Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 december 2014

Av Malin wiper - 4 december 2014 18:45

     

En dag åkte vi iväg till Jul-Ljus Butik & Café i Hook som är lite över det vanliga för dom älskar verkligen julen där. Nu har dom dessutom byggt ut och det ryms mycket mer. Man kan gå där i timtal och ändå se nåt nytt hela tiden. Jag har aldrig sett nåt liknande trots att man flyttat runt hela livet. På julen så har dom mest julsaker men resten av året har dom annat också. Dessutom har dom ett supermysigt café som gör att man sitter länge och tar in allt runt sig.



  


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook        


Detta är nytt för i år där dom möblerat upp ett rum med lite äldre möbler, kandelabel och ett fönster med stjärnor. Där kan man också sitta och fika om man vill. Jag fick tyvärr inte till bilderna så bra denna gång för jag mixtrade med kameran och mörkade ner lite för jag tyckte blixten var för skarp än om jag hade upplättningsblixt. Jag fick jobba rätt mycket med vissa bilder i fotoprogrammet. Jag är urusel på att fota i mörker hur än jag gör.   

 

  

Genom fönstret anar man en av dom stora lokalerna fyllda med julsaker i alla dess former

 

  

Här ser ni själva tomtefar som sitter i sitt kök nånstans på Nodpolen och kollar igenom alla önskelistor... 


  

  

Ett par gamla härliga skridskor hängde så fint på en vägg 

  

Jag glömde att känna tyngden på denna adventsljusstake så jag vet inte om den är av betong        


  

Detta är handgjorda julgranskulor i glas och dom kostar 39 kr för 12 stycken. Det är en viss känsla i dessa och vi hade såna när jag växte upp och man kunde höra klirret när man råkade tappa en sån i golvet.   


  

Det finns hur mycket julsaker som helst och här tomteflickor och pojkar   


  

Natruligtvis tog v i oss en fika också med gott vörtbröd och lika god skinka och en senap som var så jullik men inte så stark som vissa är. Den kom från Slotts Senap så vi skall kolla efter den på våra butike


  

Jag fick inga lyckade bilder över fikaplatsen så klicka här för att se vad jag skrev sist om butiken. Vi satt i alla fall i avdelningen där denna härliga kamin värmde både kropp och själ. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg




Detta är en klassiker som håller sig kvar år ut och år in med Bing Crosby "White Christmas" 

 

Bing Crosby dog redan 1977 i en ålder av 64 år. Han föddes i Tacoma, Washington och när han gick ur tiden så bodden han i Madrid, Spanien. Han var en amerikansk sångare och skådespelare och var särskilt känd som sångare under 1940-1950-talet. Bing Crosbys föräldrar var brittiska-amerikanska. Hans far Harry Lowe Crosby (1871-1950) och hans yrke var bokhållare. Hans mamma hette Catherine Harrigan (1873-1964).  Bing Crosby föddes som nr 4 i en barnaskara på 7 varav yngste brodern George Robert (1913-1993) kom att bli känd som orkesterledaren Bob Crosby Klicka här för att se hans discografi, och filmografi. Han var gift två gånger och den första med  hette Dixie Lee och hon dog redan 1952 endast 40 år gammal. Andra frun var  Kathryn Crosby och hon lever fortfarande och är 81 år gammal. Bing Crosby var pappa till 7 barn. Mary Crosby är en av hans barn och hon var med i bland annat TV-serien Dallas. Hon är nu 55 år gammal


  

Fin ljusstake med hästar

 

Roliga skyltar som min man håller upp


  

Sen var det dags att gå till övervåningen där dom har en större fikaplats när dom har bussturer eller andra uthyrningar. 


  

Här ser man hur stort det är

  

Roliga tomteansikten som utsmyckning


  

En tjusig orgel som dom smyckat ut med massor av julsaker och det är mannen till hon som driver stället som är en jättebra inredare


     

Här lite färgstarka    


  

Vi köpte en hög glasängel med ljushållare för att ha i vårt vardagsrumsfönster


Sen köpte vi en hög julgran i stål med ledljus och den lyser upp så fint på hyllan bakom min mans datorplats. Nu skall jag bara fixa till en gardinkappa som jag köpt till vardagsrumsfönstret på second hand. Vår fina lykta som vi fick av ia är nu uppe också och lyser så stämningsfullt. Min man har varit uppe på vinden igen och inte hittat dom saknade julsakerna, gardinerna och även kläder och stövlar som saknas. Jag har en teori: när vi flyttade var vi stressade och vi lämnade in till second hand och då kan misstag ha begåtts så det kommit med kartonger som inte skulle dit. Vi skall nu ta ner en kartong i sänder och gå igenom mer noggrannt men det ser mörkt ut. 

 

Jag fotade Anna Claesson som driver butiken och en anställd men bilderna blev för mörka 

 

 

        


   


#Jul #Hook #Café #Butik #Anna #Julgran #Café #Vörtbröd #Tomtefar #Crosby #Dixie #Kathryn

Av Malin wiper - 4 december 2014 08:45

  

Jag gör allt för att få bort stämpeln "Soffpotatis" som jag stämplat på mig länge nu på grund av en jobbig trötthet. Tvingade mig ut i går genom att promenera in till centrum och sen hem igen, efter det till biblioteket där jag i ärlighetens namn blev upplockad av min man som kom med bilen. Vi har kommit en bit på julförberedelserna men inte hittat alla julsaker än utan skall gå upp på vinden i dag och gå igenom kartongerna igen. Nu har vi ordentligt lyse däruppe.           


   

Jag hälsade på min man på hans arbete "Magnisa Stuga" och där har dom fått en jättefin ny ytterdörr som även är av högre kvalitet vad gäller allt. Den är verkligen snygg och mäktig 


  

När jag gick förbi Spis Restaurang så såg jag att dom höll på att bygga om uteplatsen så det skall bli spännande att se resultatet   


  

Snygg dekoration som finns på båda sidor om trappen...


  

Jag gick sen in till Salong Hon & Han Frisör Interiör för att beställa tid dagarna innan julafton för att få mina ögonbryn fixade för jag har rena rama problembrynen och har så haft jämt. Jag brukar plocka dom själv med dåligt resultat och nu vill jag vara lite finare till jul och dom får till dom så bra trots att jag har så lite hår på brynen längst ut. När man får dom färgade så blir man förvånad att man ändå har så mycket bryn 


  

Sandra var där och jag tog en bild på hennes läckra top med en stor glittrande uggla som motiv

  

Min man följde sen med mig på sin kafferast till Ritz för en fika. Vi tog varsin julsmörgås med skinka, senapskräm, granatäppelkärnor, apelsin, grönsaker och detta på ett dubbelt vörtbröd. Det var jättegott. Dom har alltid så fina julsmörgåsar.  



En kaka som verkligen får en att längta efter snö. Den såg frestande ut med sina flingor och flytande glasyr...  


  

Deras gran  


  

När man promenerar så ser man så mycket kläder och annat som ligger i naturen så hade man plockat upp allt så kunde man fylla ett hem...    Här ett paraply som ser ut att ha kollapsat   


     

På en gård såg jag detta mål med en Hannibal Lector-liknande mask i mitten 

 

Det känns väldigt oroligt nu i och med detta som händer politiskt och det bästa är nog detta med nyval. Hoppas SD är bortgjorda i och med detta dom ställt till med. Jag är förvånad över att så många har röstat på dom för dom har naturligtvis en dold agenda men är så pass pålästa så många går tydligen på deras snack. Ur led är tiden är ett uttryck som vi nu kan damma av, Jag mår illa när jag ser borgarna sitter i TV och talar om vad bra dom gjort det under dessa 8 år. Dom hade en agenda och har gjort det dom skulle, vanliga löntagare har fått det sämre, fler arbetslösa och sjuka som lever på gränsen ekonomiskt, fler lyxbyggen och sämre skola mm. Förstår att dom menar sig själva, dom har fått det ännu bättre på bekostnad av oss andra...  

 

 

Önskar er en fin torsdag, otroligt att denna vecka gått så fort.... 

 

 

Jag fick ett roligt klipp på fb av min son. Det är en liten båt som man nästan kan bära iväg till vattnet

 

 

 

#Salong #Sandra #Ritz #Paraply #Julgran #Julsmörgås #Uggla #Magnisa


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards