Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Malin wiper - 5 oktober 2012 19:00

 




Mikael Raatikainen



Innan flygfotograferingen började gick "Gåramålare" (gård målare) kring i socknarna och förevigade, för en liten slant, gårdarna på landet. Många av dessa verk har hamnat på tippen men de som finns kvar har ett stort kulturhistoriskt värde. Läs om detta HÄR.



 



 

Waggeryds Museiförening har en utställning om en av dessa "Gåramålare" vid namn Mikael Raatikainen som på 1920-talet vandrade runt i trakten och skapade dessa klenoder.

I Magnisa stuga, Vaggeryd,


Lördag 6/10 och söndag 7/10 11:00 - 17:00 pågår denna utställning.

 

På söndag är det dessutom cafe 15:00 - 17:00.

 



 


    

 

Här kommer smakprov på tavlorna. Att skåda verken på plats ger en större upplevelse. Passa på nu för med tiden sprids tavlorna vidare och det blir svårare och svårare att samla till visning.


  

 


 


 


 


 


 


 


   

Av Malin wiper - 5 oktober 2012 17:00


Detta är en Diabelle telefon som jag köpte på 80-talet och den förekom även i TV-serien "Dallas". Den kostade 400 kr och det var rätt dyrt då. Den gjordes bara i begränsad upplaga. För några år sedan såg jag att den inte minskat i värde och inte ökat heller, men nu läste jag om att man kunde få mellan 900-1200 kr för Diabellen. Jag har använt den förr men inte nu på många år men kopplade in den nu för att kolla och den funkade perfekt. Bestämde mig för att ta fram den och ha den som inredningsdetalj. Nu sänds ju Dallas igen men i ny tappning men jag tycker inte den är bra så jag vill gärna ha kvar orginalet i minnet


 

discshop.se


  

En Diabelle som har guldfärgad knappbricka och har färgerna tvärtom motför min telefon.  Den är tydlingen såld redan för den fanns inte kvar där jag hittade bilden. 


Klicka här för att se en brun Diabelle som säljs för 950 kr. Klicka här för att se en Diabelle som Kungsantikt begär 1200 kr för.

  

     

Jag har placerat den på skoskåpet i "Filmhallen" och där passar den för den har ju varit med i Dallas...  . Det som var jobbigt med denna telefon var att jacketsladden satt på långsidan baktill  istället för på sidan så man fick vara försiktig så den inte välte och ramlade i golvet


  

Jag har inte kunnat göra mig av med min Diabelle för jag tycker den blir snyggare för varje år och  eftersom den bara gjorts i begränsad upplaga så kan den öka mer i värde. Det är ju även beroende på hur fräsch och oförstörd ens Diabelle är. Min är rätt fin och oförstörd men jag önskar nu att jag hade nån av dom som tillverkades i slutet av 70-talet 



Min pappa gillade Dallas och allrahelst  J.R..............  

Av Malin wiper - 5 oktober 2012 12:00

 


   


Jag har sett denna seri som  är från 1978 och orginaltiteln är "Holocaust" och har 5 dvd discs. Den är regisserad av Marvin J Chomsky. Det är en drama, romantik, krig, Mini-serie. I rollerna ser vi Meryl Streep, James Woods, Tom Bell, Joseph Bottoms, Michael Moriarty, Rosemary Harris, Tovah Feldshuh, Sam Wanamaker, Vernon Dobtcheff, TP McKenna, Hans Meyer, Robert Stephens, Rosemary Harris, David Warner.


 


                                     


   


Det är en av serierna jag och mannen fick låna av tjejen på ICA som vi brukar bytlåna filmer med


 


 

  


Handlingen

 

Efter det nazistiska maktövertagandet 1933 blir restriktionerna för judarna allt fler. Det handlar om Familjen Weiss som är en judisk familj bosatt i Berlin. Karl (James Woods) förlorar jobbet som läkare och skickas till koncentrationslägret Buchenwald. Inga Helms (Meryl Streep) kämpar för att hålla familjen vid liv under Hitlers regim. Vi får också följa Karls pappa Josef (Fritz Weaver) som förlorar jobbet som läkare och utvisas till Polen, brodern Rudi (Joseph Bottoms) som flyr till Prag och den unge juristen Erik Dorf (Michael Moriarty) som stiger i graderna inom SS. Serien är belönad med åtta Emmy® Awards, bland annat för bästa kvinnliga huvudroll. Klicka här för att läsa mer om serien på russin.nu

  


 

 


Detta är ett skakande drama som jag nästan önskar att jag inte sett för jag har haft mardrömmar. Den är realistisk och har ett fantastiskt artelleri av bra skådespelare av både barn vuxna och äldre. Jag har sett serien när den kom ut i slutet av 70-talet men det var så länge sen så den gick att se om. Det är ett ständigt aktuellt ämne och vidrigheter, krig och umbäranden fortsätter i världen och kommer så att göra tyvärr. Serien är så välgjord och håller än så jag ger den ett högt betyg. Bara tanken på att detta hänt är både ofattbart och ogreppbart


Filmen får 5 rädda gömda ögon av 5 möjliga



       


      

 


   


Av Malin wiper - 5 oktober 2012 08:00

  

Ja då var helgen i antångande igen och man undrar vart veckorna tar vägen. I dag tar vi upp vår bäddsoffa från källaren för vi har bestämt att ha den i datarummet istället för bäddfotöljen. Vi kom på att nu när vi ändrat om så kommer den att passa ypperligt och sen skall jag fixa snygga kuddar till den ev själv sy kuddfodralen. Min man började med underarbetet i köket i går efter vattengympan. Det tar tid eftersom han inte kan göra så mycket på en gång utan måste vila emellan. 


Detta är det enda inlägg jag skriver i dag för jag skall vila mig från bloggen och har en del att göra. Det kommer in två inlägg till som är förskrivna och tidsinställda



Här är ytterligare ett musiktips jag fick av filifjonkan. Har aldrig hört talas om denna Franska sångare som heter Benabar här med låten "A la Campagne".  Klicka här för att se den svenska texten till låten. Klicka här för att läsa mer om honom 


Han föddes 1969 och är en fransk låtskrivare och sångare som kan jämföras med Vincent Delerm och andra sångare från sin generation. Jag sökte upp Vincent Delerm på Youtube och han var ännu bättre tycker jag.


  

Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Vincent Delerm. Han föddes 1976 i Evreux och är en fransk singer-songwriter, musikalisk arrangör, dramatiker och fotograf. Han är son till författaren Philippe Delerm och Martine Delerm, illustratör romaner för ungdomar

Här kommer en sång med Vincent Delerm som heter "Il Fait Si  Beau". Klicka här för att få den svenska texten till låten. Jag tycker han har lite djupare och bättre röst  


Tack för att ni tittar in på min blogg...  Trots regn och rusk så hoppas jag er helg skall bli givande och rolig.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards