Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 oktober 2012

Av Malin wiper - 26 oktober 2012 23:00

     

 



Hemskt detta med dom stackars sömmerkorna som lever på svältlön i Kambodja för att sy åt Svenska företag. Bra att det kommit upp på ytan och att det protesterades i dag utanför H & M butiker. Tänk att sätta sitt liv på spel för 3 kr/timme och jobba tills man stupar och ändå inte ha råd med det nödvändigaste. Den människosyn som dom Svenska företagen ger uttryck för genom att tillåta såna usla arbetsförhållanden i sina fabriker är skrämmande.

 

 

 

Klicka här för att se programmet på tv4 play. Företagen som inte kräver levnadslön: 



  • H&M
  • Varnergruppen (Cubus, Dressman, Bikbok, Carlings, Levi's Store, Wow, Wearhouse, Volt, Vivekes, Urban)
  • Lindex
  • Kapp-Ahl
  • Indiska
  • Retail & Brands (JC, Brothers, Sisters, Polarn&Pyret)
  • Gina Tricot
  • Åhlens


Jag har själv inte handlat på mer än två av dessa företag som  sista åren men nu är det slut med det.  Det skulle inte förvåna mig om man kan lägga fler företag till listan. Vi är inte själva förskonade för det smygs in i vårt medvetande. Läste om att en del inte får ut sina löner och dom vill ha in folk för sån liten penning som möjligt här i landet också. 


 



 


I dag tog vi en promenad på Ellen Nybergs väg och det var så härligt väder för solen kom fram på eftermiddagen. Klicka här för att läsa om Ellen Nybergs väg

  

Här ser ni mig ute på en bro vinkandes till er

  

Min älsklingsbänk är tillbaka på sin rätta plats men lite tilltygad av att ha legat i vattnet efter att ha blivit vandaliserad. Pekingankorna putsade sig för fullt i solgasset.

  

En katt passar på att njuta också


Joni Mitchell

Av Malin wiper - 26 oktober 2012 17:00

     

Nu är vår bädd-gästsoffa komplett. Köpte ytterligare en kudde på Gretas Butik och den är lite diskretare och en aning mindre och det blev jättebra.  Jag vet inte om jag har spritt ut kuddarna på snyggast sätt så jag skall testa lite och se


  

På kudden finns det avbildat bilar och texter såsom Route 66 och harley Davidson mm. Route 66 har jag skrivit om förut och det är en gammal vägsträcka i USA och det finns en låt som heter "Route 66" som många har spelat in men jag gillar den bäst med The Rolling Stones. Den har jag haft inne förut men det var ett tag sen 


Klicka här för att komma in på The Rolling Stones hemsida

  


I dag har det varit den bästa dagen på länge för jag fick sova i natt och har varit ute och promenerat 2 gånger.  Har till och med orkat dammtorka överallt och min man har dammsugat. Det känns helt underbart och även värken i magen är borta och nu rev jag bort mitt sisa plåster på ett av titthållsställena (gallop). Hoppas ni alla får en fin fredagskväll....  


Av Malin wiper - 26 oktober 2012 08:45

  

    

Hej mitt vinterland! Nåja! det var väl att ta i för det är lite pudersnö och minus 6 grader kallt. Dessutom skiner solen nu så den smälter tyvärr bort under dan om det inte börjar snöa igen. Dom sista åren så har jag njutit otroligt av snö och kyla. Jag är ju norrlänning från början så det sitter nog i ryggmärgen. Fast när jag bodde i Göteborg var det ingen höjdare med snö för då funkade inte spårvagnarna till fullo och inte bussarna heller. Uppe i norrland så var det sällan några problem med sånt.



Här ett härligt snöklipp med plogtåg. Det går att hoppa över den irriterande reklamen (se höger sida längst ner på klippet). Vi längtar efter att få träffa våra Stockarydsvänner igen. Vi skall försöka åka dit nästa vecka och även äta deras goda lunch. Då får man även njuta av tåg på nära håll.    


Jag har "snöat" in på kuddar just nu...  Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och där finns många fler roliga. Apropå kuddar så har jag sovit bättre i natt så jag känner mig piggare på morgonen och det är guld värt



Hoppas ni får en härlig och händelserik fredag. Sköt om er och ha det bra

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards