Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 december 2012

Av Malin wiper - 6 december 2012 18:00

  

Jag tog en tur ner till samhället för att handla lite på förmiddagen. Det är så vindstilla, vitt och fint så man bara myser, det kunde gärna får vara några kallgrader till.    

   

David Garrett med låten Winter from The Four Seasons. Han är en av mina favoritviolinister, och han spelar både klassiskt och modernt.   


  

Jag var in på ICA och handlade lite på vår fina chark och en tjej stod och dekorerade en fantastisk smörgåstårta av modell större. Den finns i flera storlekar, och denna var den största som kostar ca 700 kr. Hon undrade om jag ville hatt hon skulle ta bilden för det var lite långt att zooma, det var jättesnällt av henne... 


  


Jag ville natruligtvis fota den fina glada tjejen bredvid smörgåstårtan.


  


På Ritz hade dom bakat såna här fina tomtemuffins.

  

Min man har nu sin nästan översnöade cykel stående ute för han promenerar till jobbet.   



I dag har jag fått en hel del gjort. Jag har bakat två morotskakor och i morgon skall jag göra småkakor. Sen har jag börjat sy på nya julpostklänningar.



 

Av Malin wiper - 6 december 2012 13:45


  John Barry-London Symphony Orchestra med James Bond Medley.    



  


John Barry föddes 1933 i York, North Yorkshire, dog 2011 i Glen Cove, New York. Han var en brittisk kompositör känd för sin filmmusik till bland annat James Bond filmerna. Han har belönats med fem Oscrsstatyetter och nominerats ytterligare två gånger. 


       


London Symphony Orchestar är en av världens mest framstående symfoniorkestrar. Sedan 1982 har den sin hemvist i Barbican Centre i London. Orkestern grundades 1904 som en fristående autonom institution. LSO var den första brittiska orkestern som spelade utanför Storbritannien, vilket skedde vid en konsert i Paris 1906. Orkestern skulle ha rest med Titanic i april 1912 för att spela vid en konsert i New York, men planerna ändrades lyckligtvis i sista minuten. För att komplettera orkesterns verksamhet bildades 1966 London Symphony Chorus som består av över 200 sångare.

 

Av Malin wiper - 6 december 2012 09:00

  

Snön ligger kvar och det är vitt och fint. Vi har bara 7 grader kallt. Det var en sån härlig promenad jag var ute på i går och jag känner att jag fått lite bättre kondition nu efter att ha varit ute och promenerat lite varje dag.

 


I går bakade jag två päronkakor som skall frysas in tills vi får besök i jul. Jag har två olika formar och denna är rund och lite högre. Klicka här för att få receptet på denna kaka. Detta är ett säkert kort som jag bakat i flera år. Även morotskakan som ni sen får recept på.    

  

     


Sen använde jag min fyrkantiga form som är lite större och då blir det mer lite tårta så man kan ha grädde eller vaniljsås till.


  


Min man köpte denna surdegsmix som är glutenfri för ett tag sen. Han ville testa hur det blev när man bakade med en nästan färdig deg.


      


Tyvärr så blev det inte bra och luktade som jäst. Den ser inte aptitlig ut men gick att äta men inte mer så han slängde bort den. Det finns nog inga genvägar för att få ett gott bröd och vi är rätt bortskämda.



  


I går ville vi känna lite julkänsla så vi åt Janssons frestelse som jag köpte på ICA men det är en hemlagad som dom gjort själv. Jag hann inte göra den själv för jag var ute så mycket i går men denna var jättegod. Vi drack faktiskt varsin öl av en fin sort också.


  


Det kändes verkligen vinterlikt när jag såg denna kälke stå lutad mot en vägg i går. Nu hör man plogbilen åka förbi och dom hade även sandat på vägarna i går.



I dag vet jag inte om jag hinner ut på nätet nåt mer för jag har så mycket att göra. Skall baka 2 morotskakor och lite småkakor. Sen måste jag planera för vad vi skall äta på jul och även förbereda lite mat såsom köttbullar mm. Efter det så skall jag sy lite mer och även börja med nåldynekopparna som jag skall ha med mig på julmarknaden i Stockaryd. Det är så roligt att blogga men det tar timmar att få till alla inlägg och nu är tiden knapp tills vi får julbesök. Känner mig stressad just nu och vill ha så mycket som möjligt förberett.



  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards