om lite och det blev ännu bättre och ser större och luftigare ut 


   

Hon har även ändrat lite på möblerna så det blev ännu bättre. Här ser ni min man sitta i en "divanliknande" fotölj. Det är personligt och charmigt


  

Även en lång hög spegel hade tillkommit 


  

Vi satt vid detta bord för vi vill kunna titta ut            

 

  

En annan variant av spegle stod snyggt lutad mot väggen  


  

Här fotar min man Heidi som driver stället. Heidi kommer ursprungligen från Eritrea men har bott här i 26 år. 

  

Min man tog en köttbullssmörgås och den var supergod. Hon hade skurit brödet och lagt rödbetssallad i mitten och det var en god dressing till    


  

Jag tog en ostsmörgås och både brödet och osten var jättegoda  


  

Det är pyntat så fint överallt


  

Heidi ville bjuda oss på varsin tårtbit och då kunde vi inte säga nej. Tårtan hade en fantastiskt god fyllning och var lättäten....             


  

Mer utsmyckning


  

När man kommer in så ser man denna lilla avdelning med två antika stolar och bord där man kan slå lsig ner och fika också om man vill eller fundera på vad man skall köpa för tårta mm

 

Jag har några förskrivna inlägg som jag inte har fått in och dom ställer jag in på tid nu för jag orkar inte skriva några nya förrens jag piggnar till lite.

 

   



#Moorsans #Tårta #Smörgås

Av Malin wiper - 14 december 2014 10:30

 

Termometermugg


Tyvärr så orkar jag inte blogga just nu för förkylningen är så jobbig så det tog ett tag att skriva detta inlägg. När man tror det skall börja släppa så sätter det igång igen. Febern håller sig till 37,2-38 så jag tar alvedon nån gång om dan. Min man höll också på att bli bättre men nu är han lika dålig igen så vi går omkring som zoombier. Det verkar gå en massa olika förkylningar just nu så man är inte ensam och det är bara att gilla läget så länge det varar. Jag vill göra allt för att bli bra till jul för annars blir allt vi planerat fördröjt. Jag har besvär med bihålorna och det värker till och från  

 

Jag blev lättad när min ungdomsväninna ringde och sa att hon inte hade nån tumör i sin sköldkörtel utan struma med förstora sköldkörtel. Dom gör inget åt det då förrens hon får mer problem.  Då är hon i stadie 1 och jag i 2, stadie 3 är elakartat. Det känns väldigt konstigt att man går omkring med en tumör men det verkar ingen brådska med att operera. Sånt skulle aldrig hända för ett antal år tillbaka i tiden. Jag är ändå glad att inte hela sköldkörteln är påverkad så den andra sidan kan ta över när sköldkörteln med tumör i är borta, då slipper man medicin  

 

 

  

 

Jag är  positivt förvånad över denna produkt som min man kom hem med för ett tag sen från apoteket. Jag trodde inte på att den kunde lindra så bra. Jag har fått många hostattacker och till slut bestämde jag mig för att testa  Bisolduo och jag blev överraskad av att sugtabletten dämpade ner rethostan så bra.  

 


Tack för era kommentarer kära ni. Hoppas ni har  det bra och har haft en härlig helg. Jag orkar tyvärr inte bloggvandra förrens jag mår bättre och orken kommer tillbaka. Jag skall ändå försöka svara på era kommentarer. 

Santa Baby med Macy Gray. 

 

 

#Förkyld #Zoombie #Bisolduo #Macy

Av Malin wiper - 11 december 2014 10:00

 
Funny eyes 

Tänk att man kan bli så pass mycket bättre på ögonen efter bara en dags användning av ögongél. Det känns som ögonen öppnar  sig helt för första gången på länge och dom känns klarvakna. Inget grus och kärvt som gör att jag blinkar och har mig. Bara det gör att man känner sig glad. Om några månader så kan jag kanske använda ögonskugga och mascara när jag skall göra nåt extra.  

 

   

Det är detta jag använder för ögonen som jag fick i tisdags hos läkaren "Oftagel". Om man tål konserveringsmedel så får man en annan sort som man bara behöver ta på kvällen. Det blir billigare för jag måste ta detta 3-4 gånger/dag 

 

Min man gick och la sig redan 14.00 i går för han blev så trött av denna förkylning. Han hostade jättemycket så vi får väl se om hostmedicinen hjälper lite. Tyvärr börjar jag också känna mig förkyld. Jag fryser, nyser och har halsbesvär. Hela julen kan ikullkastas om vi får en rejäl förkylning igen som håller i sig. Det är många som är förkylda nu och varit det flera gånger i höst. 

 

Klicka här för att läsa lite om febertermometerns historia. Jag börjar tycka att dessa gamla febertermometrar ser så snygga ut motför dom nya. Fast det är skönt att slippa ta febern i baken...   och det var ju inte så roligt när man tappade en sån i golvet och kvicksilver åkte ut. 

 

Torsdag

 

I dag torsdag är jag fullt förkyld med ont i halsen, hes, hosta och lite snuva. Jag fattar inte detta för jag var förkyld i november så det har inte gått så många veckor sen jag hade en förkylning. Detta är ovanligt för att vara mig så jag har nog dålig motståndskraft just nu. Jag orkar inte komma in här nåt mer i dag för jag är dessutom jättetrött. Min man hostade som en galning i går men gick ändå till arbetet för det går ju inte att vara hemma med karensdag och mindre inkomst.  Ha nu en fin dag och sköt om er 


 

 

#Oftagel #Febertermometer #Förkylning 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards