Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 december 2014

Av Malin wiper - 5 december 2014 21:30

   







Supernova Sightseeing med "O Holy Night". Det är min sons nya musikvideo och jag gillar den till tusen och även bilderna i klippet...         En annorlunda och medryckande version av en klassiker. Lite av energimusik. Bra gjort min fina son...  

 

 

För fotot står  Joakim Söderberg @ www.foxsound.se      

 

 

 

 

Supernova

 

 

Klicka här för att lyssna på en av hans andra låtar

 

Klicka här för att lyssna på ytterligare en låt han komponerat

 

 

 

#Supernova #Night #Joakim

Av Malin wiper - 5 december 2014 16:00

      




  

 I morgon blir det Julkonsert i Multihallen Fenix Vaggeryd kl 17.00 pris 100 kr. Det blir uppträdande av Gota Stream Big Band, Kören Cantabile och Skillingaryds Manskör. Nu har jag sökt på nätet efter en hemsida där man kan läsa om detta men får inte fram nåt. 

 

Här hör ni Gota Stream Big Band. Klicka här för att läsa om bandet. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

  

Nu på söndag 7 december så blir det Julmarknad här i Vaggeryd  14-18.00 och butikerna har öppet lika länge. Det brukar vara en välbesökt julmarknad och folk går man ur huse och roar sig


  

Här ser ni Vaggeryds  lucia som kommer att besöka byarums kyrka med sina tärnor  fredagen den 12 december kl 19.00

 

  

På ICA hängde denna affisch som gjorde mig uppmärksam. Där står det vilka 5 varor som är viktiga att byta ut till ekologiska. Vi själva köper alltid ekologiska bananer men vi har köpt laktosfri mjölk så man kanske skall byta till ekologiskt. Kaffe har jag inte tänkt på att det också finns i eko så det får man kolla upp nästa gång vi köper kaffe. Vi äter så lite rött kött men gör vi det så blir det ekokött


  

Här ser ni Frejas Bod:s öppettider. Det är en second handbutik en liten promenad från centrala stan

 

Adolphson & Falk med "Mer Jul". Klicka här för att komma in på deras hemsida 

 

 

#Anslagstavla #Multihallen #Gota #Manskör #Freja #Ekologiskt #Lucia #Julmarknad #Falk 

Av Malin wiper - 5 december 2014 12:00

           

                                                                                                                         Edelstahl

 

 

Förskrivet tidsinställ inlägg

  


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom

 



Jag blev väldigt förvånad när jag såg att B.B King är 89 år gammal, två år yngre än min mamma. 2006 tog han farväl av sina världsturnè även om han varit aktiv ända sedan det slutade. Han föddes 1925 i Missisippi och är en amerikansk gitarrist och sångare. Han räknas som en av dom största artisterna inom bluesen. Han spelar även soul och är känd för att tillsammans med sin gitarr Lucille (en specialbyggd Gibson ES-335 utan f-hål). Hans mest berömda och framgångsrikaste låt heter "The Thrill is Gone" från 1969 och dessutom min favorit med honom. Jag har haft den inne förut några gånger.

 

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

 

 Hans första singelframgångar fick han redan 1955 med låtarna "Ten Long Years" och "Everyday I Have the Blues". Han började tidigt med gospel, vilket har präglat hans intensiva sångsätt. King räknas tillsammans med Muddy Water till de mest stilbildade bluesmusiker och har påverkat en mängd moderna rockmusiker. B.B King, Albert King och Freddie King har kallats för "The three Kings of electric bluesguitar"

 

 

Klicka här för att höra låten The Thrill is gone som är en favorit. Klicka här för att höra honom som lite äldre



Här ett längre klipp där han både pratar, sjunger och spelar. Sounding Out




Klicka här för att komma in på en sida för en längre biografi där han även själv berättar


Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att läsa om denna gitarr som är en Gibson ES-355 som B.B King. Han kallar sina gitarrer för "Lucille"

 

 

 

 

Han har varit gift två gånger, Martha Lee Denton 1946-1952, och Sue Carol Hall 1958 till 1966. Båda äktenskapen avslutades på grund av för höga krav  som ställdes på äktenskapet genom att han gjorde 250 föreställningar/år. Det har rapporterats om att han avlat 15 barn och från och med 2004 hade han 50 barnbarn. Han har levt med typ II diabetes i över 20 år och är en framträdande talesman i kampen mot sjukdomen, tänk vad lite man vet om hans privatliv.

 

 



B.B King med "Why I Sing the blues". Jädrar vad det svänger och man njuter av att höra både hans spel och sång

 

  


 

 

#King #Gibson #Lucille #Äktenskap #Diabetes

Av Malin wiper - 5 december 2014 08:45

Ljusstake från Halmbocken, gåva från ia


I går gick jag omkring i morgonrocken hela dan för den förlamnade tröttheten slog till igen och jag längtar efter att få bort eländet i halsen. Jag blir sämre när jag anstränger mig och det är lite besvärligt när jag ligger i sängen också för den har ju växt lite på dessa månader jag fått vänta sen jag gick till läkaren första gången. I dag skall jag i alla fall ta mig i kragen som det så knäppt heter, avskyr den meningen. Jag köpte två gardinlängder på second hand billigt som jag skall sätta ihop till en gardinkappa i vardagsrummet. Det är ingen julgardin men den är ändå lite jullik och färgstarkare än den vi har nu. Vi har julpyntat så gott det går trots att vi inte har tillräckligt med julsaker när vi inte hittar resten av kartongerna på vinden. Vi har köpt några nya saker så vi har kunnat fylla upp fönstren, borden och lite andra ställen. Fast tre adventsljusstakar fattas och även gardiner och en del annat. 

 

  

Så här ser gardinkappan jag köpte på second hand ut. Det är 3 längder och två skall jag sätta ihop så det blir 3 meter. Det passsar bäst med gardinkappor i vardagsrumsfönstret för jag vill ha in ljus och inte ha nåt som är i vägen. Den vi har nu har jag också köpt på second hand och dessa båda ser nästan oanvända ut. Den fick jag också sy ihop men det syns inte. När vi flyttade så hade vi inga gardiner som passade dessa fönster och så var det när vi bodde i förra lägenheten också. Man får som börja om lite när man flyttar. Denna gång har vi fått göra oss av med möbler och annat eftersom vi har mindre nu. Tänk vad man anpassar sig i alla fall, vi fick ju in 3 funktioner i ett rum. 

 

Carly Simon med "Let It Snow" 

 

   

Här står julklapparna klara som vi skall dela ut med dom vi skall träffa i jul. Sen har vi vår "Ethanolkamin" som kommer att bli en härlig mysfaktor nu i vinter och jul. Den fick vi av syrran och hennes man som inflyttningspresent. Vi har eldat i den några gånger och det är så mysigt 

 

 

Här hade vi ethanolkaminen tänd första gången och det var i förra lägenhet 

 

   

Hittade lite att ställa på bordet i alla fall. Nu hoppas jag ni får en fin fredag och helg. Ta inte ut er helt utan njut och slappna av. Vila är underskattat. 

 

 

Minnesklipp december 2013 i förra lägenheten på Nyårsafton, då var vi ensamma men på julen var vi till min son.

                  

 

Jag som tomtemor för några år sedan         

 

#Ethanolkamin #Lyktor #Acleja #Gardinkappa #Carly

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards