Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2014

Av Malin wiper - 29 december 2014 10:00

  

På julafton åkte vi ner till stationen och hämtade min mans bror som bor i Västerås. Han åkte buss hem vid 22.00-tiden Stationsbyggnaden är en fin gammal byggnad

 

    


  

Här kommer min man med sin bror     


  

Julklapparna är samlade och vi delade ut dom rätt tidigt. Vi har nu firat jul ihop i 3 år och vi har satt en summa på 200 kr att köpa julklapp till varandra. Första året var vi hos oss i den förra lägenheten, men sen har vi varit hos min son. Vi känner oss rätt hemma i Enköping och Västerås efter dom åren min son bott där   


  

Här har min son fixat en cyberbrasa i tv:n och den sprakade så fint så man kunde nästan förnimma en värme

 

   

Jag fick inga bra bilder från det vi åt julmat och allt rymdes inte på bordet så vi fick ha ett extra bord bredvid. Min son har en liten lägenhet så det ryms inget stort bord och man kan inte fixa till nån stor matlagning i köket men ICA Maxi i Enköping är kända för sin delikatessdisk så vi köpte mycket av julmaten där, och den var helt suveränt god och av hög kvalitet. Huvudsaken är att man träffas och har kul. Jag och min man hade bakat och tagit med oss plus lite annat i matväg. Min svåger hade massor av ostar, vin och kex av olika sorter med sig


  

I år var det inte jag som var tomte utan min son Mr C


  

Han skall ju ut och segla till sommaren men har än inte köpt nån båt. Jag frågade vad han önskade sig och då sa han en båt, men inte vilken storlek den skulle ha. Denna fick han av mig och den köpte jag på Jul Ljus Butik & Café i Hok för nästan ett halvår sen.


     

Nu står båten som prydnad ovanpå hans  filmhylla. Sen fick han isgitarrer som man fyller med vatten och sätter in i frysen och har i glaset med drinken eller annna dryck

 

  

Min svåger fick bland annat en rund kudde som såg ut som en stubbe med små kulor i som är bra för nacken. Det var min man som skickat efter den på nätet. Jag visar inte upp alla julklappar utan ett axplock

 

  

Mr T fick bland annat ett spel med idiotkunskap. 


  

Sen drack vi lite glögg emellanåt. Detta var den vi hade med oss men min son hade många olika sorter och en som hade fikon och portvin var svingod

  

Lite från fikabordet


  

Jag fick ett par jättefina silverörhängen av min man som han köpt på Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd 


    

Utav min mans bror fick vi båda hörlurar som man kunde fälla ihop och ta med på resa. Jag tog dom röda och min man ett par vita.


      

Av min son fick jag så passande en kudde i sushiform som var jätteläcker

 

Min man har gått till arbetet nu och jag sov ända till 09.00 och tar det lugnt i dag. Jag har så mycket bilder att göra iordning i fotoprogrammet. Här är det 8 grader kallt men i Enköping var det hela 14 grader. Solen skiner och det är snö på träden så i år blev det i alla fall en vinter över julen. Ha nu en fin dag kära läsare därute och ta det lugnt.

 

 

#Sushikudde #Hörlurar #Enköping #Svåger #Silverörhängen #Segelbåt #Snö   

Av Malin wiper - 29 december 2014 07:00

   

Jag började fundera på detta med att behöva ha glasögon och önskade man hade möjlighet att laseroperera sig så man slapp. Så länge jag haft glasögon så har jag haft problem med näsroten där glasögonen tynger trots att jag numera har mycket tunnare glas. Det gör ofta ont och blir irriterat, de åker även ner för jag svettas ofta i ansiktet. Sist jag köpte glasögon så ville jag ha lite större men det funkade inte alls så jag fick byta och ta mindre och tunnare bågar. Det är precis som att glasögon inte passar min näsa och jag har till och med fått tryckmärken som inte går bort för jag måste ju ha dem på mig jämt. Numera är de så duktiga på detta med laser, jag kollade runt en del på internet och det finns en hel del och dom flesta ligger i Stockholm. Själv är jag väldigt översynt och det är ett medfött synfel som började eskalera när jag var i 40-årsåldern. En klinik jag inte hört om innan är Novius har ni? Men jag skulle absolut kunna tänka mig att åtgärda mitt synfel, då min mamma opererade sin starr och blev väldigt nöjd, men självklart beror det på pris därför kollar jag runt lite.  Min man har problem med sina ögonlock som börjar hänga ner mer och mer och det kan bli problem eftersom det tynger och blir besvärligare med åren och man får inte upp ögonen tillräckligt.


Jag undrar om någon av mina kära bloggläsare laseropererat sina ögon och kan berätta om det?

 

#Novus #Laser #Översynthet #Ögon

Av Malin wiper - 28 december 2014 20:30

  

Hej allihopa! Vi kom hem i dag från att ha varit och firat jul hos min son i Enköping. Hoppas ni alla haft en givande och skön julafton och efterkommande juldagar. Vi åkte redan på tisdagen före jul och vilade några gånger utefter vägen.  Jag har inte ens varit inne och kollat mejl så jag har haft en riktigt nätvila. 

 

   

Vi såg denna fina Opel Olympia från 1956 när vi åkte in i ett litet samhälle utefter motorvägen.

 

   

På ditresan såg vi även en pigvin-utsmyckning bakom en gran      

 

   

När vi kom till parkeringen utanför min sons bostad så stod en rosa bil tvärsöver och tog upp två platser. När man gick närmare så såg man att det inte satt några nummerskyltar på bilen och den såg inte körduglig ut utan som ett skal

 

   

Här är porten på framsidan av huset där min son bor

 

   

Här har vi varit ute och handlat och går mot baksidan av huset för parkeringsplatserna finns där

 

   

På kvällen var vi ute och promenderade och gick in  på kyrkogården som inte ligger så långt från min sons bostad. Dom har gjort en sån fin plats för värmeljus där minneslunden ligger. Det är en skulptur i mitten som ser ut som den är i koppar

 

   

Vi hade med oss två gravljus som vi tände och sen tänkte vi på alla som gått bort under årens lopp. Jag blev rörd som vanligt och fällde tårar, men det kändes bra efterråt att ha varit dit och tänkt på dom som inte finns med oss längre

 

   

Här tar jag en bild från sonens franska balkong ner mot innergården och där ser man granen i mitten 

   

Vi var ute och åkte några gånger och en gång på landet där vi såg en hästhage och en av dom uppe på en kulle

 

   

På julafton kom snön och det blev en helt annan känsla med torr kyla på 14 grader, det lyste upp så fint. Det kommer mer från julafton och annat vi haft för oss. Det har blivit mycket ätande och även filmtittining, min son har 3D-tv och det är ett nöje att njuta filmer på det viset. 

 

Ha nu en fin kväll så här några dagar före ett nytt år. Varm kram till er alla mina bloggläsare

 

Här hör ni den kvinnliga saxofonisten Candy Dulfer tillsammans med Dave Stewart. Låten heter "Lily was here". Candy Dulfer är en Holländsk altsaxofonist som föddes 1969 

 

 

#Enköping #Hästar #Minneslund #Gravljus #Oper #Pigvin #Candy #Dave 

 

Av Malin wiper - 23 december 2014 08:15

    


Här ser ni två tomtar som vill säga: 

         

Jag kommer att ha ett blogguppehåll på ca 5 dagar men är tillbaka innan nyår. Hoppas ni får en härlig och upplevelserik jul. Tack för att ni har tittat in till mig under året, det glädjer mig mycket och jag uppskattar er till tusen. Stor julkram...  

 

 

                 

 

Barbra Streisand med I'll be home for christmas

 

 

 

                     

Pic gifs 

 

 

#God #Blogguppehål #Läsare #Barbra 

 

Av Malin wiper - 22 december 2014 14:00

  

Nu har amaryllisen som jag fick av Acleja Blomsterhandel slagit ut i full blom, den är så vacker


   

Jag har lagt på duken jag köpte på julmarknaden hos Marita Sandström. Den passar jättebra både till jul och året om. Gillar sammetskänslan i duken Vinställ på fot

 

   

Så här vitt och fint såg det ut i Vaggeryds centrum julen 2009.     

 

 

När vi var till Jönköping sist så tog vi en sista fika för året ute hos Malmborgs Lilla. Det blev chaite med en saffransmuffins till.  

 

  

Så här ser dom ut, det var nog en av dom godaste muffins jag ätit. Den hade en lagomt fyllig saffranssmak och inuti var det lite godsaker av mandelmassa som bröt fint mot saffranet och dom var helt perfekt gräddade. På toppen frasiga mandlar som bröt ut i gommen som en explosion... 

 

Jerry Williams med Blue This Christmas 

 

   

Här sitter min man och njuter för fullt

  

   

Det gör jag också 

 

  

Juliga tårtor

 

 

 

Tårtspade i Lappsilver från C.O Persson AB 

 

     

Kommer man dit och har namnsdag så blir man bjuden på kaffe, kul grepp. Dom började med frukost för ett tag sen också. 

 

 

 

Gröttallrik 

 

Nu håller min man och jag på med det sista julstöket. Jag har en stor strykning på gång också. Vi har en kaka kvar att baka. Pratade med min väninna Barbro i telefon nyss och hon är i Skåne några dagar över julen. Min man är ute och det blir ännu längre köer när vi inte har Coop Konsum längre. Hoppas ni inte sliter ut er utan får vila lite också i jul för det är viktigt. Bara att slappna av en stund och andas lugnt behövs för att man inte skall känna sig stressad. 

 

 

 

#Malmborgs #Amaryllis #Saffransmuffins #Acleja #Jerry


Av Malin wiper - 22 december 2014 09:00

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa mer


Ingvar Kjellson en fantastisk Svensk skådespelare har gått ur tiden 91 år gammal, lika gammal som min mamma är nu. Det känns väldigt sorgligt, jag har följt honom genom både radio och tv-teater från det jag var barn. Han var gift med skådespelerskan Meta Velander och hon har jag också lyssnat till mycket. Dom har känt varandra sen gymansietiden och gifte sig 1949. Dom fick dottern Annika 1953 och sonen Jan 1956. Ingvar Kjellson hade en väldigt personlig och fantastiskt fin röst som han kunde modellera som han ville.  Klicka här för att läsa om att han var aktiv in i det sista 

 

Klicka här för att se allt han varit med i genom åren  

 

 

Ett kort klipp från Hedebyborna där vi ser Ingvar Kjellson till vänster. 

 

 

  

 

Jag har denna box med Hedebyborna och hade sån tur så jag fick tag på den på second hand. Jag har sett om den några gånger och skall så göra igen efter julen 

 

 

Ingvar och Meta tillsammans på scenen 

 

Ingvar Kjellson föddes 1923 i Kärna församling, Östergötlands län. När han dog bodde han i Djursholm. Ingvar Kjellson var både skådespelare, regissör och teaterchef. Han var en mångsidig aktör som bland annat medverade i TV-serien Hedebyborna och pjäsen Rut och Ragnar på Stockholms stadsteater 2010 med hustrun som motspelerska. Han var verksam till 90 års ålder. Sänder en tanke till hans fru och barn. Har man levt ihop så länge och varit så sammansvetsade så är det svårt när en faller ifrån.


Nu har tyvärr ridån gått ner och du kommer att bli saknad men din konstnärliga gärning kommer att leva vidare. 

 

 

        

 

 

 

#Ingvar #Meta #Radio #Teater

 

Av Malin wiper - 21 december 2014 19:15



  

Min man har bakat "Ambrosiakaka" enligt recept från min bloggvän Lillemor. Jag har gjort den själv en gång när jag hade tjejkväll i förra lägenheten. Här är nu botten klar och skall kallna. Jag tycker det är den godaste ambrosiakakan jag någonsin ätit och den är så lätt att göra i långpanna och man får ut många kakor 

 

Klicka här för att se hur man gör denna kaka och se hur fina bilder jag fick då. 

 

 

Förra gången fick vi tag på röda syltade skal och det blev en härlig effekt 

 

   

Här har glasyren stelnat och han skär lagomt stora bitar 

   

Sen fryste vi in dom i plastlådor med bakpapper emellan. Förra gången vi gjorde den blev den ännu bättre för den spisen hade nyare och mer avlånga bakformar, fast smaken är lika bra. Det blev en tunnare glasyr på denna eftersom formen var större men mer fyrkantig

 

  

Min man och jag var in på en "Life" butik sist vi var till Jönköping för att min man fått så sköra naglar och var ute efter kisel  tabletter så såg vi en sånt här paket med tre kaffesorter i. Har aldrig sett nåt liknande. Man brygger i påsen och det räcker till två koppar. Dom hade extrapris så man fick tre påsar för 29 kr


  

Vi tog ur en påse när vi kom hem för att testa. Vi valde Ethiopia coffee 

 

   

Man öppnar påsen längst upp 

 

   

Sen kokar man upp 3 dl vatten och häller i påsen

 

   

Den får sen stå och dra i 8-10 minuter. Kaffet är rättvisemärkt och organic

 

   

Sen är det bara att hälla upp och njuta. Vi tyckte att det var rätt gott men lite svagt för vi tog 8 minuter men man skall nog låta det stå i 10 minuter.  

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa lite mer om detta kaffe. Där står det att man skall vänta i 2-4 minuter men det sa hon på Life är för lite och det stämmer.   

 

 

#Ambrosiakaka #Lillemor #Growers   

Av Malin wiper - 21 december 2014 12:45

   


  

Jag efterlyste ett recept på hallongrottor i bloggen. Då fick jag detta av Skrivmoster och i dag har vi bakat dessa kakor. Hallongrottor är min favoritkaka.

  

Här har min man rört ihop allt efter att ha vispat rumsvarmt smör och strösocker. Jag kan inte ta i så med händerna för jag har skadat tummen men vet inte hur. Det går som stötar igenom den i vissa lägen så jag är försiktig.


  

Sen gör man en rulle av degen och skär i 30 bitar. 

 

  

Så här fina blev kakorna fast vi fick ta ut dom lite tidigare för ugnar är olika 


OBS! Skrivmoster sa att man även kan lägga dom i småkaksformar så det skall vi testa nästa gång   

 

  

Naturligtvis måste vi provsmaka kakorna till en kopp kaffe. Både min man och jag tyckte dom var jättegoda, väldigt möra och smakrika. Nu har vi provbakat och fyllt en plåtburk och fryst in för att bjuda på i jul. Tack snälla Skrivmoster...   som jag fått fler recept av som varit jättegoda. Nu har man en del säkra kort och dom fylls på.         

 

 

Nu skall vi ta oss an en ambrosiakaka efter ett recept jag fått av Lillemor. Dom hade jag med en gång på en av mina "Tjejträffar" när vi bodde i förra lägenheten och dom är också supergoda.

 

 

Klicka här för att se bilder och få recept. 

 

 

Phontrattarne med Kaffe utan grädde


  

Nu håller Amaryllisen på att slå ut som jag fick av Acleja Blomsterhandel. Jag skall ta en ny bild i dag för nu är den nästan helt utslagen och så vacker



#Hallongrottor #Skrivmoster #Phontrattarne #Acleja

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards