Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 december 2012

Av Malin wiper - 17 december 2012 19:16




 




I dag ringde dom från en blomsterbutik i vårt grannsamhället Skillingaryd och sa att dom skulle komma med en blomma  till oss vid en viss tid. Vi blev så nyfikna för den stod i min mans namn så jag undrade om han hade nån hemlig beundrarinna... Sen kom då blombudet och jag blev så överraskad, glad och rörd. Den vackra blombuketten var från min allra första nätvän Petra som bor uppe i norrland. Hon är den jag kännt längst på nätet och vi var med i samma matsajt "Tasteline" där man hade sin egen sida med  en vänlista. Vi bytte både recept och pratade om allt möjligt. Jag undrar om det inte var för mer än åtta år sedan. Sen skaffade hon blogg och även jag men hon är numera endast på facebook. Jag är så glad att vi har kontakt fortfarande för hon är en jättefin och behaglig person som jag tycker mycket om. Tusen tack igen kära Petra... Jag hoppas du och din familj får en riktigt God Jul också.


 




                          


 



 





Buketten på lite närmare håll. Det stora bladet bakom blommorna är så effektfullt.


 






Wintertime med Steve Miller band. Klicka här för att komma in på deras hemsida



Av Malin wiper - 17 december 2012 18:00


  

Fotograf Isabella Henriksson hade en fotoutställning med sina egna alster på Stationscafét i går på Julmarknaden. Jag fotade henne när hon satt upp en tavla men misslyckades så bilden blev alldeles gul och otydlig tyvärr.  Hon gör även smycken utav fjädrar.  


Klicka här för att komma in på hennes blogg


  


Här ser ni en av hennes fotografier som  var inramade så snyggt. Till höger ett självporträtt.



Ett foto hon tagit av sin egen far och fått fram en jättebra känsla. Han ville egentligen inte fotas så hon fick skynda sig och hann få en sån bra bild ändå




                                              

 


    


Hon har varit över till USA och fotade då denna man som är en äkta indian hon fick 3 miuter på sig för att fota honom. Det kan inte vara lätt. Fotona skall ses live då gör dom sig som bäst. 


  

Här ser ni lite av hennes fjädersmycken som var jätteläckra. Jag önskar att jag fotat lite mer av hennes alster. Jag har själv haft såna smycken på 70-talet då man var hippie. Dom ser inte likadana ut numera. Hon gjorde även halsband med fjädrar och stenar och pärlor.

  

Jag köpte dessa av henne som hon tillverkade medans jag väntade. Hon hade flera kartonger fulla med fjädrar i olika färgnyanser och mönster. Jag är jättenöjd och skall ha dom om jag skall göra nåt speciellt som att gå ut på nåt kul. En del har bara ett örhänge och en del har ett som är längre än det andra. Jag tog lite mer bilder  men dom blev inte bra.

Av Malin wiper - 17 december 2012 13:45

  

Här kommer lite mer bilder från Julmarknaden i Stockaryd. Vi var mest inne i Stationsbyggnaden men jag tittade ut några gånger. Tyvärr är det blidväder nu och varmgrader så det blir nog ingen vit jul...   


 

Här mittemot Stationen så såldes det granar och vi kan även se Sibylla och Lasse där (Saabentusiasterna)  


 


Dom hade bakat såna goda saffransbullar som dom både sålde på marknaden och även hade i Cafét. Vi tog varsin så vårt sötstopp är stoppat....  Vi har ändå bara lyckats gå ner 3 kg så detta kommer att ta tid. Vi har ätit för mycket smörgåsar och det är sånt man måste dra ner på också men innan sommaren skall jag i alla fall försöka få bort många fler kilon. Min man är tvungen så för honom finns det inget alternativ.


 

Vy mot Stationsparken och dess scen där man kan skönja två barn  


 


Disken med smörgåsar och kaffebröd var fullproppad och dom hade även semlor.  

 


    


Vi hade så mycket med oss så vi fick husera över två bord.  



  


Han som äger stationsbyggnaden kom in och visade upp en kudde han köpt med motiv från Stationsbyggnaden från gamla tider. Kolla in vilket folkliv det var då när tågen stannade och det fanns både tågmästare och stinsar mfl. Kvaliten på kudden var så mjuk och fin och priset var 500 kr. Det är Agneta på Poppins Möbelklinik som tillverkat kudden. Hon kom in på Stationen en stund också. Klicka här för att komma in på inlägg jag skrev om hennes Tapetserarverkstad i december 2011 då jag besökte den. Klicka här för att se inlägg nr 2 från hennes verkstad. Klicka här för att läsa del 3.


  

Energiska Agneta i full gång.


Av Malin wiper - 17 december 2012 10:15

  

Utanför stationen träffade jag på denna man som sålde egenhändigt tillverkade fågelholkar och dom var jättefina. Man kunde köpa dom omålade eller målade. Det är han själv som målar holkarna också och han var jättehumoristisk.  


 

Här ser ni en annan sort och han verkade ha tre olika modeller   


 

Prislistan på holkarna, och jag tycker dom var jättebilliga och väldigt välgjorda.


Klicka här för att komma in på Matteushemmets hemsida


    

Den längst fram är en lite rundad modell.


    

Här ser man alla dom fina fågelholkarna som mannen skapat.

Av Malin wiper - 17 december 2012 09:30

  

Vi kom hem rätt sent från Stockaryds Julmarknad i går och det är alltid roligt att träffa Annelie och Marianne på cafét  dom hade som vanligt arbetat hårt för att få ihop allt och både bakat och fixat jättegoda smörgåsar och mycket annat. Jag tycker att dom borde ha blivit hjälpta av samhället eftersom dom tillför  så mycket. Förra året var det mycket mer folk men i år var det bottennapp så dom står där med en brakförlust. Jag är så glad att jag bor i Vaggeryd där folk går ut och deltar i det som bjuds. Det började 12.00 men det kom knappt nåt folk innan 13.30 så det blev lite stiltje. Här ser ni deras fina gran innen på stationen.


  

Annelie hade tillverkat egen senap som var försvinnande god och vi fick själv 2 burkar med oss hem...  Eftersom det blev så lite sålt så gjorde vi lite byteshandel när marknaden slutade. Senapen är rätt stark så den är dryg och min man var så till sig så han var och provsmakade lite då och då...  

  

Min man och jag turades om att vara tomte. Här ser ni mig som har en korg med godis som jag delar ut till dom barn som kom in på stationen. Då skötte min man om försäljningen som ändå inte kom igång. Vi fick 3 klänningar av 14 sålda och då var vi tvungna att sätta ner ett redan lågt pris. Tre nåldynekoppar köptes men där var jag även tvungen att sätta ner priset så för mig blev allt ren förlust.

  

Här ser ni min man när han var tomte och jag sa till honom att se så galen ut som möjligt. Han lyckades med råge och jag blev nästan lite rätt för hans ögon...    


  

Marianne kom till undsättning och visade hur vi kunde sätta upp julpostklänningarna bättre så folk såg dom. Folk tyckte dom var fina men ingen vill betala hur mycket jag än skulle sätta ner priset men det är nog bara där för på andra ställen kommer folk ut ur sina hus och låter sig roas och tar vara på det som bjuds. Vi blev i alla fall glada att några kom och var med i gemenskapen och dom skall ha tack. Tycker bara så synd om cafékvinnorna som försöker hela tiden få det att gå runt och hittar på saker men det går till en viss gräns sen har man mist möjligheten.

  

Innan det började så passade jag på att ta en jättegod skinksmörgås som Marianne fixat till. Mr T var tvungen att åka hem igen för vi hade glömt julpostklänningarna i vardagsrummet när vi åkte till stockaryd. Han fick fika när han kom tillbaka. Vi som hade bord behövde inte betala varken fika eller bord så det var väldigt generöst. En gullig ung tjej hade ett bord ute i själva cafédelen och hon var fotograf och hade satt upp jättefina tavlor. Hon tillverkade även smycken av fjädrar och jag skriver om henne i ett eget inlägg.

    

Här står min man vid våra två bord. Vi hade så mycket med oss så det tog tid att packa upp. Det skulle ha varit fler som stod därinne men dom hamnade i ett hus mittemot stationen.

  Kvinnorna hade även ordnat en fiskdamm med massor av godsaker som barnen kunde fiska upp men ingen utom en vuxen uttnyttjade den möjligheten så det var jättetråkigt. Det slutade med att vi tomtar fick ge både barn och vuxna gratisgodis från korgen som ständigt blev påfylld.

  

Saabentusiasterna Sibylla och Lasse var där också och det hanns med lite spex som ni ser...  Dom är så härliga och har nyligen flyttat till Stockaryd. Sibylla är till yrket Flygtekniker på Arlanda.


Klicka här för att komma in på deras hemsida

  

Utomhus såldes det god korv som vi också tog varsin av. Nu får jag skriva om resten i nästa inlägg annars får jag inget gjort i dag. Jag är inte i så bra form och har bara till på lördag på mig att planera och fixa inför julen. Ha en skön början på veckan och tack för era härliga kommentarer. Jag får komma in till er lite senare i dag för tiden räcker inte till.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards