Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin wiper - 4 oktober 2012 08:00



  
     
   
Här en bild på Majrid som jag tog på henne när hon var med på ett stickcafé 21/2 2011. Jag kom ihåg att jag tyckte det var så kul att hon kom och vi pratade en del och vi kramade om varandra    
 
      

I går begravdes Majrid som jag träffade genom promenadgruppen för flera år sedan. Vi var en grupp som promenerade varje dag  och vi träffades 10.00 på "Hälsocentralen" som inte finns längre. Begravningen ägde rum i byarums kyrka och min man fick gå i mitt ställe för jag har såna problem med magen så jag tordes inte åka iväg. Det var en fin begravning med en bra präst som även kände henne. Min man hade med sig varsin ros från oss som han lämnade på kistan. Hon var en sån härlig, snäll och fin person som det alltid var så lätt att samtala med och jag kommer att sakna henne jättemycket. Synd att man inte kunde träffas oftare men jag har själv haft så mycket problem med min hälsa i många år så det har gått upp och ner. Min man kände henne också och han tyckte också mycket om henne. Vi sågs i samhället ibland och även på Stickcafét. Hon miste ju sin man i somras så det känns väldigt konstigt att båda nu är borta. Hon blev 77 år gammal


  

Som ni ser så var hon en reslig och parant kvinna.


Vila i frid


Vi saknar dig


Malin & Mr T

 

Av Malin wiper - 3 oktober 2012 20:00

  


I går var jag till vårt Skomakeri med ett par boots som jag ville ha klackade. Dessa plastklackar håller ingenting  utan det skall vara gummerade. Skomakeriet heter Josef så jag antar att den trevlige mannen som driver det heter just Josef. Jag hade väntat mig att jag skulle få vänta några dagar på mina skor men han sa att dom skulle vara färdiga om en timme...  Jag blev även förvånad av att det var så billigt. Han utför även skrädderi och annat 


  

Så här bra blev det klackat och nu lär det hålla lite längre för det är en gummerad klack 


  

Bootsen ser ut så här och jag köpte dom på Coop A6 köpcenter för ca 2 år sedan för 400 kr men dom ser inte så slitna ut för jag har inte haft dom så mycket som jag borde. Det är inte skinn för det är dom för billiga för. Dom var i alla fall värda att klacka om för dom är bekväma    


  

Här går man ner till Skomakeriet som ligger i källaren. Han har även nyckelservice


Vad passar väl inte bättre än att sätta in ett klipp med Elvis och "Blue Suede Shoes"?. Klicka här för att komma in på Elvis hemsida. Nästan alla artister har hemsida än om dom är ur tiden och då känns det lite som om dom finns fortfarande

Av Malin wiper - 3 oktober 2012 16:15

  

När jag ändå var på City skor så frågade jag om jag fick fota deras handskar också. Det gick bra  


  

Detta är en klassisk modell som verkar komma tillbaka i modet. Såna fanns även när jag var ung 


     

Klicka på bilderna så blir dom större         



Roligt att det är lite utsmyckning på hanskarna numera. Fast jag har själv haft handskar på 60-talet som hade som en hård krage som gick upp en bit och sen ett spänne.


 

        

Av Malin wiper - 3 oktober 2012 16:00

  

Förra veckan var jag in på City Skor och passade på att fota lite skor för höst och vinter.  Träffade då min tandhygenist som driver stället och hennes dotter arbetar där också. Dom har skaffat denna häftiga soffa där man också kan sitta och prova skor och känna sig lite lyxig och omhuldad


Klicka här för att komma in på deras facebook


  

Nya ställningar för skor som gör det lättare att se skorna när dom står i mitten av butiken för dom andra är utefter sidorna. Det såg jättebra ut och här ser man herrskor 


 

                        


Här hjälper min man mig att hålla upp lite herrskor så jag kan fota


     


      

Lite mer herrskor. Klicka på bilderna så blir dom större 


  

Färgstark gummistövel 


  

Dessa var jättesnygga och tuffa och dom skulle passa mig också för dom har en lagom klack.

     

Klicka på bilderna så blir dom större  


 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på skoborste

  

  

Nyinkommen väska

    

Ytterligare färgstarka stövlar 


  

Det ser så litet ut utifrån men det är större än man tror inuti. Förut har här legat en färghandel som även hade smink. Efter det så har det funnits en zoologisk butik och även klädbutik mm.
 

Av Malin wiper - 3 oktober 2012 12:00


I går placerade vi ut  möbler som förut stod på andra sidan rummet men står nu mycket bättre här som en förlängning av garderoberna. Vi har inte fullt i hyllorna än för min man måste sortera upp papper och sätta i pärmar innan.  Vi skall köpa en matta så småningom som passar in. Det är inte så märkvärdigt därinne men ser bättre ut nu än innan då det kändes som ett kyffe med den fläckiga tapeten som gav en svag röklukt och lite andra odörer....  När vi flyttade in så såg vi inte hur väggen såg ut för det stod möbler för

 

Lampan på hyllan går även att använda som extra sittplats.

 


Bäddfotöljen köpte vi på IKEA för rätt många år sedan och dom finns fortfarande men i lite annan tappning och överdrag. Vi har även ett överdrag i jeanstyg med fickor på sidorna som vi kan byta till. Jag skall spara till en golvlampa som ser lite kul och snygg ut. Min man behöver också ett nytt databord som är mer praktiskt. 



 


Denna  tavla köpte vi på Gallerix för ett antal år sedan.  Det är en Spitfire by Barrie Clark. Den är rätt stor så den fyller ut lite av väggen. Supermarine Spitfire var ett jaktplan från tiden under andra världskriget. Det är främst känt för sin insats under slaget om Storbritannien. Det ritades av Reginald Joseph Mitchell, som dog några år senare i cancer, så han levde inte tillräckligt länge för att skåda framgången. Klicka här för att läsa mer. Klicka här för att komma in på en sida som handlar om planet 

   


Denna tavla vann vi när vi bodde i Katrineholm. Gjord av en skulptör från Finland som bodde där med sin fru som också var konstnär. Gjord för Konstnärsföreningen i ett exemplar . Vi har glömt bort om det är ett kopparstick eller etsning även vem konstnären är men vi har papper nånstans som kommer fram när vi kollar igenom.

Mannen som han avbildat så fint finns i verkligheten och vi såg honom en gång när han klev på en buss vid torget. Han var så böjd så han gick med huvudet ner vid knäna så jag tror han antingen hade benskörhet eller nån skada i ryggen. Min man säger att han inte var så gammal så han kan mycket väl leva nu. Vi flyttade därifrån för 12 år sedan


    

Syrran och svågerns förra hund Fia-Lotta har nu fått en egen vägg  mot dörren ut till vardagsrummet. Det är bara hon som skall hänga på den väggen och bilden är så fin som svågern eller syrran tagitHon var en blandning mellan Berner Senner och Golden Retriver. Jag tänker ofta på henne.

 

Av Malin wiper - 3 oktober 2012 08:00


Jag fick ett musiktips av min  bloggvän Filifjonkan. Carl Johan Vallgren och jag valde låten "Livet" Jag trodde inte jag visste vem han var men när jag såg honom på Youtube så visste jag vem han var och har sett  honom på tv. Jag lyssnade på många av hans låtar på Youtube och jag gillade vad jag hörde och han har bra texter. Klicka här för att komma in på Carl Johan Vallgrens hemsida


  

Carl-Johan Vallgren är född 1964 i Linköping och är en svensk författare, rocksångare och musiker. Han är uppvuxen i Falkenberg och är numera bosatt i Stockholm. Förut var han under flera år bosatt i Berlin. Klicka här för att läsa mer om honom

Awesome wednesday graphic

DesiComments.com | Wednesday | Forward this Picture


Jag vet inte vad som hände på bloggplatsen i går för det slutade helt plötsligt att fungera och det gick inte att komma ut på eftermiddagen och kvällen. Jag gissar på att dom blev utsatta för nån attack. Själv mår jag inget vidare i magen så det skall bli toppen att få operera bort gallan. Jag hade skrivit mina inlägg i förväg annars hade flera inte kommit in.

Av Malin wiper - 2 oktober 2012 18:00

     

Jag tvingade mig ut i dag trots magbesvär och ett stråk av torgskräck. När jag äntligen kom ut så gick jag ner till min mans jobb och utanför museet så fixades det för fullt med gräsmattan och annat. Kände hur kroppen vaknade till liv.  


    

Min man cyklar till arbetet så jag tog en bild när vi är på väg mot torget och Ritz där jag bjöd honom på lunch  


    

Han njöt hejdlöst av deras kycklingpaj och det var fullsatt därinne med lunch och kaffegäster         



 

Här är vi snart hemma igen där min man skall lämna av cykeln så vi kunde ta en längre romenad  


    

Vi gick den vanliga rundan nere vid lagan, den kortare delen.


Bara en bit från där vi bor finns denna färgstarka häck


 


 

   


Sen kom vi förbi bänken som vi brukar sitta på och filosofera medans vi kollar allt härligt fågelliv. Pekingankorna är inte särskilt rädda utan står där så fint. Jag skulle vilja ta upp en i famnen och krama om för dom är så härliga och har sån fin blick.


     


Av Malin wiper - 2 oktober 2012 14:00


I söndags la min man sista handen på tapetseringen och rummet ser dubbelt så stort ut än om det inte ser ut så på bild. Det är vitt men man ser mönstret tydligt när spotlights-skenan i taket lyser upp runtom. Vi är jättenöjda.


  


       


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Jag undviker att gå under en stege för det sitter i från när jag växte upp med skrock av olika slag. Det betytte otur att gå under en stege. Jag kan heller inte lägga mina nycklar på ett bord...  Tänk vad sånt kan sitta kvar.  Klicka här för att läsa om skrock. Klicka här för att läsa mer om skrock      


 




Det var lite besvärlig för honom ovanför garderoberna men han hade fått låna en ännu högre stege än den vi har på museieföreningen, så det gick bra till slut. Jag stod där och passade så han inte skulle ramla för det har han gjort en gång under denna tapetsering. Tack och lov så satt han bara på en pall men han hade satt pallen på en låda och pallen gick då sönder och han åkte baklänges med världens duns. Jag satt i soffan då och hoppade rakt upp av rädsla eftersom jag sett honom svimma ett antal gånger och ramlat raklång och en av gångerna fick jag inte liv i honom så jag fick ringa ambulans och sånt sitter i.  


 

Här ser man lite av mönstret och när man är därinne så blänker det så snyggt. Det går inte att få fram på bild så bra. 


Nu har även min man städat och gjort snyggt på golvet i data/gästrummet.  Vi behöver nya mattor också för inget vi hade förut passar in och en del har vi haft så länge så dom är slitna så det behövs lite nytt. Vi tar en sak i taget  


 

Här har vi bara placerat ut lite möbler för att få plats till att sätta upp saker.  Det är en bäddfotöj som syns på vänster sida och den skall stå kvar där och vi har annat överdrag till den också att byta med. Vi skall köpa en snygg golvlampa så man kan sitta där och läsa om man vill eller ta med sig lap topen och sätta sig där en stund. Bäddfotöljen skall min son få sova i när han kommer till jul.


      

I går satt vi fått upp gardinerna som kommer att vara tillfälliga tills vi köpt några som passar bättre. Verktygslådan står kvar tills allt är uppsatt.   Jag tror man skall ha en gardin som inte har vit botten utan nåt mer färgstarkt. Dom beigegrå krukorna som jag köpte på vår blomsterbutik Acleja passar bra in i datarummet

    

Min man överraskade mig i förrgår med att ha tagit bort tapetserarbordet och städat innan jag kom från stickcafét. Vi har inte bordet i stor storlek här för vi vill kunna ta oss emellan lätt. I går var han och hämtade en färgkarta så vi kunde välja färg till köket.  Bostadsbolaget sa att vi måste lägga en glasfiberväv innan vi målar för det är nya regler, dels håller det bättre och är lättare att måla om 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards